Parkeringsskada och polisanmälan

abvw
4 maj 2011 · 42 Inlägg

hej,

jag ringde just en auktoriserad bilplåtfirma som hävdade att jag måste göra en polisanmälan innan de tar sig an uppdraget att fixa plåtskadan.

Det rör sig om en mindre parkeringsskada, två röda hål på min svarta bil där en alkis som kör med en gammal röd Passat slagit in två hål stora som en tumme på min bil.

Snubben på bilplåten sa att jag måste ha ett vittne, men det har jag ju inte, utan jag har bara misstankar om en alkis till granne som är den enda som har en röd bil som står parkerad bredvid min.

Ska det verkligen vara så komplicerat att fixa en parkeringsskada?

engolf
4 maj 2011 · 3 235 Inlägg

Om det är lackrester på din bil, så borde man ju kunna bevisa att det var han "alkisen" som gjort det.
Annars ska man alltid anmäla skador om det ska gå på färsäkringen. Vill du fixa det privat måste du lägga ut ur egen ficka.

killercow
4 maj 2011 ·

Du skriver inte de... men antar att du ska göra reparationen på försäkringen. å då kräver försäkringsbolaget kanske att du gör en polis anmälan.

sen är det ju ofta så att försäkringsbolaget bestämmer vilken verkstad du ska laga bilen på.

Är det inte ett försäkringsärende detta handlar om så låter detta otroligt konstigt

p-nyhlen Quattro - bar å åk
4 maj 2011 · 621 Inlägg

Får man en parkeringsskada så ska man ABSOLUT inte flytta bilen. Gör en polisanmälan, det ska finnas nån fond lr liknande man kan få pengar ifrån iaf så det täcker självrisken.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
killercow
4 maj 2011 ·

En liten funderare. hur många parkeringskador utreder polisen och hur många leder till en fällande dom? smile

p-nyhlen Quattro - bar å åk
4 maj 2011 · 621 Inlägg

Skulle säga nästan inga. Du ska nog ha många vittnen lr det på film isåfall

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
abvw
4 maj 2011 · 42 Inlägg

jag flyttade på min bil och 1 vecka senare konfronterade jag alkisen som är den enda som har röd bil som stått brevid min bil. Jag sa att han får betala min självrisk om han gjort det. Han hävdade att han inte gjort.
Han har en lägenhet i min trappuppgång som han hyr ut men bor i en husvagn. Högst opålitlig typ.

Honom får jag absolut inga pengar av, så nu vet jag inte hur jag ska göra.

killercow
4 maj 2011 ·

vissa saker framgår ju inte riktigt här.

har du helförsäkring?
har du varit i kontakt med ditt försäkringsbolag?

Hävdar han att han inte gjort det å du inte har vittnen eller saken på film så kommer polisen lägga ner det. att du menar att han är enda med röd bil som brukar parkera där håller inte. även om det troliga är att han gjort de. vilket ingen med säkerhet vet.

Men fb vill ha en polisanmälan på saken

abvw
4 maj 2011 · 42 Inlägg

jag har helförsäkring och jag tänkte då att det är bara att ringa auktoriserad bilplåt så fixar de skadan. Men, de vill att jag först polisanmäler skadan och därefter ringer mitt försäkringsbolag och skickar dit handlingar jag fått av polisen.

Frågan är om det inte är enklare att fixa parkeringsskadan utan att blanda in försäkringsbolaget. Det blir kanske något dyrare då. Min självrrisk ligger ändå på 2000 SEK.

killercow
4 maj 2011 ·

kan nog garantera det blir dyrare än 2000 att fixa detta hos en bilplåtsslagare. lackning mm

Oxygen
4 maj 2011 · 629 Inlägg

Vad är det som är så hemskt med en polisanmälan?

BMW 330e xDrive Touring LCI "Skyscraper Grey" (2024)
Hamilton
4 maj 2011 · 8 873 Inlägg

danz skrev:
jag flyttade på min bil och 1 vecka senare konfronterade jag alkisen som är den enda som har röd bil som stått brevid min bil. Jag sa att han får betala min självrisk om han gjort det. Han hävdade att han inte gjort.
Han har en lägenhet i min trappuppgång som han hyr ut men bor i en husvagn. Högst opålitlig typ.

Honom får jag absolut inga pengar av, så nu vet jag inte hur jag ska göra.

Att du skulle kräva honom på pengar när det är ett föräkringsärende låter helt galet, går du försäkringsbolagets ärenden eller leker du på egen hand?
Har man en försäkring så använder man den att gå runt och försöka kräva ersättning på egen hand är inte att rekommendera och även i vissa fall olagligt.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
killercow
4 maj 2011 ·

Hamilton skrev:

danz skrev:
jag flyttade på min bil och 1 vecka senare konfronterade jag alkisen som är den enda som har röd bil som stått brevid min bil. Jag sa att han får betala min självrisk om han gjort det. Han hävdade att han inte gjort.
Han har en lägenhet i min trappuppgång som han hyr ut men bor i en husvagn. Högst opålitlig typ.

Honom får jag absolut inga pengar av, så nu vet jag inte hur jag ska göra.

Att du skulle kräva honom på pengar när det är ett föräkringsärende låter helt galet, går du försäkringsbolagets ärenden eller leker du på egen hand?
Har man en försäkring så använder man den att gå runt och försöka kräva ersättning på egen hand är inte att rekommendera och även i vissa fall olagligt.

Mvh
Hamilton

Stämmer.

Visst kan man göra upp emellan utan att blanda in försäkringsbolag.

Men man kan inte ta det på ens egen försäkring och kräva andra parten på självrisken. då är det ju självklart andra partens försäkringsbolag som ska gå in och stå för skadorna och då är det ju andra parten som ska betala självrisken på sin försäkring

gamlingen
4 maj 2011 · 5 198 Inlägg

p-nyhlen skrev:
Får man en parkeringsskada så ska man ABSOLUT inte flytta bilen. Gör en polisanmälan, det ska finnas nån fond lr liknande man kan få pengar ifrån iaf så det täcker självrisken.

Trafikförsäkringsföreningen.. flytta EJ bilen och Polisanmälan..

yoppe
4 maj 2011 · 388 Inlägg

gamlingen skrev:

p-nyhlen skrev:
Får man en parkeringsskada så ska man ABSOLUT inte flytta bilen. Gör en polisanmälan, det ska finnas nån fond lr liknande man kan få pengar ifrån iaf så det täcker självrisken.

Trafikförsäkringsföreningen.. flytta EJ bilen och Polisanmälan..

Råkade ut för en p-skada förra sommaren lät bilen stå ringde polisen men dom hade ingen enhet att skicka och några vittnen fanns inte så polisen sa att fota och in till polisstation visa upp bil och foto.
Polismannen skrev ut anmälan och fråga om jag skulle ta det på försäkringen,skadan var av sådan art att det var en buckla men ingen lackskada så jag letade upp ett företag som tar ut sådana bucklor det tog han 15-20 min sen gick det inte se var skadan funnits kostade mig 700kr.

Hilmer
4 maj 2011 · 1 791 Inlägg

Vid en p-skada som man vill ha till att vara en sk "p-skada smitning" så krävs det att det finns en polisanmälan (och nej de behöver inte besöka platsen) och man måste ha vittnen, antingen som kan styrka att bilen var i felfritt skick innan man lämnade den på platsen eller vittnen som kan peka ut den som vållat skadorna. Sen går anmälan bl a till TFF, sen är det upp till dessa att avgöra ifall man är berättigad till ersättning (har för mig att självrisken hamnar strax under 2200:-).
I annat fall tar man det via den egna vagnskadeförsäkringen och betalar sin självrisk, oftast då antingen 3000 el 5000:- (om man bortser ifrån företagsbilar osv).
Om man har trafik eller halvförsäkring så går man ju helt utan ersättning ifall TFF inte godkänner skadan, så en helförsäkrad bil är ju att föredra många gånger.

TS_quattro fyrkrafsare
4 maj 2011 · 1 443 Inlägg

fick en p-skada på subban för några veckor sedan, idioten smet, är ju inte svårare än att ringa FB så skickar de ut papper som även är en kombinerad polisanmälan, sen skickar man bara hela skiten till FB så fixar de resten, plåtverkstad fick jag välja själv, är ju bara att kolla så verkstaden har avtal med ditt FB sen är det bara att köra på (efter klartecken från FB att din försäkring täcker skadan såklart)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
abvw
5 maj 2011 · 42 Inlägg

efter att ha läst Hilmers inlägg blev jag helt uppgiven. Men, TS_quattro gav mig en gnutta hopp. smile Tack alla för era svar!

TS_quattro fyrkrafsare
5 maj 2011 · 1 443 Inlägg

oavsett om det går att sätta dit den skyldige så täcker din försäkring skadan, sedan om du kan få allt betalt (vållande bilens trafikförsäkring - hans självrisk) ersättning från TFF (din försäkring tar skadan, du får betala cirka halva självrisken) eller som i mitt fall, min Vagnskadeförsäkring tog smällen, jag betalar självrisken själv som i mitt fall ligger på 5000, surt, javisst men oavsett om skadan är självförvållad eller inte så tar din vagnskadeförsäkring skadorna OAVSETT om skadan är självförvållad eller inte (så länge du inte t.ex brakar i diket på fyllan eller kasar av en hal väg på vintern åkandes på blankslitna vinterdäck, vissa förs. bolag har villkor som gör försäkringen ogiltig i dessa fall) men det är ju inte det i ditt fall, det påminner mest om skadan jag fick. Jag upptäckte inte skadan genast då den satt på höger bakskärm vilken jag oftast inte går runt bilen och kollar i alla vinklar för att titta efter ev. skador innan jag sätter mig i och åker iväg. Så kort sagt, kontakta ditt försäkringsbolag så hjälper de dig, du åker förmodligen på självrisken själ om du inte har vittne till händelsen alt ett vittne som kan intyga att bilen var hel då den parkerades, i vilket fall så täcks skadan av din försäkring, end of story...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
abvw
6 maj 2011 · 42 Inlägg

Ts_quattro, tack så mycket för din hjälp! Jag har inte ringt Försäkringsbolaget än, tänkte jag skulle samla på mig som mycket information det går innan jag ringer så de inte kör med mig. Tack alla för hjälpen! Trevlig helg!

Det bästa med fredagar är att det snart är måndag igen! ( NOT )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang