Trimma en sugmotor

Virrson
6 maj 2011 · 138 Inlägg

Okej, låt oss säga nu att jag inte kan ett skit om motorer (vilket är typ sant) och jag har suttit och samtalat med en person som anser sig veta allt om det och lite därtill. Han kom in ämnet om att trimma en sugmotor och för att få någon som helst effekt måste man lägga ner stora summor pengar, citerat från honom "Det behövs minst 50.000:- Kronor för att få en märkbar effekt".

Så nu är min fråga till er, vi utgår från att vi har en orginal Volvo 850 GL årsmodell 94, hur mycket pengar och vad ska man göra för att få en ökad effekt? Vänder mig till er eftersom jag vet hur mycket kunnigt folk det är som hänger på detta forum.

Tack, i hopp om svar!

Mvh Virrson

Senast redigerat av Virrson (6 maj 2011)

"Jag tror jag smällde tubron" Sthml Boogie.
polisjerran
6 maj 2011 · 66 Inlägg

har själv en glt och undrar detsamma tongue

LeafBox Lat Perfektionist
6 maj 2011 · 6 359 Inlägg

Såg nån på Gorg, bara för nån dag sedan. Som hade satt sportluftfilter och extraxtorgrenrör och hade bänkpapper på 20hk. Det var rätt imponerande.

Fast alla är det olika, det tror jag var en gammal honda

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Virrson
6 maj 2011 · 138 Inlägg

LeafBox skrev:
Såg nån på Gorg, bara för nån dag sedan. Som hade satt sportluftfilter och extraxtorgrenrör och hade bänkpapper på 20hk. Det var rätt imponerande.

Fast alla är det olika, det tror jag var en gammal honda

20 Häst? Galet yikes

"Jag tror jag smällde tubron" Sthml Boogie.
LeafBox Lat Perfektionist
6 maj 2011 · 6 359 Inlägg

Virrson skrev:

LeafBox skrev:
Såg nån på Gorg, bara för nån dag sedan. Som hade satt sportluftfilter och extraxtorgrenrör och hade bänkpapper på 20hk. Det var rätt imponerande.

Fast alla är det olika, det tror jag var en gammal honda

20 Häst? Galet yikes

http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … post=99493

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Diabel
6 maj 2011 · 172 Inlägg

trimmar man en sugmotor så får man ungefär räkna med 1000 Sek / 1 hk.
KAn vara ännu dyrare ju nyare och mer komplicerad motorn är...

Kör du först så väntar jag där framme
Diabel
6 maj 2011 · 172 Inlägg

trimmar man en sugmotor så får man ungefär räkna med 1000 Sek / 1 hk.
KAn vara ännu dyrare ju nyare och mer komplicerad motorn är...

Kör du först så väntar jag där framme
Virrson
6 maj 2011 · 138 Inlägg

Diabel skrev:
trimmar man en sugmotor så får man ungefär räkna med 1000 Sek / 1 hk.
KAn vara ännu dyrare ju nyare och mer komplicerad motorn är...

Så ett luftfilter och ett extraktorgrenrör kostar 20.000 yikes? Nej men ärligt, 1000 spänn per hk?

"Jag tror jag smällde tubron" Sthml Boogie.
mats757
6 maj 2011 · 915 Inlägg

Det beror väldigt mycket på vilken bil man man har.
Under en trimningsprocess så kommer man alltid till en tröskelnivå. man måste uppdatera en massa prylar som egentligen inte ger någon effekt, men är en förutsättning för att kunna trimma hårdare.
Exvis vevstakar. Dom i sig ger ingen effekt, men är ofta ett krav för att kunna varva mer Och varva mer måste man göra för att få ut mer effekt.

När man kommer till en viss nivå på effekt så kanske ventilerna blir för små. DÅ krävs större ventiler och kanske större ventilsäten. DÅ är man återigen på en tröskel som kostar massor med pengar utan att egentligen inte ge någonting. Men när man väl har investerat i det så blir hästkrafterna billiga igen-

Lika väl som att vevstakar inte ger någon effekt, så finns det små knep på vissa modeller som ger rejäl effektökning för nästan inga pengar alls. Väldigt många modeller är strypta för att klara buller prov, Att pilla bort en lite plastbricka kan göra stor skillnad.

Men det stämmer ganska bra att 1000kr/hk är ett bra riktmärke för normal trimning.

Vad menas med märkbar effektökning? 50 tusen är mycket pengar och borde rimligtvis ge en hel del extra med effekt.

Jag kan inte 850:i modellerna så bra. Men är inte GL en 10 ventilsmotor? Och GLT 20 ventiler? Då är ju GLT motorn en bättre grund att utgå ifrån.

Mats

Senast redigerat av mats757 (6 maj 2011)

RD_87 Skrotsamlare
6 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Pris per hk beror mycket på motorn, Cheva 350 trimmar du ju för halva den pengen. Att uppnå 15-20 hk kan vara nästan gratis i vissa motorer då det kan finnas "strypningar" från fabrik, tex för små insug & korkade luftfilterlådor.
Volvo 850 har jag absolut ingen koll på, jag tror inte heller att den är så vanlig att sugtrimma och då blir det dyrt. Motormodeller som sugtrimmats mycket har bättre tillgång på bitar och därmed lägre priser, tex Golf Mk1, Volvo B20 & SB V-8 maskiner.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
dieselkungen1 Mercedes-Benz Diesel
6 maj 2011 · 167 Inlägg

jäkligt dyrt o onödigt att trimma sugmotorer

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3
THEBADGUY Gorgilus addictus
6 maj 2011 · 4 737 Inlägg

dieselkungen1 skrev:
jäkligt dyrt o onödigt att trimma sugmotorer

Dyrt kan jag hålla med om, men att det är onödigt kan väl diskuteras mellan person till person.
Jag verkligen älskar sugtrimmade motorer, då speciellt äldre med webers och dylikt.
Och ljudet ur en sugtrimmad motor är det väääääldigt få andra som kan slå.

http://www.youtube.com/watch?v=73-X8WpK … re=related

Ett exempel bara...

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
dieselkungen1 Mercedes-Benz Diesel
6 maj 2011 · 167 Inlägg

det är dyrare o mycket mera jobb. och jag tycker inte om sugtrimmat=onödigt tycker jag

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3
RD_87 Skrotsamlare
6 maj 2011 · 4 031 Inlägg

V-8 med fyra Webrar, det är skönsång. Så det beror ju precis på vem man frågar.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
dieselkungen1 Mercedes-Benz Diesel
6 maj 2011 · 167 Inlägg

v8 fy f"""""""n... om de nu itte är en diesel v8 då går de an

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3
Diabel
6 maj 2011 · 172 Inlägg

20 hk anser jag inte klassas som trim .... snarare optimering... smile

Kör du först så väntar jag där framme
KHRacing
6 maj 2011 ·

Virrson skrev:
Okej, låt oss säga nu att jag inte kan ett skit om motorer (vilket är typ sant) och jag har suttit och samtalat med en person som anser sig veta allt om det och lite därtill. Han kom in ämnet om att trimma en sugmotor och för att få någon som helst effekt måste man lägga ner stora summor pengar, citerat från honom "Det behövs minst 50.000:- Kronor för att få en märkbar effekt".

Så nu är min fråga till er, vi utgår från att vi har en orginal Volvo 850 GL årsmodell 94, hur mycket pengar och vad ska man göra för att få en ökad effekt? Vänder mig till er eftersom jag vet hur mycket kunnigt folk det är som hänger på detta forum.

Tack, i hopp om svar!

Mvh Virrson

Enligt rykten så skall det räcka att byta databox för att få fr¨ån 140 GL hästar till 170 GLT hästar

KHRacing
6 maj 2011 ·

Virrson skrev:

LeafBox skrev:
Såg nån på Gorg, bara för nån dag sedan. Som hade satt sportluftfilter och extraxtorgrenrör och hade bänkpapper på 20hk. Det var rätt imponerande.

Fast alla är det olika, det tror jag var en gammal honda

20 Häst? Galet yikes

Tag en Civic TYpe R 2003... (minibusskarossen)
montera ett AEM CAI 8Cold Air Intake) Så har du 20hästar + med resten helt orginal.

Diabel
6 maj 2011 · 172 Inlägg

Ärligt råd för trådskaparen. Om du vill gå den billigaste vägen att få ut mkt kräm ur en 850 gl ...


Sälj den och köp en t5 / R .

Enklaste , billigaste och vettigaste enl mig om du nu inte ska bygga en seriös banbil där du bygger allt från grunden själv



Jag vet att jag låter som en gammal grinig gubbe men sisådär efter några byggen stämmer det smile

Senast redigerat av Diabel (6 maj 2011)

Kör du först så väntar jag där framme
Diabel
6 maj 2011 · 172 Inlägg

KHRacing skrev:

Virrson skrev:

LeafBox skrev:
Såg nån på Gorg, bara för nån dag sedan. Som hade satt sportluftfilter och extraxtorgrenrör och hade bänkpapper på 20hk. Det var rätt imponerande.

Fast alla är det olika, det tror jag var en gammal honda

20 Häst? Galet yikes

Tag en Civic TYpe R 2003... (minibusskarossen)
montera ett AEM CAI 8Cold Air Intake) Så har du 20hästar + med resten helt orginal.

Jodå Kristian. Men vi vet ju båda att japanska bilar är kraftigt nedtrimmade. Tar man bort katalysator från en skyline t.ex så stiger effekten upp rejält.
Tycker dock inte att vi ska jämföra CTR med en volvo 850 Gl för det är just det trådskaparen frågade om.
Smidigaste vägen för en ung människa att öka effekt på sin 850 Gl är att byta den mot en turbomatad bil smile

Kör du först så väntar jag där framme
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang