Konvertera Volvo 945ltt till Etanol

janni_ruda BMR
21 maj 2011 · 102 Inlägg

LeafBox skrev:

moessan skrev:
Fint med endast 16 000 mil på en 945 LTT för det första!
Börja med att blandtanka? Dessa bilar går att köra på minst 40% etanol och 60% bensin utan några modifikationer. Kallstarterna kan dock bli aningen svårare, framför allt på vintern.
Vill du konvertera så kan du göra som till exempel tidigare skrivet byta spridare. Annars bör det funka med att koppla dit en bränsletrycksregulator och med hjälp av den öka bränsletrycket. Dock bör du ha i åtanke att bränsleslangar osv. inte håller lika länge om du konverterar.
Tror du tjänar på att tanka 95:a eller E10 till och med 98:a i längden.

Vårda bilen väl och lycka till! smile

Lies... Slangar som tål bensin tål etanol. Men i många fall kan det vara så att 20år utav bensin kan ha torkat ur och slaggat upp slangen. Och när du sedan slänger i etanol så rensas allt ut och så verkar det därför som att det är etanolens fel

Enligt mina uträkningar så tjänar man ca 2,5-3:- per liter att tanka E85 (trots den teoretiskt ökade förbrukningen)
Och om tanken är 70l så sparar man alltså 315:- på 1tank. Så på typ 3 tankar har du tjänat ihop för alla brustna slangar och skurna bränslepumpar du antagligen inte kommer att ha problem med ändå wink

det där med slangarna har du fel för dig. vanliga bränsleslangar tåler inte etanol, inte hydraulslang heller. det ända som går och åka med är alurör och teflonslang OM man inte vill ha problem.

Volvo 745 "BMR Tuning" (1988)
Marlboroman
21 maj 2011 · 8 234 Inlägg

janni_ruda skrev:
det ända som går och åka med är alurör och teflonslang OM man inte vill ha problem.

Undvik att kombinera aluminium och E85. Ska man tänka sig att köra med aluminiumtankar och/eller ledningar när man tankar E85 lär man se till att antingen få dem belagda med något eller köra med tillsatser för att slippa utfällningarna av oxider. Gäller speciellt bilar som inte körs varje dag.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang