Tråkig historia om Hedin bil i Borås

Tincker
12 maj 2011 · 3 Inlägg

Jag har letat 996 Turbo i över ett år, jag är grymt petig och vill att allt ska vara rätt, kraven har varit ej omlackad eller i sådant fall full historik om varför, inte över 9000mil. pris kring 450k.

Jag har varit och kollat på ett flertal när jag har ärenden i närheten. men nu i vår så har jag gått in på allvar för att hitta en, och för två veckor sedan, sista veckan i april dök den upp en svensksåld -01 med full historik http://www.bytbil.com/bilar/porsche/911 … kxN4AAA__! bilen skulle vara i perfekt skick.

Jag ringer på Torsdag förmiddag och pratar med Per Larsson, det är Per som har bytt in bilen, han pratar varmt om bilen på telefon, jag har några frågor om på vilka intervallen den är servad, om den är omlackad och hur många mm det är på däcken, jag berättar att jag bor 60mil bort och att jag letat länge på den rätta så jag vill vara helt säker på skicket innan jag åker ner. Per säger då att den är servad som den ska och att den inte är omlackad och i extremt bra skick, jag ber han kolla noga och återkomma.

Per Larsson ringer upp fyra timmar senare och berättar att däcken är nästan nya, han läser upp intervallerna och säger att den ej är omlackad för han har inte sätt några lackskarvar eller liknande, han säger att han jobbat med Porsche tidigare och om han skulle köpa en sådan bil så var det här ett ex han skulle lägga undan åt sig själv.

Jag bestämmer mig att jag vill ha bilen och bokar tåg och flyg och tar ledigt från jobbet.
Tåget går 05:00 på sista april och jag landat på Landvetter 08:30 jag får sedan ta flygbussen in till Borås och kommer till Hedin bil vid tio.

Nu till det tråkiga...
När jag är en halvmeter från bilen så ser jag att det är fyra till fem dammkorn på framskärmarna, när jag börjar syna bilen ser jag rinningar på huvens nederkant plus front. fortsätter bakåt och hittar färg på lister vid backspeglarna på båda dörrarna, båda bakskärmarna har 10-15 dammkorn i lacken. på aluminium instegen får man färg flagnor på nageln när man drar längs med.

Men sedan det värsta, i dörröppningen på passagerarsidan  är det en grov kant av lack och stora delar av ytan har fått klarlack på sig som liknat apelsinskal och på insteget är det lackat svart i ett av hörnen.

Blir helt knäckt av det jag ser och vet inte vad jag ska göra. Per säger inte så mycket utan mer hoppsan där ser man, och försöker säga att höger dörr nog inte är omlackad vad det nu har för betydelse.
Jag känner att det är för dåligt skick att även om det blir ett bättre pris så går det inte att rädda och jag vet att den aldrig kommer gå att sälja den dagen jag ska det.

Jag tar mig till flygplatsen och får flyga hem igen..

Jag är grymt besviken när jag speciellt frågar om den är omlackad och att Per inte kan lägga den lilla tiden det skulle ta att upptäcka det. Jag frågar han på plats om han är villig att betala mina flygbiljetter när han nu har gjort en sådan miss, han säger att han ska återkomma vilket han inte gör.

En vecka senare då jag jagat han för att få ett svar hävdar han att han sagt att "enligt han vi bytte in den av" så var den inte omlackad.. och tycker där med inte att han gjort något fel. Jag kan svära på att han aldrig sagt så för då hade jag bett han gått och kolla själv!

Han och hans chef har kommit fram till att dom inte vill betala mina biljetter på 2000:- det är det ända jag har krävt.

Porschen i fråga har Reg nummer: RTX052

Snitch Ointresserad.
12 maj 2011 · 936 Inlägg

Just därför ska man handla privat, det är fan större chans att kunna göra en snygg och smidig affär privat.

Dock finns det ju alltid undantag.

Teabag appreciation club.
mur
12 maj 2011 · 104 Inlägg

Åh fy fan va tråkigt att höra. Du förlorade inkomst för en dag och slösade bort x antal timmar på det här. Jag hade blivit galen om det var så grova "fel" på lacken när du sagt att du inte vill ha en omlackad bil. Säljaren ja vad ska man säga om honom, kort och gott han är en f***a. Hoppas du hittar din bil tillslut, utbudet i Tyskland är mycket bättre så slopa det där med svensksåld.

frostyman
12 maj 2011 · 120 Inlägg

Jag har för mig att jag läste det här på ventilen för ett litet tag sen bara.. Letar nämligen efter samma sorts bil som dig smile
Har själv spanat in annonsen, men kan väl lägga den åt sidan efter din redogörelse.

Var själv och tittade på en hottad 996a  för några veckor sen och känner igen den där känslan av att ha målat upp en bild i skallen för att sedan hårt falla tillbaka på jorden igen när man ser kärran. Inte kul alls.

Inte sneglat något mot den tyska marknaden?

Senast redigerat av frostyman (12 maj 2011)

Porsche 996 Turbo "Europipe Stage 2L" (2001)
Saab 9-5 (1999)
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
12 maj 2011 · 1 874 Inlägg

Usch vad trist. Hatar verkligen sånt där. Var är svårigheten med att kolla igenom sin bil och att VARA ÄRLIG!

Gjorde ungefär samma grej, fast på en VÄLDIGT mycket billigare bil, så egentligen var det ingen stor grej. Men jag åkte över halva Sverige för att kolla på en, enligt säljaren, jättefin Volvo 850. Kommer fram och ser att den är helt sönderrostad, läcker in vatten, klädseln är delvis trasig, ser ut som att någon kört in med en gaffeltruck i ena dörren, o.s.v. Det är kul att ha tagit ledigt från jobbet och spenderat tusentals kronor på en resa närmare 120 mil då....

Tincker
12 maj 2011 · 3 Inlägg

Jag har kollat på Tyskland men efter att sätt två bilar som såg bra ut på utsidan men när man gjorde en lackmätning så var det inte lika bra kan man säga..
Blev en GT2 i Lördags i alla fall.

sEAMP
12 maj 2011 · 392 Inlägg

Hände samma sak för mej fast i 100 000 krs klassen, hittade en bil i tyskland som enligt säljaren var i toppskick!!! åker buss båt taxi ner till tyskland till firman den var på, repor, insparkad passagerardörr, skruvad mätare, fy fan

Hellre död o begraven, än bög o bedragen!
Hamilton
12 maj 2011 · 8 873 Inlägg

Låser och hänvisar till bloggen.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang