Ford Focus 2,0 -02 Kamrems problem. Nolla vevaxel.

Biemer
14 maj 2011 · 110 Inlägg

En bekant har en Focus 2,0a, den hade börjat låta styggt och det visade sig vara spännaren för kamremmen som gått sönder så då var han där och skruva bort den och då hade kammarna dragit iväg åt olika håll.
Så då vart jag inkallad, ställde kammarna rätt med hjälp av spåret på baksidan kammarna men hittade ej någon markering eller dyl för veven, vart tipsad om att man ska låsa den genom ett hål i blocket (baksidan motor, bakom drivaxeln någonstans men hittade inte något sådant så då ställde jag ettans kolv i överdödpunkt med hjälp av indikatorklocka, och satt ihop den. Kändes som lite dåligt komp/motstånd i den men starta och kändes gå relativt bra men ojämnt på tomgång och halv svårstartad. Stängde av den efter ett tag sen vill den inte starta igen och hördes komplös. Fick stå en stund sen starta den igen. 

Min gissning är att antingen så står den en kugg fel åt något håll trots att ettans står i ÖD och kammarna rätt (kollat det igen), eller så vart de nån skada på någon ventil då bilägaren var där och mixtra själv.

Någon som har något bra att komma med? smile

Mvh Markus.

Senast redigerat av Biemer (14 maj 2011)

Volvofarfar
14 maj 2011 · 1 312 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/71/70385/70385-1835302355ab012fe695d03cd964b64c.jpg

Kollade lite, kan detta hjälpa?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
DanneGTV6
14 maj 2011 · 270 Inlägg

ja det sitter som du skrev på baksidan. Men det är inget hål utan en skruv som du ska skruva ut. Sen måste du skruva in en specialskruv med en tapp på. Då kan man vrida vevaxeln för hand tills det tar stopp. Fungerar nog helt säkert med en vanlig skruv... fast längre. Är nästan säker på du måste ha en 13 nyckel till den skruven. Sitter på baksidan som sagt, precis bakom vevaxeldrevet

Biemer
14 maj 2011 · 110 Inlägg

DanneGTV6 skrev:
ja det sitter som du skrev på baksidan. Men det är inget hål utan en skruv som du ska skruva ut. Sen måste du skruva in en specialskruv med en tapp på. Då kan man vrida vevaxeln för hand tills det tar stopp. Fungerar nog helt säkert med en vanlig skruv... fast längre. Är nästan säker på du måste ha en 13 nyckel till den skruven. Sitter på baksidan som sagt, precis bakom vevaxeldrevet

Ja men precis så jag fått höra men det sitter verkligen ingen skruv där, de ända bultarna om man säger så är 3 för fästet för stödlagret för drivaxeln men inga fler. För antar att det inte är någon av dom man ska ur med. Måste ut och kolla ännu en gång men kan inte ha missat de tongue

Biemer
18 maj 2011 · 110 Inlägg

Hittat pluggen, framsidan motor mellan katten och växellådan, 10mm skalle.

Hade ju ingen original plugg men vart tipsad av en fård kille att ta en 8mm borr, kändes inte så exakt låst men verkar stämma någorlunda de också så nu är jag 99,9% säker att den står rätt.

Så tog kompprov på den, 3bar på cyl.4, hördes bara att de fanns lite motstånd i cyl.2, 1an och 3an helt utan.
Då återstår de väl bara att riva toppen och kolla om ventilerna fått sig nå smällar och inte stänger helt. Kan inte va nå annat.
Otroligt att den gick köra med den där kompressionen tongue Gick inte direkt dåligt vid körning, bara på tomgång och svårstartad, starta inte alls när den va fullvarm. Men klart om motorn får mer fart så orkar den väl få upp lite mer komp än på startmotorn. tongue

Biemer
13 juni 2011 · 110 Inlägg

Åtdragningsmoment topp bultar, någon som vet? smile

Volvofarfar
13 juni 2011 · 1 312 Inlägg

Moment 1: Dra åt 20 Nm
Moment 2: Dra åt 40 Nm
Moment 3: Dra 90 Grader.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Biemer
13 juni 2011 · 110 Inlägg

Volvofarfar skrev:
Moment 1: Dra åt 20 Nm
Moment 2: Dra åt 40 Nm
Moment 3: Dra 90 Grader.

Ringde på Ford verkstad och frågade men tack ändå. smile

Men du eller någon kanske vet, brickor för att justera ventilspel, vart köper man det till en sådan?

Mvh

Volvofarfar
13 juni 2011 · 1 312 Inlägg

Biemer skrev:

Volvofarfar skrev:
Moment 1: Dra åt 20 Nm
Moment 2: Dra åt 40 Nm
Moment 3: Dra 90 Grader.

Ringde på Ford verkstad och frågade men tack ändå. smile

Men du eller någon kanske vet, brickor för att justera ventilspel, vart köper man det till en sådan?

Mvh

Är det inte hydraliska på dom?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Biemer
13 juni 2011 · 110 Inlägg

Volvofarfar skrev:

Biemer skrev:

Volvofarfar skrev:
Moment 1: Dra åt 20 Nm
Moment 2: Dra åt 40 Nm
Moment 3: Dra 90 Grader.

Ringde på Ford verkstad och frågade men tack ändå. smile

Men du eller någon kanske vet, brickor för att justera ventilspel, vart köper man det till en sådan?

Mvh

Är det inte hydraliska på dom?

Nej inte på den här iaf. Men jag åker väl till ford handlaren och köper, lär väl kosta en slant dock.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang