Volvo C30 - Byta till Focus Rs turbo

Johantkd
16 maj 2011 · 20 Inlägg

Tjena! Kommer förmodligen byta ut min turbo till Focus Rs turbo. Den passar bult on, men ska tydligen vara vissa delar som behövs modifieras lite. Någon som vet vilka? Har nämligen hört lite olika.

/ Johan

hanomag
16 maj 2011 · 410 Inlägg

har inga exakta svar men om du vill vara på säkra sidan så är det ju bara att köpa dem delar som är i direkt kontakt med turbon i forden så har du alla delar och kan få det att passa sen  smile, i bästa fall om du har en reservdels bil att plocka det du behöver ifrån smile

Men varför ska du skruva dit en turbo från en ford ?

Senast redigerat av hanomag (16 maj 2011)

Copyright @ Rybbs Production
Johantkd
16 maj 2011 · 20 Inlägg

Tack, men försöker luska lite mer. Ska inte vara några större modifieringar, men har som sagt hört lite olika.

Vill byta till Ford Focus Rs 2 turbo som är större, för att få ut mer effekt.
Nuvarnade ca 300hp.
Rs turbo + större spridare ca 400hp.

/ Johan

hanomag
16 maj 2011 · 410 Inlägg

börjar fundera över hurvida orginal stakarna kommer klara av den effekt siffran roll

men räkna som sagt inte med att allting ska vara bolt on, utan dom kan säkerligen ha flyttat på oljeretur ledning i blocket och vissa andra anslutningar med.

Har du möjlighet så ta en nogran titt på hur det ser ut under huven på forden och jämnför med din smile

Copyright @ Rybbs Production
Johantkd
16 maj 2011 · 20 Inlägg

Har fått uppgifter på att det ska klara sig under eller runt 400hp. Så borde inte vara några problem.
Vill göra bytet av turbon själv för att skippa den stora utgiften. Får väl helt enkelt höra mig för om de kunniga vill dela med sig smile

m_a_c X40 Nordic
16 maj 2011 · 784 Inlägg

Får du med dig alla anslutningar som hör till turbodn. Men olje rör osv. Passar det bolt on på din volvo. Ford Rs motorn är inget mer än en vanlig trimmat volvo 5:a med plastlock där det står Ford på. Lyfter man bort plasten står det volvo ingjutet i allt typ.

Volvo S40 T4 "Exclusive Edition" (1998)
Johantkd
16 maj 2011 · 20 Inlägg

Du menar om jag får med alla anslutnigar till Rs turbon? Det får man inte på köpet om man säger. Men vet du vad som behöver modifieras för att få dit Rs turbon? Kanske endast är något som behöver modifieras får att få plats.

m_a_c X40 Nordic
16 maj 2011 · 784 Inlägg

Vet inte riktigt bara det att det ska passa på din motor då den sitter i vanliga fall på en volvo 5:a men det kan ju vara en del rör till oljan och vattenkylningen om det är det på den som du kan behöva. Men lägger du en massa pengar på en ny turbo med grenrör och sen mapning av bilen så kanske ett litet färdigbockat rör inte är de stora pengarna.

Volvo S40 T4 "Exclusive Edition" (1998)
Johantkd
18 maj 2011 · 20 Inlägg

Detta ä'r det jag hittar:

"You will need to install new oil feed and drain line, make minor adjustments to the original coolant lines and install new charged air piping to the compressor outlet".

m_a_c X40 Nordic
18 maj 2011 · 784 Inlägg

Alltså det jag skrev typ.

Volvo S40 T4 "Exclusive Edition" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang