Vart mäter Apexi ECU spänningen ifrån? 410hk Mr2 turbo

Zand
21 maj 2011 · 273 Inlägg

Hallo!

Hade ett tidigare problem då jag trodde att generatorn var kass. Nu är både batteri och generator uppmätt med multimeter och de visa sig vara helt friska. Bateriet laddar med motorn igång osv. Men enligt men handkontroll som är kopplad till ECU visar de 5 volt med motorn avstängd, och ca 9V med motorn igång... Antar att där min ECU mäter min spänningen ifrån är kanske kass eller så glappar det någon kapel. Undrar vart Apexi ECU på min Mr2 turbo mäter sin spänning ifrån.

Senast redigerat av Zand (31 maj 2011)

BMW 320i (2009)
BMW 320i (2009)
BMW 320i "Bmw Stance" (2009)
DanneJ
21 maj 2011 · 642 Inlägg

Något står verkligen inte rätt till, generatorn ska ladda ca 14v vid normal körning med vanliga strömförbrukare påslagna.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
Zand
21 maj 2011 · 273 Inlägg

DanneJ skrev:
Något står verkligen inte rätt till, generatorn ska ladda ca 14v vid normal körning med vanliga strömförbrukare påslagna.

även vid full gaspådrag? Vad kan vara problemet tror ni då? batteri eller generator`?

Zand
21 maj 2011 · 273 Inlägg

kan även tilläga att vid tomgång så står voltmätaren på mellan 9-10 volt.

Drönirettab
21 maj 2011 · 21 761 Inlägg

Det innebär att batteriet inte får någon laddning alls. Troligtvis ger inte generatorn ut någon laddning, det kan du kolla genom att mäta på generatorns anslutningar.

Men just nu verkar ju batteriet vara riktigt urladdat (eventuellt dåligt), prova först att ladda upp det med en batteriladdare och vänta tills laddaren visar att batteriet är fulladdat (om det ens tar emot laddning). Sedan när batteriet är klart så kan du göra mätningarna. smile

Lyser batterilampan när du slår på tändningen?

DanneJ
21 maj 2011 · 642 Inlägg

Zand skrev:

DanneJ skrev:
Något står verkligen inte rätt till, generatorn ska ladda ca 14v vid normal körning med vanliga strömförbrukare påslagna.

även vid full gaspådrag? Vad kan vara problemet tror ni då? batteri eller generator`?

Jag skulle tippa på batteriet som troligtvis har sulfaterat, vid fullt gaspådrag kan värdena öka med ca 0,1 lr 0,2v, skenar de uppåt så är laddningsregulatorn defekt men det tror jag inte i det här fallet.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
Zand
21 maj 2011 · 273 Inlägg

kan ett dåligt batteri påverka tändnings förmågan av gnistan?? jag ska ner och ta en titt om batteri lampan lyser när tändningen slås på.

Drönirettab
21 maj 2011 · 21 761 Inlägg

Om batteriet är så pass dåligt att generatorn inte orkar ge laddning, tex vid korstlutning inuti batteriet, så kan spänningen sjunka så lågt att bilens elektronik får problem. Just nu kan man dock inte säga helt säkert vad problemet är, därför tycker jag att du bör ladda upp batteriet fullt innan felsökningen kan fortsätta. smile

Zand
21 maj 2011 · 273 Inlägg

bilen har stått o laddat ett tag, batteri lampan lyser när tändningen sätts på, den drar runt motorn ett antal varv, ( ca 15-20 gånger) sedan tar de slut igen. men motorn sätts inte igång ändå...

Zand
21 maj 2011 · 273 Inlägg

volt mätaren står då på ca 6 volt..

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 maj 2011 · 14 082 Inlägg

Zand skrev:
bilen har stått o laddat ett tag, batteri lampan lyser när tändningen sätts på, den drar runt motorn ett antal varv, ( ca 15-20 gånger) sedan tar de slut igen. men motorn sätts inte igång ändå...

Låt laddaren stå på över natten!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
evilaudio
21 maj 2011 · 16 195 Inlägg

6volt?  då e nåt jätte fel.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Zand
21 maj 2011 · 273 Inlägg

de visade den när jag hade laddaren på kopplad, och när motorn drogs runt men aldrig starta.. är det fel på batteri tro?

evilaudio
21 maj 2011 · 16 195 Inlägg

Zand skrev:
de visade den när jag hade laddaren på kopplad, och när motorn drogs runt men aldrig starta.. är det fel på batteri tro?

ett 12v batteri bör ha MINST 12,5 volt i vilospänning utan laddare inkopplad.. visar de 6 MED laddare inkopplad så e de bara slänga å köpa nytt.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Drönirettab
21 maj 2011 · 21 761 Inlägg

Zand skrev:
bilen har stått o laddat ett tag, batteri lampan lyser när tändningen sätts på, den drar runt motorn ett antal varv, ( ca 15-20 gånger) sedan tar de slut igen. men motorn sätts inte igång ändå...

Zand skrev:
volt mätaren står då på ca 6 volt..

Zand skrev:
de visade den när jag hade laddaren på kopplad, och när motorn drogs runt men aldrig starta.. är det fel på batteri tro?

Batteriet var väldigt urladdat från början, såvida du inte har en ruskigt kraftig laddare så har batteriet inte hunnit bli speciellt mycket uppladdat på de få timmar som har gått sedan jag föreslog att du skulle koppla på laddaren.

Med tanke på att det bara har gått några få timmar, och att du gissningsvis inte har en rejäl laddare, så kommer batterispänningen att sjunka ordentligt dels eftersom startmotorn drar mycket ström och dels pga att batteriet antagligen fortfarande är dåligt laddat. smile

Många gissningar men jag anser ändå att laddaren ska vara påkopplad ända tills den visar att batteriet är fulladdat, annars kan vi inte svara säkert på vad som är fel.

Senast redigerat av Drönirettab (21 maj 2011)

Zand
21 maj 2011 · 273 Inlägg

Kan batterier helt plötsligt bli dåligt bara sådär? jag va ute och körde, sedan stängde jag av bilen, sen ville itne den gå igång igen. Är så dålig på just denna delen av bilar..

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 maj 2011 · 14 082 Inlägg

Zand skrev:
Kan batterier helt plötsligt bli dåligt bara sådär? jag va ute och körde, sedan stängde jag av bilen, sen ville itne den gå igång igen. Är så dålig på just denna delen av bilar..

Det kan ju ha blivit kortslutning i batteriet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Zand
21 maj 2011 · 273 Inlägg

Om Jag nu fattar de rätt så påverkar batteriets spänning  bilens tänd gnista?

RD_87 Skrotsamlare
21 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Om du inte har stöm så får du ingen gnista, bilar brukar börja gå illa om spänningen sjunker under 10-11V så det är inget konstigt med det. Som andra sagt: Ladda batteriet fullt, starta upp och mät igen, om spänningen då är under 13,5V så fortsätter jakten på problemet. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Zand
22 maj 2011 · 273 Inlägg

lät bilen stå under natten med laddningen på. Mätaren visade fortfarande 6 V. så jag gick igenom de synliga el komponenterna , så såg jag att diagnos uttaget i motorrummet vad fyllt med nån slags vitt fett. Så jag blåste ur den kopplingen med trycklyft och sedan tittade på volv mätaren, den visade då mellan 10.5-11 V. har inte varit ute och provkört än . men kan det berot på att diagnos uttaget varit fylld med fett så det blivit kortslutning på något sätt?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang