Vart mäter Apexi ECU spänningen ifrån? 410hk Mr2 turbo

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 maj 2011 · 14 082 Inlägg

Zand skrev:
lät bilen stå under natten med laddningen på. Mätaren visade fortfarande 6 V. så jag gick igenom de synliga el komponenterna , så såg jag att diagnos uttaget i motorrummet vad fyllt med nån slags vitt fett. Så jag blåste ur den kopplingen med trycklyft och sedan tittade på volv mätaren, den visade då mellan 10.5-11 V. har inte varit ute och provkört än . men kan det berot på att diagnos uttaget varit fylld med fett så det blivit kortslutning på något sätt?

Vem fan vet. Låt laddaren stå på ett litet tag till och kolla om volttalet ökar....

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Zand
22 maj 2011 · 273 Inlägg

den har stått på sedan igår, och laddaren visade att batteriet var full laddat.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 maj 2011 · 14 082 Inlägg

Zand skrev:
den har stått på sedan igår, och laddaren visade att batteriet var full laddat.

Jomen, voltmätaren visade ju på 6 volt vid batteriet och 10,5-11 volt när tog bort fettet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Drönirettab
22 maj 2011 · 21 761 Inlägg

Är det en mätare i bilen du kollar på?

Det är ju annars meningen att batterispänningen ska mätas direkt på polerna med en multimeter, att utgå ifrån bilens egen mätare är inte alltid tillräckligt pålitligt enligt mig. smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 maj 2011 · 14 082 Inlägg

Drönirettab skrev:
Är det en mätare i bilen du kollar på?

Det är ju annars meningen att batterispänningen ska mätas direkt på polerna med en multimeter, att utgå ifrån bilens egen mätare är inte alltid tillräckligt pålitligt enligt mig. smile

Jag förutsatte att han mätt direkt på batteriet. Jag tror nog att batteriet är kass.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Drönirettab
22 maj 2011 · 21 761 Inlägg

Jag förutsatte också att det användes en multimeter, men enligt de senaste inläggen så tolkar jag som att trådskaparen kollar på en mätare i bilen. Då blir situationen lite annorlunda. smile

Om nu batteriladdaren säger att batteriet är fulladdat, då kommer en spänningsmätning direkt på polerna med en multimeter under startförsök att visa med 99,9% säkerhet ifall batteriet är kasst eller inte.

Senast redigerat av Drönirettab (22 maj 2011)

Zand
22 maj 2011 · 273 Inlägg

Jag har en volt mätare på handkontrollen som är kopplad till ECU. Polaren kommer förbi med en multimeter senare idag. Men det är konstigt att volt mätarn gick upp till 11V efter att ajg tog bort fettet i uttaget..

Zand
22 maj 2011 · 273 Inlägg

Imorse startade jag bilen, den gick igång utan några som helst problem. Volt mätaren på handkontrollen visade mellan ca 13.5v. Sedan efter 10 minuters körning skönk volt mätarn till 9v igen, sedan till 5.5v vid gas pådrag.. Men en sak jag inte förstår är att när jag stänger av bilen när den visar 9v, så orkar den dra runt motorn flera varv.. sedan ställer den sig på 6v med motorn avstängd

evilaudio
22 maj 2011 · 16 195 Inlägg

din generator laddar inte..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Drönirettab
22 maj 2011 · 21 761 Inlägg

Jag tycker att den där voltmätaren i bilen verkar opålitlig, mät med multimeter direkt på batteripolerna så slipper du (och vi) bli förvirrad. smile

Expoze
22 maj 2011 · 2 024 Inlägg

Kollat hur anslutningarna till batteriet mår? Jag misstänker nästan lite dåliga anslutningar runt batteriskorna alternativt där jorden ansluts i karossen.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Zand
22 maj 2011 · 273 Inlägg

Anslutningarna fram ser friska och rena ut, Jag har tittat till jorden mot kaross också. ska möta både generator och batteri med Multimeter strax. Min volt mätare har visar bra värden tidigare, ända tills nu då bilen börjat krångla..

Twins Twins Bil & Plåt
23 maj 2011 · 2 577 Inlägg

14volt ska det ladda normalt och max 16v vid fullt gaspådrag, 13 är gränsen för tomgång! jag hade först kollat batteriet, och sedan generatorn smile! hoppas du fixad det mannen !

Volkswagen Corrado G60 "Irish Green" (1991)
Volkswagen Golf MKII "Pure Red" (1991)
Zand
24 maj 2011 · 273 Inlägg

Jag formulerar om frågar lite.

Jag var ute och körde som vanligt en dag tills jag skulle ta en rökpause med en av vännerna. Bilen gick hur fint som helst tills jag stängde av den. Efter det ville bilen inte starta. Den startade efter 30 min med starthjälp. Sedan visar min "Apexi handcommander" att batteri volten ligger på ca 6-8v. bilen går ojämnt och e väldig orolig. Vid gaspådrag sjunker spänningen till 5v!! jag har testat med nya batterier, men volt antalet står fortfarande på 5-6v när motorn är avstängt, och när jag väl lyckas få igång den står den på ca 8v med ojämn gång. Känns som den ej tänder till ordentligt Pga låg spänning. Nu undrar jag vart min Apexi ECU mäter spänningen ifrån, Är det direkt från batteri, eller via något relä, eller tändspole? Någon som vet vad problemet kan vara??

Glesmark
24 maj 2011 · 1 938 Inlägg

Som någon tidigare skrev, generatorn laddar inte.

RD_87 Skrotsamlare
24 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Första anhalten måste ju vara att mäta på battripolerna med en riktig mätare, om det finns ström där så lär det ju vara kontaktsvårigheter till Apexi-prylen. Om det inte finns ström där så lär det vara generatorn eller tillhörande kablage.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Zand
24 maj 2011 · 273 Inlägg

Men varför visar volt mätarn ca 6v när motorn är avstängd samtidigt ja kopplat in 2 friska batterier??

RD_87 Skrotsamlare
24 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Zand skrev:
Men varför visar volt mätarn ca 6v när motorn är avstängd samtidigt ja kopplat in 2 friska batterier??

Anting har din mätare packat ihop eller så har du ett kontaktfel någonstans. Mät på batterierna och leta tills du hittar var spänningen doppar? Oxid i nåt kontaktstycke eller dålig jord känns som det kan vara nåt...

Senast redigerat av RD_87 (24 maj 2011)

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
gamlingen
24 maj 2011 · 5 198 Inlägg

Prova sätt en startkabel mellan höljet på generatorn och minus på batteri,, för att kolla jorden

Zand
24 maj 2011 · 273 Inlägg

Om Jag kopplar så som du sa, och om spänningen ökar, är det fel på generatorer eller jordfel?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang