bilsteriofråga: är bas nödvändigt?

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
7 augusti 2006 · 1 852 Inlägg

skall slutligen bygga sterio i min bil, har haft en sketen blaupunkt med sonyelement runt om. har kollat lite på pioneer (mestadels för min far kan köpa lite billigare där ifrån). nu till frågan, behöver jag en bas och slutsteg för att få ett välljudande intryck av sterion eller räcker det med 4 element, 2 diskanter och en huvudenhet? jag är inte ute efter dunka dunka utan mer välljudande kristallklart ljud.

så, är bas nödvändigt till mig som audiofil? lyssnar på allt möjligt t.ex. Cornelis Wreeswijk till Dream Theater (metal) och ingen techno, pop osv.

MVH Andreas

man lever bara en gång så lev väl!
TT-Avant
7 augusti 2006 · 6 851 Inlägg

Det beror ju helt på hur mycke du tänkt lägga på dina högtalare. Men jag tror att du kan få plats med enbart 5.25" i framdörrarna (inte 100 säker). De kommer att ge dej en viss mängd midbas, fast sakna det där lilla extra som en sub kan ge.

Men är man ute efter ett Hi-Fi ljud som skall låta bra över HELA registret så kan du behöva det.   Men det är klart att du kan testa med enbart att byta högtalare till en början. Skulle dessa sedan inte vara till belåtelse, koppla då ett 4-kanals steg till dina högtalare och se om det hjälper. Om det fortf. inte är bra, DÅ kan du ju sätta någon mindre sub föratt hjälpa till i den kanske sista basen.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Drönirettab
7 augusti 2006 · 21 761 Inlägg

Ja, om du är en audiofil så vill du väl kunna höra basfrekvenser också, det behöver ju inte vara överdriven bas men även 40-50 Hz kan väl finnas med i "vanlig" musik också, hårdrock brukar ha tung bas i sina låtar. Om man har vanliga dörrhögtalare så kan de nog inte återge frekvenser under tex 60-70 Hz på ett bra sätt med tanke på att de brukar ha ganska högt Fs.

Men du behöver naturligtvis inte lasta in 2x12" baslåda, två steg på 1x1000W resp 4x200W, tre extra batterier och 5 st 2F kondingar.

Jag tror iaf att en baslåda av någon sort behövs om du ska kunna höra frekvenser under 50-60 Hz på ett bra och naturligt sätt, om du inte vill spela högt så skulle säkert JL Audio 6W0 passa bra, den har fått mycket beröm i andra forum och kan spela i lådor under 10 liter med bra återgivning av djupbasen.

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
7 augusti 2006 · 1 852 Inlägg

sant 5.25 fram och 6.5 bak. tror du man behöver slutsteg till dessa element om man har denna huvudenhet?

tanken var att antingen köpa högtalare, slutsteg (till bas), bas (bygga egen MDF låda) och en "billig" huvudenhet

http://www.pioneer.se/se/product_detail … _id=25-121

eller att köpa en dyrare huvudenhet och bara satsa på elementen runt om

http://www.pioneer.se/se/product_detail … _id=25-121

vad tror du man får bäs ljud i? skulle jag välja det senare alternativet skulle man ju alltid kunna komplettera med en bas och monoblock.

man lever bara en gång så lev väl!
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
7 augusti 2006 · 1 852 Inlägg

Drönirettab skrev:
Ja, om du är en audiofil så vill du väl kunna höra basfrekvenser också, det behöver ju inte vara överdriven bas men även 40-50 Hz kan väl finnas med i "vanlig" musik också, hårdrock brukar ha tung bas i sina låtar. Om man har vanliga dörrhögtalare så kan de nog inte återge frekvenser under tex 60-70 Hz på ett bra sätt med tanke på att de brukar ha ganska högt Fs.

Men du behöver naturligtvis inte lasta in 2x12" baslåda, två steg på 1x1000W resp 4x200W, tre extra batterier och 5 st 2F kondingar.

Jag tror iaf att en baslåda av någon sort behövs om du ska kunna höra frekvenser under 50-60 Hz på ett bra och naturligt sätt, om du inte vill spela högt så skulle säkert JL Audio 6W0 passa bra, den har fått mycket beröm i andra forum och kan spela i lådor under 10 liter med bra återgivning av djupbasen.

exakt, jag är inte ute efter 12" som dunkar på utan bara täcka den frekvensen, då var tanken en 10" från pioneer, men jag ska kolla på den du rekomenderade!

man lever bara en gång så lev väl!
Drönirettab
7 augusti 2006 · 21 761 Inlägg

Det är "bara" en 6,5" bas men , som sagt, den återger basen på ett imponerande sätt enligt de som har testat. Den finns i 3 olika impedansvarianter också, det är mao lätt att anpassa den till små steg som inte kan lastas ner så mycket. Men den är ganska trögdriven, det får man tänka på.

gurenius
7 augusti 2006 · 1 631 Inlägg

Bullo skrev:
sant 5.25 fram och 6.5 bak. tror du man behöver slutsteg till dessa element om man har denna huvudenhet?

tanken var att antingen köpa högtalare, slutsteg (till bas), bas (bygga egen MDF låda) och en "billig" huvudenhet

http://www.pioneer.se/se/product_detail … _id=25-121

eller att köpa en dyrare huvudenhet och bara satsa på elementen runt om

http://www.pioneer.se/se/product_detail … _id=25-121

vad tror du man får bäs ljud i? skulle jag välja det senare alternativet skulle man ju alltid kunna komplettera med en bas och monoblock.

Helt klart det senare alternativet. En schysst cd med tidskomp, EQ och delningsfilter är en förutsättning för att få HiFi-känsla i bilen.

Spelar du oftast på normal volym så är en vettig uppgradering ett fem-kanalsteg tillsammans med en 10-tumsbas ett bra val. Alternativt en fyrkanalare, beroende på eventuella framtidsplaner och system.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
TT-Avant
7 augusti 2006 · 6 851 Inlägg

Som du själv säger audiofil så skulle jag nog satsa på en Pioneer P-88 (som jag i övrigt själv funderar på). Den skall vad jag hört ge ett väldigt rent ljud, om än lite "platt" kanske?

Men jag anser att vill du ha ett så bra ljud som möjligt, så bör du driva dina högtalare med ett slutsteg.Det är då högtalarna kommer till sin rätta.

Vill du ha drag framtill så kanske ett DLS MS5 kan råda bot på det. Kanske inte de mest välljudande högtalarna, men de låter väldigt bra för pengarna och kan även spela på hyffsad bra midbas för sin storlek. Diskanten som MS5 kittet har är väldigt trevlig. Den kommer från sin storebro i serien UP.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
7 augusti 2006 · 1 852 Inlägg

tackar för alla svar, kommer köpa pioneer P-88RS och 4 element. räcker inte detta köper jag till ett 5-kanals steg och den lilla JL basen (JL Audio 6W0)

någon som vet något om element? som jag sa tänker jag köpa element från pioneer, men vilka? huvudenheten är ju redan bestämd. (pioneer har många element att välja på) ska jag välja element med eller utan inbyggd diskant?

MVH Andreas

Senast redigerat av Bullo (7 augusti 2006)

man lever bara en gång så lev väl!
TT-Avant
7 augusti 2006 · 6 851 Inlägg

Bullo skrev:
tackar för alla svar, kommer köpa pioneer P-88RS och 4 element. räcker inte detta köper jag till ett 5-kanals steg och den lilla JL basen (JL Audio 6W0)

någon som vet något om element? som jag sa tänker jag köpa element från pioneer, men vilka? huvudenheten är ju redan bestämd. (pioneer har många element att välja på) ska jag välja element med eller utan inbyggd diskant?

MVH Andreas

Tycker nog att du kanske skall skaffa dej ett iaf. kitt till framsystemet. Alltså mellan/bas med separat diskant och filterbox.
Bak, tycker iaf. att om du nu vill ha audiofil ljud så kan det funka gott med vanliga koax. just för att du fram enbart skall höra framhögtalarna och inte dem där bak. Fördelen med kitt i din bil är oxå att bas/mellan register sitter väl ganska långt nere i dörrarna? då kan du sätta allt i org. utagen med diskant lite längre upp i dörren.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Fernicus Kejsare
7 augusti 2006 · 547 Inlägg

Jag lyssnar på metal för det mesta, och det skulle kännas väldigt skrikigt och tomt utan baslåda. Och sen är det helt strålande att känna dubbelpedalerna slå lite i ryggen. Så, jag rekommenderar en liten baslåda iallafall.

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.
psittacus
7 augusti 2006 · 533 Inlägg

Varför inte ses...Vi bor ju ändå i samma lilla håla.
Jag har bestämt mig för att till nästa säsong vara helt klar för att tävla i EMMA med min bil och dess ljud. Jag har lite du kan få höra som kan ge dig några idéer kanske!

Hör av dig så ses vi
Martin

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se
BMW 316i (1997)
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
7 augusti 2006 · 1 852 Inlägg

psittacus skrev:
Varför inte ses...Vi bor ju ändå i samma lilla håla.
Jag har bestämt mig för att till nästa säsong vara helt klar för att tävla i EMMA med min bil och dess ljud. Jag har lite du kan få höra som kan ge dig några idéer kanske!

Hör av dig så ses vi
Martin

verkar som en bra ide! ska lista lite element som jag preliminärt ska ha i bilen. en lista kommer snart..

man lever bara en gång så lev väl!
Lapin
7 augusti 2006 · 51 Inlägg

Bullo skrev:
skall slutligen bygga sterio i min bil, har haft en sketen blaupunkt med sonyelement runt om. har kollat lite på pioneer (mestadels för min far kan köpa lite billigare där ifrån). nu till frågan, behöver jag en bas och slutsteg för att få ett välljudande intryck av sterion eller räcker det med 4 element, 2 diskanter och en huvudenhet? jag är inte ute efter dunka dunka utan mer välljudande kristallklart ljud.

så, är bas nödvändigt till mig som audiofil? lyssnar på allt möjligt t.ex. Cornelis Wreeswijk till Dream Theater (metal) och ingen techno, pop osv.

MVH Andreas

Helt rätt musiksmak btw.. Dream Theater assåbig_smile

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
8 augusti 2006 · 1 852 Inlägg

detta är beställt nu:

http://www.pioneer.se/se/product_detail … _id=25-121

http://www.pioneer.se/se/product_detail … _id=25-131

http://www.pioneer.se/se/product_detail … _id=25-131

kommer komplettera med detta:

http://www.pioneer.se/se/product_detail … y_id=25-29

http://mobile.jlaudio.com/products_subs … ries_id=23

en fråga, räcker det med en utav JL basen eller är det dubbla som gäller? tycker det verkar lite, men det kanske räcker...

iaf, tack för hjälpen allihopa!

man lever bara en gång så lev väl!
mr:speed
8 augusti 2006 · 51 Inlägg

ja tycker du ska köpa ett lagom steg å köpa ett par 6'9or,,, d ger bra ljud tilll mästa musiken,,

jag Gasar tills det rasar
TT-Avant
8 augusti 2006 · 6 851 Inlägg

Kollade lite på dessa
http://www.pioneer.se/se/product_detail … _id=25-131
Vart skall du ha dem?

Senast redigerat av Tiaz (8 augusti 2006)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Kenny-83 Företagare & YouTuber
8 augusti 2006 · 1 940 Inlägg

2st bra 6*9 or kan ge väldigt mycket av vad du vill ha, vist du får inte nummerplåten att skaka men det blir väldigt fint ljud. Ett bra framsystem och 2 fina sexnior och vips du har en fin fin anläggning smile Om du nu vill ha lite lägre hz så kan du köpa en billig 10" bas och slänga den i skuffen, ljudet blir bra då smile

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
psittacus
8 augusti 2006 · 533 Inlägg

Ska du lira finljud så är 6x9 i hatthyllan väldigt sällan en bra idé!!

Ett slutstegsdrivet framsystem samt en bas som oxå går på slutsteg är en mycket bra början.

Rear fill (högtalare placerade BAKOM den som lyssnar) brukar ofta räcka med att dom drivs av huvudenheten.

Jag är hemma imorgon (tror jag!!) hela dagen så vill du träffas och snacka musik och ljud så hör av dig. Skicka ett PM isåfall så får du mitt mobilnummer.

Martin

Senast redigerat av psittacus (8 augusti 2006)

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se
BMW 316i (1997)
Danijel
8 augusti 2006 · 237 Inlägg

Finns även en aktiv baslåda soom man lägger i reservhjulsfacket då man inte förlorar någon plats heller.. inte säker men tror inte ens man behöver plocka ut reservhjulet.

[img]http://www.danasoft.com/sig/Danijel51558.jpg[/img]
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang