Vilken baslåda ska jag välja? begg eller nytt?

Sandegren
23 maj 2011 · 309 Inlägg

Tjena, brände mitt ljud i helgen så är väll dags att handla nytt.
Sitter och letar runt lite, har hittat ett paket begagnat som jag funderar lite på.

Tänkte vad ni tror om detta:
http://www.blocket.se/orebro/JBL___Quar … =8&w=1

Känns som att lådan ser lite liten ut, vad tror ni?

MVH big_smile

Senast redigerat av Sandegren (25 maj 2011)

--JoNaS--
23 maj 2011 · 155 Inlägg

Med tanke på att P1222:an vill ha runt 28 Liter slutet så tror jag att den lådan är ganska så ok, svårt dock att avgöra bara genom att titta på en bild.
Lådritningar hittar du här:
http://www.jbl.com/resources/Brands/jbl … _27_06.pdf

Sandegren
23 maj 2011 · 309 Inlägg

--JoNaS-- skrev:
Med tanke på att P1222:an vill ha runt 28 Liter slutet så tror jag att den lådan är ganska så ok, svårt dock att avgöra bara genom att titta på en bild.
Lådritningar hittar du här:
http://www.jbl.com/resources/Brands/jbl … _27_06.pdf

Okejokej, vad bra. Hur är det med slutsteget? är det något att ha. Har en sinus live sla-1500 nu. ÄR det där steget bättre eller sämre?

--JoNaS--
23 maj 2011 · 155 Inlägg

Basen kan kopplas i antingen 4 eller 1 ohm, och Kenwood steget är inte 1 ohms stabilt utan då blir det att koppla basen i 4 ohm och då ger steget 300Wrms vid 14.4V.
Kenwoodsteget ger lägre effekt men med renare signal.
Sinus Live steget ger vid 4 ohm 550Wrms men ger också en mer oren signal till basen.
Så det är svårt att säga vilket som är bättre eller sämre.
Men eftersom du redan har ett steg så varför inte köra på det i 4ohm.

Sandegren
23 maj 2011 · 309 Inlägg

--JoNaS-- skrev:
Basen kan kopplas i antingen 4 eller 1 ohm, och Kenwood steget är inte 1 ohms stabilt utan då blir det att koppla basen i 4 ohm och då ger steget 300Wrms vid 14.4V.
Kenwoodsteget ger lägre effekt men med renare signal.
Sinus Live steget ger vid 4 ohm 550Wrms men ger också en mer oren signal till basen.
Så det är svårt att säga vilket som är bättre eller sämre.
Men eftersom du redan har ett steg så varför inte köra på det i 4ohm.

Okejokej tack för infon! Jag tänkte att det var ett bra paketpris eftersom att han ska ha 2tusen för basen, sen om jag köper allt får jag det för 3tusen. får väll helt enkelt testa vilket som blir bäst.
Du har inget annat förslag på bas/låda som spelar på bra? Vill helst ha färdigbyggda låder då jag inte vill bygga själv i nuläget. smile

Frissan
23 maj 2011 · 4 693 Inlägg

48 liter portad med 4" port körde jag med

Booyakasha!
Rickard-v
23 maj 2011 · 2 665 Inlägg

Softis skrev:
48 liter portad med 4" port körde jag med

Hut långt var röret?

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
23 maj 2011 · 8 744 Inlägg

Sandegren skrev:

--JoNaS-- skrev:
Basen kan kopplas i antingen 4 eller 1 ohm, och Kenwood steget är inte 1 ohms stabilt utan då blir det att koppla basen i 4 ohm och då ger steget 300Wrms vid 14.4V.
Kenwoodsteget ger lägre effekt men med renare signal.
Sinus Live steget ger vid 4 ohm 550Wrms men ger också en mer oren signal till basen.
Så det är svårt att säga vilket som är bättre eller sämre.
Men eftersom du redan har ett steg så varför inte köra på det i 4ohm.

Okejokej tack för infon! Jag tänkte att det var ett bra paketpris eftersom att han ska ha 2tusen för basen, sen om jag köper allt får jag det för 3tusen. får väll helt enkelt testa vilket som blir bäst.
Du har inget annat förslag på bas/låda som spelar på bra? Vill helst ha färdigbyggda låder då jag inte vill bygga själv i nuläget. smile

Fast en färdig låda blir inte så värst bra i din bil då det är en sedan. Ett tips! Läs här för tips om att montera baslåda i en sedan. Basen är dock väldigt trevlig, ge den bara nog med effekt så blir den glad. smile Hade ett par P1022 förut som jag till en början körde bara en av och gav 300Wrms, spelade på bra men den blev ännu roligare när man skickade på 750Wrms. Kördes i sluten låda som funkade alldeles ypperligt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Sandegren
23 maj 2011 · 309 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

Sandegren skrev:

--JoNaS-- skrev:
Basen kan kopplas i antingen 4 eller 1 ohm, och Kenwood steget är inte 1 ohms stabilt utan då blir det att koppla basen i 4 ohm och då ger steget 300Wrms vid 14.4V.
Kenwoodsteget ger lägre effekt men med renare signal.
Sinus Live steget ger vid 4 ohm 550Wrms men ger också en mer oren signal till basen.
Så det är svårt att säga vilket som är bättre eller sämre.
Men eftersom du redan har ett steg så varför inte köra på det i 4ohm.

Okejokej tack för infon! Jag tänkte att det var ett bra paketpris eftersom att han ska ha 2tusen för basen, sen om jag köper allt får jag det för 3tusen. får väll helt enkelt testa vilket som blir bäst.
Du har inget annat förslag på bas/låda som spelar på bra? Vill helst ha färdigbyggda låder då jag inte vill bygga själv i nuläget. smile

Fast en färdig låda blir inte så värst bra i din bil då det är en sedan. Ett tips! Läs här för tips om att montera baslåda i en sedan. Basen är dock väldigt trevlig, ge den bara nog med effekt så blir den glad. smile Hade ett par P1022 förut som jag till en början körde bara en av och gav 300Wrms, spelade på bra men den blev ännu roligare när man skickade på 750Wrms. Kördes i sluten låda som funkade alldeles ypperligt.

Javisst det vet jag om, har läst den tråden och den är väldigt bra smile Men jag håller på att sälja min bil så vet inte om det blir en sedan senare. Men om det blir det så vet jag vad som krävs för att det ska bli bra.
Så det är monteringen jag satsar på då.
Men vad tror du om steget? kommer det där paketet leverera bra för det priset? Eller är det bättre att köpa någon annan baslåda och sedan använda mig av mitt Sinus Live sla-1500 steg jag redan har.
kan tillägga att jag använder mig av 50mm2 kablar som delas upp i 2 st 21mm2 vid de två slutstegen jag har.  smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
23 maj 2011 · 8 744 Inlägg

300Wrms räcker rätt långt till en sån bas, har som sagt kört lillebror P1022 med 300Wrms och det spelade på duktigt, men det blir ännu roligare med mer effekt (men då snackar vi typ dubbla effekten eller mer).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Sandegren
23 maj 2011 · 309 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
300Wrms räcker rätt långt till en sån bas, har som sagt kört lillebror P1022 med 300Wrms och det spelade på duktigt, men det blir ännu roligare med mer effekt (men då snackar vi typ dubbla effekten eller mer).

Okejokej, men helt gererellt, tror du att det kommer spela bra? Jag kan ju köpa hela paktet. Sen helt enkelt testa om det låter bäst med steget jag får med eller mitt Sinus live steg. För det levererar ju mer watt. Men Samtidigt klarar väll inte dessa basar 1ohm, det har jag kört mitt sinus steg i tidigare. Så vilket steg jag än väljer att använda blir det väll att spela i 4ohm.

Sandegren
23 maj 2011 · 309 Inlägg

har fått uppgifter på måtten till lådan.

De är:

Bredd 500
Höjd 420
Djup botten 340
Djup topp 140

Om jag då räknar då blir det ett cirka värde på: 50mm3 i Volym.
Det låter väll ganska okej?
Enligt killen är lådan byggt efter lådan, och med bilderna att dömma ser det väldigt seriöst ut.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
23 maj 2011 · 8 744 Inlägg

Basen går att koppla till 1 eller 4Ohm, kan dock bli lite mycket med 1500Wrms från Sinussteget som du får ut om du kör basen i 1Ohm. Men jag tror du blir nöjd med det steget som följer med, inte alltid det blir bättre med massa mer effekt. wink

Om måtten är från lådan insida så blir volymen ca 50L - bas ja, om måtten däremot är på utsidan och lådan är bygd med låt säga 19mm material så blir det ca 37L - bas. Om lådan är på 50L så är den på tok för stor om den nu inte är portad, om den däremot är på 35L så är det alldeles lagom.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Sandegren
23 maj 2011 · 309 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Basen går att koppla till 1 eller 4Ohm, kan dock bli lite mycket med 1500Wrms från Sinussteget som du får ut om du kör basen i 1Ohm. Men jag tror du blir nöjd med det steget som följer med, inte alltid det blir bättre med massa mer effekt. wink

Okejokej, ja just så var det, det var steget som jag fick med inte klarade 1ohm. Men då kör ja helt enkelt det i 4ohm smile

Så ett avslut här då, det där paketet är alltså bra för den billiga pengen? smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
23 maj 2011 · 8 744 Inlägg

Om det är värt priset är upp till dig att avgöra, men basen kan leverera bra och gör det även med lite effekt. Om effekten från det medföljande steget ändå inte räcker till så kan du ju prova att koppla på ditt Sinussteg. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Frissan
24 maj 2011 · 4 693 Inlägg

Rickard-v skrev:

Softis skrev:
48 liter portad med 4" port körde jag med

Hut långt var röret?

Kommer inte ihåg, men var avstämd till blygsamma 48 hz roll

Booyakasha!
Ompa2000 ...!!!???
24 maj 2011 · 257 Inlägg

Sandegren skrev:
Så ett avslut här då, det där paketet är alltså bra för den billiga pengen? smile

Jag tycker personligen inte att basen är värd de pengar säljaren vill ha för den.

2000:- för en bas som du i nuläget kan få NY för 2375:- på Nårdik. När den var som billigast på BRL tror jag den låg på ung. 2100:- också. Att begära 85% av nypris är ju vansinne, närmare 50-70% så närmar man sig rimliga priser. Så skulle du få allting för 1500-2000 riksdaler gör du möjligtvis en bra affär, annars inte.

Annars är det en trevlig bas, jag kör med en P1224 i Mercedesen där den får 700 WRMS och sväljer dessa utan att tveka. Låter bra också ska jag tillägga.

I vilket fall som helst, lycka till med ditt basköp! smile

Ompa2000 ...!!!???
24 maj 2011 · 257 Inlägg

Haha hittade till och med priset på BRL nu: LÄNK

Summa summarum, du gör en extremt dålig affär i att köpa en begagnad bas för mer än nypris smile

Sandegren
24 maj 2011 · 309 Inlägg

Ompa2000 skrev:
Haha hittade till och med priset på BRL nu: LÄNK

Summa summarum, du gör en extremt dålig affär i att köpa en begagnad bas för mer än nypris smile

oj, ja det gör jag verkligen. tack för hjälpen! smile

Sandegren
24 maj 2011 · 309 Inlägg

Ompa2000 skrev:
Haha hittade till och med priset på BRL nu: LÄNK

Summa summarum, du gör en extremt dålig affär i att köpa en begagnad bas för mer än nypris smile

Om du kollar på paketet i helhet. Man får ju ändå med steg samt en låda. Är det ändå inget att ha? kablarna är ju inget att ha då jag redan nu har mycket grövre. Men den lilla informationen ja hittar om steget säger att det är bra, samt verkar lådan vara bra byggd just för den basen.
smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang