Turbo i saab 9-5

aston_sol
24 maj 2011 · 7 Inlägg

Har en Saab 9-5 2,3 -01 på vilken turbon verkar har lagt av. Det jag undrar är hur detta påverkar motorn. Sliter det extra på den? Drar den mer bensin? Är det bråttom att åtgärda?

MTR
24 maj 2011 · 341 Inlägg

Beror på hur den lagt av.
Det är ju aldrig speciellt bra om den ryker olja och tar vatten.
Hur går bilen? Är den bara trött och orkeslös, eller har du ryckningar och "Check engine" lampa?

Volvo 360 GL "Ljudbil" (1986)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
24 maj 2011 · 839 Inlägg

Läcker turbon olja så kommer det tillslut hamna i katalysator, intercooler, tryckrör, spjällhus, insug och i förbränningsrummen. Inget av det här är bra eller roligt att städa upp efter. Byt turbo så snart du kan.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Revotech Pedal To The Metal
24 maj 2011 · 750 Inlägg

Ja det är ju inte helt svårt att få tag på och inte heller über dyrt att byta turbon åp dessa.. Speciellt inte om man gör det själv tongue

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
24 maj 2011 · 839 Inlägg

Revotech skrev:
Ja det är ju inte helt svårt att få tag på och inte heller über dyrt att byta turbon åp dessa.. Speciellt inte om man gör det själv tongue

Är det en lättryckare så finns det ju motsvarande orginal på biltema. Om man vill ta den risken. Har monterat ett par stycken sådana på kundens begäran och dessa har funkat bra. Å andra sidan vet jag en som inte höll mer än ett par månader.  Vet iofs inte om den monterats korrekt.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Revotech Pedal To The Metal
24 maj 2011 · 750 Inlägg

Nej Biltema har man väl lite dålig grundinställning till.. Jag plockar mina Turbos direkt från min underleverantör.. Smidigt .. och billigt tongue

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
Audi A3 "ChriMa-Motorsport" (2002)
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
aston_sol
25 maj 2011 · 7 Inlägg

nej den varken ryker eller droppar olja. Bilen är bara väldigt orkeslös och tam. Förbränner den sämre så att CO-värderna drar till topp?(tänker på besiktiningen). Vad är ett rimligt pris för byte med orginaldelar?

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
25 maj 2011 · 839 Inlägg

aston_sol skrev:
nej den varken ryker eller droppar olja. Bilen är bara väldigt orkeslös och tam. Förbränner den sämre så att CO-värderna drar till topp?(tänker på besiktiningen). Vad är ett rimligt pris för byte med orginaldelar?

Pissar det ut olja i avgassystemet så blir det hemska värden, ja.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
azid Det som inte dödar gör ont
25 maj 2011 · 2 668 Inlägg

Om turbon skär =massivt vitt rökmoln bakom bilen, så tappar du oljetrycket i motorn med ett byte som följd.

2slow
Garfield
25 maj 2011 · 1 019 Inlägg

aston_sol skrev:
Har en Saab 9-5 2,3 -01 på vilken turbon verkar har lagt av. Det jag undrar är hur detta påverkar motorn. Sliter det extra på den? Drar den mer bensin? Är det bråttom att åtgärda?

Hur vet du att turbon "lagt av"?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang