Köpråd: VW Golf IV GTI el V6 4motion?

H4ST That Shit Cray
24 maj 2011 · 1 087 Inlägg

Tja!

Funderar på att ta och byta in min S60 T5 mot något lite mindre och billigare att äga.
Har tittat på VW Golf IV GTI och VW Golf IV V6 4motion.
Min S60 är svår att få under litern, brukar ligga på runt 0.94l/milen och sen så svider det att tanka upp 70l.
Så vad brukar GTI;n och V6;an gå på i förbrukning? Och sparar jag pengar i försäkring där?

Sen så undrar jag ju givetvis hur körglädjen står sig i dessa bilar? Hört att många tycker GTI är roligare än en V6? Dock så lockar V6ans fyrhjulsdrift för vinternöjen.

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST
SUBARU2-5 Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
24 maj 2011 · 385 Inlägg

om du vill ha nått kul o billit köp en äldre impreza gt. de drat ca 0,6 0,7

mos ä gött
H4ST That Shit Cray
24 maj 2011 · 1 087 Inlägg

SUBARU2-5 skrev:
om du vill ha nått kul o billit köp en äldre impreza gt. de drat ca 0,6 0,7

Aldrig känt mig tilltalad utav dom äldre Impreza, det är något med Golf.

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST
SUBARU2-5 Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
24 maj 2011 · 385 Inlägg

_Hast_ skrev:

SUBARU2-5 skrev:
om du vill ha nått kul o billit köp en äldre impreza gt. de drat ca 0,6 0,7

Aldrig känt mig tilltalad utav dom äldre Impreza, det är något med Golf.

jo golf gti är roliga bilar. bara det att det är framhjulsdrivet.

mos ä gött
H4ST That Shit Cray
24 maj 2011 · 1 087 Inlägg

SUBARU2-5 skrev:
jo golf gti är roliga bilar. bara det att det är framhjulsdrivet.

Ja jag har ju aldrig kört en Golf så det är därför jag frågar er andra. Min farsa är lite förälskad i GTI modellerna också. Jo det är ju just det därför kollar jag på 4motion modellen också.

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST
SUBARU2-5 Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
24 maj 2011 · 385 Inlägg

_Hast_ skrev:

SUBARU2-5 skrev:
jo golf gti är roliga bilar. bara det att det är framhjulsdrivet.

Ja jag har ju aldrig kört en Golf så det är därför jag frågar er andra. Min farsa är lite förälskad i GTI modellerna också. Jo det är ju just det därför kollar jag på 4motion modellen också.

4motion har ingen konstant 4wd så det blir ändå som framhjulsdrivet sad

mos ä gött
H4ST That Shit Cray
24 maj 2011 · 1 087 Inlägg

SUBARU2-5 skrev:

_Hast_ skrev:

SUBARU2-5 skrev:
jo golf gti är roliga bilar. bara det att det är framhjulsdrivet.

Ja jag har ju aldrig kört en Golf så det är därför jag frågar er andra. Min farsa är lite förälskad i GTI modellerna också. Jo det är ju just det därför kollar jag på 4motion modellen också.

4motion har ingen konstant 4wd så det blir ändå som framhjulsdrivet sad

Jaha, så det blir lite som Volvos fyrhjulsdrift?

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST
Rquired Allmänt envis
24 maj 2011 · 12 512 Inlägg

Har väldigt svårt att tänka mig att en V6 4m dricker mindre än din T5, en FWD GTI bör däremot dra mindre än så. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
H4ST That Shit Cray
24 maj 2011 · 1 087 Inlägg

Rquired skrev:
Har väldigt svårt att tänka mig att en V6 4m dricker mindre än din T5, en FWD GTI bör däremot dra mindre än så. smile

Jo men har inte 4motion konstant 4wd så blir det GTI i såna fall.
Är GTI rolig att köra då?

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST
CarpeDiem German Engineering
24 maj 2011 · 9 083 Inlägg

4-motion: Innebär att Golfen bara är fyrhjulsdriven när framhjulen redan spinner. Audis quattro-system har ju torsendifferential, alltså permanent fyrhjulsdrift. Fördel konstant fyrhjulsdrift är att bilen blir mer stabil, nackdelen är att förbrukningen ökar. Minst 1 dl per mil jämfört med en framhjulsdriven får du räkna med.

Haldex fungerar således tvärtom. Den är snålare vid vanlig körning men är inte lika stabil att köra eftersom framhjulen måste spinna för att bakhjulen ska kopplas in.

Jag gillar GTi-modellerna, riktigt snygga smile

Senast redigerat av CarpeDiem (24 maj 2011)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
H4ST That Shit Cray
24 maj 2011 · 1 087 Inlägg

CarpeDiem skrev:
4-motion: Innebär att Golfen bara är fyrhjulsdriven när framhjulen redan spinner. Audis quattro-system har ju torsendifferential, alltså permanent fyrhjulsdrift. Fördel konstant fyrhjulsdrift är att bilen blir mer stabil, nackdelen är att förbrukningen ökar. Minst 1 dl per mil jämfört med en framhjulsdriven får du räkna med.

Haldex fungerar således tvärtom. Den är snålare vid vanlig körning men är inte lika stabil att köra eftersom framhjulen måste spinna för att bakhjulen ska kopplas in.

Jag gillar GTi-modellerna, riktigt snygga smile

Okej tack för att du hjälpte mig med det! smile

Jo, fastnade för dom ljus blå med 3dörrar smile

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST
Rquired Allmänt envis
24 maj 2011 · 12 512 Inlägg

_Hast_ skrev:

Rquired skrev:
Har väldigt svårt att tänka mig att en V6 4m dricker mindre än din T5, en FWD GTI bör däremot dra mindre än så. smile

Jo men har inte 4motion konstant 4wd så blir det GTI i såna fall.
Är GTI rolig att köra då?

Visst är GTI rolig, små bilar som Golf har en speciell typ av körglädje: Det är alltid kul att studsa runt gathörnen i den typen av bil och eftersom GTI har lite mer under huven än de flesta småbilar blir det inte mindre kul av den anledningen. Men tror nog du kommer uppleva att din S60 är roligare, främst på grund av motorn.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
H4ST That Shit Cray
24 maj 2011 · 1 087 Inlägg

Rquired skrev:
Visst är GTI rolig, små bilar som Golf har en speciell typ av körglädje: Det är alltid kul att studsa runt gathörnen i den typen av bil och eftersom GTI har lite mer under huven än de flesta småbilar blir det inte mindre kul av den anledningen. Men tror nog du kommer uppleva att din S60 är roligare, främst på grund av motorn.

Jo jag har kört familjens gamla Mini Cooper Cab, det var en rolig upplevelse.
Upplever inte S60n som rolig alls, för stor och tung, och vill man gasa så går det bara ut till däckspinn. Sen så känns det som en äkta gubb bil. Inget med den bilen som får en att vilja 'busköra'.
Jag funderar på att ta MC körkort och därför funderar jag på att byta in min S60 mot något mindre smile

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST
Rquired Allmänt envis
24 maj 2011 · 12 512 Inlägg

_Hast_ skrev:

Rquired skrev:
Visst är GTI rolig, små bilar som Golf har en speciell typ av körglädje: Det är alltid kul att studsa runt gathörnen i den typen av bil och eftersom GTI har lite mer under huven än de flesta småbilar blir det inte mindre kul av den anledningen. Men tror nog du kommer uppleva att din S60 är roligare, främst på grund av motorn.

Jo jag har kört familjens gamla Mini Cooper Cab, det var en rolig upplevelse.
Upplever inte S60n som rolig alls, för stor och tung, och vill man gasa så går det bara ut till däckspinn. Sen så känns det som en äkta gubb bil. Inget med den bilen som får en att vilja 'busköra'.
Jag funderar på att ta MC körkort och därför funderar jag på att byta in min S60 mot något mindre smile

Ärligt talat håller jag med dig, jag tycker inte alls om starka FWD turbobilar och särskilt inte sådana med Volvo´s mjuka typ av chassi men vet att åsikterna skiljer sig. Men jag brukar uppleva att en rolig motor gör mycket av körglädjen i en bil och det tycker jag Volvo´s femma är. Fyran i en Golf är inte rolig tycker jag personligen, men bilen i sig är så mycket roligare som vi konstaterade. GTI finns med V5 också, den motor är roligare än fyran och vore kanske ett alternativ?

Men om du köper en rolig MC, varför söker du en mindre och roligare bil samtidigt? Jag måste bara fråga, för jag hade sökt ett bekvämt transportmedel snarare och haft motorcykeln för körglädje personligen. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
BOLIN_
24 maj 2011 · 2 763 Inlägg

Jag kan berätta för dig att jag tycker att V6 4motion är riktigt kul på vintern! Det sitter Haldex fyrhjulsdrift i de och tycker att den går riktigt fin, sen är ljudet ur den V6:an (VR6) jävligt gött! Min polare som har bilen och han säger att den drack cirka 0,8-0,95 vid lugn körning! smile

Volvo - For Life
THEBADGUY Gorgilus addictus
24 maj 2011 · 4 737 Inlägg

Jag kan faktiskt slå ett slag för V5:an.

Har en själv nämligen. Och är verkligen riktigt nöjd med den! Riktigt mysigt ljud, och den går faktiskt bättre än en 1.8T.
Nackdelen är väl förbrukningen. Blandat runt 0.8-0.85. Men det väger en riktigt roliga körglädjen upp smile.
V5:an har ju även kamkedja, så du slipper ju att byta kamremmen.

EDIT: Ska ju dock nämnas att jag har den lilla v5:an, med 150 hk(10 ventiler) Kom en med 20 ventiler och 170 hk 2003 om jag inte minns helt fel.

Senast redigerat av THEBADGUY (24 maj 2011)

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
H4ST That Shit Cray
24 maj 2011 · 1 087 Inlägg

Rquired skrev:
Ärligt talat håller jag med dig, jag tycker inte alls om starka FWD turbobilar och särskilt inte sådana med Volvo´s mjuka typ av chassi men vet att åsikterna skiljer sig. Men jag brukar uppleva att en rolig motor gör mycket av körglädjen i en bil och det tycker jag Volvo´s femma är. Fyran i en Golf är inte rolig tycker jag personligen, men bilen i sig är så mycket roligare som vi konstaterade. GTI finns med V5 också, den motor är roligare än fyran och vore kanske ett alternativ?

Men om du köper en rolig MC, varför söker du en mindre och roligare bil samtidigt? Jag måste bara fråga, för jag hade sökt ett bekvämt transportmedel snarare och haft motorcykeln för körglädje personligen. smile

Nej, allting över 200hk på framhjulen är bara meningslöst. Men jag tycker inte det finns någon körglädje i S60n, visst den går ju trevligt upp i fart och så, men kurvtagning är inget vidare roligt, känns mest som den bara säckar ihop.
Jo jag har väl inte tittat på någon speciell GTI, kollat på både V5;orna och fyrorna. Men fyran kanske är lite så att den måste 'piskas' mer än vad V5;an behöver?

Mest för att jag inte vill att dom 2sakerna ska ta ut varandra. För även om jag ska köra bil så vill jag fortfarande kunna ha roligt. Jo jag förstår hur du menar smile

BOLIN_ skrev:
Jag kan berätta för dig att jag tycker att V6 4motion är riktigt kul på vintern! Det sitter Haldex fyrhjulsdrift i de och tycker att den går riktigt fin, sen är ljudet ur den V6:an (VR6) jävligt gött! Min polare som har bilen och han säger att den drack cirka 0,8-0,95 vid lugn körning! smile

Jo kollat filmer på Youtube och där verkar dom ha roligt iaf. Och ljudet vet jag också att det är riktigt gött smile Jo min S60 är svår att få i snitt under 0.95 under lugn körning. Den går i princip bara landsväg och motorväg.

THEBADGUY skrev:
Jag kan faktiskt slå ett slag för V5:an.

Har en själv nämligen. Och är verkligen riktigt nöjd med den! Riktigt mysigt ljud, och den går faktiskt bättre än en 1.8T.
Nackdelen är väl förbrukningen. Blandat runt 0.8-0.85. Men det väger en riktigt roliga körglädjen upp smile.
V5:an har ju även kamkedja, så du slipper ju att byta kamremmen.

EDIT: Ska ju dock nämnas att jag har den lilla v5:an, med 150 hk(10 ventiler) Kom en med 20 ventiler och 170 hk 2003 om jag inte minns helt fel.

Jo jag har tittat på V5an med.

Som jag skrev lite längre upp så kan jag tänka mig att en 4a är lite ettrigare än vad V5an är? Men tror ändå på något sätt att 4;an är roligare. Men jag har ju ingen egen erfarenhet så jag vet ju inte. Sen så gillar jag turbo bilar mer personligen.

Om man utgår ifrån faktan på den här sidan: http://www.performance-car-guide.co.uk/vw-golf-mk4.html
Så känns 4;an som ett bättre val.

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST
Rquired Allmänt envis
24 maj 2011 · 12 512 Inlägg

Jag håller med dig, och ser heller ingen körglädje i en S60. Enbart en motor gör inte en körglad bil, men jag vet att det finns dem som anser att S60 är en rolig bil och eftersom du ändå äger en ville jag inte skriva "Golfen är skitkul jämfört med din tråk-Volvo" fast med andra ord. wink

Jag tror dock ändå V5 är roligare, visst finns det ettriga och roliga 4cyl. motorer men 1.8t är inte en av dem!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
H4ST That Shit Cray
24 maj 2011 · 1 087 Inlägg

Rquired skrev:
Jag håller med dig, och ser heller ingen körglädje i en S60. Enbart en motor gör inte en körglad bil, men jag vet att det finns dem som anser att S60 är en rolig bil och eftersom du ändå äger en ville jag inte skriva "Golfen är skitkul jämfört med din tråk-Volvo" fast med andra ord. wink

Jag tror dock ändå V5 är roligare, visst finns det ettriga och roliga 4cyl. motorer men 1.8t är inte en av dem!

Nej helt rätt. En stor motor gör ingen skillnad. Haha du får skriva vad du vill, var aldrig direkt kär i min Volvo ifrån början, det var farsan (som är Volvo anställd, givetvis) som ville få mig att köpa en Volvo, han styrde vart enda litet drag wink

Jo men som sagt, jag är turbo kär.
Hur är Polo och Lupo GTI då? Nu vet jag att det är en rätt liten storlek. Men budget hamnar runt 30-40k.

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST
yoppe
24 maj 2011 · 388 Inlägg

Köp en civic type r årsmodell fram till 2005 roligare bil får man leta efter riktigt kul med bra väghållning och en jävligt rolig motor även om den är N/A jag provkörde en sen var jag fast direkt och jag körde min på 0.85 utan problem,var tvungen att sälja den pga att den inte funkade riktig bra som familjebil och jag hade inte ekonomin att ha 3 bilar just då (har en lb reggad Mb 220cdi) som jag ej lagt upp men har som pendlarbil.Dessutom är dom inte farligt dyra att serva.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang