Bensin pump bmw 320i -93

KryckanB
26 maj 2011 · 104 Inlägg

Hej!

Tänkte byta min bensin pump på min bmw, vilket då är en bmw 320i coupé -93. Men när jag va ner till autoexperten så bad dom mig kolla vad det var för märke osv för det fanns tydligen 2st som inte passade så kallat "på varrandra" ? :P

Så är det någon som vet vart den sitter så jag kan ta loss den och kolla? och är det svårt att ta bort eller någonting man måste tänka på så jag inte har sönder något? ^^

Mvh,
K

alain www.bimmerpower.org
27 maj 2011 · 3 995 Inlägg

Om du ska bara byta pumpen, finns på biltema.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Motor … ANSLEPUMP/

Det sitter en lucka under baksätet. Kolla under "den högra" sittdynan (på touring, på en sedan måste hela sittdynan bort). Här under sitter en oval lucka med en massa skruv. Där under ser man tanken och överdelen på pumpen. På ovansidan av pumpen sitter det 4st muttrar. Dessa håller tankmätarens givare och måste först lossas och givaren tas upp ur pumpdelen. Givetvis lossar man sladdarna också. Nu ska pumpen skruvas motsols cirka 3-4cm och kan sedan lirkas upp ur tanken. Pumpen kan ha satt sig rätt hårt i packningen mellan tanken men tar man och letar i sin skrotlåda hittar man nog ett passande järn man kan bända runt pumpen med. Det är en dålig idé att slå loss pumpen tycker jag, mycket lättare om man kan "segdra" den med lämpligt järn. Jag tror du fattar vad jag menar när du ser skårorna i pumpens överdel. Montering sker i omvänd ordning, helst med ny packning mellan tank och pump. Kan vara bra att skrapa bort gammal smuts och rost också innan man lägger dit den nya packningen.
   
Glöm inte att koppla bort batterie

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
KryckanB
27 maj 2011 · 104 Inlägg

alain skrev:
Om du ska bara byta pumpen, finns på biltema.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Motor … ANSLEPUMP/

Det sitter en lucka under baksätet. Kolla under "den högra" sittdynan (på touring, på en sedan måste hela sittdynan bort). Här under sitter en oval lucka med en massa skruv. Där under ser man tanken och överdelen på pumpen. På ovansidan av pumpen sitter det 4st muttrar. Dessa håller tankmätarens givare och måste först lossas och givaren tas upp ur pumpdelen. Givetvis lossar man sladdarna också. Nu ska pumpen skruvas motsols cirka 3-4cm och kan sedan lirkas upp ur tanken. Pumpen kan ha satt sig rätt hårt i packningen mellan tanken men tar man och letar i sin skrotlåda hittar man nog ett passande järn man kan bända runt pumpen med. Det är en dålig idé att slå loss pumpen tycker jag, mycket lättare om man kan "segdra" den med lämpligt järn. Jag tror du fattar vad jag menar när du ser skårorna i pumpens överdel. Montering sker i omvänd ordning, helst med ny packning mellan tank och pump. Kan vara bra att skrapa bort gammal smuts och rost också innan man lägger dit den nya packningen.
   
Glöm inte att koppla bort batterie

Grymt, fan va bra! Bra o enkel förklaring, tack så mycke går ju inte att missförstå ^^

Mvh,
K

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang