AVSTANNAT--- Volvo 740 GL -87 Projekt: Egentillverkade baklysen.

Robino
6 juni 2011 · 241 Inlägg

Hallå där.
Har sen en tid tillbaka tänk på om det finns något sätt att få baklysena unika på en 740.
Nu har jag äntligen kommit på hur, och dessutom börjat med projektet.

Jag har tröttnat så mycket på "hova"-baklyktorna så jag tänkte göra en egen variant av blocklysena.
Ni vet vilka jag menar.
http://www.swedishautoparts.com/shop/catimages/Volvo-Tail-Light-1372227.jpg

Det kommer bli vit blinkers och även vit reflexplatta som kommer bli extra backljus.
Alltså vit övre rad, röd undre rad.
All belysning kommer att vara med LED. Har dock inte hunnit räkna ut hur många dioder det blir.

En liten video på hur resultatet förhoppningsvis blir (ungefär).
http://www.youtube.com/watch?v=8ai2gdO5clk

Planering kring hur jag ska fullfölja projektet är i full fart.

Senast redigerat av Robino (7 juni 2011)

JofooN Skrap
6 juni 2011 · 2 098 Inlägg

Låter som en rolig idé. Lycka till. Kommer följas!

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)
Pim_Pim
6 juni 2011 ·

Vit övre rad och röd undre rad finns väl redan ? Eller det kanske bara är till 240.

Volvo_Mannen Volvoskadad
6 juni 2011 · 6 017 Inlägg

Låter intressant, lycka till! smile

Jonas
Robino
6 juni 2011 · 241 Inlägg

Pim_Pim skrev:
Vit övre rad och röd undre rad finns väl redan ? Eller det kanske bara är till 240.

Bara 240. =/

Pim_Pim
6 juni 2011 ·

Robino skrev:

Pim_Pim skrev:
Vit övre rad och röd undre rad finns väl redan ? Eller det kanske bara är till 240.

Bara 240. =/

aha okej, lycka till nudå smile

Robino
6 juni 2011 · 241 Inlägg

Första byggbilderna uppe nu.

Dags att fortsätta i 30 minuter till innan det måste vara tyst här hemma. Väldans känsliga grannar.

Robino
7 juni 2011 · 241 Inlägg

Efter att ha tittat lite på hur jag egentligen hade tänkt så insåg jag att det ej kommer att fungera.
Förhoppningsvis lyckas jag fixa fram nytt material tills imorgon kväll, så kan jag fortsätta med en ny tanke.

J-Frank
7 juni 2011 · 1 410 Inlägg

ja de här ska följas smile

Robino
7 juni 2011 · 241 Inlägg

På grund av helt inkompetenta planer så stoppar jag det här projektet tills att jag kommit på mer exakt hur det ska fullföljas.

Jag hör av mig.

Tomten Tomten
7 juni 2011 · 1 065 Inlägg

Vare inne på detta själv dock med klarglas.
Har inte testa detta själv men kan dela mig mig av mina tankar och ideer.

Du bör hitta lämplig plexi för det kan man forma i ungen, Vad jag läst (150c i ungnen i ca 10min)
Plocka bort det gamla glaset och testa dig fram med plexi och se till att plexiskivan du ska böja är större än baklysena för att ha lite att spela på när du böjer för att förhindra skador på skivan.
Sen är det limma eller scilicon som gäller för att få plexit på själv bakljusen.


Sen hur du vill göra med dioderna är väll upp till dig men för att få det enligt filmerna så är det ju bara göra rader med dioder i varje block.

Lite fakta.

Akrylplast har utmärkta optiska egenskaper med en transmissionsförmåga på cirka 92%.
Har mycket god beständighet utomhus.
Har en hög yt glans och hårdhet.
Kan ej kallbockas. Måste värmas för att kunna formas.
Påverkas ej av alkaliska lösningar, utspädda syror och oljor, men angrips av starka syror, alkoholer, aceton och klorväten.
Brinner med en gul knastrande låga med blå kärna, luktar aromatiskt.
(Icke självslocknande)
Vid fullständig förbränning avges CO2 och H2O.

sen finns det ju macrolon. med kära namn som , Makrolon, Lexan, Tuffak, Sustonat. kemisk beteckning Polykarbonat.

Karbonatplast är stark, seg och slagtålig även vid låga temperaturer.
Karbonatplast kan kallbockas och klippas i plåtsax.
Vattenabsorptionen är i rumstemperatur låg (0,17%). Men vid kontakt med varmt vatten över 60oC bryts karbonatplasten ned och blir spröd.
Vid fastsättning måste karbonatplasten ha möjlighet att röra sig, annars kan mikrosprickbildning uppstå.
Dimensionsstabiliteten är utmärkt även vid höga temperaturer.
Transmissionsförmågan är 85-90 %.
Karbonatplast är självslocknande, röken luktar sött.
Vid fullständig förbränning avges CO2 och H2O.
Karbonatplasten är resistent mot svaga syror, alifatiska kolväten, paraffin, alkoholer (ej metanol), animaliska och vegetabiliska oljor och fetter, men angrips av oxiderade syror, baser, ammoniak, aromatiska och klorerade kolväten


Orker inte läsa igenom det jag nyss skrev så hoppas du fattar smile

Chevrolet Impala 4dr HT "Pimpala" (1968)
BMW 525i Touring M-sport "Familje Edition" (2002)
Tomten Tomten
7 juni 2011 · 1 065 Inlägg
Chevrolet Impala 4dr HT "Pimpala" (1968)
BMW 525i Touring M-sport "Familje Edition" (2002)
Robino
8 juni 2011 · 241 Inlägg

Kanonbra fakta Tomten. Tackar så mycket.

Den tanken jag fick upp var att bara bocka den synliga biten (det som går bakåt, utåt åt sidorna och inåt mot regplåten i en bit, sen limma på ovansida och undersida. Baksidan får väl göras av något som jag kan sätta dioderna i, om jag inte sätter dem ut i det yttre. Anledningen till att jag valde den här plasten som jag valde (sån plast som brukar sitta i lysrörsarmaturer) är för att den ser rätt så likt originalbaklyktor.

Ska se om jag hinner få fram nytt material imorgon, så sätter jag fart igen någon gång i nästa vecka.

Tomten Tomten
9 juni 2011 · 1 065 Inlägg

Robino skrev:
Kanonbra fakta Tomten. Tackar så mycket.

Den tanken jag fick upp var att bara bocka den synliga biten (det som går bakåt, utåt åt sidorna och inåt mot regplåten i en bit, sen limma på ovansida och undersida. Baksidan får väl göras av något som jag kan sätta dioderna i, om jag inte sätter dem ut i det yttre. Anledningen till att jag valde den här plasten som jag valde (sån plast som brukar sitta i lysrörsarmaturer) är för att den ser rätt så likt originalbaklyktor.

Ska se om jag hinner få fram nytt material imorgon, så sätter jag fart igen någon gång i nästa vecka.

Plasten som finns i lysrörsarmaturer spricker mycket lätt. Inget du bör köra med på vinter eller dom dagarna det är lite kallare.

Varför inte bara kapa upp baksidan på orginal lysena så har du ju original block looken

BMW 525i Touring M-sport "Familje Edition" (2002)
Chevrolet Impala 4dr HT "Pimpala" (1968)
Robino
9 juni 2011 · 241 Inlägg

Tomten skrev:
Varför inte bara kapa upp baksidan på orginal lysena så har du ju original block looken

Mina originallyktor är i dåligt skick, så det måste bli att köpa nya i sådana fall. Har försökt kapa upp en lykta, och det ser ut att vara för tight för att få in alla dioder. + att det blir mycket mer personligt att göra helt egna.

Robino
9 juni 2011 · 241 Inlägg

Nu har jag skaffat mig lite mer material, så i näste vecka kör jag på igen. Förhoppningsvis så hinner jag komma på mer exakt hur detta ska ske.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang