VW Passat 1.8T -00 - Förlorar kraft

JonasSv
12 juni 2011 · 14 Inlägg

Hej!

Har ett problem som har uppstått med min Passat 1.8T -00. Den är chippad (BSR) av en tidigare ägare och jag är osäker på om det är Steg 1+ eller Steg 2. Den har 3" system, från kat tror jag. När min far köpte bilen satt det ett öppet sportluftfilter i den, men det plockade han ur och satte in orginal igen.
Jag köpte som sagt bilen av min far som haft den i över 1 år och den har fungerat perfekt, pigg och med en bränsleförbrukning på ca 0,75-1,0 beroende på hur man kör.

Nu har jag märkt att bränsleförbrukningen har stigit. På motorväg i 110-120km/h drog den 0,97 och nu när jag tankade den häromdagen efter att ha kört mycket i stan så hade den dragit 1.3 ! Och då har jag ändå kört mestadels lugnt, men självklart har jag dragit ur den några gånger. Men så mycket ska den inte dra!

Jag har även märkt att den ibland tappar kraft, motorn varvar men det låter mest tycker jag, det blir inget drag. Men det är inte konstant så, utan ibland är den riktigt pigg men sen rätt som det är så försvinner draget.

Till en början har jag bara trott att jag har inbillat mig, men igår när jag drog på kom "kicken" och det drog iväg, men mitt under accelerationen vid ca 4000rpm så bara dog "kicken" och kraften försvann och den kom inte tillbaka på nästa växel. Tidigare under dagen så hade det fungerat och kraften fanns där hela vägen och alla på alla växlar.

Eftersom det dog under accelerationen så börjar jag misstänka att det är laddningen som spökar, men jag har ingen aning om vad det kan vara eftersom det "kommer och går" och inte är ett konstant fel. Har läst runt lite att det kan vara LMM som är dålig, kan det stämma?

Den har är gått ojämnt någon gång när jag startat den, blivit en del vibrationer i ratten precis vid start som sen har försvunnit!

Jag hoppar gärna över svar såsom att 1.8T motorn är slö i vanliga fall, att det är en symaskinsmotor odyl. Jag är medveten om att det inte är något monster, men det är en betydlig skillnad när draget finns där och inte! Så skippa gärna kommentaren som dessa, tack!

Någon som har någon ide om vad det kan vara? Har ej kopplad in den och läst felkoder, men jag ska göra det om någon vecka när jag får tillgång till det!

Tacksam för alla tips på vad det kan vara och hur jag ska felsöka!

Mvh

Jonas

need_4_boost
12 juni 2011 · 371 Inlägg

Ryck och dra i alla tryckslangar och kolla så du inte har nån spricka eller sitter löst.

Lyft batterikabeln för en timme, och ut och pröva.

Blir det inte bättre så ta ut felkoder.

JonasSv
12 juni 2011 · 14 Inlägg

Ska göra det imorgon när motorn är kall, men jag har lite svårt att hitta alla slangarna. Har haft bilen i snart två månader, så jag har inte så mycket koll på vart allt går än. Men jag ska smyga systemen så ska jag nog hitta det mesta! smile

Har läst runt lite mer och hittat lite om N75-ventilen, eller "wastegate by-pass regulator valve" som den egentligen heter. Jag har förstått att det är med och reglerar trycket på något sätt, men jag är inte helt med. Är det någon som vet hur den fungerar och vad dess uppgift är? Kan den vara spöket i det hela?

NeedMoreSpeed
12 juni 2011 · 9 Inlägg

Tjena! ett ganska vanligt problem på dessa bilar. troligtvis en tändspole  som håller på att lägga av.Fixa nya på skroten.mvh needmorespeed

Audi A4 1,8T "Autotech" (1997)
JonasSv
12 juni 2011 · 14 Inlägg

NeedMoreSpeed skrev:
Tjena! ett ganska vanligt problem på dessa bilar. troligtvis en tändspole  som håller på att lägga av.Fixa nya på skroten.mvh needmorespeed

Det lät intressant! Hur kommer det sig att tändspolen påverkar laddningen sådär? Det låter lite konstigt måste jag säga. Men det skulle mycket väl kunna vara så för det knackar om en av tändspolarna märkte jag idag! Påverkar detta även bränsleförbrukningen?

NeedMoreSpeed
12 juni 2011 · 9 Inlägg

Hej jonas! min granne hade liknande problem med sin audi. vi gjorde felsök på bilen, men det gav inget felkod.men det var en tändspole som var sönder.Det påvärkar bränsleförbrukningen, bilen får jobba hårdare. Märks när turbon laddar blir misständning och trycket faller,turbon stendör mvh needmorespeed

Audi A4 1,8T "Autotech" (1997)
JonasSv
12 juni 2011 · 14 Inlägg

Tack för svaret! Misstänkte det lite tidigare idag då jag lyssnade och märkte att en av tändspolarna tickar lite grann, vilket de andra inte gör. En ny går på 125 spänn plus 150spänn i frakt (!), men det kan det vara värt att testa.

Tycker dock att det verkar lite konstigt ändå eftersom motorn går bra i övrigt, det borde märkas om en cylinder faller bort att den börjar knacka eller gå ojämnt, men det gör den inte. Så jag är fortfarande lite tveksam, men jag ska ge det ett försök!

Återkommer när jag har fått hem den och bytt, lär ta några dagar.

Om det är någon annan som har tips på vad det kan vara så skriv gärna!

JonasSv
17 juni 2011 · 14 Inlägg

Har nu varit förbi en verkstad och läst av felkoderna och kunde konstatera att det är lambdasonden (sond 1) som är kass. Mycket konstigt tyckte han på verkstaden då det alltid brukar komma upp en varningslampa på instrumentpanelen då den går sönder.

Beställde även en ny tändspole för att vara på den säkra sidan då en av dem knackar, han trodde nämligen att den kunde vara felet innan vi läste felkoderna, lika bra att vara på säkra sidan då vi ska åka en bit nu till sommaren

Är det någon som har koll på om jag måste nollställa felkoderna efter jag bytt lambdasonden, eller kommer den att känna av att den är hel igen?

Han nollställde nämligen felkoderna och jag tyckte att bilen kändes piggare på vägen hem, mer responssnabb. Men jag inbillar mig att felet kom tillbaka när jag kom hem igen.

JonasSv
19 juni 2011 · 14 Inlägg

Har nu bytt lambdasonden och tändspolen och bilen är som ny igen! Stor skillnad i effekten! smile Dock var det inte tändspolen som det lät om, men eftersom det är ett vanligt problem att tändspolarna går sönder känns det bra att ha en i reserv!

Så om det är någon annan som har ett liknande problem så vet ni vad det kan bero på!

Tack för hjälpen!

NeedMoreSpeed
19 juni 2011 · 9 Inlägg

Det är bra att hjälpa till, det är ju inte biligt att lämna in bilen mvh needmorespeed

Audi A4 1,8T "Autotech" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang