Lexus drar åt höger - ingen klarar av att åtgärda det?

lexpeter
15 juni 2011 · 9 Inlägg

Lite bakgrund.
Vår RX400h -06 (hybrid) började dra hårt åt höger efter ett byte av transmissionen vilket inkluderar rivning av vänster framvagn.
Den drog så kraftfullt att jag var tvungen hålla emot åt vänster genom att tvinga ratten till kl 11 för att den skulle gå rakt. Släppte jag ratten kastade Lexusen sig direkt åt höger.

Efter otaliga fyrhjulsinställningar (det handla om 7-8 stycken inkl rivning av framvagnen på nytt) vilka varje gång gav kommentarerna "otroligt vilka stora fel det var både fram och bak men nu är de bra" från verkstäderna. Så väl Lexus- som Toyotaverkstäder har försökt men ingen lyckas återställa bilen till att gå rakt fram utan våld.

Den drar visserligen mindre åt höger nu men jag behöver fortfarande tjuvhålla ratten ett par tre minuter i tolv för att den ska gå rakt. Det blir ganska jobbigt efter i längden och vi köpte ingen Lexus för att efter resan alltid ha ont i armarna.

Fråga.
Enligt det senaste protokollet var allt snett 'igen' och mycket justerades dock inte allt vad jag kan se.
Vad tror ni om dessa värden nedan? Är de orsaken till att bilen fortfarande drar åt höger och att jag måste styra till vänster konstant för att bilen ska gå rakt?

Mätt fram ------------ justerat fram
Toe: +0.80/-1.70 ------------  +0.10/+0.20
Camber: -0.45/-.045 ------------  -0.45/-0.45
Caster: +3.15/+2.35 ------------  +2.55/+2.35
SAI: +13.3/+10.3 ------------  +13.3/+10.3

Mätt bak ------------ justerat bak
Toe: -0.40/+0.90 ------------  +1.50/+1.40
Camber: -0.50/-1.15 ------------  -0.55/-1.15
Thrust: -0.05 ------------  0.00

Kan ni rekommendera något ställe som verkligen kan fyrhjulinställningar och bilars beteende samt som faktiskt kan få en bil att gå rakt en gång för alla.

/petter

Freddeponken
15 juni 2011 · 663 Inlägg

Frågan är ju om dom ens har provkört bilen efter hjulinställningarna som gjorts...finns så mycket klåpare som tror dom kan göra hjulinställningar så man blir mörkrädd.

Men 7-8 stycken är fasen många...

kanske en dum fråga men drar bilen mer åt höger vid accelaration än när du kopplar ur och rullar?

lexpeter
15 juni 2011 · 9 Inlägg

Jag upplever att den drar lika mycket höger vid gaspådrag som rullande. Eftersom att den har mycket kraft på framhjulen drar den så där hit och dit som framhjulsdrivna kan göra vid rejäla gaspådrag.
Där emot är den väldigt benägen att, vid ojämnheter i vägen eller små gupp, vrida ratten ur handen och svänga åt höger i lägre farter. Alltid åt höger. Aldrig åt vänster oavsett hur guppen kommer.

Senast redigerat av petterf (15 juni 2011)

Freddeponken
15 juni 2011 · 663 Inlägg

Okej...

Lexus-stockholm är väl dom största i sverige förmodar jag och jag tycker det är väldigt märkligt att dom inte får fason på din framvagn, reklamera jobbet och säg att den fortfarande drar höger om du inte redan försökt driva det vidare!

Hoppas verkligen du får ordning på den, ingen billig bil och då vill man ju den ska fungera..

Mvh Fredde

lexpeter
16 juni 2011 · 9 Inlägg

Kaiserbil har verkligen kämpat med inställningarna men får inte den att gå rakt. De har varit i kontakt med Lexus Europakontor också men alla verkar stå handfallna.

Min förhoppning är att det finns någon här som är grymt vass på hur bilar beteer sig beroende på inställningarna eller som kunde rekommendera någon firma som kan det.

Attenator
16 juni 2011 · 404 Inlägg

Känner man någon uppenbar skillnad i motstånd om ni hissar upp framvagnen och snurrar på däcken eller rullar båda sidor lika lätt?

BMW 2002 (1972)
lexpeter
16 juni 2011 · 9 Inlägg

Jag har inte gjort det själv men inget av hjulen/fälgar/skivor blir varmare än de andra.
Det borde väl bli en markant skillnad efter några tiotal mil då det är en hybrid som oftast generatorbromsar och inte nyttjar skivorna så mycket? Eller tänker du på att det skulle kunna vara ett lager som ställer till det?

Jag har i alla fall pratat med Skanstulls däck och de fixade fram en tid åt mig redan i morgon för att ta sig en titt. Det verkar som att de anses vara högst kompetenta och även om de nu inte skulle hitta något som helst fel på geometrin så kanske de kan nå slutsatsen och utesluta geometrin som en orsak. 
Då skulle det i sådant fall kunna vara dags att gå vidare med styr-ECU och EPS/elstyrservot.


Attenator skrev:
Känner man någon uppenbar skillnad i motstånd om ni hissar upp framvagnen och snurrar på däcken eller rullar båda sidor lika lätt?

PoulZen
16 juni 2011 · 772 Inlägg

Jag antar att det grundläggande är kollat, som luft i däcken, balansering, hjullager och bromsar runt om.
Så att hjulen kan uteslutas.

Min gissning skulle vara att dom missat något när dom satte ihop allt. Som gör att den inte längre driver som den ska på vänster framhjul.

Eller drar bilen lika mycket åt höger om du rullar bilen med växelläget i neutral?
Om den gör det så måste det vara felinställt höger eller vänster framvagn.
Eller att någon del håller på att ge sig fullständigt eftersom det verkar återkomma.

Jag hade aldrig gett mig om felet återkommer direkt efter utförd hjulinställning. Då hade verkstaden fått ha kvar bilen tills den går som den ska.

Bara fortsätt gå på dom, Lexus anser sig själva vara exklusivt bilmärke och vill därför ha högre kvalitets krav på både bilar, service och reparationerna, så du ska bara stå på dig tills det är fixat.

Attenator
16 juni 2011 · 404 Inlägg

Om det är så att den inte längre driver på vänster framhjul bör den väl dra åt vänster vid acceleration och åt höger vid motorbromsning?

Ni har säkert testat det redan men en simpel grej är ju att skifta runt hjulen och se om det blir någon skillnad. Vet ju aldrig vad en verkstad kan ha lyckats med när de inte dög till att få ihop bilen med rätt hjulvinklar.

Min tanke med motstånd var att de kanske inte fått dit knutarna helt korrekt och man därigenom kan känna ett större motstånd på ett av hjulen.

Senast redigerat av Attenator (16 juni 2011)

BMW 2002 (1972)
RD_87 Skrotsamlare
16 juni 2011 · 4 031 Inlägg

Styrservo som är felmonterad så att den liggerlite på hela tiden? Prova att hissa upp bilen och starta den, då ser du om den börjar smyga åt höger med hjulen. Inte direkt vanligt fel men absolut möjligt, dessutom så kan ju ingen inställning fixa ett sånt problem.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
lexpeter
17 juni 2011 · 9 Inlägg

En av mina första känslor när man körde den var att man upplevde en visst motstånd i ratten/servot när man fick styra emot. Ungefär som att servot ville vrida tillbaka ratten till kl 12 och och ratten vreds verkligen tillbaka till kl 12 så snabbt man släppte den och så fort ratten stod centrerad började bilen dra åt höger.

Kaiser bil/Lexus säger att man har rivit framvagnen en gång. Skulle det innebära att de varit tvugna att montera bort styrväxel etc också eller kan de bara lossat på upphängningar och länkar?

Jag har frågat dem om de inte kan hänga på deras datorer och sedan åka med ut och kolla om servot jobbar och varför det tror att det jobbar men det går inte att se säger de.

Idag börjar jag om med en ordentlig fyrhjulsinställning hos skanstulls hos några som verkligen kan detta.
Därefter återkommer jag.
Köpa en ny ECU för 4500,- bara för att testa är lite svettigt de med.


RD_87 skrev:
Styrservo som är felmonterad så att den liggerlite på hela tiden? Prova att hissa upp bilen och starta den, då ser du om den börjar smyga åt höger med hjulen. Inte direkt vanligt fel men absolut möjligt, dessutom så kan ju ingen inställning fixa ett sånt problem.

PoulZen
17 juni 2011 · 772 Inlägg

petterf skrev:
En av mina första känslor när man körde den var att man upplevde en visst motstånd i ratten/servot när man fick styra emot. Ungefär som att servot ville vrida tillbaka ratten till kl 12 och och ratten vreds verkligen tillbaka till kl 12 så snabbt man släppte den och så fort ratten stod centrerad började bilen dra åt höger.

Kaiser bil/Lexus säger att man har rivit framvagnen en gång. Skulle det innebära att de varit tvugna att montera bort styrväxel etc också eller kan de bara lossat på upphängningar och länkar?

Jag har frågat dem om de inte kan hänga på deras datorer och sedan åka med ut och kolla om servot jobbar och varför det tror att det jobbar men det går inte att se säger de.

Idag börjar jag om med en ordentlig fyrhjulsinställning hos skanstulls hos några som verkligen kan detta.
Därefter återkommer jag.
Köpa en ny ECU för 4500,- bara för att testa är lite svettigt de med.


RD_87 skrev:
Styrservo som är felmonterad så att den liggerlite på hela tiden? Prova att hissa upp bilen och starta den, då ser du om den börjar smyga åt höger med hjulen. Inte direkt vanligt fel men absolut möjligt, dessutom så kan ju ingen inställning fixa ett sånt problem.

En fundering jag fick var om bilen har fickparkeringshjälp?
I såna fall måste det ju finnas sensorer som känner av att ratten står i rätt läge, och det kanske har rubbats när dom fixade bilen. Så nu tror någon dator att ratten inte står i rätt läge och då försöker datorn kompensera det hela tiden.

lexpeter
18 juni 2011 · 9 Inlägg

Den har momentgivare för rattutslag. Som dels används av parkeringshjälpen och även av vdim som är stabilitetssystemet. När vdim jobbar har den förmågan att göra felaktiga rattutslag trögare än korrekta för att hjälp till. Jag har tänkt samma tanke som du men enligt Kaiser sitter de inte snett utan allt är ok.
Det känns ju som att datorn kanske skulle behövas resettas men inte enligt Kaiser.

Nu gjorde skanstulls en del toe justeringar både fram och bak igår. Dock fick jag puttra hem i 30km/h då någon lastbil lagt sig på vägen. Så jag fick ingen riktig chans att testa. Ska göra det idag.



PoulZen skrev:
En fundering jag fick var om bilen har fickparkeringshjälp?
I såna fall måste det ju finnas sensorer som känner av att ratten står i rätt läge, och det kanske har rubbats när dom fixade bilen. Så nu tror någon dator att ratten inte står i rätt läge och då försöker datorn kompensera det hela tiden.

lexpeter
24 juni 2011 · 9 Inlägg

Efter 60 mil med den nya inställningen var det ingen skillnad i beteendet förutom att vinkeln på ratten är bättre centrerad. Fortfarande värk i armen efter att krampaktigt behövt hålla emot ratten i 60 mil.
Pratade också med en som har samma årsmodell som oss men de upplevde inget av det vi gör.

Det känns lite hopplöst. Nästan så man önskade att den stals så vi kunde köpa en ny.

Frågan är vad man gör nu. Köper en beggad ECU för styrningen och testar med?
Försöker få tag i en annan 06:a och provkör den, men om den går rakt är man ju tillbaka igen - vad behövs för att vår ska gå rakt?

*Suck*

Vill någon provköra den för att känna på hur den gör och kanske komma med tips är det bara att hojta till.

Senast redigerat av petterf (24 juni 2011)

PoulZen
24 juni 2011 · 772 Inlägg

Men har du lämnat in den till verkstad om bett dom ta reda på problemet? Och sen får dom ha den tills det är fixat.

lexpeter
24 juni 2011 · 9 Inlägg

Kaiserbil/Lexus har haft den och verkligen försökt att hitta 'felet'.
De har gjort flera hjulinställningar, rivit och byggt upp framvagnen igen, kalibrerat sitt hjulinställningssystem och sedan justerat mitt igen.

De har varit i kontakt med Toyota Sweden/Lexus och Lexus HK i Europa men har ingen lösning på det.
Kaiser har varit otroligt vänliga och faktiskt inte tagit betalt en krona för detta. Kred till dem!

Kvar finns nog bara några få alternativ.
ECUn är trasig men ger inte ifrån sig några felkoder.
Elektriska styrväxeln är trasig men ger inte ifrån sig några koder.
Bilen beter sig precis som det är tänkt och det jag upplever är en modelegenskap.
Momentsensorer, rattstång etc har torsionsskador som inte hittats ännu.

Kanske skulle jag via bilregistret försöka få tag i systerbilarna i samma regnummer serie och kontakta ägarna och se om jag får provköra deras. Går de rakt där min drar så vet vi i alla fall att det är våran som har ett problem.

Det finns ett flertal i USA som upplever liknande problem samtidigt som många inte ens förstår vad man pratar när man säger att bilen drar åt höger.

KHRacing
24 juni 2011 ·

Som Poulzen säger men ingen lyssnat på :
:
Det är säkerligen framdiffen, vad annars kan det vara, säger liksom sig självt tycker jag !

Bensinskallen P o r s c h e
24 juni 2011 · 1 700 Inlägg

Lämnade du in bilen och fick tillbaka den i ett felaktigt skick är det ju verkstaden som SKA ordna det åt dig. Nu är det ju försent iom att andra har varit och grejat, men så ska det egentligen vara


Tror också på diffen eller något i den stilen. Vad var det egentligen som byttes vid "transmissionsbytet" och till vad?

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
lexpeter
25 juni 2011 · 9 Inlägg

Man bytte ut hela transmissionen pga oljeläckage/korrosion vid frysplyggen mot en ny. Transmissionen innehåller planetväxel, två elmotorer/generatorer etc

Det är ingen simpel sak direkt.
Hittade dock ingen bättre bild just nu.
http://4.bp.blogspot.com/_7UH1P0Umjhk/SPC7HSCACDI/AAAAAAAAAv8/MsZ6ULHypk4/s320/Hybrid+Synergy+Drive.jpg

KHRacing
28 juni 2011 ·

har du sagt te på skarpen nudå ?

firman som bytt delarna skall ju stå för garantin att det funkar - säg te dem att kontrollera framdiffen som vissa av oss påpekat !

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang