Racekat utan byte av downpipe

Mankan1978 Son Of Murphy
17 juni 2011 · 782 Inlägg

Tänkte bara kolla om det gör någon skillnad i effekt om man BARA byter till sportkat utan att byta downpipe alltså?
Jag vet att det bästa är att byta downpipe med, men skillnaden är typ 3500kr mellan bara kat och kat plus downpipe! tongue

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
alex_bmw hondaaaaa
17 juni 2011 · 411 Inlägg

Borde väl bli någon liten skillnad, med tanke på att flödet i racekatten borde vara bättre än originalkatten..

Old hondas never die, they just get faster!
"Learn to drive a slow car fast. Otherwise you'll just drive a fast car, slow."
Club JDM of Sweden
Mankan1978 Son Of Murphy
17 juni 2011 · 782 Inlägg

Ja det var så jag också tänkte! smile
Måste bara snoka reda på hur stor diameter det är på orginal downpipe med, så den passar! big_smile

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
Erken rb26dett
18 juni 2011 · 136 Inlägg

Ska du sätta racekatten direkt på turbon då också?

"anti antispinn"
Mankan1978 Son Of Murphy
18 juni 2011 · 782 Inlägg

Vet inte alls hur när var o varför, men jag lär göra det... tongue
Men ja det sitter väl, grenrör-downpipe-kat-turbo, eller är jag helt fel ute?

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
Erken rb26dett
18 juni 2011 · 136 Inlägg

I original sitter det grenrör-turbo-kat-downpipe om det är din A4 du menar. Kan vara värt att bygga om så du får "iväg" katten under bilen för att slippa så mycket värme under huven.

Mvh

"anti antispinn"
Mankan1978 Son Of Murphy
18 juni 2011 · 782 Inlägg

Kollade nyss, grenröret var ju typ bara 10cm ifrån toppen, sen satt katten... hmm Måste ju gå att göra en del. Finns det inte t.ex. extraktorgrenrör för billig penning, typ 4-2-1 för turbo?

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
Erken rb26dett
20 juni 2011 · 136 Inlägg
"anti antispinn"
Ptrik
20 juni 2011 · 2 Inlägg

om du ändå tänker byta till grövre race katalysator så är det väl onödigt att snåla och lämna kvar orginal downpipe som försämrar flödet. har själv byggt eget 3 tums avgas med race katalysator. kolla mina bilder så ser du hur min downpipe samt kat ser ut

Mankan1978 Son Of Murphy
20 juni 2011 · 782 Inlägg

Erken skrev:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/SS-VW-AUDI-1-8T-Turbo-Exhaust-Manifold-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem2c51724307QQitemZ190345003783QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories#ht_500wt_1182

Hm, ursäkta min okunskap... MEN är inte det där bara grenröret? Det var ju frågan om downpipen nu, dvs. ifrån kollektorn o fram till katten... (I guess)

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
Mankan1978 Son Of Murphy
20 juni 2011 · 782 Inlägg

Ptrik skrev:
om du ändå tänker byta till grövre race katalysator så är det väl onödigt att snåla och lämna kvar orginal downpipe som försämrar flödet. har själv byggt eget 3 tums avgas med race katalysator. kolla mina bilder så ser du hur min downpipe samt kat ser ut

Det är sant det förstås. Men ja framrör o racekat hos BSR kostar 6.000kr, och då måste man ändra programvaran enligt dom... Vet inte alls hurvida det stämmer. hmm
Bygga eget är uteslutet, har två tummar mitt i samma hand, så... tongue Kan varken svetsa, har någonstanns att vara eller dyligt... sad
Men Pulver vill jag ha! big_smile

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
Erken rb26dett
20 juni 2011 · 136 Inlägg

Mankan1978 skrev:
Kollade nyss, grenröret var ju typ bara 10cm ifrån toppen, sen satt katten... hmm Måste ju gå att göra en del. Finns det inte t.ex. extraktorgrenrör för billig penning, typ 4-2-1 för turbo?

Det var väl grenröret du frågade om just här?

"anti antispinn"
Mankan1978 Son Of Murphy
21 juni 2011 · 782 Inlägg

Erken skrev:

Mankan1978 skrev:
Kollade nyss, grenröret var ju typ bara 10cm ifrån toppen, sen satt katten... hmm Måste ju gå att göra en del. Finns det inte t.ex. extraktorgrenrör för billig penning, typ 4-2-1 för turbo?

Det var väl grenröret du frågade om just här?

Nej det var downpipen, det är väl iaf enligt min dåliga kunskap NÄSTA del... tongue

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang