Ladda Bilbatteri 12V

Drönirettab
20 juni 2011 · 21 761 Inlägg

Jo, där ser man ju åtminstone ett exempel på vad som kan hända med bilar som har mycket elektronik. smile

JonatanR
20 juni 2011 · 400 Inlägg

Micoway skrev:
Bästa starthjälpen är en vanlig batteriladdare som får stå på i 12 timmar.

Vill också passa på att varna för plåtreparation med MIG-svets.
Den kan slå sönder en datastyrd bil för all framtid om det vill sig
riktigt illa.
En MIG-svets ger ifrån sig cirka 50 amper och den bränner
lätt sönder en bils elsystem. Bättre att svetsa med en gammaldags
gassvets om man måste reparera plåtskador på modern lyxbil.

Det förhindrar man genom att koppla loss batteriet innan svetsning. DOCK finns det bilar vars elektronik kan nollas om strömmen bryts, det ska man naturligtvis se upp med. Men det är en helt annan historia.

RD_87 Skrotsamlare
20 juni 2011 · 4 031 Inlägg

JonatanR skrev:

Micoway skrev:
Bästa starthjälpen är en vanlig batteriladdare som får stå på i 12 timmar.

Vill också passa på att varna för plåtreparation med MIG-svets.
Den kan slå sönder en datastyrd bil för all framtid om det vill sig
riktigt illa.
En MIG-svets ger ifrån sig cirka 50 amper och den bränner
lätt sönder en bils elsystem. Bättre att svetsa med en gammaldags
gassvets om man måste reparera plåtskador på modern lyxbil.

Det förhindrar man genom att koppla loss batteriet innan svetsning. DOCK finns det bilar vars elektronik kan nollas om strömmen bryts, det ska man naturligtvis se upp med. Men det är en helt annan historia.

Om man ska vara riktigt petig så ska man plocka B+ på generatorn också, men det har jag aldrig gjort vad jag kan minnas.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang