Hur vet jag + och - på högtalar kabel?

Kenny-83 Företagare & YouTuber
10 augusti 2006 · 1 940 Inlägg

Om jag har 2st färgade kablar som jag inte vet vad som är vad, hur kan jag ta reda på vilken som är plus och vilken som är minus utan att följa kablarna? (dvs att kablarna är redan dragna i bilen och inte lösa på marken ^^)

Senast redigerat av Sherlia (10 augusti 2006)

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Pitzon
10 augusti 2006 · 202 Inlägg

Ett trix är o ta ett litet batteri. Typ R03 eller AAA som de kallas och på dom ser du ju + och -

Låt en polare kika på högtalaren om du inte själv kan och testa och ge den en liten "knäpp" och kika på om högtalarmembranet åker utåt eller inåt. 

När det åker utåt så kikar du på vilken sladd du har anslutit batteriets + på, där har du högtalarens +

*Koppla inte in strömmen konstant utan "småknäpp" bara

Lycka till

Senast redigerat av Pitzon (10 augusti 2006)

Man nog att våga köra en tjejbil :)
Herr_Talladega V.I.P
10 augusti 2006 · 286 Inlägg

Sherlia skrev:
Om jag har 2st färgade kablar som jag inte vet vad som är vad, hur kan jag ta reda på vilken som är plus och vilken som är minus utan att följa kablarna? (dvs att kablarna är redan dragna i bilen och inte lösa på marken ^^)

Bara att mäta, tex en "Penna" med lampa och jord, sätter jorden på en av kablarna och sen prövar du i andra änden och på den som de lyser har du hittat + eller minus (har ingen betydelse, bara du vet vilken av kablarna som ska i vart)

Fernicus Kejsare
10 augusti 2006 · 547 Inlägg

Vilka färger är det på kablarna?

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.
Kenny-83 Företagare & YouTuber
10 augusti 2006 · 1 940 Inlägg

Pitzon skrev:
Ett trix är o ta ett litet batteri. Typ R03 eller AAA som de kallas och på dom ser du ju + och -

Låt en polare kika på högtalaren om du inte själv kan och testa och ge den en liten "knäpp" och kika på om högtalarmembranet åker utåt eller inåt. 

När det åker utåt så kikar du på vilken sladd du har anslutit batteriets + på, där har du högtalarens +

*Koppla inte in strömmen konstant utan "småknäpp" bara

Lycka till

Om jag inte läser helt fel så snackar du om högtalaren's + och -, jag vill veta högtalarkabelns + och -.
Låt säga att du köpen en gammal bil där färdiga kablar är dragna till dörrarna, hur vet du då vilken som är + och - ? det är min fråga, hur kan jag ta reda på de smile

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Pitzon
10 augusti 2006 · 202 Inlägg

Det är ju samma sak?  Högtalar + sladden går ju till högtalarens + pol

Man kan testa det som jag säger, när du lägger + på den sladden som gör att högtalaren buktar utåt så har du ju hittat högtalarsladden som är + 

Så jag tänkte

Man nog att våga köra en tjejbil :)
TT-Avant
10 augusti 2006 · 6 851 Inlägg

Det är inte så super noga med att sätta + på + och tvärt om. Bara du sätter lika på samtliga högtalare. sätter du tex + på + på ena sidan så lär du höra om du satt + på - på andra.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
11 augusti 2006 · 1 660 Inlägg

Högtalarkabel + brukar vara någon typ av markering p.. t.ex. färmarkering.. eller en "tunn isoleringssträng" längs hela kabeln.

nthyrsson
11 augusti 2006 · 257 Inlägg

eller en liten diskret textremsa typ var 40 cm

Kenny-83 Företagare & YouTuber
11 augusti 2006 · 1 940 Inlägg

Jo men allt jag ser på kabeln är 2 färger som inte nån av färgerna brukar vara plus eller minus, helt neutrala. Kan man mäta med en voltmeter på nå sätt?

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Volvo_Mannen Volvoskadad
11 augusti 2006 · 6 017 Inlägg

röd brukar vara plus och svart minus, el så e båda samma färg men minus har en markering typ ett sträck lägs hela kabeln

Jonas
OverBoosted AUTOBAHNRASER
11 augusti 2006 · 3 804 Inlägg

de ju bara o testa.. händer väl inget märkvärdigt om man kopplar fel? ... har gjort de många gånger


Bmw osv..
Fanatic
11 augusti 2006 · 37 Inlägg

Skruva ur ett element , kolla färgerna på kablarna som är kopplade till elementet , leta i panelen där stereon ska sitta .. hittar du kablarna så sätter du ett litet 1,5v bat eller liknande +/- för att se om konen på elementet rör sig ? Gör likadant runt om ..

bumpe Lastbilsmekaniker
11 augusti 2006 · 3 878 Inlägg

UseDubbelTurbo skrev:
de ju bara o testa.. händer väl inget märkvärdigt om man kopplar fel? ... har gjort de många gånger

Nej det gör det inte såvida det inte är stora basar eller andra kraftfulla saker...

Kenny-83 Företagare & YouTuber
12 augusti 2006 · 1 940 Inlägg

Rör sig inte kornerna skumt i fall man kopplat fel?

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
t0mz
12 augusti 2006 · 66 Inlägg

sånt som märks tongue

FugitivE BMW Power
12 augusti 2006 · 2 362 Inlägg

Jo då det är bara att testa dig fram, händer direkt inget om du kopplar + på - på högtalaren, har själv gjort det ett par gånger, har inte hänt något vad jag vet.

BMW, bogsering med wire :/
gurenius
12 augusti 2006 · 1 631 Inlägg

Sherlia skrev:
Rör sig inte kornerna skumt i fall man kopplat fel?

Nej. De rör sig möjligen ur fas mot en annan högtalare om man kopplat fel. En högtalare spelar lika mycket framåt som bakåt. Därför spelar det ingen roll hur du kopplar plus och minus så länge du gör lika överallt.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
swepawn
1 augusti 2023 · 2 Inlägg

Många skriver här att det inte spelar nån roll hur man kopplar kablarna mellan + och minus. DÄR har ni helt fel, OM ni vill ha ut krämen från era högtalare!! En högtalare ska slå utåt för att basen ska bli som bäst. Det gör den om plus kabeln sitter på plus. Mät med ett 9V batteri (med kablar bortkopplade) . Den slår utåt när + på batteriet sitter på rätt anslutning där. Dock ska ni bara dutta till lite med en kabel och inte spänna fast batteriet där

swepawn
1 augusti 2023 · 2 Inlägg

OM det går att mäta från förstärkaren vet jag inte. Bättre att läsa sig till där via nätet

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang