Ta lån te att köpa jänk ??

Bmw_Bertil Ljud freak !
27 juni 2011 · 928 Inlägg

ja nu är man inne på att köpa jänk ! Men frågan är om man ska låna till att köpa en ? Tanken är oldsmobile cutlass suprem cab eller oldsmobile 98 cab ! Ligger runt 150k är det värt att låna eller ska man försöka spara ihop till det ???

Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 juni 2011 · 14 082 Inlägg

Bmw_Bertil skrev:
ja nu är man inne på att köpa jänk ! Men frågan är om man ska låna till att köpa en ? Tanken är oldsmobile cutlass suprem cab eller oldsmobile 98 cab ! Ligger runt 150k är det värt att låna eller ska man försöka spara ihop till det ???

Jadu, det får du bedömma själv. Jag vet inte hur lång tid du behöver till att spara 150k. Sparar du 1000 kr/mån så tar det 12,5 år. Lånar du nu kan du åka nu medans du betalar av. Som sagt.....det är upp till dig att bestämma.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Bmw_Bertil Ljud freak !
27 juni 2011 · 928 Inlägg

sant ! Men hade ju tänkt spara runt 10k i månaden...Då tar de inte så lång tid ! Men tar man lån kan man ju köpa med en gång å en jänk tappar ju inte vädert som en vanlig bil !

Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
RD_87 Skrotsamlare
27 juni 2011 · 4 031 Inlägg

Bmw_Bertil skrev:
sant ! Men hade ju tänkt spara runt 10k i månaden...Då tar de inte så lång tid ! Men tar man lån kan man ju köpa med en gång å en jänk tappar ju inte vädert som en vanlig bil !

,
Spara hälften och köp till nästa säsong? Men värdeminskningen är ju i allmänhet obefinlig, det handlar ju oftast om en värdeökning.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 juni 2011 · 14 082 Inlägg

Bmw_Bertil skrev:
sant ! Men hade ju tänkt spara runt 10k i månaden...Då tar de inte så lång tid ! Men tar man lån kan man ju köpa med en gång å en jänk tappar ju inte vädert som en vanlig bil !

10k i månaden är ju ganska bra. Men då kan du ju köpa en kärra nu och betala av lånet på 1,5 år c:a. Jag skulle göra så iaf.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Bmw_Bertil Ljud freak !
27 juni 2011 · 928 Inlägg

Jo de blir ju så med jänk av äldre modell smile Dom ökar istället för att sjunka ! Jo visst man kan ju låna å betala de som jag tänkt spara tongue Men då har jag bilen å kommer behöva lägga pengar på diverse massor av prylar big_smile Men tycker detta är ett jävligt svårt beslut tongue

BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
27 juni 2011 · 3 585 Inlägg

Jag skulle inte lånat till en hobby. Ska du bruka bilen varje dag året om.
Bruka den fina dagar på sommaren?

Jag skulle aldrig ta lån på 150 till en hobby. De kostar tillräckligt mycket i månaden i nya delar smile

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
N_W V8 de bästa som finns!
27 juni 2011 · 1 092 Inlägg

Lån är ju aldrig nån höjdare men är ju bättre och låna till en bil som håller värdet än nån som ny som tappar 50% på tre år...
Har själv inga lån men skulle jag välja hade jag hellre lånat på jänkaren än bruksisen.
Men du som har möjlighet och betala av 10 i månaden då äre väl bara och köra på. big_smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Ford Mustang "GT370" (2007)
Pontiac Lemans 67 cabriolet "Projekt LTO pro cruising" (1967)
Cadillac Club Coupe "Ls-konverterad" (1949)
twin_cam Smålänning
27 juni 2011 · 7 877 Inlägg

Bra Daniel!

Jag funderar på exakt samma sak...

Men inte i 150k klassen, utan under 100k...

När det gäller jänkare handlar det egentligen inte om att förlora pengar som när det handlar om nya bilar, utan bara utlägg, eftersom man i princip alltid för ut minst vad man gett... Det handlar bara om att ligga ute med pengarna.

Skulle aldrig låna till en ny bil p.g.a värdeminskningen...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Bmw_Bertil Ljud freak !
27 juni 2011 · 928 Inlägg

ToTTeN skrev:
Jag skulle inte lånat till en hobby. Ska du bruka bilen varje dag året om.
Bruka den fina dagar på sommaren?

Jag skulle aldrig ta lån på 150 till en hobby. De kostar tillräckligt mycket i månaden i nya delar smile

Kommer endast brukas sommar tider smile Aldrig under vinter eller höst knappt vår tongue

BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
Bmw_Bertil Ljud freak !
27 juni 2011 · 928 Inlägg

Niklasw skrev:
Lån är ju aldrig nån höjdare men är ju bättre och låna till en bil som håller värdet än nån som ny som tappar 50% på tre år...
Har själv inga lån men skulle jag välja hade jag hellre lånat på jänkaren än bruksisen.
Men du som har möjlighet och betala av 10 i månaden då äre väl bara och köra på. big_smile

Joo de är ju just det att lånet är ingen höjdare ! Ser ju helst att de enda man lånar till är ett bonde hmm

Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
Bmw_Bertil Ljud freak !
27 juni 2011 · 928 Inlägg

twin_cam skrev:
Bra Daniel!

Jag funderar på exakt samma sak...

Men inte i 150k klassen, utan under 100k...

När det gäller jänkare handlar det egentligen inte om att förlora pengar som när det handlar om nya bilar, utan bara utlägg, eftersom man i princip alltid för ut minst vad man gett... Det handlar bara om att ligga ute med pengarna.

Skulle aldrig låna till en ny bil p.g.a värdeminskningen...

ja larsson nu är de kört jänk ska de bli å cab ska de va big_smile haha ja men den jag vill ha ligger runt 100-150k så tänkte man satsa på 150k å hittar man en billigare så är ju världen bättre big_smile

Ne jänk kan man aldrig säga att man förlorar pengar på för dom stiger bara i väder å har gjort det i alla tider i stortsätt smile

BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 juni 2011 · 14 082 Inlägg

Bmw_Bertil skrev:

twin_cam skrev:
Bra Daniel!

Jag funderar på exakt samma sak...

Men inte i 150k klassen, utan under 100k...

När det gäller jänkare handlar det egentligen inte om att förlora pengar som när det handlar om nya bilar, utan bara utlägg, eftersom man i princip alltid för ut minst vad man gett... Det handlar bara om att ligga ute med pengarna.

Skulle aldrig låna till en ny bil p.g.a värdeminskningen...

ja larsson nu är de kört jänk ska de bli å cab ska de va big_smile haha ja men den jag vill ha ligger runt 100-150k så tänkte man satsa på 150k å hittar man en billigare så är ju världen bättre big_smile

Ne jänk kan man aldrig säga att man förlorar pengar på för dom stiger bara i väder å har gjort det i alla tider i stortsätt smile

Jag tycker oxå att du ska satsa på en cab på en gång, tror att det är mysigare men när du kör med caben uppe så kan det skramla lite och även vina lite för bilen är ju byggd för att köras nercabat om man säger.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
G-sson
27 juni 2011 · 612 Inlägg

Kanske köpa en "billig" jänk (eller kanske t.o.m. europeisk veteran) till att börja med, och sedan byta upp dig efterhand som bankkontot tillåter?

Tynnerstroem
27 juni 2011 · 345 Inlägg

Spara för bövelen! Det är väl klart att du skall "casha" din hobby? smile

Bmw_Bertil Ljud freak !
27 juni 2011 · 928 Inlägg

Vettemannen skrev:

Bmw_Bertil skrev:

twin_cam skrev:
Bra Daniel!

Jag funderar på exakt samma sak...

Men inte i 150k klassen, utan under 100k...

När det gäller jänkare handlar det egentligen inte om att förlora pengar som när det handlar om nya bilar, utan bara utlägg, eftersom man i princip alltid för ut minst vad man gett... Det handlar bara om att ligga ute med pengarna.

Skulle aldrig låna till en ny bil p.g.a värdeminskningen...

ja larsson nu är de kört jänk ska de bli å cab ska de va big_smile haha ja men den jag vill ha ligger runt 100-150k så tänkte man satsa på 150k å hittar man en billigare så är ju världen bättre big_smile

Ne jänk kan man aldrig säga att man förlorar pengar på för dom stiger bara i väder å har gjort det i alla tider i stortsätt smile

Jag tycker oxå att du ska satsa på en cab på en gång, tror att det är mysigare men när du kör med caben uppe så kan det skramla lite och även vina lite för bilen är ju byggd för att köras nercabat om man säger.

/Benny

Har inte tänkt köpa något annat än cab smile Hade bmw e39 funnits i cab så hade jag köpt en sådan smile Men nu är de så att de får bli jänk smile Så la upp denna tråden för att se vad folket säger om lån på bil...Sen kan man ju inte gemföra lån på ny bil å en amerikansk klassiker big_smile Men cab ska de va å inget annat smile

BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
Bmw_Bertil Ljud freak !
27 juni 2011 · 928 Inlägg

G-sson skrev:
Kanske köpa en "billig" jänk (eller kanske t.o.m. europeisk veteran) till att börja med, och sedan byta upp dig efterhand som bankkontot tillåter?

Nja ingen så kallad billig jänk ! Blir ju en pilsner bil liksom å de är inget skoj att glida runt i !

Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
Bmw_Bertil Ljud freak !
27 juni 2011 · 928 Inlägg

Tynnerstroem skrev:
Spara för bövelen! Det är väl klart att du skall "casha" din hobby? smile

Hehe skön kommentar smile

BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
blixtn
27 juni 2011 · 214 Inlägg

Köp en jänk NU, du har en vecka på dig att inställa dig på Power Meet. Obligatorisk närvaro, frånvaro belönas med spöstraff.

Lite att fundera på:

1) Är du säker på att du lyckas spara 10000:- i månaden? Jag hade också såna här planer på att spara, sen blev jag full... och generös... tydligen... för nå 10000:- lyckades jag då f-n inte spara utan att pruta på livskvalitén väldigt mycket. Personligen tycker jag inte det är värt det. Har du råd att spara 10k i månaden så har du råd att ta lån och amortera 5k i månaden och då försvinner lånet ganska snabbt.

2) Som övriga säger, dessa bilar går liksom inte ner i värde om du inte köper en nyrenoverad och sunkar ner den förstås. Tänk på att dessa bilar behöver mycket omtanke, det är i regel alltid saker som går sönder eller behöver bytas. Du kanske kommer lindrigare undan med en glidar cab än en trimmad muskelbil dock men det är en gammal bil och det var inte tänkt att dom skulle rulla så pass länge som dom gjort.

3) Lev nu, imorgon kan du vara allvarligt sjuk eller värre. Seriöst! Du lever bara en gång.
Hur gärna vill du ha en sån här bil? Orkar du vänta? Mitt råd är att spara dom 10k i månaden tills du hittar en bil du vill ha, sen tar du lån på resten.

Bmw_Bertil Ljud freak !
27 juni 2011 · 928 Inlägg

blixtn skrev:
Köp en jänk NU, du har en vecka på dig att inställa dig på Power Meet. Obligatorisk närvaro, frånvaro belönas med spöstraff.

Lite att fundera på:

1) Är du säker på att du lyckas spara 10000:- i månaden? Jag hade också såna här planer på att spara, sen blev jag full... och generös... tydligen... för nå 10000:- lyckades jag då f-n inte spara utan att pruta på livskvalitén väldigt mycket. Personligen tycker jag inte det är värt det. Har du råd att spara 10k i månaden så har du råd att ta lån och amortera 5k i månaden och då försvinner lånet ganska snabbt.

2) Som övriga säger, dessa bilar går liksom inte ner i värde om du inte köper en nyrenoverad och sunkar ner den förstås. Tänk på att dessa bilar behöver mycket omtanke, det är i regel alltid saker som går sönder eller behöver bytas. Du kanske kommer lindrigare undan med en glidar cab än en trimmad muskelbil dock men det är en gammal bil och det var inte tänkt att dom skulle rulla så pass länge som dom gjort.

3) Lev nu, imorgon kan du vara allvarligt sjuk eller värre. Seriöst! Du lever bara en gång.
Hur gärna vill du ha en sån här bil? Orkar du vänta? Mitt råd är att spara dom 10k i månaden tills du hittar en bil du vill ha, sen tar du lån på resten.

Hehe oj då nu får jag problem tror inte ens banken är så snabb med att fixa fram pengar te en bil sad Får väl stå mitt kasst å ta smällen wink

Men du kom med bra råd ! Har ju inte hittat just den bilen jag vill ha ! allt ska ju va rätt ! Sen vet jag att de är mkt omtanke som behövs till dessa då min chef är ett äkta jänke fantast wink Han har 9 bilar å alla är äldre amerikanare smile Så han som har tuttat i mig att jänk de ska man ha annars får man sparken wink haha Men visst jag sparar hittar jag pront den bilen jag vill ha så blir de ju förmodligen att man lånar till det som saknas smile

Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang