Generator byte B20 Vilka passar?

RD_87 Skrotsamlare
2 juli 2011 · 4 031 Inlägg

Problemen verkar ju vara lösta men jag tänkte ändå flika in min lösning, jag kör med generator från 240 i min 164.
Jag har använt orginalfästet, dvs det stora bulthålet och borrat upp örat på generatorn. Sen kortade jag av fästet på generatorn tills det blev rakt, har för mig att det var 19mm. Det har nu suttit sen december och fungerar ypperligt. Jag var lite rädd att generatorn skulle spricka men det verkar inte vara några problem. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Putteee
2 juli 2011 · 193 Inlägg

Joo men det är fint om någon annan också ska byta och är lite sugen på en annan än 35A smile sökte lite på google innan jag gjorde denna tråden och det var inte så mycket som kom upp big_smile

Volvo 940 ltt "Pysen" (1997)
Volvo Amazon "RedBlock" (1965)
RD_87 Skrotsamlare
2 juli 2011 · 4 031 Inlägg

Putteee skrev:
Joo men det är fint om någon annan också ska byta och är lite sugen på en annan än 35A smile sökte lite på google innan jag gjorde denna tråden och det var inte så mycket som kom upp big_smile

Joo, det visade sig att 35A inte räckte för stadskörning i vintras med full värme och stereo. Det funkade fint när jag pendlade med lite varv men korta sträckor gick inte. 55A generatorn jag stoppade i räcker bra om du inte har enorm stereo, kör korta sträckor & är frusen som fan wink
Jag brukar alltid byta i mina äldre bilar, har 100A i Chryslern, 55A i TL12an och körde 65A i Amazonen. Det är ju stereon som är problemet egentligen, det fanns ju inte när bilarna var nya.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Drönirettab
2 juli 2011 · 21 761 Inlägg

Skadar som sagt inte att byta ut originalgeneratorn på lite äldre bilar, de är bara anpassade för bilens ordinarie saker (vilket inte är speciellt mycket). Har ju satt 100 A universal Biltemagenerator på min 240 och det räcker till för en mindre stereoanläggning och extraljus+fläkt utan några som helst problem. smile

RD_87 Skrotsamlare
2 juli 2011 · 4 031 Inlägg

skalman1 skrev:
Det är ju så gött att ha en riktig generator, jag petade ner en 100A i saab v4:an jag hade istället för 35A som satt i.
Jag har till och med bytt till en 115A i min gamla traktor istället för 25A som var original.

Generatorer för gamla volvo modeller brukar passa till det mesta tycker jag.  smile

Min Rekord har jag dock inte hittat någon vettig ersättare till bra pris så jag ska väl renovera min 28A 6V likströmmare.....

http://www.alternatorparts.com/10si-all … html#ckits kanske inte skitbilliga, men det finns lösningar smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
RD_87 Skrotsamlare
2 juli 2011 · 4 031 Inlägg

skalman1 skrev:

RD_87 skrev:

skalman1 skrev:
Det är ju så gött att ha en riktig generator, jag petade ner en 100A i saab v4:an jag hade istället för 35A som satt i.
Jag har till och med bytt till en 115A i min gamla traktor istället för 25A som var original.

Generatorer för gamla volvo modeller brukar passa till det mesta tycker jag.  smile

Min Rekord har jag dock inte hittat någon vettig ersättare till bra pris så jag ska väl renovera min 28A 6V likströmmare.....

http://www.alternatorparts.com/10si-all … html#ckits kanske inte skitbilliga, men det finns lösningar smile

Tack för tipset!   smile
Dom billigaste jag har sett förut har kostat nästan 8000kr vilket är lite väl dyrt. hmm

Fan det mesta brukar gå att hitta om man letar noga. smile http://www.vehicle-wiring-products.eu/V … mepage.php är förövrigt mina favoriter när det gäller kablar & kabelskor, lila & vit kabel finns liksom inte överallt. Lite OT men klart användbar information.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Startmotorpunktse Följ strömmen..
3 juli 2011 · 233 Inlägg

Glöm inte att byta till en kraftigare pluskabel när ni uppgraderar generatorn. smile

PMPerformance
3 juli 2011 · 2 266 Inlägg

jag monterade en generator från volvo 760 med v6an den var på en 100 110 ampere fick borra upp hålet på de grova bulthålet sen koppla bort laddreält vara bara grova plusen och till lampan som behövdes

svetsdiff !!!
Startmotorpunktse Följ strömmen..
3 juli 2011 · 233 Inlägg

PMPerformance skrev:
jag monterade en generator från volvo 760 med v6an den var på en 100 110 ampere fick borra upp hålet på de grova bulthålet sen koppla bort laddreält vara bara grova plusen och till lampan som behövdes

Kör du utan laddrelä?

Putteee
3 juli 2011 · 193 Inlägg

Det sitter inbyggt i nyare generatorer smile

Volvo 940 ltt "Pysen" (1997)
Volvo Amazon "RedBlock" (1965)
Startmotorpunktse Följ strömmen..
3 juli 2011 · 233 Inlägg

Jo jag vet, men han sa att han kopplade bort laddreläet.

PMPerformance
3 juli 2011 · 2 266 Inlägg

Startmotorpunktse skrev:

PMPerformance skrev:
jag monterade en generator från volvo 760 med v6an den var på en 100 110 ampere fick borra upp hålet på de grova bulthålet sen koppla bort laddreält vara bara grova plusen och till lampan som behövdes

Kör du utan laddrelä?

precis inbyggt

svetsdiff !!!
PMPerformance
3 juli 2011 · 2 266 Inlägg

Startmotorpunktse skrev:
Jo jag vet, men han sa att han kopplade bort laddreläet.

ja bilens egna som sitter på innerskärmen

svetsdiff !!!
Putteee
3 juli 2011 · 193 Inlägg

Startmotorpunktse skrev:
Jo jag vet, men han sa att han kopplade bort laddreläet.

Men såg att du nämnt nått med plus kabeln tror du det är någon fara då? min är inte så stor direkt 8mm kanske

Senast redigerat av Putteee (3 juli 2011)

Volvo Amazon "RedBlock" (1965)
Volvo 940 ltt "Pysen" (1997)
Startmotorpunktse Följ strömmen..
3 juli 2011 · 233 Inlägg

Kopplar långsamt ikväll men nu hänger jag med wink

Putteee
3 juli 2011 · 193 Inlägg

Startmotorpunktse skrev:
Kopplar långsamt ikväll men nu hänger jag med wink

Hehe Men tror du det blir problem med en 8mm kabel till batteriet? tongue

Volvo Amazon "RedBlock" (1965)
Volvo 940 ltt "Pysen" (1997)
Putteee
3 juli 2011 · 193 Inlägg

skalman1 skrev:

Startmotorpunktse skrev:
Glöm inte att byta till en kraftigare pluskabel när ni uppgraderar generatorn. smile

Precis, jag brukar dra en grov pluskabel och en jordkabel för säkerhets skull. Då vet man att det är ordentligt. smile

Jorden bytte jag från liknande högtalar kabel storlek till 8mm funderar på att göra det på plusen men det borde väll räcka?

Alltså att köra + på 8mm och - på 8mm med

Senast redigerat av Putteee (3 juli 2011)

Volvo 940 ltt "Pysen" (1997)
Volvo Amazon "RedBlock" (1965)
Startmotorpunktse Följ strömmen..
3 juli 2011 · 233 Inlägg

Putteee skrev:

Startmotorpunktse skrev:
Jo jag vet, men han sa att han kopplade bort laddreläet.

Men såg att du nämnt nått med plus kabeln tror du det är någon fara då? min är inte så stor direkt 8mm kanske

Nja, en så tunn kabel klarar inte att leverera 100A vilket gör att du inte utnyttjar generatorn fullt ut.
Generellt kan man följa denna tabell:

6mm2 kabel klarar ca 40A
10mm2 kabel klarar ca 110A
16mm2 kabel klarar ca 135A
25mm2 kabel klarar ca 180A

Är det väldigt korta sträckor mellan generator och batteri klara kabeln något mer.

Putteee
3 juli 2011 · 193 Inlägg

Startmotorpunktse skrev:

Putteee skrev:

Startmotorpunktse skrev:
Jo jag vet, men han sa att han kopplade bort laddreläet.

Men såg att du nämnt nått med plus kabeln tror du det är någon fara då? min är inte så stor direkt 8mm kanske

Nja, en så tunn kabel klarar inte att leverera 100A vilket gör att du inte utnyttjar generatorn fullt ut.
Generellt kan man följa denna tabell:

6mm2 kabel klarar ca 40A
10mm2 kabel klarar ca 110A
16mm2 kabel klarar ca 135A
25mm2 kabel klarar ca 180A

Är det väldigt korta sträckor mellan generator och batteri klara kabeln något mer.

Okej okej min generator ligger på 80A men ska kolla om jag springer över en 10mm fram över smile den kabeln som sitter på nu är ju inte jätte fin suttit ett tag tror jag men - kabeln är helt ny smile .. Samtidigt när jag gjorde detta så bytte jag kabeln till starten för den gamla var lite kort och klippt många gånger den kom från 740 vilket var en aning större smile

Senast redigerat av Putteee (3 juli 2011)

Volvo Amazon "RedBlock" (1965)
Volvo 940 ltt "Pysen" (1997)
Startmotorpunktse Följ strömmen..
3 juli 2011 · 233 Inlägg

Glöm inte jordkabeln som Batterinörden skrev i ett tidigare inlägg, den är lika viktig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang