Volvo s40 T4 turbo problem? laddar vid 4000 varv?

Whisper
30 juni 2011 · 136 Inlägg

Hejsan.

Har precis köpt mig en volvo s40 T4 - 98 Steg 2 chippad.

Fullutrustad och helnöjd men där är något fel med laddtrycket eller något som påverkar laddtrycket.

Ringde till Bsr i malmö som har trimmat den men han kunde inte riktigt svara på det utan ville jag skulle komma ner och betala 2100 kr bara för en undersökning med felkoder men tänkte kolla om något kan veta vad problemet kan vara smile

Bilens turbotryck börjar ladda vid 2000 varv men jag får bara "småknuffar" av laddtrycket. Precis som om man ligger och pumpar lite på gasen? Sen vid 4000 varv kommer turbon och har ett konstant och normalt laddtryck.

Verkar konstigt, fick höra av en polare att han hade samma sak på en saab 95 och de va luftmassen men frågan är om det är samma på denna? Vad kan det annars vara?

Den är fullservad och senaste servicen gjordes för 300 mil sen och den har gått 243xx mil.

Vad kan vara felet?

Kan det vara luftmass mätaren? jag vet att där har suttit en dumpventil på den innan men vet inte om den var återcirkulerande eller öppen hmm

Väldigt tacksam för alla svar smile

Volkswagen Golf GTI "White Pearl" (1999)
Whisper
2 juli 2011 · 136 Inlägg

ingen som vet?sad

jag tror inte det är luftmassen för då hade min tomgång pendlat och jar har inga problem med oroliga varvtal men däremot viner det vid bakre hjulhusen så skulle det kunna vara soppa pumpen och om det är det kan detta felet uppstå då?
Mitt andra förslag eller vad jag skulle kunna tro är om det är vakum lekage någon stanns?

Volkswagen Golf GTI "White Pearl" (1999)
stoneman
3 juli 2011 · 63 Inlägg

Whisper skrev:
ingen som vet?sad

jag tror inte det är luftmassen för då hade min tomgång pendlat och jar har inga problem med oroliga varvtal men däremot viner det vid bakre hjulhusen så skulle det kunna vara soppa pumpen och om det är det kan detta felet uppstå då?
Mitt andra förslag eller vad jag skulle kunna tro är om det är vakum lekage någon stanns?

Kan vara en läcka på någon slang efter LMM huset! Får du felkoder på för mager eller för fet bränsleblandning?
Du kan testa att rengöra LMM med LMM-rengöring eller bromsrengöring och försiktigt rengöra med en tops! Väldigt försiktigt!
Testat att byta magnetventil? Testat att köra med magnetventilen urkopplad?
Kollat så wastegaten är korrekt inställd och spännd?

Senast redigerat av stoneman (3 juli 2011)

Whisper
4 juli 2011 · 136 Inlägg

Ska in till bsr idag och höra med dem, sedan i eftermiddag ska jag provtrycka alla slangar för att kolla vakum, efter de ska jag gå på lmm och magnetventilen.

Tack så jätte mycket för svar jag provar smile

Volkswagen Golf GTI "White Pearl" (1999)
rickard_norstedt
4 juli 2011 · 10 Inlägg

stoneman skrev:

Whisper skrev:
ingen som vet?sad

jag tror inte det är luftmassen för då hade min tomgång pendlat och jar har inga problem med oroliga varvtal men däremot viner det vid bakre hjulhusen så skulle det kunna vara soppa pumpen och om det är det kan detta felet uppstå då?
Mitt andra förslag eller vad jag skulle kunna tro är om det är vakum lekage någon stanns?

Kan vara en läcka på någon slang efter LMM huset! Får du felkoder på för mager eller för fet bränsleblandning?
Du kan testa att rengöra LMM med LMM-rengöring eller bromsrengöring och försiktigt rengöra med en tops! Väldigt försiktigt!
Testat att byta magnetventil? Testat att köra med magnetventilen urkopplad?
Kollat så wastegaten är korrekt inställd och spännd?

Har en V40 T4 och mellan armen till WGn å magnetventilen glappar de som fan, även i axeln som går ner till spjällbladet. Är detta något att oroa sig för och vad gör man åt de isåfall?

stoneman
5 juli 2011 · 63 Inlägg

rickard_norstedt skrev:

stoneman skrev:

Whisper skrev:
ingen som vet?sad

jag tror inte det är luftmassen för då hade min tomgång pendlat och jar har inga problem med oroliga varvtal men däremot viner det vid bakre hjulhusen så skulle det kunna vara soppa pumpen och om det är det kan detta felet uppstå då?
Mitt andra förslag eller vad jag skulle kunna tro är om det är vakum lekage någon stanns?

Kan vara en läcka på någon slang efter LMM huset! Får du felkoder på för mager eller för fet bränsleblandning?
Du kan testa att rengöra LMM med LMM-rengöring eller bromsrengöring och försiktigt rengöra med en tops! Väldigt försiktigt!
Testat att byta magnetventil? Testat att köra med magnetventilen urkopplad?
Kollat så wastegaten är korrekt inställd och spännd?

Har en V40 T4 och mellan armen till WGn å magnetventilen glappar de som fan, även i axeln som går ner till spjällbladet. Är detta något att oroa sig för och vad gör man åt de isåfall?

Mellan armen och magnetventilen? Du måste mena mellan armen och by-pass ventilen på turbon? Om det glappar där så får du spänna upp armen genom att skruva in den mot tryckklockan (wastegaten). Dra ur magnetventilen och skruva in tills du har ett grundladd på 0,35 - 0,45 bar. Detta är vad den ska ladda max vid fullgas så du får ta några repor och känna dig fram! Ta med några bra värmeisolerande handskar för turbon blir rätt varm efter ett tag tongue

EvoJenza
5 juli 2011 · 151 Inlägg

Whisper skrev:
ingen som vet?sad

jag tror inte det är luftmassen för då hade min tomgång pendlat och jar har inga problem med oroliga varvtal men däremot viner det vid bakre hjulhusen så skulle det kunna vara soppa pumpen och om det är det kan detta felet uppstå då?
Mitt andra förslag eller vad jag skulle kunna tro är om det är vakum lekage någon stanns?

Det vinande ljudet är pumpen och det är normalt att den viner. Har man dessutom kör med lite bensin i tanken verkar det som den tar lite skada av detta. Min pump har fört oväsen dom senaste 5000 milen. Den började vina runt 15000 mil och nu har bilen gått 25000.

Volvo 940 "Drifting-släde" (1991)
Whisper
5 juli 2011 · 136 Inlägg

Något som är skumt är att min är steg 2 chippad men laddar bara 0.9 bar och laddar vid 4000 varv?

Vad kan vara fel?
Jag testade att koppla ihopa slangarna mellan wastegate och tryckklocka och då laddade den 0.4 bar konstant från gaspådrag så jag får grundladdet om jag gör detta.

Men sen kopplade jag tillbaka sakerna ( till den svarta vakumstyrda/elektroniska boxen? ) och nu laddar den samma igen som när jag köpte den dvs 0.4 upp till 4000 varv och efter 4000 går den upp till 0,9 bar.

Fattar mig inte på de felet. Den ska ju ladda ungefär 1.1 bar med steg 2 chip enligt Bsr och den ska ladda redan vid 2000-2500 varv säger dem. ( Pratade med dem igår i malmö )

Vad ska jag göra? sad vill inte köra in till dem och betala 2100 kr för att dem ska hitta felet, om dem äns gör de sad

Volkswagen Golf GTI "White Pearl" (1999)
stoneman
5 juli 2011 · 63 Inlägg

Whisper skrev:
Något som är skumt är att min är steg 2 chippad men laddar bara 0.9 bar och laddar vid 4000 varv?

Vad kan vara fel?
Jag testade att koppla ihopa slangarna mellan wastegate och tryckklocka och då laddade den 0.4 bar konstant från gaspådrag så jag får grundladdet om jag gör detta.

Men sen kopplade jag tillbaka sakerna ( till den svarta vakumstyrda/elektroniska boxen? ) och nu laddar den samma igen som när jag köpte den dvs 0.4 upp till 4000 varv och efter 4000 går den upp till 0,9 bar.

Fattar mig inte på de felet. Den ska ju ladda ungefär 1.1 bar med steg 2 chip enligt Bsr och den ska ladda redan vid 2000-2500 varv säger dem. ( Pratade med dem igår i malmö )

Vad ska jag göra? sad vill inte köra in till dem och betala 2100 kr för att dem ska hitta felet, om dem äns gör de sad

Som sagt, kommer du inte upp i ladd så är det nånstans som det läcker ut tryck eller så är magnetventilen kass! Har du någon kompis som har samma magnetventil som dig kan du ju prova hans/hennes innan du köper en ny! Annars så skulle jag tro att du har en läcka på någon av tryckrören! Jag hade en spricka i mitt tryckrör som fäster in till gasspjället tex.
Att den behöver så mycket varv för att bygga tryck betyder ju att luften läcker ut någonstans?

stoneman
5 juli 2011 · 63 Inlägg

Jag ska ge dig ett djärvt förslag på hur du kan testa om du har en läcka eller inte men detta ska göras med EXTREM vaksamhet på laddtrycket då detta stiger proportionellt med varvtalet!

Bind fast stången som fäster i tryckklockan med en tjock ståltråd så den inte kan öppna alls! Alla medel är tillåtna här så du får hitta en lösning som passar! Den ska inte kunna rubbas över huvud taget!

Testa att åka iväg med bilen och öka varvtalet väääääldigt succesivt! Laddar den som den ska göra då är det magnetventilen som antagligen är kass!
Laddar den inte förrän 4000rpm så har du en läcka i någon tryckslang eller tryckrör!

Som sagt! Håll jävligt koll på laddtrycket så du inte sabbar motorn bara!

Lycka till men var försiktig!

Whisper
5 juli 2011 · 136 Inlägg

Min far har skruvat bil i många år så han hjälper mig men vi ska testa provtrycka den på tordag och leta om vi hittar någon läcka men ska defeinitivt prova det med magnetventilen också, har turbomätare inne i bilen så jag ska ta det väldigt försiktigt smile

Jag återkommer när jag kollat upp båda sakerna

Tack så hemst mycket sålänge, glädjer mig att du hjälper mig framåt smile

Volkswagen Golf GTI "White Pearl" (1999)
Whisper
11 juli 2011 · 136 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139194/139194-51ca0bc3c0fdbc830aebd3f96bf24003.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139194/139194-549797171c7d9f7aa373e6d00cef6d6d.jpg

Volkswagen Golf GTI "White Pearl" (1999)
stoneman
11 juli 2011 · 63 Inlägg

Där har du med stor sannolikhet ditt problem! smile
Kolla ifall du kan komma åt underifrån och fästa slangen under insuget på en nippel där! Ska nog sitta under insugen men kan vara jäkligt meckigt att komma åt om man inte lyfter bort insuget dock! Testa och se ifall det går!

stoneman
11 juli 2011 · 63 Inlägg

Vart fäster slangen i andra änden?

Whisper
11 juli 2011 · 136 Inlägg

PS: Det är mina bilder åvanom på min T4

Har precis provtryckt bilen och hittade att den pös ifrån vänstra sidan av motorn ( Där slangen sitter på bilden )
Det satt något liknande en vakumventil utan slang som läckte när vi provtryckte den ( Provtryckte vid luftmassen ).

Den plåste ut luft under provtryckningen så vi provade att sätta slang på den och startade upp bilen och då sög den luft ganska kraftigt.

Vi pluggade slangen och jag stack ut på en provrunda och den laddade max 0.4 bar så det gick åt helvete.

Sen laddade jag på en raksträka och helt plötsligt började den ladda mellan 1,1-1,4 och laddet började komma vid 2500 varv?

När ja kom hem såg jag att bulten var borta som jag hade pluggat med?

Men hur i helvete kan den ladda 1,1-1,4 nu? den är ju precis som den var innan jag provtryckte den men den laddar mer nu?

Fattar absolut ingenting, ?

Vad kan ha hänt och vad är det för "Ventil" jag har hittat?

Volkswagen Golf GTI "White Pearl" (1999)
Whisper
11 juli 2011 · 136 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139194/139194-dda930fb5119a74bbd31362fa7bf3831.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139194/139194-b6ad9a6f186196d9933bbca2d2145ebd.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139194/139194-15b5bb84487116b199242023ab816cf5.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139194/139194-b6f5d05dcfd8a4ada47e1a6f6701e575.jpg

Volkswagen Golf GTI "White Pearl" (1999)
Whisper
11 juli 2011 · 136 Inlägg

Man ser bäst på den sista bilden, där fanns ingen slang från början så plugga vi den och då ladda den 0.4 bar, sen sköt ja bulten som plugga den och sen började den ladda 1.1-1.4 bar och börja ladda vid 2500 varv? Hur kan det bli så?

Volkswagen Golf GTI "White Pearl" (1999)
Whisper
11 juli 2011 · 136 Inlägg

den blåser luft vid provtryckning och suger luft när bilen är igång, vad är detta?

Volkswagen Golf GTI "White Pearl" (1999)
EvoJenza
11 juli 2011 · 151 Inlägg

vevhusventilation eller nåt liknande? ska kolla i vadis. återkommer snart

Volvo 940 "Drifting-släde" (1991)
stoneman
11 juli 2011 · 63 Inlägg

Troligen till vevhusventilationen!
Motorn suger luft vid gaspådrag och får ett övertryck i systemet när turbon laddar på! Helt normalt!
Men det måste sitta en nippel som slangen ska på?
Om slangen inte är i så har du ju en läcka vid nippeln som kan skapa problem så sålänge du inte fäster tillbaka slangen så kommer du få halvdana resultat! Försök lokalisera vart den ska fästa och sätt fast slangen så ska det nog lösa sig!
Har du fått felkoder föresten? Lyser "lambdalampan" eller motorfels lampan som det egentligen heter! Suger den tjuvluft så får den för mager bränsleblandning!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang