Kan jag bli dömd för Föregivelse av allmän ställning?

polisjerran
4 juli 2011 · 66 Inlägg

Hej, ta dig en titt på min v70 som jag skrivit PÖLIS på, är denna bil att betrakta som polisiär? det tycker i alla fall inte jag, bilen har ingen som helst polisutrustning, inte ens tonade rutor.. Gula dekaler, inte polisens reflex! inte ens samma mönster på detta..

Är min bil att betrakta som föregivelse av allmän ställning? Jag har alltid trott att detta skulle ske om jag stoppar någon, om jag har uniform, om det står polis på bilen, eller innehar fungerande blixtljus?

Snälla kan någon som vet vad du pratar om svara, ingen som bara tror..

TACK!

gamlingen
4 juli 2011 · 5 198 Inlägg

Fråga Herr Polis så får du garanterat ett svar som inte innehåller *tror*

Masquerade Aldrig nöjd
4 juli 2011 · 804 Inlägg

Ingen tvekan om att man enkelt skulle kunna missta den för en polisbil om man såg den på långt avstånd i trafiken. Det är en typisk "polisbil" (V70) med samma färger och därtill texten "PÖLIS", vars "Ö" vid en första anblick kommer att läsas som ett "O".

Förstår inte poängen med att efterlikna en svensk polisbil och sedan klaga när/om man blir straffad för det. Vill du ha en polisbil, köp en Crown Victoria Police Interceptor så är du i alla fall på den säkra sidan..

Livet är för kort för att äga Volvo.
sir_daniel www.kudoz.se
4 juli 2011 · 3 802 Inlägg

o i detta fall om du inte ska gå hela vägen så skippa det.... såg sådär ut om man ska vara ärlig.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 juli 2011 · 13 756 Inlägg

ähh där jag bor går det en snubbe klädd i poliskläder mest hela dagarna och han säger dessutom att han är polis men så länge han inte säger till vem som helst att han är polis kan polisen inte göra något
(eftersom vi vet att han inte är polis gör han inget brottsligt i att säga att han är polis?!)

pricken över i:et är att han verkligen tror att alla i hans omgivning tror att han är polis
fast vi har roligt och han är väldigt snäll i övrigt och han har kontater inom polisväsendet för han tar reda på allt skoj som händer innan tidningen ens tänkt att skriva om det smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Muttley
4 juli 2011 ·

Growe skrev:
ähh där jag bor går det en snubbe klädd i poliskläder mest hela dagarna och han säger dessutom att han är polis men så länge han inte säger till vem som helst att han är polis kan polisen inte göra något
(eftersom vi vet att han inte är polis gör han inget brottsligt i att säga att han är polis?!)

pricken över i:et är att han verkligen tror att alla i hans omgivning tror att han är polis
fast vi har roligt och han är väldigt snäll i övrigt och han har kontater inom polisväsendet för han tar reda på allt skoj som händer innan tidningen ens tänkt att skriva om det smile

Där låter de som han är förståndshandikappad på något vis och att polis låter han vara om han nu inte hittar på något. Typ som att de tycker synd om han. Men annars är de ju inte lagligt såklart.



Men med ts bil så visst kan de straffa de enda skillnad i utseende är 2 prickar?

gamlingen
4 juli 2011 · 5 198 Inlägg

Growe skrev:
ähh där jag bor går det en snubbe klädd i poliskläder mest hela dagarna och han säger dessutom att han är polis men så länge han inte säger till vem som helst att han är polis kan polisen inte göra något
(eftersom vi vet att han inte är polis gör han inget brottsligt i att säga att han är polis?!)

pricken över i:et är att han verkligen tror att alla i hans omgivning tror att han är polis
fast vi har roligt och han är väldigt snäll i övrigt och han har kontater inom polisväsendet för han tar reda på allt skoj som händer innan tidningen ens tänkt att skriva om det smile

Även om folk vet att han inte är polis så är det lika olagligt iaf,, att dom låter han vara är nog som ovan skriver..Och även om NI grannar vet ,så vet inga andra att han inte är polis..så fort en person på NÅGOT sätt utger sej för att vara polis,, bär leg,uniform eller dylikt så begår personen Föregivelse av allmänställning.

soyd
4 juli 2011 · 1 853 Inlägg

Varför vill man chansa ? och reta upp polisen. de kommer sätta dit dig får nått så fort de ser dig om de är grisiga...  Sedan kan jag inte säga om det är olagligt eller inte men, jag gissar på att det inte är lagligt..

Om du var polis själv hur skulle du reagera.. ?

/mvh soyd

joakim89
4 juli 2011 · 1 265 Inlägg

soyd skrev:
Varför vill man chansa ? och reta upp polisen. de kommer sätta dit dig får nått så fort de ser dig om de är grisiga...  Sedan kan jag inte säga om det är olagligt eller inte men, jag gissar på att det inte är lagligt..

Om du var polis själv hur skulle du reagera.. ?

/mvh soyd

Skulle nog tycka de skulle va kul med nya "kollegor"

gamlingen
4 juli 2011 · 5 198 Inlägg

joakim89 skrev:

soyd skrev:
Varför vill man chansa ? och reta upp polisen. de kommer sätta dit dig får nått så fort de ser dig om de är grisiga...  Sedan kan jag inte säga om det är olagligt eller inte men, jag gissar på att det inte är lagligt..

Om du var polis själv hur skulle du reagera.. ?

/mvh soyd

Skulle nog tycka de skulle va kul med nya "kollegor"

Skulle tro det... INTE

good_year
4 juli 2011 · 755 Inlägg

tycker du har massa gula dekaler på den...

enligt mitt tycke.. skit ful bil.. riv va skiten och tona rutorna på med snygga fälgar..
varför leka polis när man inte är det..

Germax
4 juli 2011 · 12 086 Inlägg

Finns ju massa skit på vägarna som ser ut som polisbilar idag, minns inte vilket företag eller myndighet det va som hade nästan samma gul/blåa stripning och blå ljusramp på taket men det stog inte polis på den.

Optic
4 juli 2011 · 67 Inlägg

Varför lägga pengar på att likna en polis. Köp riktiga saker och gör bilen snygg istället. Annars är det bara att betala böter och se glad ut.
Sen om endast utryckningsfordon får ha blått, så lär man knappast få likna en polis heller.

thelaughingmadman
4 juli 2011 · 711 Inlägg

BrB Kap. 17 15 § säger:

Giver någon sig obehörigen ut för att utöva myndighet, dömes för föregivande av allmän ställning till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla, om någon obehörigen bär uniform, märke eller annat tjänstetecken som giver honom sken av att tillhöra försvarsmakten eller annan kår i det allmännas tjänst eller kår, vars verksamhet avser allmän samfärdsel eller allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme eller kraft.

Ja, du skulle kunna bli dömd för föregivande av allmän ställning. Det behöver inte se exakt ut som en polisbil, utan enbart ge sken av, vilket din bil gör.
Jag skulle vara försiktig ute på gatorna med den bilen.

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
polisjerran
4 juli 2011 · 66 Inlägg

Det är väldigt svårt att ge sken av en polisbil utan toning, utan ramp, utan blåa dekaler.. i sånna fall så vet nog inte folket hur en riktig polisbil ser ut..

thelaughingmadman
4 juli 2011 · 711 Inlägg

Vad ser du på håll?
Huruvida bilen har tonade bakrutor, tre antenner och en ramp, eller om bilen har gula och blåa zoner med texten "POLIS" på sida och motorhuv?

Jag tror dessutom att man kan missa de två prickarna på håll. Som sagt, så skulle jag vara försiktig att ge mig ut på gatan med den bilen.

Sen går det inte annat än tro i ditt fall, alla fall är unika och skulle du bli anklagad för föregivande av allmän ställning så skulle det kunna falla ut olika beroende på omständigheter.

EDIT: Felstavning

Senast redigerat av thelaughingmadman (4 juli 2011)

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
polisjerran
4 juli 2011 · 66 Inlägg

thelaughingmadman skrev:
BrB Kap. 17 15 § säger:

Giver någon sig obehörigen ut för att utöva myndighet, dömes för föregivande av allmän ställning till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla, om någon obehörigen bär uniform, märke eller annat tjänstetecken som giver honom sken av att tillhöra försvarsmakten eller annan kår i det allmännas tjänst eller kår, vars verksamhet avser allmän samfärdsel eller allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme eller kraft.

Ja, du skulle kunna bli dömd för föregivande av allmän ställning. Det behöver inte se exakt ut som en polisbil, utan enbart ge sken av, vilket din bil gör.
Jag skulle vara försiktig ute på gatorna med den bilen.

Du har så fel.. detta tolkas som att om jag skulle ha en uniform/dräkt/basker.. Vafan som helst i klädesväg som skulle efterlikna deras, Jag som person, inte bilen överhuvudtaget.

För ett tag sen så kom även tingsrätt fram till att en bil aldrig kan bli klassad som föregivelse av allmän ställning till skillnad om du har en polisuniform på dig.

thelaughingmadman
4 juli 2011 · 711 Inlägg

Volvo850jerran skrev:

thelaughingmadman skrev:
BrB Kap. 17 15 § säger:

Giver någon sig obehörigen ut för att utöva myndighet, dömes för föregivande av allmän ställning till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla, om någon obehörigen bär uniform, märke eller annat tjänstetecken som giver honom sken av att tillhöra försvarsmakten eller annan kår i det allmännas tjänst eller kår, vars verksamhet avser allmän samfärdsel eller allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme eller kraft.

Ja, du skulle kunna bli dömd för föregivande av allmän ställning. Det behöver inte se exakt ut som en polisbil, utan enbart ge sken av, vilket din bil gör.
Jag skulle vara försiktig ute på gatorna med den bilen.

Du har så fel.. detta tolkas som att om jag skulle ha en uniform/dräkt/basker.. Vafan som helst i klädesväg som skulle efterlikna deras, Jag som person, inte bilen överhuvudtaget.

För ett tag sen så kom även tingsrätt fram till att en bil aldrig kan bli klassad som föregivelse av allmän ställning till skillnad om du har en polisuniform på dig.

Du kan gärna länka till den domen, då det vore av intresse.

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
H-BY
4 juli 2011 · 22 Inlägg

Varför vara så onödig och skapa så mycket huvudverk bara för att det ska stå PÖLIS,,,, för att vadå????
tycker du att det är snyggt?


Dessutom nu när jag kollar på den så liknar den visst en polisbil det klart att dom stoppar dig.

Senast redigerat av H-BY (4 juli 2011)

polisjerran
4 juli 2011 · 66 Inlägg

tittar efter källan, det var från en av chefsjuristerna på polisen i skåne.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang