Tips på vred/omkopplare till lyset/strålkastarna

EPG Kärnkraftstomte
5 juli 2011 · 766 Inlägg

Är på jakt efter vredet som man sätter på lyset med (av/parkering/på).
Håller på att bygga en egen instrumentpanel och platsen jag har tänkt att placera omkopplaren på är plan så något vred som funkar bra till "panelmontage" ska det vara. Alltså ingen omkopplare som kommer från någon nyare bil med en massa kurvor och böjar hit och dit på instrumentpanelen utan 1980-talsbilar tror jag nog skulle vara bäst.

För att det ska vara enkelt att montera den så måste det ju finnas någon form av "ram" eller panelbit runt själva vredet så vredet i t.ex gamla Saab 900 funkar ju inte eftersom att det är ett vred i ett hål bara.

Min instrumentpanel består av kol/glasfiberklädd plywood (ca 5mm tjockt), hade tänkt att limma eller skruva dit vredet beroende på konstruktion och vad som blir snyggast.

Och en sak till...!
Den måste vara svart eller åtminstonde grafitfärgad.

Så ge mig nu tips om vilka bilar jag ska leta efter på skrotarna!

Tack på förhand!

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Knugcab
5 juli 2011 · 5 111 Inlägg

Kollade i min Mercedes W123 nyss och den har ju plan panel runt där vredet sitter och det verkar även som att plastramen runt omkring är möjlig att ta bort från brädan (kanske till och med är integrerad med ljusvredet?).

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
EPG Kärnkraftstomte
5 juli 2011 · 766 Inlägg

Tack för tipset! Ska kolla det nästa gång jag får tillfälle, om jag får tillfälle för dom där bilarna är ju inte så där värst vanliga längre. Annat var det ju när man var liten skit på slutet av 1980-talet, nu finns väl alla dom bilarna i Afrika eller mellanöstern...

Är det såhär den ser ut?
http://cdn1.iofferphoto.com/img/item/159/538/279/7iMlhZKPZZuFsWV.jpg
Skulle kunna funka om den går att hitta men annars kanske den ser likadan ut på nån nyare Merca som t.ex en 190:a?

Senast redigerat av MagnumR (5 juli 2011)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
EPG Kärnkraftstomte
5 juli 2011 · 766 Inlägg

Å andra sidan tror jag att en omkopplare till Saab 9000 eller 900 (Nyare karossen) fungerar lika bra...

http://img.eautopartscatalog.com/live/P303122154STP.JPG
Borde ju bara vara att fixa ett runt hål och sen montera och kanske limma lite så att den inte följer med runt när man vrider på vredet.

Senast redigerat av MagnumR (5 juli 2011)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Apel
6 juli 2011 · 78 Inlägg

Känns som att en ljusomkopplare från 740 borde passa bra i detta läge?

RD_87 Skrotsamlare
6 juli 2011 · 4 031 Inlägg

Volvo 240 är väl också ett alternativ, inte så snygg men jävligt simpel.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang