Oljepump för torrsump. SAAB B234E

Revotech Pedal To The Metal
5 juli 2011 · 750 Inlägg

Hej..

Letar efter en bra och pålitlig oljepump för torrsumpsmörjning till min 9000 motor då det gamla tråget är lite för "tjockt". Det är otäckt nära backen helt enkelt.

Är det någon som har bra förslag på pump så hör gärna av sig.

Mvh
Martin

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Audi A3 "ChriMa-Motorsport" (2002)
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
RallyJonas69
7 juli 2011 · 78 Inlägg

Verdi.

Har du inte alla hästar hemma...lugn det fixar jag !
Nocturnal
7 juli 2011 · 500 Inlägg

Auto Verdi är ju bland de bästa på marknaden (har en själv), men det finns ju definitivt billigare alternativ såsom weaver brothers, peterson, johnson, moroso osv. Hur många steg ska du ha?

Saab 900 2.0T "Supertouring" (1995)
Revotech Pedal To The Metal
8 juli 2011 · 750 Inlägg

Nocturnal skrev:
Auto Verdi är ju bland de bästa på marknaden (har en själv), men det finns ju definitivt billigare alternativ såsom weaver brothers, peterson, johnson, moroso osv. Hur många steg ska du ha?

Samtidigt får man ju lite vad man betalar för.

Vet inte riktigt hur många steg jag ska ha. Har precis börjat titta på detta alternativet. Hoppades egentligen på att slippa torrsump. Men det blir ju sällan som man vill..

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Audi A3 "ChriMa-Motorsport" (2002)
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
Nocturnal
8 juli 2011 · 500 Inlägg

Ja självklart är det så. Därför jag valde Auto Verdi. De har dessutom väldigt bra support.
Du kan ju välja allt från 2 till 6-stegspump beroende på var du vill sätta ribban.

Saab 900 2.0T "Supertouring" (1995)
Revotech Pedal To The Metal
8 juli 2011 · 750 Inlägg

Nocturnal skrev:
Ja självklart är det så. Därför jag valde Auto Verdi. De har dessutom väldigt bra support.
Du kan ju välja allt från 2 till 6-stegspump beroende på var du vill sätta ribban.

Jo så är det ju.

Ja vi får se lite hur många steg jag behöver. Kör du torrsump på 900?

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
Audi A3 "ChriMa-Motorsport" (2002)
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
Revotech Pedal To The Metal
8 juli 2011 · 750 Inlägg

Nocturnal skrev:
Ja självklart är det så. Därför jag valde Auto Verdi. De har dessutom väldigt bra support.
Du kan ju välja allt från 2 till 6-stegspump beroende på var du vill sätta ribban.

Hur har du dragit din vevhus vent på 900an? Kör du orginal fast dragit om det med teflon och AN eller har du byggt om det helt?

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Nocturnal
8 juli 2011 · 500 Inlägg

Jag låter ett sugsteg ta hand om vevhusventilationen så jag får lite undertryck. smile

Saab 900 2.0T "Supertouring" (1995)
Revotech Pedal To The Metal
8 juli 2011 · 750 Inlägg

Nocturnal skrev:
Jag låter ett sugsteg ta hand om vevhusventilationen så jag får lite undertryck. smile

I see... I see...

Vad tycker ni om öppen vevhus vent då? Gilla / Ogilla? Varför?

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Nocturnal
8 juli 2011 · 500 Inlägg

Ogilla. Definitivt. Inte bara för att sbp skriker högt men även för att man vill åt det lilla undertryck turbon ger när man kopplar den till insugningsröret. Kör man den helt öppen får man inget undertryck alls och vevhusgaserna tar sig inte ut lika lätt.
Lät kanske rörigt som fan :p

Saab 900 2.0T "Supertouring" (1995)
Nocturnal
8 juli 2011 · 500 Inlägg

Här är en bild på ett typiskt 4-stegssystem: http://image.stockcarracing.com/f/92995 … ematic.jpg

Saab 900 2.0T "Supertouring" (1995)
jonTe
11 juli 2011 · 5 710 Inlägg

Nocturnal skrev:
Ogilla. Definitivt. Inte bara för att sbp skriker högt men även för att man vill åt det lilla undertryck turbon ger när man kopplar den till insugningsröret. Kör man den helt öppen får man inget undertryck alls och vevhusgaserna tar sig inte ut lika lätt.
Lät kanske rörigt som fan :p

Instämmer. O vill man inte ha in eventuell olja i systemet igen så är det bara hänga på en oljefälla. Funkar till de flesta.

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang