Kolfiberfilm

Glennviking
14 juli 2011 · 93 Inlägg

Fellow skrev:
Finns dem som mig som inte tål epoxylaminat heller så blir svårt att pyssla med kolfiber. Fick utslag och svullnad i ansikte och runt ögon utav ångorna så fick lägga ner det.

Att pyssla med riktig kolfiber kräver utrymme, kolfiberdamm är riktigt dåligt att få i lungorna då fibret är som hullingar så det sitter kvar i lungorna i flera år innan kroppen tar upp det och är cancerframkallande. Så att hålla på med detta i lägenhet t.ex. är ju uteslutet vilket kolfibervinyl inte är. Riktigt kolfiber tar tid att fixa! Härdningstider på epoxyn, flera lager klarlack och som sagt, tröttnar man eller vill återställa så får man köpa nya delar.

Det finns de som lackar kolfibervinyl, det ska tydligen bli snyggt smile

Jag driver KolfiberVinyl.se som ska bli Sveriges bästa sait för Kolfiberfilm och Solfilm :)
Volvo 855 "KolfiberVinyl Bilen" (1995)
ts007
14 juli 2011 · 1 777 Inlägg

Intressant, går det att lägga klarlack på vinyl? Har inte testat själv men hört att det inte ska gå?
Ska nog ut till garaget o testa. Återkommer med resultat:)

// Skåne

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
Fellow
14 juli 2011 · 1 581 Inlägg

ts007 skrev:
Intressant, går det att lägga klarlack på vinyl? Har inte testat själv men hört att det inte ska gå?
Ska nog ut till garaget o testa. Återkommer med resultat:)

// Skåne

Klarlackat 3Ms kolfibervinyl, fungerar inte.

Glennviking
14 juli 2011 · 93 Inlägg

Fellow skrev:

ts007 skrev:
Intressant, går det att lägga klarlack på vinyl? Har inte testat själv men hört att det inte ska gå?
Ska nog ut till garaget o testa. Återkommer med resultat:)

// Skåne

Klarlackat 3Ms kolfibervinyl, fungerar inte.

Jag vet inte, men jag har hört att det skall vara vattenbaserad klarlack

Jag driver KolfiberVinyl.se som ska bli Sveriges bästa sait för Kolfiberfilm och Solfilm :)
Volvo 855 "KolfiberVinyl Bilen" (1995)
Glennviking
19 juli 2011 · 93 Inlägg

ts007 skrev:
Intressant, går det att lägga klarlack på vinyl? Har inte testat själv men hört att det inte ska gå?
Ska nog ut till garaget o testa. Återkommer med resultat:)

// Skåne

Hur gick det, testade du?

Jag driver KolfiberVinyl.se som ska bli Sveriges bästa sait för Kolfiberfilm och Solfilm :)
Volvo 855 "KolfiberVinyl Bilen" (1995)
ts007
19 juli 2011 · 1 777 Inlägg

Ja absolut, det gick inte alls man såg inte strukturen efter att man klarlackat tyvärr:-(

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
VD-Design
19 juli 2011 · 1 324 Inlägg

ts007 skrev:
Ja absolut, det gick inte alls man såg inte strukturen efter att man klarlackat tyvärr:-(

Samma sak för mig.. Tråkigt..

Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
Volvo V70 "D5" (2010)
Glennviking
19 juli 2011 · 93 Inlägg

Vilken typ av lack skall man använda, Jag måste testa.

Jag driver KolfiberVinyl.se som ska bli Sveriges bästa sait för Kolfiberfilm och Solfilm :)
Volvo 855 "KolfiberVinyl Bilen" (1995)
VD-Design
19 juli 2011 · 1 324 Inlägg

Glennviking skrev:
Vilken typ av lack skall man använda, Jag måste testa.

Vanlig 1k eller 2k klarlack smile

Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
Volvo V70 "D5" (2010)
ts007
19 juli 2011 · 1 777 Inlägg

Jag ska testa en rolig sak, nämligen att lägga epoxy på vinyl, rent teoretiskt borde det funka och då får man en blank o slitstark yta;)

// Skåne

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
OUTLAW1
19 juli 2011 ·

ts007 skrev:
Jag ska testa en rolig sak, nämligen att lägga epoxy på vinyl, rent teoretiskt borde det funka och då får man en blank o slitstark yta;)

// Skåne

släng gärna upp bilder också på det testet....smile

ts007
19 juli 2011 · 1 777 Inlägg

OUTLAW1 skrev:

ts007 skrev:
Jag ska testa en rolig sak, nämligen att lägga epoxy på vinyl, rent teoretiskt borde det funka och då får man en blank o slitstark yta;)

// Skåne

släng gärna upp bilder också på det testet....smile

Absolut, ska hålla på med lite kolfiber nästa vecka så då passar jag på att prova en bit med vinyl medans man ändå har epoxyn framme och bilder kommer på det!!smile

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
Fear38
2 september 2011 · 658 Inlägg

Hej alla kolfiber nissar  wink   Jag är en nybörjare o har köpt mig lite kolfiberfolie och om jag skall lägga på nån plan yta o vika runt 4 kanter, skall jag använda värme oavsett för att få det bra eller hur gör man? Fäster det inte annars om jag inte sträcker folien?  En undran......

TT-Avant
2 september 2011 · 6 851 Inlägg

ts007 skrev:

OUTLAW1 skrev:

ts007 skrev:
Jag ska testa en rolig sak, nämligen att lägga epoxy på vinyl, rent teoretiskt borde det funka och då får man en blank o slitstark yta;)

// Skåne

släng gärna upp bilder också på det testet....smile

Absolut, ska hålla på med lite kolfiber nästa vecka så då passar jag på att prova en bit med vinyl medans man ändå har epoxyn framme och bilder kommer på det!!smile

Skulle va tveksam till att detta funkar.Folien är ju pressad eller tryckt så det blir ett mönster i den. Alltså 3D effekt. Täpper man då igen detta så försvinner ju effekten, eller hur.
Det man skulle kunna testa är att lägga tunnare genomskinlig folie över folien. Vi har testat det, men ser väl lite sådär ut, inte riktigt så snyggt som man önskar. Så snyggast blir om man låter den vara som den är, enligt mej iaf.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
OUTLAW1
2 september 2011 ·

Fear38 skrev:
Hej alla kolfiber nissar  wink   Jag är en nybörjare o har köpt mig lite kolfiberfolie och om jag skall lägga på nån plan yta o vika runt 4 kanter, skall jag använda värme oavsett för att få det bra eller hur gör man? Fäster det inte annars om jag inte sträcker folien?  En undran......

nu vet jag ju inte vad för folie du har köpt..men   om du skall lägga en plan yta och vika runt kanter ser jag ingen som helst nytta med att värma.
Har din folie rapid air teknologi  behöver du inte oroa dig för bubblor mm...
Om din folie inte har detta kan det vara bra att försiktigt arbeta ner folien som en dekal med andra ord börja på ena sidan o jobba dig över till andra sidan..har du rapid air folie så lägg på den och jobba från mitten o ut...

Blev du inte klokare så skicka ett PM till mig!!

TT-Avant
2 september 2011 · 6 851 Inlägg

Fear38 skrev:
Hej alla kolfiber nissar  wink   Jag är en nybörjare o har köpt mig lite kolfiberfolie och om jag skall lägga på nån plan yta o vika runt 4 kanter, skall jag använda värme oavsett för att få det bra eller hur gör man? Fäster det inte annars om jag inte sträcker folien?  En undran......

Använd så lite värme som möjligt. Kan man lägga den utan värme så blir det bäst. Men detta är lite olika från film till film. Ska man lägga runt skarpa hörn så bör man använda lite värme så man inte ha sönder folien, särskilt i vassa hörn.
Men på plana ytor=så lite värme som möjligt.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
ts007
2 september 2011 · 1 777 Inlägg

TT-Avant skrev:

ts007 skrev:

OUTLAW1 skrev:

släng gärna upp bilder också på det testet....smile

Absolut, ska hålla på med lite kolfiber nästa vecka så då passar jag på att prova en bit med vinyl medans man ändå har epoxyn framme och bilder kommer på det!!smile

Skulle va tveksam till att detta funkar.Folien är ju pressad eller tryckt så det blir ett mönster i den. Alltså 3D effekt. Täpper man då igen detta så försvinner ju effekten, eller hur.
Det man skulle kunna testa är att lägga tunnare genomskinlig folie över folien. Vi har testat det, men ser väl lite sådär ut, inte riktigt så snyggt som man önskar. Så snyggast blir om man låter den vara som den är, enligt mej iaf.

Så sant så, testade att både klarlacka och sen gjorde jag ett nytt försök med epoxy och det fungerade inte alls, blir bara en mörk yta. Så vill man ha det blankt så får det bli antingen riktigt kolfiber eller blank folie:cool:

// Skåne

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
OUTLAW1
2 september 2011 ·

TT-Avant skrev:

ts007 skrev:

OUTLAW1 skrev:

släng gärna upp bilder också på det testet....smile

Absolut, ska hålla på med lite kolfiber nästa vecka så då passar jag på att prova en bit med vinyl medans man ändå har epoxyn framme och bilder kommer på det!!smile

Skulle va tveksam till att detta funkar.Folien är ju pressad eller tryckt så det blir ett mönster i den. Alltså 3D effekt. Täpper man då igen detta så försvinner ju effekten, eller hur.
Det man skulle kunna testa är att lägga tunnare genomskinlig folie över folien. Vi har testat det, men ser väl lite sådär ut, inte riktigt så snyggt som man önskar. Så snyggast blir om man låter den vara som den är, enligt mej iaf.

har dock hört folk som laggt 1 lager klarlack med spruta på och det blir bra.. men kör man 2 lager försvinner nästan effekten och 3 lager är det jämnsvart/grått/vitt/rött/orange...*ler*...

H0lmgren
8 mars 2012 · 572 Inlägg
DZ Design På Facebook
Dragonbreath
8 mars 2012 · 326 Inlägg

sen så är det en grym pris skillnad mellan riktig kolfiber och vinyl kolfiber.. sen så är det betydligt enklare att montera smile

"Sweet Insane Road Maniac"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang