Söker kunnig personer ang volvo:s b234f motor

Andenkommer
10 juli 2011 · 35 Inlägg

hejsan provar med en ny tråd jag söker folk som kan med volvos b234f motor.
om ni finns där ute , så behöver jag hjälp med min motor som inte går helt rent på tomgången (tuffar lite i avgasrör) någon liten skakning i motor. det låter som den missar på tändningen, men lossar man tändkablar en i taget så går den illa på varje sylinder. samma om man lossar spridare samma symtom.
saken är den att jag inte får denna igenom besiktningen som klagar på högt hc-värde på tomgång.
saker jag bytt
stift,rotor,fördelarlock,kablar,olja,filter,tempgivare motorstyrningen,tomgångsmotor,spjällhusgivare,lambasond
toppen nyrenoverad med nya packningar överallt sprajat med startgas på samtliga delar men får ingen respons på någon varvtalsökning/minskning någonstans. ps skall tillägga att om jag plockar bort elkontakten på en liten klocka som sitter bakom spolarburkens påfyllningsrör tror det heter evap ventil så går motorn bättre en liten stund.
så hoppas detta inlägg hjälper mig. mitt huvud är tomt på ideer mvh anders

twin_cam Smålänning
10 juli 2011 · 7 877 Inlägg

Har du kollat felkoder? Du lär ha någon.

Drar den olja? Bränslefiltret okej? Bägge pumparna hela?

Svårstartad?

Kolla så kamremmen står riktigt. Har den kuggat över så byt den.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Andenkommer
10 juli 2011 · 35 Inlägg

båda pumpar går ingen olja vad jag vet då jag ej åkt så mycket sen renovering av toppen
fick felkod 123 bytte tempgivare till motorstyrning samt 224
är inte svårstartad tämligen lättstartad
bränslefilter vet ej
kamrem sitter ok vad jag vet från nuvarande plasering provar att flyttat 1 fram 1 tillbaks men går skitdåligt då så den borde vara rätt

Andenkommer
17 juli 2011 · 35 Inlägg

hejsan igen det kommer dåligt med förslag på vad man kan göra har kollat det mesta tills nu, motorn går bra på högre varv men lika illa på tomgången som förut låter nästan som trimmad tuffar ända upp till 1800-2000 varv därefter går den rent. ps kollade felkoder idag fick inga endast111 på både 2 och 6
har börjat fundera på motorbyte   mvh anders

RallizZ
17 juli 2011 · 124 Inlägg

Kollat luftmassemätaren?? Dom bruka ge upp. smile

Andenkommer
17 juli 2011 · 35 Inlägg

hejsan har kollat denna om man blåser lite försiktigt i denna ändrar motorn varvtal + att om motorn går en stund med gas och stängs av efter ca 3-4 sekunder blir tråden i denna röd är inte det tecken på att den fungerar mvh anders

volvo142-73
18 juli 2011 · 385 Inlägg

Kollat tomgångsmotorn då?

Mvh

Andenkommer
18 juli 2011 · 35 Inlägg

jupp har kollat denna +4 st till exakt samma utom en som inte funka

StlpMK Team T-Röd Racing
18 juli 2011 · 507 Inlägg

Hade felkod 1-2-3 Var Bränsleboxen, kallstarten i boxen hade typ hängt sig

...........Team T-Röd Racing.............
Volvo 740 16V Turbo "TTRR" (1989)
Volvo 945 Turbo "HDFaren" (1994)
Volvo 740 GLE "Rallybilen" (1988)
Andenkommer
18 juli 2011 · 35 Inlägg

ock vad gjorde du åt detta nyfiken

Nurminen_
18 juli 2011 · 714 Inlägg

provat att koppla ut lambdasond kontakten ? går den bra igfall du gör det ?

Volvo 740 "Sugis" (1989)
volvo142-73
19 juli 2011 · 385 Inlägg

Prova med att byta bränslebox

Mvh

StlpMK Team T-Röd Racing
19 juli 2011 · 507 Inlägg

Byt box

...........Team T-Röd Racing.............
Volvo 945 Turbo "HDFaren" (1994)
Volvo 740 GLE "Rallybilen" (1988)
Volvo 740 16V Turbo "TTRR" (1989)
Springbreak
19 juli 2011 · 3 Inlägg

Insugspackningen. brukar smygläcka bredvid termostathuset.   varit meck på Volvo i 15år..   
värt o kolla smile

Saab 9-3 ss AERO "CARL vs REALCAR 2011" (2004)
Andenkommer
19 juli 2011 · 35 Inlägg

ps alla packningar är limmade med packningsklister

Andenkommer
19 juli 2011 · 35 Inlägg

hejsan undrar en sak om jag byter bränslebox /tändbox måste dessa vara samma nr som jag har på mina eller kan jag prova någon med andra siffror som har sutit på en annan 16v är detta möjligt ps jag har automat den jag kan prova ifrån är manuell. har detta någon betydelse
mvh anders

volvo142-73
20 juli 2011 · 385 Inlägg

Om de finns nån map-sensor på 16v (vilket det borde) prova att byta den innan.

Mvh

twin_cam Smålänning
20 juli 2011 · 7 877 Inlägg

volvo142-73 skrev:
Om de finns nån map-sensor på 16v (vilket det borde) prova att byta den innan.

Mvh

Nej, finns ingen. Däremot en luftmassemätare, som kan strula.

0 280 212 010 fram till -89
0 280 212 016 efter -90

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Andenkommer
20 juli 2011 · 35 Inlägg

har provat 3 st olika lmm från bilar som går bra alla dessa blir exakt samma fel som den jag har på
vilken ändrar motorvarv om man blåser försiktigt i den samt att om man varvar en liten stund och stänger av så efter 3sek blir tråden i denna röd mvh anders    ps vad är en map-sensor

volvo142-73
21 juli 2011 · 385 Inlägg

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/MAP-sensor

Den stämmer väl inte hundra procent men nästan.

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang