Pontiac Firebird -71 bluddrar och går dåigt.

Marcuses
18 juli 2011 · 254 Inlägg

Tjenare! Har lite problem med min Firebird.

Det är pontiacs 400 motor i med en holley 600vac förgasare. Det är en automatlåda i.
Problemet jag har är att när bilen är kall så går den precis som den ska förrutom att den inte riktigt svarar vid snabba gaspådrag men när den börjar bli varm så börjar den bluddra, knappt svara alls på snabba gaspådrag och när man lägger i drive eller backen så går den ner o hostar sen så dör den. Ibland kan man ha tur o komma iväg när den är varm men bara man kommer upp i lite fart så går den bara bra sen .. det är vid låga varv och när man ska ha i växlarna från stillastående.
Jag har kollat så inte choken ligger i eller nått sånt dumt.

Tändstiften ser man är gammla som gatan så det kan ju vara ett alternativ men borde den inte gå dåligt även när den är kall då?

Soppa pumpen kan ju med vara dålig, har läst nånstans att membranet i dom brukar kunna ge sig rätt fort.


Men frågan är ju varför den börjar bluddra o dö såfort man lägger i nån växel bara när den är varm..

vad ni kan tro det är för fel?

Mvh// Mackan


Bytte till en godkänd rubrik och flyttade till rätt forum.
mvh jonTe / moderator

Marcus Stenmark
Volvo Amazon t5 Projekt:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 01294&
Hypnotic Garage : Garagehäng Podcast : Mantorp Park
RD_87 Skrotsamlare
18 juli 2011 · 4 031 Inlägg

Jag skulle tro att det har med förgasaren att göra på ett eller annat sätt. Gamla 4-portare kan lida av alla möjliga skumma fel och läckage.
Jag är tyvärr inte alls kunnig på Holley då jag alltid undvikit den, jag har fått för mig att den kan strula mycket mer än tex Edelbrock.
Såklart tycker jag också att du ska göra en service av ditt tändsystem, kolla också att vakumförställningen funkar. http://www.agwprodukter.se/gallery_27.html kan vara värt en titt om du har brytarfördelare, det finns absolut finare grejor men deras är billig och fungerar fint iaf när den är ny, i längden har jag ingen aning om hur bra den är. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Marcuses
18 juli 2011 · 254 Inlägg

Jag kollade på det mer idag och det visa sig att det satt inte ens en slang med vakum till den klockan på förställarn! Men det vart inte så jätte stor skillnad med en slang där iaf.. men vi som grejjade såg senare att soppa pumpen ibland pumpar luft och orkar knappt fylla filtret .. så jag ska renovera upp den eller slänga dit en elektrisk istället så får vi se om den vill gå bättre.

Mvh//

Marcus Stenmark
Volvo Amazon t5 Projekt:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 01294&
Hypnotic Garage : Garagehäng Podcast : Mantorp Park
RD_87 Skrotsamlare
19 juli 2011 · 4 031 Inlägg

Marcuses skrev:
Jag kollade på det mer idag och det visa sig att det satt inte ens en slang med vakum till den klockan på förställarn! Men det vart inte så jätte stor skillnad med en slang där iaf.. men vi som grejjade såg senare att soppa pumpen ibland pumpar luft och orkar knappt fylla filtret .. så jag ska renovera upp den eller slänga dit en elektrisk istället så får vi se om den vill gå bättre.

Mvh//

Jag drabbades av liknande problem för ett tag sedan trots ny pump. Det visade sig vara tryckstången mellan kam & pump som gett upp trots att den var ny. Jag är inte säker på om Pontiac har samma lösning men om dom har det så kolla den innan du smäller dit en ny.
Elpumpar är förövrigt ganska högljudda, en bra mekaninsk pump av känt märke tex edelbrock, carter eller holley är egentligen att föredra tycker jag.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang