Datorproblem; Laddare laddar ej batteriet, "driver" bara datorn - LÖST

JonB
22 juli 2011 · 145 Inlägg

Hejsan.

Försöker hjälpa min far som har skaffat sig en ny dator (bärbar). När han ansluter laddaren så driver den datorn men den laddar inte upp batteriet för sladdlöst bruk. Batterikraften ligger på 1 %.

Jag har kollat runt lite i datorn för att hitta någon inställning som ändrar detta men utan framgång. Har inte jobbat med Win 7 innan så vet inte riktigt vart man skall leta.


Nere till höger finns en ikon som visar ett batteri och en sladd. Drar man ur laddaren så försvinner sladden och ett rött kryss dyker upp istället. Alltså fattar ju datorn att sladden är i... För man pekaren över denna ikon så står det; "1 % kvar (ansluten, men laddar inte)"

Har testat att både kolla de alternativ som dyker upp om man högerklickar på ikonen och de alternativ som kommer om man vänsterklickar. Finns en massa energispar, prestandaval osv men ingenting som ställer in agerandet från laddaren... Har även tittat i Kontrollpanelen utan framgång.


Jag kanske har snuddat vid lösningen utan att veta om det. Hjälp emotses med öppna armar...


Operativsys
Windows 7 home premium, 32 bit

Dator
Dell Vostro 3500

Laddare:
Nordic Power
universal AC Adaptor
Ställbar ut-Volt genom att använda olika kontakter mellan adapter och dator. Farsan har fått med en "J"-kontakt. Laddaren genererar 19.6 Volt med denna konstellation.

Kan det vara fel kontakt?? För lite ström som inte ger något över till batteriet? Batteriet verkar inte laddas även om datorn är avstängd.


Ursäkta för lång fråga.


mvh Jonas

Senast redigerat av JonB (23 juli 2011)

"Jaguar är en dröm man bara äger en gång..."
Wanegardh Asgammal medlem.
22 juli 2011 · 2 246 Inlägg

Stäng av/starta om.

Drönirettab
22 juli 2011 · 21 761 Inlägg

Så där kan min bärbara göra ibland också, då får jag starta om datorn. Vet inte vad som egentligen går snett, men det hjälper alltid att starta om iaf. smile

JonB
22 juli 2011 · 145 Inlägg

Jodå, vi har bråttats med problemet i ett antal dagar och har därmed stängt av och startat om ett antal gånger. Ingen skillnad...


Hittade förut, vilket jag i efterhand minns sedan tidigare, att Dell kör sina "FN"-knappar med blåa symboler på vissa tangenter. "F2" tangenten visar ett batteri så jag tänkte att där måste problemet ligga. Trycker man där så växlar man mellan två olika moder, där den ena visas av en strömsladd, och den andra visas av en strömsladd i ett batteri. Den senare misstänkte jag innebar laddning men i själva verket sker ingen skillnad...


Fler förslag mottages varmt.

Tack på förhand...

"Jaguar är en dröm man bara äger en gång..."
Seth
22 juli 2011 · 3 354 Inlägg

Tagit ur o satt i batteriet igen?

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
JonB
23 juli 2011 · 145 Inlägg

Testat det med...

Farsan tar med sig datorn till en affär idag, vi fårse vad dom säger.


Återkommer...

mvh Jonas

"Jaguar är en dröm man bara äger en gång..."
KennethL
23 juli 2011 · 412 Inlägg

JonB skrev:
Hejsan.

Försöker hjälpa min far som har skaffat sig en ny dator (bärbar). När han ansluter laddaren så driver den datorn men den laddar inte upp batteriet för sladdlöst bruk. Batterikraften ligger på 1 %.

Kan det vara fel kontakt?? För lite ström som inte ger något över till batteriet? Batteriet verkar inte laddas även om datorn är avstängd.
mvh Jonas

Jag håller på med dessa dagligen och är det inte det ena så är det det andra.
Jag har haft 2-3 stycken med samma problem, har man lite tur är det batteriet som är slut annars måste man byta ut moderkortet då kretsen som går till laddningen inte fungerar. Det har inte med några inställningar i Windows att göra.

135
├┼┼
24 R
JonB
23 juli 2011 · 145 Inlägg

O f*n.... Problemet ärhyfsat vanligt alltså...

Grejen är den att datorn är i praktiken ny, kanske 2 månader gammal. Batteri och liknande borde vara i god kondition...

Farsan var hos en datorbutik idag, samma som han köpte adaptern av, men de lyckades inte lösa problemet. Det som blev sagt är att han skall komma tillbaka på tisdag så skall dom "flasha" datorn. Är detta rekomenderat om det finns garanti kvar??

Man misstänker där att datorn inte känner igen adaptern, alternativt att datorn helst vill ha en dell-adapter.


Hur som helst, vid ujppstart nämner datorn att adaptern inte känns igen. Jag gick in in BIOS och kollade runt i menyerna. Hittade "adapter - okänd" men den var svartad, dvs jag kunde inte gå in på den raden (de man kan gå in och påverka är blåa).

Uppenbarligen är adaptern problemet, eller dvs agtt Dell vill tjäna pengar på egna adapters. Jag misstänker att farsan har dell-adaptern hemma och köpte en "pirat" till landet... Skall kolla upp detta mer noggrant.

// Jonas

"Jaguar är en dröm man bara äger en gång..."
JonB
23 juli 2011 · 145 Inlägg

Snackade precis med farsan. Hemma i gbg finns originaldaptern och då funkar gerjerna bra. Men då han har bundit upp adaptern snyggt och prydligt under skrivbordet så ville han ha en extra på landet. Tydligen kostar dock en sådan 1500 kr medans icke original kostade 600 kr...
Känns som om butiken får ta tillbaka denna adaptern och farsan får antingen punga ut med mer pengar eller riva ner adapterna hemma...

Tack för hjälpen allihopa!


// Jonas

"Jaguar är en dröm man bara äger en gång..."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang