Ström till dörrhögtalare? (Saab 9-3 AS1)

TaXUS
22 juli 2011 · 109 Inlägg

Måste man ha slutsteget som finns i AS3 systemet för att få ström på dörrhögtalarna eller det finns andra sätt?

Mvh
Johan

ChriZtoffer GAS democar 2018!
23 juli 2011 · 8 744 Inlägg

Du kan ju alltid koppla in ett annat valfritt slutsteg, men då blir det lite kabrldragning såklart. Utan separat förstärkare går det inte på något vettigt vis, möjligtvis om du tar signalen från högtalarna bak (kopplar ur dom då alltså).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
TaXUS
23 juli 2011 · 109 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Du kan ju alltid koppla in ett annat valfritt slutsteg, men då blir det lite kabrldragning såklart. Utan separat förstärkare går det inte på något vettigt vis, möjligtvis om du tar signalen från högtalarna bak (kopplar ur dom då alltså).

Trodde jag skulle få slippa köpa förstärkare. Om man hittar en original förstärkare på skroten går den då att koppla in även om jag bytt stereo?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
23 juli 2011 · 8 744 Inlägg

Ja men då behövs en adapter, och lågnivåutgångar på nya huvudenheten. Men har du kablar dragna ut i dörrarna då? Annars så tillkommer ju det också.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
TaXUS
23 juli 2011 · 109 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Ja men då behövs en adapter, och lågnivåutgångar på nya huvudenheten. Men har du kablar dragna ut i dörrarna då? Annars så tillkommer ju det också.

Vad för adapter e det vi snackar om? Det finns bara en lågnivåutgång på HE och den har jag till slutsteget som driver baslådan. Det finns kablar ut i dörrarna redan.

Stefan Elg Saab Viggen MC Yellow
23 juli 2011 · 329 Inlägg

Är det en 9-3 98-02?

I så fall har du fördraget ut kabel i dörrarna. Du har ett kontaktstycke om du tar bort handskfacket och sen panelen i mitt konsolen som sitter till vänster om handskfacket. I kontakten finns en plus , en minus samt högtalarkabelns andra ända.

Denna kontakt ska sitta i ett original Saab steg och kompletterar man det med den 8 poliga din kontakten som skall gå till original steg så får man ljud i högtalare i dörren.  Annars köper man en utbytes stereo och ett kitsystem där man kopplar hela kitsystemet till stereons front utgång. Man sätter sedan diskanterna i panelen och mellanbasarna i dörrarna.

/Stefan

ChriZtoffer GAS democar 2018!
23 juli 2011 · 8 744 Inlägg

TaXUS skrev:

ChriZtoffer skrev:
Ja men då behövs en adapter, och lågnivåutgångar på nya huvudenheten. Men har du kablar dragna ut i dörrarna då? Annars så tillkommer ju det också.

Vad för adapter e det vi snackar om? Det finns bara en lågnivåutgång på HE och den har jag till slutsteget som driver baslådan. Det finns kablar ut i dörrarna redan.

En sån här adapter är det som du behöver, samt ett par Y-splittar då för att få nog med lågnivåutgångar till alla steg.

Stefan: Det där med kablar ut i dörrarna verkar variera, finns tydligen inte i alla från fabrik enligt vad jag läst. Men man kan ju hoppas att det finns i TS bil, underlättar en hel del.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Stefan Elg Saab Viggen MC Yellow
23 juli 2011 · 329 Inlägg

Alla Saab 9-3 98-02 som jag monterat i har haft detta och vad jag hört så ska det finnas i 9-3:orna men kan variera i 900. Men är inte helt 100 så klart;-)

/Stefan

TaXUS
23 juli 2011 · 109 Inlägg

Stefan Elg skrev:
Är det en 9-3 98-02?

I så fall har du fördraget ut kabel i dörrarna. Du har ett kontaktstycke om du tar bort handskfacket och sen panelen i mitt konsolen som sitter till vänster om handskfacket. I kontakten finns en plus , en minus samt högtalarkabelns andra ända.

Denna kontakt ska sitta i ett original Saab steg och kompletterar man det med den 8 poliga din kontakten som skall gå till original steg så får man ljud i högtalare i dörren.  Annars köper man en utbytes stereo och ett kitsystem där man kopplar hela kitsystemet till stereons front utgång. Man sätter sedan diskanterna i panelen och mellanbasarna i dörrarna.

/Stefan

Det är en 9-3 '00 och det finns kablar ut i dörrarna. Har bytt stereo (köpte en hos er förra veckan wink ) Köpte ett par 6,5″ på skroten (de funkar, har provat i annan bil). Vad är det absolut billigaste alternativet för att få ljud i dem?

TaXUS
23 juli 2011 · 109 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

TaXUS skrev:

ChriZtoffer skrev:
Ja men då behövs en adapter, och lågnivåutgångar på nya huvudenheten. Men har du kablar dragna ut i dörrarna då? Annars så tillkommer ju det också.

Vad för adapter e det vi snackar om? Det finns bara en lågnivåutgång på HE och den har jag till slutsteget som driver baslådan. Det finns kablar ut i dörrarna redan.

En sån här adapter är det som du behöver, samt ett par Y-splittar då för att få nog med lågnivåutgångar till alla steg.

Stefan: Det där med kablar ut i dörrarna verkar variera, finns tydligen inte i alla från fabrik enligt vad jag läst. Men man kan ju hoppas att det finns i TS bil, underlättar en hel del.

Bara steg som fattas då. Luktar pengar.... sad

Köra Jultomten ge Garaget multicitera.......

Stefan Elg Saab Viggen MC Yellow
23 juli 2011 · 329 Inlägg

Hej!

Ring mig på Måndag så berättar jag hur du lättast gör så slipper man eventuella missförstånd här.

042-157300  (10-18.00)

/Stefan

TaXUS
23 juli 2011 · 109 Inlägg

Stefan Elg skrev:
Hej!

Ring mig på Måndag så berättar jag hur du lättast gör så slipper man eventuella missförstånd här.

042-157300  (10-18.00)

/Stefan

Will do!

Klocker
19 september 2011 · 16 Inlägg

Hej!

Satt och läste med spänning då jag är ute i samma sits smile

Har kommit över ett par 5.25 högtalare som jag tänkte sätta in i dörren på min Saab 9-3 99-.

Jag har plockat bort dörrsidan och där sitter en sån här kontakt där högtalarna ska sitta:

http://img508.imageshack.us/img508/5294/imag0022jd.jpg
http://img217.imageshack.us/img217/6683/imag0020fc.jpg

Jag har testat att bara koppla in direkt från den och in i högtalarna men det verkar som att de är urkopplade (som sagt tidigare är de troligtvis urkopplade och leder till slutsteget bredvid handsfacket).

Hur ska jag göra för att koppla in dessa högtalare? Jag har inte originalstereon utan kör på en nyare.

Tackar för svar!

Senast redigerat av Klocker (19 september 2011)

Stefan Elg Saab Viggen MC Yellow
20 september 2011 · 329 Inlägg

Du har ett kontaktstycke om du tar bort handskfacket och sen panelen i mitt konsolen som sitter till vänster om handskfacket. I kontakten finns en plus , en minus samt högtalarkabelns andra ända. Koppla dom till din Stereo. Men hålet i dörren är för 6,5" högtalare så du kanske behöver en baffel / Adapter till 5,25".

/Stefan

Klocker
20 september 2011 · 16 Inlägg

Har nu tagit bort handsfacket och jag tror att jag hittade andra änden av kabeln. Så här ser kablarna ut och så här ser stereon ut:

http://img40.imageshack.us/img40/5548/imag0027ts.jpg
andra änden av dörrkontakterna samt en annan kontakt som kommer ur samma kabel

http://img26.imageshack.us/img26/6467/imag0029o.jpg
Sidan

http://img194.imageshack.us/img194/237/imag0032h.jpg
Kontakterna som kommer från stereon

http://img829.imageshack.us/img829/1301/imag0033wy.jpg
kablage från bilen + stereons kontakt nertill

http://img202.imageshack.us/img202/4852/imag0034fp.jpg
och till sist stereons baksida, enda lediga kontakt är den lilla blå


Hur ska jag gå tillväga?

Stefan Elg Saab Viggen MC Yellow
20 september 2011 · 329 Inlägg

De kontaktstycket med fyra stift i på första bilden ska ha högtalarsignal in. Sladdarna där går ut i var dörr. Du plockar högtalarsignal från någon av högtalarsladdarna i de svarta kontaktstycket (iso kontakten) som du har på bild 3. Tänk på att du inte tar dom sladdarna som går till dina högtalare i instrumentpanelen. Har du högtalare bak också?  6*9":are vid hatthyllan?

Klocker
20 september 2011 · 16 Inlägg

Yes det stämmer, jag har 2 högtalare i instrumentpanelen och 2st i hatthyllan.

Ska jag knipsa av plastdosan på bild 1 och sedan koppla in dom i bak på den gråa ISO kontakten alltså? Verkar krångligt att veta exakt vilken sladd som ska var osv

Stefan Elg Saab Viggen MC Yellow
21 september 2011 · 329 Inlägg

Har du redan det kan det bli lite jobbigt för stereon att orka driva dom nya så jag hade nog satt ett slutsteg på dom du ska ha i dörrarna eller så valt bort dom i panelen. Det många gör i dom bilarna är att sätta ett "kit system" , diskanter i panelen och midbasar i dörrarna så går detta på samma utgångar från stereon och man förstör inte stereon.

Ring oss i butiken under dagen om du inte förstår. 042-157300 (vi öppnar 10.00)


/Stefan.

Mattiiiz
5 juni 2013 · 7 Inlägg

VÄCKER LIV I TRÅDEN IGEN!


Köpte mig en ny stereo till min Saab 9-3 -01 och det verkar som att inte mina högtalare i dörrarna inte spelar..vet int  e vad som är felet?

MVH

TaXUS
6 juni 2013 · 109 Inlägg

Mattiiiz skrev:
VÄCKER LIV I TRÅDEN IGEN!


Köpte mig en ny stereo till min Saab 9-3 -01 och det verkar som att inte mina högtalare i dörrarna inte spelar..vet int  e vad som är felet?

MVH

Tror du behöver en av dessa kablar för att kunna köra original slutsteget som sitter vid handskfacket när man har högtalare i dörrarna.
http://www.stylit.se/category.php?id_category=8176

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang