Montera VX3 kam 740 turbo

_Limpan MulleRacing
27 juli 2011 · 499 Inlägg

Hejsan!
Det är så att jag har införskaffat mig en vx3 kam och har lite funderingar.

-Vad behöver jag ha för montering? Den ska monteras utan att lyfta av toppen
-Vad bör jag ha för kamdrev? Går det med vilket som helst till 740?
-Vilken skillnad gör kammen? för å nackdelar

Mvh Limpan

Volvo 242 (1975)
_Limpan MulleRacing
27 juli 2011 · 499 Inlägg

Ingen?

Volvo 242 (1975)
Sakiq
27 juli 2011 · 270 Inlägg

Är ju ingen raketforskning direkt o byta kam.
Plocka dän kamrem/kam-drev/fördelare samt ventilkåpa.
Stoppa i nya kammen och gör i omvänd ordning :p


(Se till att du har nollat motorn efter du monterat nya kammen)

Volvo 740 "Sheriffen" (1988)
KennethL
27 juli 2011 · 412 Inlägg

Sakiq skrev:
Plocka dän kamrem/kam-drev/fördelare samt ventilkåpa.

Dän?

135
├┼┼
24 R
Sakiq
27 juli 2011 · 270 Inlägg

Ja, va i helvete tror du att jag menar?

Volvo 740 "Sheriffen" (1988)
Xuri One Man Clan
28 juli 2011 · 4 287 Inlägg

glöm inte packningarna och att man bör justera ventilspelet samt eventuellt justera de!

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Rojpen
28 juli 2011 · 2 230 Inlägg

byta kam i en volvo rödblock är sjukt enkelt tar väll typ 10-15 min, av med allt sen dit med allt igen, se till att nolla motorn finns märkning på kamdrev och remhjulet längs ner. sen om du vill vara noga så moment drar du kammen när du ska dra fast den.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Rojpen
28 juli 2011 · 2 230 Inlägg

Xuri skrev:
glöm inte packningarna och att man bör justera ventilspelet samt eventuellt justera de!

ja precis det med 0.35-0.45 har jag googlat mig fram till det ska vara, mät med bladmått eller om du har bättre saker.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Xuri One Man Clan
28 juli 2011 · 4 287 Inlägg

Rojpen skrev:
byta kam i en volvo rödblock är sjukt enkelt tar väll typ 10-15 min, av med allt sen dit med allt igen, se till att nolla motorn finns märkning på kamdrev och remhjulet längs ner. sen om du vill vara noga så moment drar du kammen när du ska dra fast den.

shimsar du in en kamaxel så fort ? visa gärna de..

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Rojpen
28 juli 2011 · 2 230 Inlägg

Xuri skrev:

Rojpen skrev:
byta kam i en volvo rödblock är sjukt enkelt tar väll typ 10-15 min, av med allt sen dit med allt igen, se till att nolla motorn finns märkning på kamdrev och remhjulet längs ner. sen om du vill vara noga så moment drar du kammen när du ska dra fast den.

shimsar du in en kamaxel så fort ? visa gärna de..

om man inte behöver shimsa alltså ^^ bara bytet går att göra så fort.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 juli 2011 · 13 810 Inlägg

köp gummina som sitter på ventilskaften när du endå lyfter kammen dom tar några minuter extra att byta men motorn brukar gå tystare med nya sånna smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
SLG
28 juli 2011 · 498 Inlägg

Glöm inte packboxen till kammen wink Kan vara gött att byta den med.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
_Limpan MulleRacing
28 juli 2011 · 499 Inlägg

Xuri skrev:
glöm inte packningarna och att man bör justera ventilspelet samt eventuellt justera de!

Justera men brickor eller hur? Åker A-kam nu å den har dom inte justerat tror jag, men är det samma ventilspel som gäller när man drar i en annan kam?

Volvo 242 (1975)
StlpMK Team T-Röd Racing
29 juli 2011 · 507 Inlägg

Bara ett tips VX3 Kammen är värdelös...

...........Team T-Röd Racing.............
Volvo 740 GLE "Rallybilen" (1988)
Volvo 945 Turbo "HDFaren" (1994)
Volvo 740 16V Turbo "TTRR" (1989)
Rojpen
29 juli 2011 · 2 230 Inlägg

StlpMK skrev:
Bara ett tips VX3 Kammen är värdelös...

jämfört med riktiga trimkammar ja men inte bland volvo org smile då H och K kammen är är mkt svårare att få tag på, sen går även VX3 kammen att skicka för omslipning så den blir riktigt fin.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Sketstopp24v STREETRACER
29 juli 2011 · 892 Inlägg

VX3 är onödigt arbete... Behåll du din A-kam.. Du får ett bättre register med den!

Bmc Crew
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 juli 2011 · 13 810 Inlägg

Sketstopp24v skrev:
VX3 är onödigt arbete... Behåll du din A-kam.. Du får ett bättre register med den!

tycker att vx3 är betydligt trevligare

har kört K-kam i min 245turbo fungerade oxå perfekt visst effekten kom ganska högt upp men annars var den helt okej drog bra från 3000rpm-6700
gick att dra till 7000rpm utan att den direkt sa ifrån


men vx3 kammen är en beprövad 300hk kam
inte många som plockar 300hk ur en ft med A-kam

polarn har vx3 kam i sin 360turbo och den drar riktigt bra och snällt över hela registret ihop med 16t så är det en förbannat perfekt kam dom matchar varandra ganska bra

inget segt turbolagg eller något utan det bär bara iväg

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Xuri One Man Clan
29 juli 2011 · 4 287 Inlägg

Growe skrev:

Sketstopp24v skrev:
VX3 är onödigt arbete... Behåll du din A-kam.. Du får ett bättre register med den!

tycker att vx3 är betydligt trevligare

har kört K-kam i min 245turbo fungerade oxå perfekt visst effekten kom ganska högt upp men annars var den helt okej drog bra från 3000rpm-6700
gick att dra till 7000rpm utan att den direkt sa ifrån


men vx3 kammen är en beprövad 300hk kam
inte många som plockar 300hk ur en ft med A-kam

polarn har vx3 kam i sin 360turbo och den drar riktigt bra och snällt över hela registret ihop med 16t så är det en förbannat perfekt kam dom matchar varandra ganska bra

inget segt turbolagg eller något utan det bär bara iväg

300 hk ur en b230ft inte så svårt med a kam.
väljer man bort marknadens minsta turbosar typ 16-19t så går de fin fint,
får man turbo lagg i en b230 med en 16t så har man nog glömt 2 kolvar i motorn :p

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
henke_92 TBM NINJA
29 juli 2011 · 917 Inlägg

om du har sugmotor så är A kam den bästa i mitt tycke! vx3 är inte så jävla bra, bara fläshigt namn som gör att folk tror den e bra å att den tillhörde 531 toppen...vx3 ska man ha på turbo motor om man ska ha den alls...jag ska köra a kam i min turbo motor när den är fardig

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
Sketstopp24v STREETRACER
29 juli 2011 · 892 Inlägg

vet folk som fått mer effekt och bättre Kurva ur en 8V B230 med A-kam än med VX3... men det beror väl på vad man är ute efter antar jag... 

Jag gissar på att TS behöver shimsa in den nya kammen iaf... så det kan vara bra att inhandla lite olika shimsbrickor..

Jag har B230ET,531 topp o A-kam original wink  VX3 satt väl i 940,530 topp?  jag kan ha fel smile

Bmc Crew
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang