740 -90 startar inte - Går att putta/startgasa igång (Felsökning) AKUT HJÄLP

-jocke_
27 juli 2011 · 12 Inlägg

• Bilmodell
VOLVO 744-882 GL/E-PKT

• Årsmodell
1990

• Miltal
14000~

• Hur yttrar sig felet?
Bilen startar inte, men går alltid och putta igång och hoppar då igång utan bekymmer. Startade även när man sprutade startgas på sportluftfiltret (har bytt till orginal nu, varför kommer). Har också ojämn tomgång ibland - Aset kan även dö ibland när man fått igång den och kopplar(så varvtalet sjunker) eller bara ligger på tomgång. "Blurrar" även ibland när man ligger under 3tusen varv ibland.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 
Yes, ett tag startade den ibland. Men nu förtiden aldrig, samt att den gick bra när den väl var igång innan. Men inte längre!

• Vilken felsökning har redan gjorts?
Felsökte bilen med hjälp av dosan man har i motorutrymmet, första gången jag gjorde de så fick jag 1 - 2  - 1 vilket har med luftmassemätaren att göra. Så jag bytte den nån dag efter, först så funkade det inte alls, men efter ett par minuter gick den som vanligt igen, men! 1-3 dagar efter blev det lika dant igen, samma problem som innan att den oftast inte startar osv. Så idag åkte jag och köpte ytterligare en ny luftmassemätare, tog även bort sportluftfiltret för jag tänkte att lmm blev för varm och gick sönder. Så satte på orginal boxen, felsökte och nu fick jag inte 1 - 2 - 1, nu fick jag istället 1 - 1 - 3! Bytte tillbaka till den gamla ("trasiga") luftmassemätaren, felsökte igen och då kom 1 - 1 - 3 upp igen, vilket inte har med lmm att göra? Gick att putta igång nu men var lite svårare än tidigare.

Om det är något ni inte hänger med på eller vill ha svar på så är det bara och fråga, behöver all hjälp jag kan få!

Volvo 740 (1990)
-jocke_
27 juli 2011 · 12 Inlägg

Ingen som har någon idé alls? 'bump'

Volvo 740 (1990)
Muckluck
27 juli 2011 · 248 Inlägg

pröva att byta relät som sitter på expansionskärlet tongue

-jocke_
27 juli 2011 · 12 Inlägg

Vilket av reläna menar du? redan testat bräslerelät men har väl ingentingen med det att göra? :}

Volvo 740 (1990)
744GLT
27 juli 2011 · 809 Inlägg

-jocke_ skrev:
Vilket av reläna menar du? redan testat bräslerelät men har väl ingentingen med det att göra? :}

jag gissar på att du har B230f. det sitter ett relä på expansions kärlet ( där du fyller på vatten dumförklaring kanske men jaja) när det brukar vara startproblem och bensinproblem på dom motorerna så bruakr det relät gett upp eller glappar. testa byt och se ifall det blir anorlunda.

MvH Tommy

-jocke_
27 juli 2011 · 12 Inlägg

744GLT skrev:

-jocke_ skrev:
Vilket av reläna menar du? redan testat bräslerelät men har väl ingentingen med det att göra? :}

jag gissar på att du har B230f. det sitter ett relä på expansions kärlet ( där du fyller på vatten dumförklaring kanske men jaja) när det brukar vara startproblem och bensinproblem på dom motorerna så bruakr det relät gett upp eller glappar. testa byt och se ifall det blir anorlunda.

MvH Tommy

Tack för svaret, ska absolut kollas imorgon. Skriver igen imorgon hur det gick, men redan nu, om det inte är det har du/ni någon annan idé som jag kan kolla samtidigt?
Mvh

Volvo 740 (1990)
744GLT
27 juli 2011 · 809 Inlägg

-jocke_ skrev:

744GLT skrev:

-jocke_ skrev:
Vilket av reläna menar du? redan testat bräslerelät men har väl ingentingen med det att göra? :}

jag gissar på att du har B230f. det sitter ett relä på expansions kärlet ( där du fyller på vatten dumförklaring kanske men jaja) när det brukar vara startproblem och bensinproblem på dom motorerna så bruakr det relät gett upp eller glappar. testa byt och se ifall det blir anorlunda.

MvH Tommy

Tack för svaret, ska absolut kollas imorgon. Skriver igen imorgon hur det gick, men redan nu, om det inte är det har du/ni någon annan idé som jag kan kolla samtidigt?
Mvh

hmm nja inte sådär rakt upp och ned. har du kollat så den får gnista och bensin när motorn går runt på startmotorn?

-jocke_
27 juli 2011 · 12 Inlägg

744GLT skrev:

-jocke_ skrev:

744GLT skrev:

jag gissar på att du har B230f. det sitter ett relä på expansions kärlet ( där du fyller på vatten dumförklaring kanske men jaja) när det brukar vara startproblem och bensinproblem på dom motorerna så bruakr det relät gett upp eller glappar. testa byt och se ifall det blir anorlunda.

MvH Tommy

Tack för svaret, ska absolut kollas imorgon. Skriver igen imorgon hur det gick, men redan nu, om det inte är det har du/ni någon annan idé som jag kan kolla samtidigt?
Mvh

hmm nja inte sådär rakt upp och ned. har du kollat så den får gnista och bensin när motorn går runt på startmotorn?

Gnista får den, bensinpumpen låter iallafall... smile

Volvo 740 (1990)
744GLT
27 juli 2011 · 809 Inlägg

-jocke_ skrev:

744GLT skrev:

-jocke_ skrev:

Tack för svaret, ska absolut kollas imorgon. Skriver igen imorgon hur det gick, men redan nu, om det inte är det har du/ni någon annan idé som jag kan kolla samtidigt?
Mvh

hmm nja inte sådär rakt upp och ned. har du kollat så den får gnista och bensin när motorn går runt på startmotorn?

Gnista får den, bensinpumpen låter iallafall... smile

okaj.  jobbiga är att en kompis hade samma fel på sin 740 att den starta inte på startmotorn men gick att dra igång men jag kommer fan inte ihåg vad felet var!

Berglund_89
27 juli 2011 · 1 482 Inlägg

Off Topic: Lånar tråden eftersom jag också har samma problem.

ONT: jag har samma problem med min 740, när jag har under 7 liter i tanken så håller den på o blöddrar o blir helt orkeslös.. kan det bero på bränslepumpsrelä? eller dendär givaren ni pratar om? även jag hade sportluftfilter förut, o nu har jag bytt till original o redan då gick den bättre, men den kärvar fortfarande! vore tacksam om jag också fick hjälp! Årsm. 88 B230F

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
744GLT
27 juli 2011 · 809 Inlägg

OscarSkold skrev:
Off Topic: Lånar tråden eftersom jag också har samma problem.

ONT: jag har samma problem med min 740, när jag har under 7 liter i tanken så håller den på o blöddrar o blir helt orkeslös.. kan det bero på bränslepumpsrelä? eller dendär givaren ni pratar om? även jag hade sportluftfilter förut, o nu har jag bytt till original o redan då gick den bättre, men den kärvar fortfarande! vore tacksam om jag också fick hjälp! Årsm. 88 B230F

eftersom det börjar när soppanivån börjar bli låg gissar jag antingen på bränslepumpen eller täppt soppafilter.

MvH

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 juli 2011 · 17 630 Inlägg

Haft samma fel för många år sedan. Då var det tändningslåset.. Den fick helt enkelt inte tändning när man körde på starten. Prova att ha på tändning och lägga 12+ på signalen på startmotorn!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Berglund_89
27 juli 2011 · 1 482 Inlägg

744GLT skrev:

OscarSkold skrev:
Off Topic: Lånar tråden eftersom jag också har samma problem.

ONT: jag har samma problem med min 740, när jag har under 7 liter i tanken så håller den på o blöddrar o blir helt orkeslös.. kan det bero på bränslepumpsrelä? eller dendär givaren ni pratar om? även jag hade sportluftfilter förut, o nu har jag bytt till original o redan då gick den bättre, men den kärvar fortfarande! vore tacksam om jag också fick hjälp! Årsm. 88 B230F

eftersom det börjar när soppanivån börjar bli låg gissar jag antingen på bränslepumpen eller täppt soppafilter.

MvH

Ok, glömde även meddela att det inte ens låter från främre pumpen när jag vrider igång tändningen. tongue

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 juli 2011 · 13 807 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Haft samma fel för många år sedan. Då var det tändningslåset.. Den fick helt enkelt inte tändning när man körde på starten. Prova att ha på tändning och lägga 12+ på signalen på startmotorn!

låter som en bra ide!

tror oxå att det är tändingslåset som strular
antingen det eller någon tempgivare som gör att den tror att tempen är fel
då kan dom oxå strula eller så var det iallfall när man åkte K-jet och termotidgivaren fuckade ur
då gick det inte att starta bilen men putta igång den gick alltid
när man bytt denna givaren så startade bilen i alla lägen förutom när säkringarna glappade i vanlig ordning smile
fast det var en gammal 240

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
-jocke_
28 juli 2011 · 12 Inlägg

Problemet var som ni skrev, tror jag. Bytte de två reläna vid expansionskärlet och den startade. Felsökte den efter och det är fortfarande 1 - 1 - 3... smile Tack för alla svar iallafall.

Volvo 740 (1990)
744GLT
28 juli 2011 · 809 Inlägg

-jocke_ skrev:
Problemet var som ni skrev, tror jag. Bytte de två reläna vid expansionskärlet och den startade. Felsökte den efter och det är fortfarande 1 - 1 - 3... smile Tack för alla svar iallafall.

gött att det löste sig smile   1-1-3 är lambda fel har jag för mig.

MvH

kjellsson_4
24 juni 2012 · 32 Inlägg

Jag har fått problem med min volvo 740 88!

Den går inte igång på starten, Måste rulla igång den. Har bytt tänd spole men det hjälpte inte. man kan starta den om man kört den varm och stänger av och startar direkt. Har felsökt på både 2 soppa och 6 tändning och fick 1-1-1 på båda tongue HJÄLP! (A)

Volvo 740 turbo "hya" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang