Hur mycket E85 kan jag tanka utan konvertering?

opeldrifter
30 juli 2011 · 1 253 Inlägg

sist jag plockade ner en motor i en annan bil jag hade kört med 50/50 blandning så var där inga spår efter något som kan härledas till E85 bränslet. Då hade jag ändå kört ca 7000 mil med den blandningen o den gick kanon och drog mindre soppa också men gick man över 50 % så började den bli seg o man fick gasa mer än förut och den drog mer soppa men håller man sig till 25-50% E85 inblandning ser jag inga problem. Och det där med att den skadar slangar o pumpar har diskuterats så många gånger o de experter jag känner ser det som skitsnack och de har många år inom just konvertering o kan sin sak. Däremot har du redan kassa slangar eller dålig pump ja då kan ju slangen spricka fortare o pumpen lämna in i förtid pga att etanolen rensar ju ur lösa rostflagor från tanken som kan sätta igen pump och filter.

Inget är ju säkert men jag har inte sett någon motor ta skada av att köra på Etanol. Visst tankar du i o märker att motorlampan signalerar o ändå kör vidare ja då kanske du ska tänka om o kanske inte ha bil då smile

Lev livet nu innan det är för sent
Richtenb
31 juli 2011 · 1 365 Inlägg

Bensin har normalt 14,7 i Stoich medans E85 har från 9,89 till 9,6 (lite beroende på hur mycket bensin man uppskattar att det är i etanolen). Det betyder att det går åt mer etanol än bensin pga att etanol har ett lägre energiinnehåll (observera dock att det även har högre oktan) styrsystemet måste kunna känna av hur mycket etanol som är i tanken och ha förbestämda bränslekartor att mappa procenthalten mot. Det har inte många bilar. Därför är det katastrof att tanka i mer etanol än 30% i bilen. Styrsystemet fortsätter ju att mappa E85 mot 14:7 och går mer och mer magert. Anledningen till att det fungerar ok i de flesta bilar att tanka just 30% etanol är för att bilarna oftast går lite för feta, dvs det finns marginal för att tanka i E85 med lägre enegiinnehåll. Varför finns det då Marginal, Jo pga att vädret inte alltid är konstant utan kan variera från -30 till +40. Så det betyder att det troligtvis är ok att tanka E85 under sommaren men att det blir riktigt dåligt under vintern. Jag kör själv på 100% E85 men med ombyggt bränslesystem och mapp och  har förhållande bra koll på hur man mappar etanol. På bra bilar börjar motorlampan lysa vid för mycket e85 innehåll och den visar då troligtivs på att någon av bankerna går för leant, Det kan även visa felmeddelande på KR (knock retard) och då börja det bli riktigt dåligt (dvs knackningar).De flesta bilar har knacksensorer som känner av när en knackning uppkommer, oftast pga av att bilen går lean. Den drar då tillbaka tändningen och därför känner vissa av er att bilen går sämre, vilket den också gör. Detta är inte ett bra tecken eftersom man då har tendenser till just knackningar och skulle någon knacksensor gå sönder i detta läge så skulle motorn gå åt h-e. I värsta fall hör man antingen tip in knock eller riktiga knackningar från motorn också pga att man kör in i helvete för leant och styrsystemet inte kan dra tillbaka tändningen så pass mycket som det behövs för att undvika en knackning

Förutom ata köra motorn åt h-e så är det precis som fredriq säger ganska stor risk att orginal bränslesystem har komponenter som inte tål e85. EX kanske ni har ett filter som är pappersbaserat och då kan ni säga godnatt till era spridare inom kort.

Så Opeldrifter, det som hände med din bil vid höga varv och med 21 liter etanol i tanken var att du fick knackningar på höga varv... grattis, tändningen drogs tillbaka och bilen blev skitslö. håll tummarna att ECU:n lyckades rädda situationen åt dig så du inte fick några riktiga knackningar vilket man inte alltid hör.

En sak har ni dock rätt i, bilen går bättre om man håller sig precis på gränsen.... Varför? Jo ni höjer ju oktanhalten i bränslet. E85 kan ju vara upp till 105 oktan och som lägst 101 (tror jag)

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
megastreetracer
31 juli 2011 · 283 Inlägg

Körde en gammal b23 som va något lite trimmad på 100% e85. den gav mer eftekt, drack inte mer, men smörjer dåligt så behövde byta olja ofta smile

...
Richtenb
31 juli 2011 · 1 365 Inlägg

Den hade nog funkat om du tankat rapsolja också... Vissa styrsystem har mer marginal än andra och gamla volvomotorer är ju inte direkt kända för att dra lite soppa i orginalutförande.


megastreetracer skrev:
Körde en gammal b23 som va något lite trimmad på 100% e85. den gav mer eftekt, drack inte mer, men smörjer dåligt så behövde byta olja ofta smile

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
opeldrifter
31 juli 2011 · 1 253 Inlägg

Richtenb skrev:
Bensin har normalt 14,7 i Stoich medans E85 har från 9,89 till 9,6 (lite beroende på hur mycket bensin man uppskattar att det är i etanolen). Det betyder att det går åt mer etanol än bensin pga att etanol har ett lägre energiinnehåll (observera dock att det även har högre oktan) styrsystemet måste kunna känna av hur mycket etanol som är i tanken och ha förbestämda bränslekartor att mappa procenthalten mot. Det har inte många bilar. Därför är det katastrof att tanka i mer etanol än 30% i bilen. Styrsystemet fortsätter ju att mappa E85 mot 14:7 och går mer och mer magert. Anledningen till att det fungerar ok i de flesta bilar att tanka just 30% etanol är för att bilarna oftast går lite för feta, dvs det finns marginal för att tanka i E85 med lägre enegiinnehåll. Varför finns det då Marginal, Jo pga att vädret inte alltid är konstant utan kan variera från -30 till +40. Så det betyder att det troligtvis är ok att tanka E85 under sommaren men att det blir riktigt dåligt under vintern. Jag kör själv på 100% E85 men med ombyggt bränslesystem och mapp och  har förhållande bra koll på hur man mappar etanol. På bra bilar börjar motorlampan lysa vid för mycket e85 innehåll och den visar då troligtivs på att någon av bankerna går för leant, Det kan även visa felmeddelande på KR (knock retard) och då börja det bli riktigt dåligt (dvs knackningar).De flesta bilar har knacksensorer som känner av när en knackning uppkommer, oftast pga av att bilen går lean. Den drar då tillbaka tändningen och därför känner vissa av er att bilen går sämre, vilket den också gör. Detta är inte ett bra tecken eftersom man då har tendenser till just knackningar och skulle någon knacksensor gå sönder i detta läge så skulle motorn gå åt h-e. I värsta fall hör man antingen tip in knock eller riktiga knackningar från motorn också pga att man kör in i helvete för leant och styrsystemet inte kan dra tillbaka tändningen så pass mycket som det behövs för att undvika en knackning

Förutom ata köra motorn åt h-e så är det precis som fredriq säger ganska stor risk att orginal bränslesystem har komponenter som inte tål e85. EX kanske ni har ett filter som är pappersbaserat och då kan ni säga godnatt till era spridare inom kort.

Så Opeldrifter, det som hände med din bil vid höga varv och med 21 liter etanol i tanken var att du fick knackningar på höga varv... grattis, tändningen drogs tillbaka och bilen blev skitslö. håll tummarna att ECU:n lyckades rädda situationen åt dig så du inte fick några riktiga knackningar vilket man inte alltid hör.

En sak har ni dock rätt i, bilen går bättre om man håller sig precis på gränsen.... Varför? Jo ni höjer ju oktanhalten i bränslet. E85 kan ju vara upp till 105 oktan och som lägst 101 (tror jag)

Klok som man är så åkte man ju in på macken direkt när jag kände att den var lite slö och tankade i 20 liter bensin o efter en stund körning var den som vanligt igen. Kommer hålla mig runt 40-50% för det vet jag nu att den klarar eftersom den går lika bra på den blandningen som med vanlig fulsoppa (bf95)
smile

Lev livet nu innan det är för sent
Richtenb
31 juli 2011 · 1 365 Inlägg

Det var det bästa du kunde göra !! Du tycks ju ha hittat din gräns kring 40% men tänk på att den gränsen flyttas nedåt med temperaturen. dvs om en WOT körning med 40% etanol och en temp av 25 grader gick toppen så kan det tyvärr gå mindre bra vid 10 grader.

Men det är kul med etanol i tanken, bilen blir betydligt piggare och avgasvärdena bättre (oftast). Tänk på att det är riktigt riktigt dåligt att köra leant på höga rpm, kolvar kan ryka som följd eller andra skador. Så om ni prompt ska ligga på gränsen med E85 se då till att tanka i bensin så fort ni känner att ni får knackningar, dvs att tändningen dras tillbaka. Känns ofta som att bilen rycker eller går trögt (slö)

Lycka till och jag hoppas jag förklarat varför det är dumt att köra med 100% E85 i de flesta bensinbilar utan andra justeringar.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Waahlvik
31 juli 2011 · 508 Inlägg

har kört 100% etanol i 740in utan att den gått dåligt eller starta dåligt. dock nu på sommarn. den har bara haft lite orolig tomgång och pendlat mellan 1200-1500.

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
Nico-the-kid
3 augusti 2011 · 509 Inlägg

Eftersom du är en idiot så kan jag nog inte förklara för dig så att du förstår.
Du får pröva själv

Falcy skrev:

Nico-the-kid skrev:
30% har jag provat på ett tiotal bilar,drar mindre och går bättre

Hur kan en bil avsedd för 95okt bensin dra nytta av bl.a E85ans högre oktantal utan att göra en konvertering/mappning, vad gäller t.ex tändning osv?

Placeboeffekt? Nej.

Jag förstår inte hur det är möjligt utan en konvert/mappning, så förklara gärna det för en idiot som mig. cool (Ekvationen går inte ihop)

Senast redigerat av Nico-the-kid (4 augusti 2011)

Piratstikin 2015 Dbakuten.
3 augusti 2011 · 5 092 Inlägg

Spännande läsning tongue aldrig ens tänkt tanken på detta, men skulle vara spännande att testa om det blir någon skillnad på ett eller annat vis. går det att blanda 98 och e85 oxå eller? smile

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 augusti 2011 · 3 585 Inlägg

Piratstikins skrev:
Spännande läsning tongue aldrig ens tänkt tanken på detta, men skulle vara spännande att testa om det blir någon skillnad på ett eller annat vis. går det att blanda 98 och e85 oxå eller? smile

givetvis!. Dock förstår jag inte varför man skulle vilja det.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
BMW E36 M50B30 Turbo "Team Disaster Racing" (1992)
BMW E46 320D Touring "Dragbil" (2000)
Opel Ascona A "BMW Motor" (1975)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
3 augusti 2011 · 5 092 Inlägg

ToTTeN skrev:

Piratstikins skrev:
Spännande läsning tongue aldrig ens tänkt tanken på detta, men skulle vara spännande att testa om det blir någon skillnad på ett eller annat vis. går det att blanda 98 och e85 oxå eller? smile

givetvis!. Dock förstår jag inte varför man skulle vilja det.

nja inte jag heller igentligen. kanske bara för att det just går eller om man har lite extra tråkigt någon gång eller ja... inte vet jag. har nog provat det mesta onödigt inom alla kategorier skulle jag tro tongue

opeldrifter
4 augusti 2011 · 1 253 Inlägg

Jag sparar in drygt 250-300 kr / månaden vilket kanske inte är så mycket för vissa men för mig är det väldigt mycket när man är arbetslös. Kommer ju inte kunna köra fullt på 50% i vinter misstänker jag så kanske blir 30-40% då

Lev livet nu innan det är för sent
Fritteboy
4 augusti 2011 · 98 Inlägg

Helt otroligt att så många folk kör med 100% E85 överhuvudtaget. Skulle aldrig i hela mitt liv tanka E85 i någon av mina bilar som Inte är omgjord för att köras på det. Min mor köpte en Bmw 318 för inte så längesen som det var 100% E85 i som han kört med sen han köpte bilen(1 ägare när hon köpte den) vet inte hur många gånger jag fick åka mellan Bmw verkstad och bilprovningen då de hade skadat styrboxen så hårt att den inte kunde reglera avgasvärden överhuvudtaget. ingen varningslampa eller andra tecken som en vanlig svensson märker av. Sen kan man jo tro vad man vill om att styrboxen var dålig från början, men bilarna är inte gjorde för att köras på E85 precis som Richtenb skriver.

Senast redigerat av Fritteboy (4 augusti 2011)

fredriq Olika
4 augusti 2011 · 907 Inlägg

Fritteboy skrev:
Helt otroligt att så många folk kör med 100% E85 överhuvudtaget. Skulle aldrig i hela mitt liv tanka E85 i någon av mina bilar som Inte är omgjord för att köras på det. Min mor köpte en Bmw 318 för inte så längesen som det var 100% E85 i som han kört med sen han köpte bilen(1 ägare när hon köpte den) vet inte hur många gånger jag fick åka mellan Bmw verkstad och bilprovningen då de hade skadat styrboxen så hårt att den inte kunde reglera avgasvärden överhuvudtaget. ingen varningslampa eller andra tecken som en vanlig svensson märker av. Sen kan man jo tro vad man vill om att styrboxen var dålig från början, men bilarna är inte gjorde för att köras på E85 precis som Richtenb skriver.

På vilket sätt skulle styrboxen ha tagit skada?
Nog för att motorstyrningen kan vara adaptiv men då är det ju bara plocka bort batteripolen en stund så styrboxen får börja om från början så att säga...

Mvh
Fredrik
Fritteboy
5 augusti 2011 · 98 Inlägg

Hade jag varit mer insatt i just hur styrboxen tagit skada av det hade jag berättat det. det var vad bmw kom fram till efter ett antal bytande av andra komponenter.

opeldrifter
7 augusti 2011 · 1 253 Inlägg

Jag kör med 50/50 o det är ingen skillnad mot innan med bara bensin. Ända skilnaden är att jag sparar en bra slant varje månad

Lev livet nu innan det är för sent
ivaldi
7 augusti 2011 · 51 Inlägg

Talar av egen erfarenhet nu och inte massa gissningar som många här kör på ser jag.
Har testat ALLA mina bilar på 30% etanol, alltid funkat perfekt, drar lika mycket osv. Vissa modeller har fått gå ett extra varv på starten vid lite kallare temperaturer. Men inte mer än så. Min nuvarande A4 1.8 har jag testat med 50%, det funkande men var nog inte helt optimalt. Så den kör jag på 100% E85 nu med hjälp av Volvo 940 spridare. Pendlar 24mil om dagen tur och retur och det kommer jag fortsätta med.

FugitivE BMW Power
7 augusti 2011 · 2 362 Inlägg

Om man vill spara 300-400:- på soppa varje månad så ska man nog ställa frågan till sig själv om man verkligen ska ha bil.

Fattigmanslösning är detta enligt mig, och hoppas att bilen hamnar på skroten och ingen köper bilen efter någon har gjort så med den..

Annan sak om vi snackar om turbobyggen med många bytta komponenter, vilket då många kör just e85 av många anledningar. Men vanliga standard bilar? nej tack.

BMW, bogsering med wire :/
Piratstikin 2015 Dbakuten.
7 augusti 2011 · 5 092 Inlägg

FugitivE skrev:
Om man vill spara 300-400:- på soppa varje månad så ska man nog ställa frågan till sig själv om man verkligen ska ha bil.

Fattigmanslösning är detta enligt mig, och hoppas att bilen hamnar på skroten och ingen köper bilen efter någon har gjort så med den..

Annan sak om vi snackar om turbobyggen med många bytta komponenter, vilket då många kör just e85 av många anledningar. Men vanliga standard bilar? nej tack.

Att då spara mellan 3600 - 4800:-/år är ju igentligen inte så tokigt eller?

Månadsvis är det för dom flesta kanske ingen större vinst, men lägga undan dessa pengar på bara tex ett år så har man 3 - 5 gratis fulltank eller vad man nu vill göra med dom. låsa spar kontot & sätta in dessa på 10 år smile bara ett exempel på långsiktigt "sparande"

Sen om bilen tar skada av att tanka så är ju en annan fråga då, vilket man antagligen får ta när bilen ska säljas, då i form av värdeminskning.

FugitivE BMW Power
7 augusti 2011 · 2 362 Inlägg

Inte för att låta dryg eller rik på något sätt.. men vill man spara 3600-4800 per år på att göra såhär, och riskera skada motorn, bränslesystem etc, så ska man nog inte ha bil? eller hur?

Själv tankar jag ena bilen runt 65.000:- per år uträknat på vad det kostar mig varje månad ganska så exakt.. + - 0.. skulle jag börja klaga så byter jag helt enkelt bil eller skiter i att ha en helt och hållet.. man får prioritera..

Senast redigerat av FugitivE (7 augusti 2011)

BMW, bogsering med wire :/
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang