Volvo S40 T4 - Går skumt

Suspect Braniac
29 juli 2011 · 8 Inlägg

Tjena.

Har en s40 t4 som idag helt plötsligt börja hacka på när jag var ute och gasa. Trodde först att jag hade soppatorsk, vågade inte lita på färddatorn. Så fick putta in skiten till macken precis brevid. Hjälpte inte ett skit av att tanka.

Problemet är alltså; den varvar ner, det går knappt att gasa. Har man tur så varvar den upp om man låter den vila en stund. Då går det att varva på som vanligt sen när man släpper ner till tomgång så dör den eller så hoppar mätaren bara.

Testade att dra ut lmm kabeln och då försvann puttrandet. Testade dock inte för länge för att vara säker.

Tänkte om någon vet vad som kan vara problemet är det lmmen? Jag är inte så jävla bra på motorer.

Justja, har även hänt en gång tidigare för säkert 1 månad sedan, då puttrande den bara och det gick inte och gasa eller något.. Lät den vara en stund och sen kunde jag köra vidare utan problem. :S

Tack på förhand,
Simon

BMW X5 3,0i (2006)
Frosted
29 juli 2011 · 1 878 Inlägg

Läs ut felkoderna som finns lagrade. diagnos uttaget sitter där av en anledning.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Suspect Braniac
29 juli 2011 · 8 Inlägg

Jo men jag har inte tillgång till att komma åt det vid tillfället. Därför kollar jag om någon här skulle haft liknande problem. Elller känner till felet...

BMW X5 3,0i (2006)
Mikeie_t4
30 juli 2011 · 30 Inlägg

Kört den nästan tom nångång?min va lika å dom hitta felet efter 1.5 vecka.hade skit i bränsleledningarna så hade för lågt tryck. be nån kolla bränsletrycket.du ska ha mellan 2.9 - 3.1 på tomgång

Senast redigerat av Mikeie_t4 (30 juli 2011)

Volvo 855 "t5" (1995)
Volvo 945 "FT" (1993)
Holmner
10 september 2011 · 12 Inlägg

Har du öppet luftfilter i den? Min betedde sig så då, försvann när jag satte i original filter.
//Mattias

Bjornn
10 september 2011 · 749 Inlägg

Suspect skrev:
Tjena.

Har en s40 t4 som idag helt plötsligt börja hacka på när jag var ute och gasa. Trodde först att jag hade soppatorsk, vågade inte lita på färddatorn. Så fick putta in skiten till macken precis brevid. Hjälpte inte ett skit av att tanka.

Problemet är alltså; den varvar ner, det går knappt att gasa. Har man tur så varvar den upp om man låter den vila en stund. Då går det att varva på som vanligt sen när man släpper ner till tomgång så dör den eller så hoppar mätaren bara.

Testade att dra ut lmm kabeln och då försvann puttrandet. Testade dock inte för länge för att vara säker.

Tänkte om någon vet vad som kan vara problemet är det lmmen? Jag är inte så jävla bra på motorer.

Justja, har även hänt en gång tidigare för säkert 1 månad sedan, då puttrande den bara och det gick inte och gasa eller något.. Lät den vara en stund och sen kunde jag köra vidare utan problem. :S

Tack på förhand,
Simon

Kan va luftmassemätaren då det är klassiskt symtom för fel på den, men då man drar ut lmm så går motorn på grundvärden för hela systemet.
En annan trolig vanligt felande komponent med samma symptom är motortemperaturgivaren vilket är betydligt billigare så jag hade nog mätt upp den, eller provat att byta den först.
Kan kanske bero på en dålig laddtrycksreglerventil till turbon eller trasig magnetventil till EVAP systemet.
Eventuellt trasig EGR ventil om du nu har en sådan.
Felet beror iallafall garanterat på en felande elektrisk komponent i bränslesystemet, då den går bra i nödkörningsläge eller eventuellt ett rejält luftläckage mellan lmm och motorn.

Senast redigerat av Bjornn (10 september 2011)

Suspect Braniac
17 september 2011 · 8 Inlägg

Okej tack för hjälpen. Hittade felet. Felet var att en slang hade gått i klämm haha. smile

BMW X5 3,0i (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang