Volvo 960 2,5 -96, hög CO-halt och går dåligt på tomgång

huvudsaken
1 augusti 2011 · 1 Inlägg

Hej.

Vår Volvo 960 2,5 -96 har gått dåligt på tomgång sedan i våras efter att ha stått still utomhus hela vintern. Under besiktningen nyligen fick den dessutom anmärkning på att CO-halten är för hög, både vid tomgång (0,9; gräns 0,5) och vid förhöjd tomgång (1,2; gräns 0,3).
Lamda-värdet är på 0,97 (gräns 0,96-1,04) och HC-värdet ligger på 011 (max 100).

När bilen började gå dåligt bytte vi tändstift, vilket inte gjorde någon skillnad. Efter att den blev underkänd på besiktningen bytte vi luftmassemätare och bränslefilter, vilket inte heller hjälpte. Bränslefiltret innehöll dock en del skräp och var bytt 2 000 mil tidigare. Vi har under tiden också kört flera flaskor Redline Injection Cleaner, vilket inte har gjort någon märkbar skillnad.

Bilen verkar tända på alla cylindrar och visar inga felkoder när man kopplar in en felkodsläsare. Felkodsläsaren ger följande värden vid tomgång som kan vara av intresse:

Motorbelastning: 2,4 %
Short term fuel trim: pendlar mellan -5,5% och 1,6%
Long term fuel trim: 16,4 %
Varvtal: 750 RPM
Ignition timing: pendlar mellan 9° och 11°
Luftmassemätare 4,27 g/s
Syremätare innan katalysator: pendlar mellan 0,405 V och 0,705 V


Vid högre varvtal ger den istället:

Motorbelastning: 4,7 %
Short term fuel trim: pendlar mellan 10,2 % och 14,8 %
Long term fuel trim: 16,4 %
Varvtal: 1500 RPM
Ignition timing: 15°
Luftmassemätare 9,76 g/s
Syremätare innan katalysator: pendlar mellan 0,090 V och 0,825 V


Vi bokade in en tid på verkstad, men den ligger efter att bilen får körförbud, så jag tänkte fortsätta felsöka den lite mer under tiden.

Tacksam för tips om felsökningspunkter och idéer om vad som kan vara orsaken till problemet.

haggen90
1 augusti 2011 · 496 Inlägg

sprucken slang ?

Audi TT 1,8TFSI "White pearl" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang