Köpa Opel astra bertone?

cfille
2 augusti 2011 · 9 Inlägg

Hej!

Jag har funderat ett tag på att ev. köpa en astra bertone. Det som oroar mig är det dåliga ryktet om Opel som märke, det är som många säger att det är ett "skitmärke".
Av dem jag känner som har och har haft Opel så har jag aldrig hört något ont om dem, men många andra tycker det är en skitbil.

Vad bör jag se upp för och kolla extra på när det gäller Opel, och är det en bra bil?

Opel Astra Bertone "Bert" (2001)
careau
2 augusti 2011 · 1 624 Inlägg

Rost!

cfille
2 augusti 2011 · 9 Inlägg

Tackar!
Den jag ska kolla på imorgon ska tydligen inte ha någon enligt ägaren.. Inget annat vanligt fel på dem?

Opel Astra Bertone "Bert" (2001)
Aero T16
2 augusti 2011 · 1 327 Inlägg

Vad är det för motor och årsmodell?

cfille
2 augusti 2011 · 9 Inlägg

det är en -01a och motorn står det inget om, men eftersom det är 146hk så bör det väl vara 2.2 va? smile

Opel Astra Bertone "Bert" (2001)
9Femma
2 augusti 2011 · 342 Inlägg

Den generationens Astra skulle jag inte oroa mig alltför mycket kring när det gäller rost.
Opel skärpte till sig rejält i samband med generationsskiftet. Astra generation ett är ett riktigt sorgebarn vad gäller rost, men till generation två verkar de ha lärt sig.

Det tyder även Bilprovningens statistik på. Generation ett ligger klart över medel vad gäller anmärkningar på rost. I samband med generation två dog rostanmärkningarna nästan tvärt, även efter att bilarna hunnit bli 6-7 år gamla.
Källa : Begagnade bilar - Starka sidor & Svaga punkter, Konsumentverket och Bilprovningen.

Tycker även att bland de man ser så är det ytterst sällan som jag tycker karossen ser skabbig ut, utan att jag för den sakens skull har tagit en närmare titt alla gånger.
Första generations Astra är dock ett sorgebarn vad gäller rost. Där håller jag med.

Senast redigerat av 9Femma (2 augusti 2011)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
cfille
2 augusti 2011 · 9 Inlägg

Tack så mycket för svaret, det gav mig en klarare syn på vad det gäller rosten på dem!

Du vet inte om några svagheter eller vanliga fel som man bör kolla extra på när det gäller dem då?
Mvh

Opel Astra Bertone "Bert" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang