B230A Misständer efter kamremsbyte

franssonJr
2 augusti 2011 · 214 Inlägg

Hej!
Bytte nyss kammen och kamremmen på min gamla volvo 740, det är en 86a med B230A motorn.
När jag hade satt i kammen, så var jag inte så noga med att ställa remmen rätt, detta resulterade i att den misstände och sedan gick remmen åt pipsvängen, kuggen slets bort på 5cm av kammen, så jag åkte upp till centrum o köpte mig en ny rem och 2 tändkablar då dessa hade gått sönder.

Nu har jg med lite hjälp fått på remmen och allting igen, vi var noga med att ställa markeringen upptill på rätt ställe, den nertill och även den som sitter i mitten.

Allt såg jätte br ut, vi provstartade den för att se att kamremmen fortfarande var bra spänd, nästa gång när jag startade den, när servon och generatorn och allt var monterat igen, startade jag den igen men då misständer den enormt mkt på låga varv, den går på tomgång, men gasar man vid tomgången så går den upp till ca1500varv, sen måste man pumpa på gasen eller hur man ska beskriva det, för att den ska öka i varv alltså, då gör den det men den misständer, och bluddrar extremt mycket, när man kommer upp i höga varv går den bra.

Tacksam för hjälp med dett problem!

Mvh FranssonJr

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)
franssonJr
2 augusti 2011 · 214 Inlägg

Drog just ut på en provsväng, den misständer bara vid ett enda läge med gasen vid det varvtal, men när jag nu kom hem igen så rök det som fan från motorn, öppnade huven och såg att grenröret vid cylinder 1 rök, packningen som sitter vid ventilkåpan såg smält ut, denna är ngn special sak jag fick av min granne som ska bli gummi aktig, detta kanske kan vara orsaken till att den rök, kan detta även vara orsaken till att den misständer?

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)
RD_87 Skrotsamlare
2 augusti 2011 · 4 031 Inlägg

Troligen så har remjäveln kuggat över igen. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
franssonJr
2 augusti 2011 · 214 Inlägg

Okej
Bad en kompis komma över ngn dag som kan de här med volvo

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)
franssonJr
3 augusti 2011 · 214 Inlägg

Tänkte göra en uppdatering på hur det går, när man står stilla, växel ur eller växel i med kopppling nere/friläge, då går den fint och bra och pigg upp i varv, när den är kall går den väldigt dåligt på tomgång och den misständer mycket, chokewiren är av om detta kan vara en orsak då den går utan choke, men det är ju sommar så det borde ju inte påverka något?
Det ryker även från grenröret eller ventilkåpan längst fram, vet ej om det är grenröret som läcker eller om det är packningen som satt i förut? Det var ngn loctite som antagligen då inte klarade höga temperaturer och att det kanske fortfarande finns lite kvar av denna, men såg även att där det ryker trycker han ut olja mellan toppen och ventilkåpan, skruven lägst fram vid grenröret som är på ventilkåpan är av, om nu detta kan påverka felet, när man väl kör bilen då, ja den går hyffsat bra på ettans växel, när man lägger i 2an så börjar de bli värre, han är otroligt seg upp i varv när den är på låga varv, men när man väl kommer upp i högre varv börjar de gå bättre igen ? :S
Hörde även när jag kom hem och gasade under huven för att kolla om det rök att det lät konstigt från luftfiltret? avgaserna luktar heller inte så vanligt längre, skulle vara väldigt tacksam om ngn kunde komma med ideer på vad som står fel till

Mvh Michael

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)
becko
3 augusti 2011 · 95 Inlägg

Är du säker på att ni ställt in remmen rätt? smile

I rather go low and loud insted of fast and invisible
Volvo 945 Glt "Volvo 945" (1994)
becko
3 augusti 2011 · 95 Inlägg

becko skrev:
Är du säker på att ni ställt in remmen rätt? smile

Kanske ska skriva att ni fått alla drev mot rätt markeringar på blocket osv? smile

I rather go low and loud insted of fast and invisible
Volvo 945 Glt "Volvo 945" (1994)
franssonJr
3 augusti 2011 · 214 Inlägg

Jodå vi kollade att så att allting hamnade vid rätt ställe, men det borde väll vara ngt mer fel md tanke på den konstiga lukten, luftfiltrets skrik, röken och oljan som pressas ut?

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)
becko
3 augusti 2011 · 95 Inlägg

Har ni justerat tändspolen något så den står i fel läge? smile
Är svårt att felbedömma när man sitter bakom skärmen, kollat så du inte bränt blockpackningen?

I rather go low and loud insted of fast and invisible
Volvo 945 Glt "Volvo 945" (1994)
RD_87 Skrotsamlare
3 augusti 2011 · 4 031 Inlägg

Jag tror iaf att det är något som hamnat fel, har ni kollat tändningen med stroboskop? Kolla också så att remmen är ordentligt spänd, den ska egentligen kollas och spännas om efter några mil.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 augusti 2011 · 13 810 Inlägg

på en A motor måste man ställa tändingen efter kamremsbytet

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
franssonJr
3 augusti 2011 · 214 Inlägg

Nej blockpackningen är det inte, då hade det varit helt andra symptom, och det hade haft en annorlunda lukt med svart rök och vatten i avgas så, den är det inte, men den slangen som går från Luftfiltret till de där två rören som kmr upp vid grenröret, som jag skulle tro är vevhusvent. när jag tog bort den slanegn och körde utan det så gick den genast lite bättre, men ändå inte bra.

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)
franssonJr
3 augusti 2011 · 214 Inlägg

Skulle kunna tänka mig jag med att det skulle kunna vara ngt som ändå sitter fel med kammen elr kamremmen ja, får riva isär allt igen och kolla över de igen, aa tändningen blev det ju uppenbarligen ngt fel med efter bytet då den fortfarande misständer lite hmm

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)
becko
3 augusti 2011 · 95 Inlägg

franssonJr skrev:
Nej blockpackningen är det inte, då hade det varit helt andra symptom, och det hade haft en annorlunda lukt med svart rök och vatten i avgas så, den är det inte, men den slangen som går från Luftfiltret till de där två rören som kmr upp vid grenröret, som jag skulle tro är vevhusvent. när jag tog bort den slanegn och körde utan det så gick den genast lite bättre, men ändå inte bra.

Det är vanligtvis vit rök som kommer ur avgasröret om blockpakningen gått, men tror inte heller att det är den som är felet, tror mer på tändningen,
Gör som tidigare skrivet och kolla tändnigen med stroboskop för att få det rätt.
Sedan är dom 2 rören  till puls-air systemet "avgasrening" smile

I rather go low and loud insted of fast and invisible
Volvo 945 Glt "Volvo 945" (1994)
franssonJr
3 augusti 2011 · 214 Inlägg

Aa just de ja, vart sitter vevhusventen då? en kompis sa at jag skulle kolla där ifall de va tätt smile

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)
RD_87 Skrotsamlare
3 augusti 2011 · 4 031 Inlägg

Vevhusvent jävlas mycket sällan på B230 men här har du en bild, titta efter den röda texten, det blev lite otydligt. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153139/153139-833ffef20fa72834313a000511696c6b.jpg

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
franssonJr
3 augusti 2011 · 214 Inlägg

RD_87 skrev:
Vevhusvent jävlas mycket sällan på B230 men här har du en bild, titta efter den röda texten, det blev lite otydligt. smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/154/153139/153139-833ffef20fa72834313a000511696c6b.jpg

Aa den tog jag av senare och funderade på om det var vevhusventen, blev absolut ingen skillnad alls på hur den gick när den var av, men den andra slangen där ser du som går över kåpan och på de två rören, agasreningen alltså, på min den har jag en liten svart burk och en liten slang som går till insuget, tog av den och nu ryker den inte längre men den låter som en rallybil och smattrar o smäller hej villt tongue

Innan jag då tog av den så rök det och kom olja nånstans vid grenröret o ventilkåpan, mellan oljelocket och o:et, den skruven som sitter närmast på vänster sida sett på bilden på ventilkåpan är av, kan detta ha ngt md det att göra, eller har grenrörspackningen elr ngt med avgas att göra att den ryker och går dåligt?

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)
becko
3 augusti 2011 · 95 Inlägg

RD_87 skrev:
Vevhusvent jävlas mycket sällan på B230 men här har du en bild, titta efter den röda texten, det blev lite otydligt. smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/154/153139/153139-833ffef20fa72834313a000511696c6b.jpg

Lite OT Men motorn där såg jävligt fräsh ut big_smile Inte fulldränkt i olja och sand som resterande big_smile

I rather go low and loud insted of fast and invisible
Volvo 945 Glt "Volvo 945" (1994)
franssonJr
3 augusti 2011 · 214 Inlägg

becko skrev:

RD_87 skrev:
Vevhusvent jävlas mycket sällan på B230 men här har du en bild, titta efter den röda texten, det blev lite otydligt. smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/154/153139/153139-833ffef20fa72834313a000511696c6b.jpg

Lite OT Men motorn där såg jävligt fräsh ut big_smile Inte fulldränkt i olja och sand som resterande big_smile

det var den att de smile dit vill jag komma med min också tongue lackade ju kåpan på min men efter allt skruvande nu är den snart färglös igen -.-

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)
RD_87 Skrotsamlare
3 augusti 2011 · 4 031 Inlägg

Motorn på bilden sitter i en -85 245 med 25K på mätaren & typ 15 ägare. smile Men vevhusventen kan vara täppt i andra änden, ner mot blocket. Om du lossar den så ska det komma luft ur den, annars är det täppt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang