R33 GTR blåryker ordentligt och puffar då man plockar oljelocket.

Onlyrobin
3 augusti 2011 · 434 Inlägg

Har haft så problem med att min Gtr puffat pyttelite någång men extremt lite. MEN idag så blev det allvar den blårök fruktansvärt från Luleå - Boden då jag var ute o körde idag, från och till jättemycket.

den ryker inte då jag startar den? varvar jag upp då den är kall kan den ryka till lite.
då jag kör så kommer det random men det stinker bränd olja från avgaserna.

samt att då jag plockade bort oljelocket idag så puffade det "vit dimma" därifrån (inte bra)


gissar att ett kompprov/leakdown är ett bra första steg för o felsöka.


gasar jag försiktigt upp den då jag kör till säg 4000rpm och släpper gasen så ryker den garanterat.
ventiltätningarna verkar ju osannolikt då den inte ryker då man startar den?

Kolvring/ringar?
turbo/turbosar?

vad kan det mer vara? jag har varit lite fundersam kring om nån ventil stått öppen kärvande lyftare då jag haft ett konstigt "kompande" ljud då jag vridit på starten, har som aldrig försvunnit heller.


Grymt tråkigt är det i alla fall. bilen går grymt bra i övrigt inga missljud eller liknande.
dock så har jag tappat oljetryck hade alltid kring 4kg vid 3000rpm normalkörning, nu har jag 3kg är ju också oroväckande.


Ja vad tror ni om prognosen?

LeafBox Lat Perfektionist
3 augusti 2011 · 6 359 Inlägg

Ja, du eldar garanterat olja iaf tongue

Och eftersom du har avgaser (troligen) ur oljelocket. Så måste ju avgaserna kunna ta sej in där oxå.

Såå... Ventiltätningar skulle jag sätta pengar på. För jag ser inget sätt en toppackning skulle inte kunna ge avgaser dit (?)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
dawwe ...has left the building...
3 augusti 2011 · 4 474 Inlägg

Nu är jag ingen Skyline expert men om det "fläktar" vid oljepåfyllningslocket så skulle jag börja med att kontrollera vevhusventilationen. Normalt skall det vara ett liiitet undertryck där (sug), kanske inte på alla bilar men rent generellt

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
St3v3
3 augusti 2011 · 358 Inlägg

Trasig kolv/kolvringar?

Onlyrobin
4 augusti 2011 · 434 Inlägg

Alltså om vi säger såhär,

det är ju en 24 ventilers motor, står en en ventil lite öppen så borde man ju märka det på effekten/gången?
är en kolvring trasig borde jag ju märka det på gången/effekten

bilen går ju som en klocka?

kan det vara så jävla enkelt att vevhusventilationen är igensatt?

vart fan sitter den på en GTR?

måste ut i garaget och lägga ett mek....

HenkeTIC
4 augusti 2011 · 888 Inlägg

Kan va kass turbo.

Onlyrobin
4 augusti 2011 · 434 Inlägg

Ett kompprov är nog en bra start, då kan man ju utröna om kolvringarna är trasiga etc.

det känns ju betydligt bättre om en turbo har farit det är ju lite enklare, synd på min Hks,are bara

men om en ventiltätning är dålig så brukar dom ju ryka då dom startar efter exvis då den stått ett tag för olja brukar väl rinna ner och lägga sig på ventilen och då man startar POFF...

om en kolvring är dåligt så brukar dom ju ryka kontinuerligt? eller?

det kommer sporadiskt ibland och då ryker det som fan.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 augusti 2011 · 13 806 Inlägg

att det puffar lite vit rök under oljelocket är inget att bry sig om det gör det på alla bilar

som du beskriver det så gissar jag på att ett aggregat är skrot

oftast visar det sig tex genom att släppa igenom olja när man stått på tongång en stund osv
och tillslut går det sönder ännu mera

är röken vit eller blå?
kolla även downpipen om det ser ut att läcka olja ur den
sen får man släppa på insugsidan och kolla hur mycket olja det är där
oljigt är det alltid men droppar det är det så klart mega galet

om en oljeringen gått sönder brukar dom ryka när det blir mer varv på maskinen

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Onlyrobin
5 augusti 2011 · 434 Inlägg

Idag kommer kanske dommen, en polare är påväg hit med ett leakdowntest, kommer ju berätta endel:)

är typ nervös,

Onlyrobin
5 augusti 2011 · 434 Inlägg

Ja då var det klart... den mår inte bra.


1ans cylinder 10.6bar
2ans cylinder 10.8bar
3ans 3.5 bar!? (dubbelkollade)
4.ans 7 bar (också kass)
5.ans 11bar (den enda som var mer eller mindre perfekt , stiftet på denna drypte i olja)
6.ans 10.6bar

tror även nån ventil har farit då det låter konstigt då man drar på starten (låter som ett kompande ljud) har klagat på detta tidigare.

riktigt tråkigt på en såpass fin bil, förmodligen har bilen gått felaktigt mappad då det sitter en Nismo ecu, dumt av mig o inte montera bredbandslambda.

gissar att det blir att köpa ett longblock färdigbyggt och sen fixa mitt vid ett senare tillfälle och sälja som renoverat och få tillbaka endel pengar,
den här vintern kan bli kostsam.


min fråga till alla här... hur i hela världen kan jag inte märka nån större skillnad på effekten då jag har nästan ingen kompression på 1 cylinder? samt att jag förbränt så mycket olja?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang