Tips på 8" basar samt slutsteg

Uppvaarmd
8 augusti 2011 · 72 Inlägg

Hejsan, skulle gärna vilja ha tips på 8" basar, samt ett vettigt slutsteg att driva detta med.

Lådan bygger jag själv så den passar som bäst i min bil.

Just nu sitter ett DLS Nobelium i hatthyllan samt ett CA23 som driver detta fina system, så om sakerna är ifrån DLS är det en bonus.

1.Förresten hur kopplar jag in ett nytt slutsteg med signalkablar och el?

2.Hur får jag bäst ljud? En eller två 8"; are?

3.Ska jag ha större tum?

Jag är inte ute efter något dönande hittepå basljud utan det ska vara rent, fräscht och spela skarpa och snärtiga toner.

MVH

ekelund88
8 augusti 2011 · 2 656 Inlägg

Uppvaarmd skrev:
Hejsan, skulle gärna vilja ha tips på 8" basar, samt ett vettigt slutsteg att driva detta med.

Lådan bygger jag själv så den passar som bäst i min bil.

Just nu sitter ett DLS Nobelium i hatthyllan samt ett CA23 som driver detta fina system, så om sakerna är ifrån DLS är det en bonus.

1.Förresten hur kopplar jag in ett nytt slutsteg med signalkablar och el?

2.Hur får jag bäst ljud? En eller två 8"; are?

3.Ska jag ha större tum?

Jag är inte ute efter något dönande hittepå basljud utan det ska vara rent, fräscht och spela skarpa och snärtiga toner.

MVH

vad har du för framsystem att möta upp med ?smile lättare o ge en rek då

Janneutanb
8 augusti 2011 · 7 272 Inlägg

Det räcker inte med bara ett värre steg till den basen då?

Uppvaarmd
8 augusti 2011 · 72 Inlägg

Förlåt jag som var kanske lite otydlig, det är ett framsystem som sitter i hatthyllan, ett DLS Nobelium, systemet fram är orginalhögtalarna.


Anledningen till att jag satte systemet i hatthyllan var för att det är näst intill omöjligt att montera 5,25:or i en audi a3s dörrar...

Anton-DekorTeknik
8 augusti 2011 · 964 Inlägg

Går det inte in 6.5" original?

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!
Uppvaarmd
8 augusti 2011 · 72 Inlägg

Det sitter 4" tum orginal, det har jag mätt själv med tumstock och fästena sitter triangelformat, och monteringsdjupet på orginalhögtalarna är absolut inget jämfört med eftermarknadshögtalare.

Mina DLS-högtalare kunde man ju köra upp någonstans för det fanns inte en suck på jorden att dem skulle passa dels med sitt monteringsdjup och dels med omkretsen, i A3 dörrarna är där absolut ingen som helst plats för egna lösningar eller liknande, allt är så in i nordens packat så det finns inte...

Så, nu vet du..

Anton-DekorTeknik
8 augusti 2011 · 964 Inlägg

Okej för hade själv dubbla 6.5" i dörrarna och en vän enkel 6.5" så bara bygga på wink

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!
Uppvaarmd
8 augusti 2011 · 72 Inlägg

Jag pratar om en 3 dörrars 97:a... vad pratar du om? smile

evilaudio
8 augusti 2011 · 16 195 Inlägg

Uppvaarmd skrev:
Förlåt jag som var kanske lite otydlig, det är ett framsystem som sitter i hatthyllan, ett DLS Nobelium, systemet fram är orginalhögtalarna.


Anledningen till att jag satte systemet i hatthyllan var för att det är näst intill omöjligt att montera 5,25:or i en audi a3s dörrar...

inge som helst problem att få dit 5,25 i A3.. du behöver en adapter som heter 400SAK1103 sen e de bara skruva dit dom.



http://dbakuten.se/list-cat_id-2062

Senast redigerat av evilaudio (8 augusti 2011)

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Anton-DekorTeknik
8 augusti 2011 · 964 Inlägg

Uppvaarmd skrev:
Jag pratar om en 3 dörrars 97:a... vad pratar du om? smile

Samma årsmodell min vän tror jag hade 99a

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!
rosen888
8 augusti 2011 · 37 Inlägg

Har själv precis inhandlat 2st DLS OA8.
Är inte klar med lådan, så än kan jag inte tala om hur dom låter, men min ljud-leverantör beskrev dom som väldigt mycket för pengarna..

Uppvaarmd
8 augusti 2011 · 72 Inlägg

Aja, jag hade iallfall all världens bekymer med att få dit dem så.. tongue

Okej, låter spännande, vilket steg ska driva detta då? smile

rosen888
9 augusti 2011 · 37 Inlägg

Kommer driva dom med ett Massive Nano N2-block på 1600W Max

Tokken Team dBakuten
9 augusti 2011 · 3 453 Inlägg

rosen888 skrev:
Kommer driva dom med ett Massive Nano N2-block på 1600W Max

Du har alltså köpt två styck DLS basar..
Har för mig att dom ligger på 8 ohm, två sådana ger som lägst 4 ohm.

Då ger steget drygt 200 watt.. Vilket bör räcka till EN bas..

Senast redigerat av Tokken (9 augusti 2011)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
rosen888
9 augusti 2011 · 37 Inlägg

Ja det stämmer, skrev lite fort då rasten var slut, jag har alltså ett stycke N2 hemma idag, men kommer att införskaffa ett N2 till, och möjligen ett Nx4 för dörrarna! Och med tillhörande monterings Fästen blir det en snygg konfiguration! Iaf i mitt tycke! smile

Tokken Team dBakuten
9 augusti 2011 · 3 453 Inlägg

rosen888 skrev:
Ja det stämmer, skrev lite fort då rasten var slut, jag har alltså ett stycke N2 hemma idag, men kommer att införskaffa ett N2 till, och möjligen ett Nx4 för dörrarna! Och med tillhörande monterings Fästen blir det en snygg konfiguration! Iaf i mitt tycke! smile

Vad jag vet är inte Nanoblocket dockningsbart.. Du kan inte koppla samman två steg.

Och i 8 ohm ger dom näst intill inget.. 400w vid 2 ohm och 200 w vid 4 ohm, då säkerligen runt 100 watt vid 8 ohm.

Inget vidare med andra ord, varför just dessa steg? Dom kommer inte palla med basarna nå vidare.

Senast redigerat av Tokken (9 augusti 2011)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
rosen888
9 augusti 2011 · 37 Inlägg

"Mouting brackets for all nano-blocks" tycker jag borde passa..

Du har en poäng.. Blev som sagt "tipsad" av min leverantör om dessa, och eftersom han har nästan 30 år i billjuds branschen så har jag inte haft någon närmare tanke på parametrarna faktiskt!

Steget är ju oanvändt, så ska nog ta och se om man inte ska ta och tänka om på stegdelen!
Tack för insikten! smile

Tokken Team dBakuten
9 augusti 2011 · 3 453 Inlägg

rosen888 skrev:
"Mouting brackets for all nano-blocks" tycker jag borde passa..

Du har en poäng.. Blev som sagt "tipsad" av min leverantör om dessa, och eftersom han har nästan 30 år i billjuds branschen så har jag inte haft någon närmare tanke på parametrarna faktiskt!

Steget är ju oanvändt, så ska nog ta och se om man inte ska ta och tänka om på stegdelen!
Tack för insikten! smile

Vem är den gamle räven då om man får fråga?

För dom stegen skulle jag INTE rekommendera till dom basarna.. och framför allt, varför välja två OA8 med enkel 8 ohms talspole?
Finns betydligt bättre basar från DLS.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Uppvaarmd
9 augusti 2011 · 72 Inlägg

Är det en enorm skilland på ljudet om man har en 8":are eller om man har två?

rosen888
9 augusti 2011 · 37 Inlägg

Jag vill inte tala skit om någon, då han är bra i vanliga fall! tongue men du ser ju vart jag bor, resten får man gissa sig till..

Ska prata med honom och se om han kan ha fått en stroke eller vad som har hänt! big_smile

Om det blir jätteskillnad med två element får någon annan svara på, då jag endast byggt med enkla basar tidigare.. (ber om ursäkt om jag råkade ta över tråden lite!)

EDIT:
Kollade just specarna på OA8, och Dom har ju en effekttålighet på Max 250W..! Är det bara jag eller är då steget inte så dåligt som jag tänker mig?

Senast redigerat av rosen888 (9 augusti 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang