Välja batteri

Drönirettab
26 augusti 2011 · 21 761 Inlägg

Exide Premium är samma som Tudor High Tech, den modellserien är den starkaste och tåligaste inom de "vanliga" batterierna för personbil och funkar fint enligt flera.

Försäljaren har ju iof rätt i att AGM passar speciellt bra till saker som vibrerar kraftigt, men de har ofta lite mer kraft sett till storleken jämfört med standardbatterier och passar även där utrymmet är begränsat. Running Bull har testats till bilstereo av ett flertal och vad jag vet så klagar ingen på resultatet.

De flesta AGM är "dual purpose", dvs de fungerar bra till både start och djupare urladdningar. Dock är inte alla AGM av den typen, exempelvis Optima Red Top och ett av deras Blue Top är renodlade startbatterier. smile

Mohawwk BagarN
26 augusti 2011 · 1 179 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Autoleads PC4-30 funkar klockrent, har ett sånt själv. smile

399kr för en sån liten sak yikes Men det är väll värt det, bara lägga en order smile

Volkswagen Caddy Maxi "Daily driver" (2012)
VincentQvarfordt
26 augusti 2011 · 152 Inlägg

Mohawwk skrev:

ChriZtoffer skrev:
Autoleads PC4-30 funkar klockrent, har ett sånt själv. smile

399kr för en sån liten sak yikes Men det är väll värt det, bara lägga en order smile

Många bäckar små, bygger själv just nu och det blir bara mer och mer pengar.
Trots att jag nästan uteslutande köpt begagnat eller demoexemplar så drar det iväg tusenlapp efter tusenlapp.

Mohawwk BagarN
26 augusti 2011 · 1 179 Inlägg

VincentQvarfordt skrev:

Mohawwk skrev:

ChriZtoffer skrev:
Autoleads PC4-30 funkar klockrent, har ett sånt själv. smile

399kr för en sån liten sak yikes Men det är väll värt det, bara lägga en order smile

Många bäckar små, bygger själv just nu och det blir bara mer och mer pengar.
Trots att jag nästan uteslutande köpt begagnat eller demoexemplar så drar det iväg tusenlapp efter tusenlapp.

Jo det är ju så.....

Volkswagen Caddy Maxi "Daily driver" (2012)
Simon76
26 augusti 2011 · 376 Inlägg

Drönirettab skrev:
Exide Premium är samma som Tudor High Tech, den modellserien är den starkaste och tåligaste inom de "vanliga" batterierna för personbil och funkar fint enligt flera.

Försäljaren har ju iof rätt i att AGM passar speciellt bra till saker som vibrerar kraftigt, men de har ofta lite mer kraft sett till storleken jämfört med standardbatterier och passar även där utrymmet är begränsat. Running Bull har testats till bilstereo av ett flertal och vad jag vet så klagar ingen på resultatet.

De flesta AGM är "dual purpose", dvs de fungerar bra till både start och djupare urladdningar. Dock är inte alla AGM av den typen, exempelvis Optima Red Top och ett av deras Blue Top är renodlade startbatterier. smile

Jo, han sa också att AGM oftast är lite starkare. Men att de också oftast har färre ah. Tex optima.
Så ska man bara ha ett batteri i bilen, och inte spela spl med en massa stora basar, så tyckte han att exide var mest prisvärt. Och jag har plats med ett 100ah i min bil smile
Running bull funkar säkert minst lika bra, men Exide är betydligt billigare..
Mest kraft för pengarna..

ChriZtoffer GAS democar 2018!
26 augusti 2011 · 8 744 Inlägg

Mohawwk skrev:

ChriZtoffer skrev:
Autoleads PC4-30 funkar klockrent, har ett sånt själv. smile

399kr för en sån liten sak yikes Men det är väll värt det, bara lägga en order smile

Med tanke på att det kan rädda ditt nya batteri eller iaf förlänge livslängden på det så kan det nog vara värt ändå. wink Sen så kommer du alltid kunna starta bilen även om du stått och spelat så ditt bakre batteri är "tomt".

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
micke7406
27 augusti 2011 · 1 400 Inlägg

Simon76 skrev:

Drönirettab skrev:
Exide Premium är samma som Tudor High Tech, den modellserien är den starkaste och tåligaste inom de "vanliga" batterierna för personbil och funkar fint enligt flera.

Försäljaren har ju iof rätt i att AGM passar speciellt bra till saker som vibrerar kraftigt, men de har ofta lite mer kraft sett till storleken jämfört med standardbatterier och passar även där utrymmet är begränsat. Running Bull har testats till bilstereo av ett flertal och vad jag vet så klagar ingen på resultatet.

De flesta AGM är "dual purpose", dvs de fungerar bra till både start och djupare urladdningar. Dock är inte alla AGM av den typen, exempelvis Optima Red Top och ett av deras Blue Top är renodlade startbatterier. smile

Jo, han sa också att AGM oftast är lite starkare. Men att de också oftast har färre ah. Tex optima.
Så ska man bara ha ett batteri i bilen, och inte spela spl med en massa stora basar, så tyckte han att exide var mest prisvärt. Och jag har plats med ett 100ah i min bil smile
Running bull funkar säkert minst lika bra, men Exide är betydligt billigare..
Mest kraft för pengarna..

En annan sak som man får ha i åtanken är vilket batteri håller längst.
Vill nog påstå att ett AGM batteri håller betydligt längre och blir därför mera prisvärt.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
Simon76
27 augusti 2011 · 376 Inlägg

Ja ett AGM batteri håller väl lite längre. Och tål väl fler djupurladdningar?
Jag vet inte vilket som är mest prisvärt, det är därför jag frågar om råd.
Frågan är hur mycket längre det håller. Det skiljer ju ganska mycket i pris.
Jag kommer nog aldrig att tömma batteriet helt, spelar bara en liten stund utan laddning..

micke7406
27 augusti 2011 · 1 400 Inlägg

Simon76 skrev:
Ja ett AGM batteri håller väl lite längre. Och tål väl fler djupurladdningar?
Jag vet inte vilket som är mest prisvärt, det är därför jag frågar om råd.
Frågan är hur mycket längre det håller. Det skiljer ju ganska mycket i pris.
Jag kommer nog aldrig att tömma batteriet helt, spelar bara en liten stund utan laddning..

Jag har ett Op batteri som är 11 år och dett håller nästan samma vilospänning än i dag.
Tror knapast att ett syre batteri gör det effter 3-4 år.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
Simon76
27 augusti 2011 · 376 Inlägg

Det är ju ganska imponerande faktiskt.
Men jag kommer förmodligen ändå att skicka med både stereo och batteri när jag byter bil om ett par år, så det kan nog kvitta..

cheva_raggare
27 augusti 2011 · 534 Inlägg

micke7406 skrev:

Simon76 skrev:
Ja ett AGM batteri håller väl lite längre. Och tål väl fler djupurladdningar?
Jag vet inte vilket som är mest prisvärt, det är därför jag frågar om råd.
Frågan är hur mycket längre det håller. Det skiljer ju ganska mycket i pris.
Jag kommer nog aldrig att tömma batteriet helt, spelar bara en liten stund utan laddning..

Jag har ett Op batteri som är 11 år och dett håller nästan samma vilospänning än i dag.
Tror knapast att ett syre batteri gör det effter 3-4 år.

har ett vanligt batteri från BILTEMA i traktorn som är sen 95

Chevrolet Impala "Airride" (1963)
Mercedes s124 "Diesel" (1996)
Chevrolet impala "Cruiser" (1963)
Drönirettab
27 augusti 2011 · 21 761 Inlägg

Simon76 skrev:
Ja ett AGM batteri håller väl lite längre. Och tål väl fler djupurladdningar?
Jag vet inte vilket som är mest prisvärt, det är därför jag frågar om råd.
Frågan är hur mycket längre det håller. Det skiljer ju ganska mycket i pris.
Jag kommer nog aldrig att tömma batteriet helt, spelar bara en liten stund utan laddning..

Ett batteri kan hålla länge om det sköts rätt och inte råkar ut för låga syranivåer och/eller djupa urladdningar, grejen är ju att de "vanliga" batterierna ofta är renodlade startbatterier (så vitt jag vet iaf) och då märks hållbarheten tydligare ifall de råkar ut för någon av de saker jag räknade upp.

Ur "prisvärdhetssynpunkt" brukar ett vanligt batteri vara det bättre alternativet, men naturligtvis beror det på batteriets kvalitet också. smile

Senast redigerat av Drönirettab (27 augusti 2011)

VincentQvarfordt
1 september 2011 · 152 Inlägg

Då var det dags att köpa batteri till mitt ljudbygge.
Hur många Ah ska bör man ha till mina steg?
1 st kicker zx 1.1500 kopplat i 2 ohm, mätt till ca 1700 watt.
1 st kicker sx 1.700 kopplat i 2 ohm på 2 kanaler och 4 ohm på 2 kanaler, borde då hamna på ca 600 watt.

Bilen skall primärt vara igång, har inget intresse av att kunna spela långa tider med bilen av.

Senast redigerat av VincentQvarfordt (1 september 2011)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 september 2011 · 13 756 Inlägg

Drönirettab skrev:
Hur stor batterihylla är det?

Enligt batteritabellen hos Tudor och Varta så rekommenderas allt mellan 74 och 95 Ah, i så fall ska ju Running Bull 95 Ah få plats. Alternativt Tudor High Tech TA1000, det ger iaf på papperet aningen mer startström och aningen mer i kapacitet. smile

har skaffat 1sånt till min 850turbo hoppas att det ska ge nog med kraft
har problem med att inte c-lås och larm fungerar när bilen står för länge då batteriet sitter i skuffen
ett vanligt optima klarade inte riktigt av att ge ström så det räcker

inget roligt att behöva ladda batteriet hela tiden för att vara säker på att man kommer in i bilen

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mohawwk BagarN
1 september 2011 · 1 179 Inlägg

Running Bull 95ah eller Optima Yellowtop 55ah? Running batteriet är ~100kr dyrare... Vilket tycker ni?

Volkswagen Caddy Maxi "Daily driver" (2012)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
1 september 2011 · 8 744 Inlägg

Du får ju bra mycket mer kapacitet med Running Bull, men Optima kanske är något vassare när det gäller att lämna strömmen snabbt? Jag hade iaf kört på Running Bull, om utrymmet finns.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Mohawwk BagarN
1 september 2011 · 1 179 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Du får ju bra mycket mer kapacitet med Running Bull, men Optima kanske är något vassare när det gäller att lämna strömmen snabbt? Jag hade iaf kört på Running Bull, om utrymmet finns.

Ja Optimat är ju 700kr dyrare på Blekinge men får det för en 100kr billigare här hemma.. Och det är mindre så då får man plats för fler! Så då kan man köra typ 4 Optima eller 3 Running Bulls...

Volkswagen Caddy Maxi "Daily driver" (2012)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
1 september 2011 · 8 744 Inlägg

Alltså 95Ah x3 = 285Ah eller 55Ah x4 = 220Ah, vet ju vad jag skulle ha valt. wink Mycke kapacitet är aldrig fel, även om Optimat kanske lämnar strömmen snabbare, vet inte, har dålig koll på det.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Mohawwk BagarN
1 september 2011 · 1 179 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Alltså 95Ah x3 = 285Ah eller 55Ah x4 = 220Ah, vet ju vad jag skulle ha valt. wink Mycke kapacitet är aldrig fel, även om Optimat kanske lämnar strömmen snabbare, vet inte, har dålig koll på det.

Ah om man säger så... Men om man frågar om spons så får man billigare vilket betyder att man kan slänga in mer Optima wink plånboken tar ju stopp... För jag kan säkert få in mer Optima... Har inte mätt helt men det går in big_smile

Volkswagen Caddy Maxi "Daily driver" (2012)
Lonefox Bad music kills good sound
1 september 2011 · 7 241 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Alltså 95Ah x3 = 285Ah eller 55Ah x4 = 220Ah, vet ju vad jag skulle ha valt. wink Mycke kapacitet är aldrig fel, även om Optimat kanske lämnar strömmen snabbare, vet inte, har dålig koll på det.

Likvärdig inre resistans på Banner.
Banner ÄR mer prisvärda då man ser till listpriset och vad man får för pengarna.
Optima har liskom inte utvecklats nämnvärt sedan de kom på 90-talet så.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang