Välja batteri

micke7406
2 september 2011 · 1 400 Inlägg
Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
Drönirettab
2 september 2011 · 21 761 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
men jag har för mig att jag har sett en sida med sammanställning av några olika batterier där man kunde läsa kapacitet, kortslutningsström, storlek och lite annat (kanke även inre resistans), nån som vet vilken det är jag menar? Har setat och letat men inte hittat.

Vet inte att jag har sett någon sån sida, men det låter väl inte omöjligt förstås. smile

Kortslutningsström brukar bara anges hos ett fåtal tillverkare, bla såna som gör industribatterier (backup och liknande). Odyssey, Stinger, Optima och Nortstar är några av de som anger inre resistans, Optima anger dock ingen kortslutningsström.

mrBira
2 september 2011 · 209 Inlägg

VincentQvarfordt skrev:
Jag har funderat på att komplettera mitt Tudor 85 Ah med 2 Tudor Heavy Duty 140 Ah, vad tror ni om det?
En Saab 9-5 Aero med ett Kicker sx 4.650 som spelar i 4 Ohm och ett Kicker zx 1.2500 som spelar i 2 Ohm

Blanda aldrig olika batterier.
Släng hellre ut ditt 85 ah och smeta dit dom två större, så slipper du slita ut batterierna i förtid.. (hinner inte förklara nu, ska på jobbet, men google är din vän smile

VincentQvarfordt
3 september 2011 · 152 Inlägg

mrBira skrev:

VincentQvarfordt skrev:
Jag har funderat på att komplettera mitt Tudor 85 Ah med 2 Tudor Heavy Duty 140 Ah, vad tror ni om det?
En Saab 9-5 Aero med ett Kicker sx 4.650 som spelar i 4 Ohm och ett Kicker zx 1.2500 som spelar i 2 Ohm

Blanda aldrig olika batterier.
Släng hellre ut ditt 85 ah och smeta dit dom två större, så slipper du slita ut batterierna i förtid.. (hinner inte förklara nu, ska på jobbet, men google är din vän smile

Jag uttryckte mig oklart, tudor är mitt bilbatteri, inget som skall användas till ljudet.

mrBira
4 september 2011 · 209 Inlägg

VincentQvarfordt skrev:

mrBira skrev:

VincentQvarfordt skrev:
Jag har funderat på att komplettera mitt Tudor 85 Ah med 2 Tudor Heavy Duty 140 Ah, vad tror ni om det?
En Saab 9-5 Aero med ett Kicker sx 4.650 som spelar i 4 Ohm och ett Kicker zx 1.2500 som spelar i 2 Ohm

Blanda aldrig olika batterier.
Släng hellre ut ditt 85 ah och smeta dit dom två större, så slipper du slita ut batterierna i förtid.. (hinner inte förklara nu, ska på jobbet, men google är din vän smile

Jag uttryckte mig oklart, tudor är mitt bilbatteri, inget som skall användas till ljudet.

Du ska alltså inte ha 3 batterier i bilen?
Isåfall ber jag om ursäkt för missförståndet :]

Lonefox Bad music kills good sound
4 september 2011 · 7 241 Inlägg

mrBira skrev:

VincentQvarfordt skrev:

mrBira skrev:

Blanda aldrig olika batterier.
Släng hellre ut ditt 85 ah och smeta dit dom två större, så slipper du slita ut batterierna i förtid.. (hinner inte förklara nu, ska på jobbet, men google är din vän smile

Jag uttryckte mig oklart, tudor är mitt bilbatteri, inget som skall användas till ljudet.

Du ska alltså inte ha 3 batterier i bilen?
Isåfall ber jag om ursäkt för missförståndet :]

Ett startbatteri plus två små lastbilsbatterier. (Vi har 140, 175 och 225Ah i lastbilarna jag bygger)
Åtskiljda av ett skiljerelä.
Det är så jag uppfattar hans tanke.

Största nackdelen jag ser med det är att det kommer att ta TID att återladda lastbilsbatterierna med originalgeneratorn om de blir fullt urladdade.
Jag skulle rekomendera underhållsladdning av den med jämna mellanrum.

Frågan jag även ställer mig är vad du skall ha dem för?
De håller strömmen länge men släpper den långsammare, så är det för att kunna spela länge ja absolut. Är det för snabba strömrusningar (som i tex. db-drag (burpar)) så nej. De är för långsamma.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
VincentQvarfordt
4 september 2011 · 152 Inlägg

Lonefox skrev:

mrBira skrev:

VincentQvarfordt skrev:

Jag uttryckte mig oklart, tudor är mitt bilbatteri, inget som skall användas till ljudet.

Du ska alltså inte ha 3 batterier i bilen?
Isåfall ber jag om ursäkt för missförståndet :]

Ett startbatteri plus två små lastbilsbatterier. (Vi har 140, 175 och 225Ah i lastbilarna jag bygger)
Åtskiljda av ett skiljerelä.
Det är så jag uppfattar hans tanke.

Största nackdelen jag ser med det är att det kommer att ta TID att återladda lastbilsbatterierna med originalgeneratorn om de blir fullt urladdade.
Jag skulle rekomendera underhållsladdning av den med jämna mellanrum.

Frågan jag även ställer mig är vad du skall ha dem för?
De håller strömmen länge men släpper den långsammare, så är det för att kunna spela länge ja absolut. Är det för snabba strömrusningar (som i tex. db-drag (burpar)) så nej. De är för långsamma.

Du uppfattar rätt.
Batterivalet handlar om pris då jag hittade dom billigt.
Ska inte ägna mig och db utan välljud.

Lonefox Bad music kills good sound
4 september 2011 · 7 241 Inlägg

VincentQvarfordt skrev:

Lonefox skrev:

mrBira skrev:

Du ska alltså inte ha 3 batterier i bilen?
Isåfall ber jag om ursäkt för missförståndet :]

Ett startbatteri plus två små lastbilsbatterier. (Vi har 140, 175 och 225Ah i lastbilarna jag bygger)
Åtskiljda av ett skiljerelä.
Det är så jag uppfattar hans tanke.

Största nackdelen jag ser med det är att det kommer att ta TID att återladda lastbilsbatterierna med originalgeneratorn om de blir fullt urladdade.
Jag skulle rekomendera underhållsladdning av den med jämna mellanrum.

Frågan jag även ställer mig är vad du skall ha dem för?
De håller strömmen länge men släpper den långsammare, så är det för att kunna spela länge ja absolut. Är det för snabba strömrusningar (som i tex. db-drag (burpar)) så nej. De är för långsamma.

Du uppfattar rätt.
Batterivalet handlar om pris då jag hittade dom billigt.
Ska inte ägna mig och db utan välljud.

Då funkar det ja.....eller ja funkar gör det för att spela högt med men inte för rena hårda burpar big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Palicuse
7 september 2011 · 1 129 Inlägg

Jag lånar tråden lite om det är ok smile.

Jag tänkte byta extrabatteri för att få lite bättre strömförsörjning och har fundera en del på ett Stinger SPV 70 istället för de Tudor Hightech 72 Ah 720 EN som jag har nu, med tanke på att jag har ett Stinger SPV 44 som startbatteri. Men Stinger kostar ju en del oxå, så jag undrar vilka batteri'n ni anser är jämförbara med de batteriet?.

MrCrowln
17 december 2011 · 536 Inlägg

Tjenna, tänkte skaffa mig ett eller två batterier, funderar på om jag ska ha ett batteri till själva bilen och sedan ett till mitt ljud, eller serie koppla dessa så att det blir till både bilen och ljudet, så vilket skulle vara bäst? Samt hur många Ah är igentligen lagom? Kommer troligtvis att köra lite tävlingar med ljudet med. Så vad rekommenderas? Har sett för många olika svar, basarna ligger på 1200 watt styck, steget klarar av dom precis typ, har mds mk-II kit i fram, samt funderar på att skaffa ett till samt kanske ett par basar till. Har rätt mycket plats kvar att bygga på nu när sätet åkt ut, så ge mig bra tips nu! smile

Simon76
17 december 2011 · 376 Inlägg

Tumreglen är 1 batteri/1000Wrms på stegen

Senast redigerat av Simon76 (17 december 2011)

Mohawwk BagarN
17 december 2011 · 1 179 Inlägg

Simon76 skrev:
Tumreglen är 1 batteri/1000Wrms på stegen

Ett bra och fräsht batteri/1000WRMS!

Volkswagen Caddy Maxi "Daily driver" (2012)
MrCrowln
17 december 2011 · 536 Inlägg

Mohawwk skrev:

Simon76 skrev:
Tumreglen är 1 batteri/1000Wrms på stegen

Ett bra och fräsht batteri/1000WRMS!

Men det finns så många olika batterier, så det kan juh inte direkt stämma ändå? hittade ett nyss som har endast 20 Ah så :S

Anton-DekorTeknik
17 december 2011 · 964 Inlägg

Jag har försökt få igång någon diskussion vad 1 batteri är men verkar som 55ah verkar vara standard.

dvs runt 1ah per 20w

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!
Drönirettab
17 december 2011 · 21 761 Inlägg

Det finns nog ingen speciell rekommendation på vilken storlek batteriet bör ha, men om man exempelvis tar ett ganska bra normalstort startbatteri på 60 Ah så kan det ha ett CCA-värde (kallstartström) på typ 600 A eller däromkring. Utgår man ifrån en sån rekommendation så tror jag inte att man får några stora problem. smile

Mohawwk BagarN
31 december 2011 · 1 179 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det finns nog ingen speciell rekommendation på vilken storlek batteriet bör ha, men om man exempelvis tar ett ganska bra normalstort startbatteri på 60 Ah så kan det ha ett CCA-värde (kallstartström) på typ 600 A eller däromkring. Utgår man ifrån en sån rekommendation så tror jag inte att man får några stora problem. smile

Vad menas egentligen med CCA-värde?
Såg t ex 2 batterier dom kostar lika mycket, den ena hade 72Ah - 610 CCA och den andra 70Ah - 650 CCA och det på 70Ah var 2cm kortare, vilket är "bäst" utav dom?

Volkswagen Caddy Maxi "Daily driver" (2012)
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
31 december 2011 · 2 390 Inlägg

Mohawwk skrev:

Drönirettab skrev:
Det finns nog ingen speciell rekommendation på vilken storlek batteriet bör ha, men om man exempelvis tar ett ganska bra normalstort startbatteri på 60 Ah så kan det ha ett CCA-värde (kallstartström) på typ 600 A eller däromkring. Utgår man ifrån en sån rekommendation så tror jag inte att man får några stora problem. smile

Vad menas egentligen med CCA-värde?
Såg t ex 2 batterier dom kostar lika mycket, den ena hade 72Ah - 610 CCA och den andra 70Ah - 650 CCA och det på 70Ah var 2cm kortare, vilket är "bäst" utav dom?

ColdCrankingAmps . dvs startström har jag hört iaf.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Drönirettab
31 december 2011 · 21 761 Inlägg

Japp, CCA betyder Cold Cranking Amps. Kallstartström för att vara noggrann, som mäts vid -18 grader. Det finns ju även CA/MCA (Cranking Amps/Marine Cranking Amps) som mäts vid 0 grader.

Vilket av dessa två batterier (72 och 70 Ah) som är bäst är inte lätt att säga. Det skulle tex kunna vara så att eftersom 72 Ah batteriet har lägre CCA trots att det är lite större så kan det istället ha aningen tjockare plattor i cellerna och därför tåla aningen mer djupurladdningar.

En annan förklaring kan vara att 70 Ah batteriet har "bättre" legering i plattorna (tex silverlegering), vilket ger högre startström för samma kapacitet.

Men det är bara lösa teorier. smile

Rigan
31 december 2011 · 451 Inlägg

mrBira skrev:

VincentQvarfordt skrev:
Jag har funderat på att komplettera mitt Tudor 85 Ah med 2 Tudor Heavy Duty 140 Ah, vad tror ni om det?
En Saab 9-5 Aero med ett Kicker sx 4.650 som spelar i 4 Ohm och ett Kicker zx 1.2500 som spelar i 2 Ohm

Blanda aldrig olika batterier.
Släng hellre ut ditt 85 ah och smeta dit dom två större, så slipper du slita ut batterierna i förtid.. (hinner inte förklara nu, ska på jobbet, men google är din vän smile

Förklaring tack? Alltid undrat anledningen till dessa rekommendationer.

Så länge som man inte fuckar upp och miss-sköter något, typ djupurladdar det ena mer än det andra osv, så går det väl alldeles utmärkt? Sedan om det kanske blir några procent bättre med två likadana batterier får vägas mot kostnaden av att köpa två likadana batterier.

Personligen rekommenderar jag alltid att först byta ut original mot ett riktigt fint batteri med grova, fina kabeldragningar och nya, fräscha jordpunkter innan man funderar på flera så det blir naturligt att man skaffar flera likadana batterier i denna procedur, men jag har inget emot principen.

Stripz Voodoo
31 december 2011 · 1 444 Inlägg

http://www.ojanpera.net/index.php?sivu= … ryhmaid=29

är detta värt ?  lr finns de nå andra batterier i  1000 kr klassen ?

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum
Volkswagen Jetta Ls "Bettzy" (1981)
Audi 100 avant "Slammed" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang