Volvo 740 B230A Topp

franssonJr
20 augusti 2011 · 214 Inlägg

Tjena!
Har ett litet problem med min bil, den bränner varenda ventilkåpspackning jag sätter i, tror jag bytt typ 5 packningar nu! Problemet kom samtidigt som vi bytte till V-Kam i den, det kommer rök ifrån ventilkåpan och olja så antar att detta är problemet och där packningen inte håller tätt.

Fel är följande:
Olja trycks ut vid ventilkåpan
Rök kommer från grenröret, antar att oljan hamnar där på så den börjar ryka
Hackig gång, dvs att den går inte jämt och fint utan det kommer några små putt ibland där den hackar till lite.

Vi har haft isär kåpan och allt till kamremmen 2 ggr för att kolla att det är rätt, och vi gjorde om en gång, då blev allt bra, ärkte inte av ngt fel då i alla fall, nu däremot märker man att den hackar en del.

Detta är felen som jag har upptäckt hittils, vore väldigt tacksam för snabba och bra svar då det börjar bli lite dyrt o fylla olja o byta packning varje vecka sad

Mvh Michael

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)
Ravi Tekniker
20 augusti 2011 · 624 Inlägg

Att sen går lite dåligt kan ju vara tändinställningen kan ju prova med ett ställbart kamdrev
sen kan du ju alltid använda lite permatex eller vad det heter i skarvarna på v-kåpan

franssonJr
20 augusti 2011 · 214 Inlägg

Ravi skrev:
Att sen går lite dåligt kan ju vara tändinställningen kan ju prova med ett ställbart kamdrev
sen kan du ju alltid använda lite permatex eller vad det heter i skarvarna på v-kåpan

vi ställde om tändningen o så o i början va de ju inget? men de kanske kan komma med tiden? men får väll försöka igen då -.- aa hade ngn packningssak på tub jag fick av grannen, den ska tåla upp till 315 grader, men den går ju också sönder? :S funderar på om ett topp byte vore o göra?

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)
Bjornn
20 augusti 2011 · 749 Inlägg

franssonJr skrev:

Ravi skrev:
Att sen går lite dåligt kan ju vara tändinställningen kan ju prova med ett ställbart kamdrev
sen kan du ju alltid använda lite permatex eller vad det heter i skarvarna på v-kåpan

vi ställde om tändningen o så o i början va de ju inget? men de kanske kan komma med tiden? men får väll försöka igen då -.- aa hade ngn packningssak på tub jag fick av grannen, den ska tåla upp till 315 grader, men den går ju också sönder? :S funderar på om ett topp byte vore o göra?

Gör ett kompressionstest, och försäkra dig om att kamremen sitter rätt, det mellersta drevet driver fördelaren och märkningen ska peka horisontellt rakt åt höger med motorn i 0 läge.
Sammtidigt ska rotorn i fördelaren peka rakt mot markeringen för 1ans cylinder.

jigab
20 augusti 2011 · 182 Inlägg

du har antagligen för hög vevhusventilation  alt  att kompression går ut i vevhuset  därför trycks olja ut

auktoriserad återförsäljare av Eurol oljor www.jigabshoppen.se
Nissan GTi-R "PULSAR BY JIGAB" (1992)
franssonJr
20 augusti 2011 · 214 Inlägg

Bjornn skrev:

franssonJr skrev:

Ravi skrev:
Att sen går lite dåligt kan ju vara tändinställningen kan ju prova med ett ställbart kamdrev
sen kan du ju alltid använda lite permatex eller vad det heter i skarvarna på v-kåpan

vi ställde om tändningen o så o i början va de ju inget? men de kanske kan komma med tiden? men får väll försöka igen då -.- aa hade ngn packningssak på tub jag fick av grannen, den ska tåla upp till 315 grader, men den går ju också sönder? :S funderar på om ett topp byte vore o göra?

Gör ett kompressionstest, och försäkra dig om att kamremen sitter rätt, det mellersta drevet driver fördelaren och märkningen ska peka horisontellt rakt åt höger med motorn i 0 läge.
Sammtidigt ska rotorn i fördelaren peka rakt mot markeringen för 1ans cylinder.

aa att de står rätt o så är vi säkra på, de tog vi isär  o kolla o gjorde om bara för att de skulle sitta rätt så det är jag inte orolig över smile men ska fixa ett komp test smile

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)
franssonJr
20 augusti 2011 · 214 Inlägg

jigab skrev:
du har antagligen för hög vevhusventilation  alt  att kompression går ut i vevhuset  därför trycks olja ut

okej... hur kollar jag dessa felen då?

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)
jigab
20 augusti 2011 · 182 Inlägg

när du öppna olje locket när bilen är igång  puffar det ut rök då?? om det gör det finns det risk för  större interna fel

man kan även mäta  vevhustryck  med  tryckmätare

auktoriserad återförsäljare av Eurol oljor www.jigabshoppen.se
Nissan GTi-R "PULSAR BY JIGAB" (1992)
Bjornn
20 augusti 2011 · 749 Inlägg

franssonJr skrev:

jigab skrev:
du har antagligen för hög vevhusventilation  alt  att kompression går ut i vevhuset  därför trycks olja ut

okej... hur kollar jag dessa felen då?

Känn med handen över oljepåfyllningshålet med motorn på tomgång, det ska ej bli tryck utan vara ett lätt sug.

Senast redigerat av Bjornn (20 augusti 2011)

franssonJr
20 augusti 2011 · 214 Inlägg

jigab skrev:
när du öppna olje locket när bilen är igång  puffar det ut rök då?? om det gör det finns det risk för  större interna fel

man kan även mäta  vevhustryck  med  tryckmätare

det kom ingen rök ifrån det, däremot kände jag att de "puffa" ut luft

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)
franssonJr
20 augusti 2011 · 214 Inlägg

Bjornn skrev:

franssonJr skrev:

jigab skrev:
du har antagligen för hög vevhusventilation  alt  att kompression går ut i vevhuset  därför trycks olja ut

okej... hur kollar jag dessa felen då?

Känn med handen över oljepåfyllningshålet med motorn på tomgång, det ska ej bli tryck utan vara ett lätt sug.

japp, lätt sug var det att smile

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)
Bjornn
20 augusti 2011 · 749 Inlägg

franssonJr skrev:

Bjornn skrev:

franssonJr skrev:

okej... hur kollar jag dessa felen då?

Känn med handen över oljepåfyllningshålet med motorn på tomgång, det ska ej bli tryck utan vara ett lätt sug.

japp, lätt sug var det att smile

Då har du iallafall inget problem med vevhusventilationen.

franssonJr
20 augusti 2011 · 214 Inlägg

Bjornn skrev:

franssonJr skrev:

Bjornn skrev:

Känn med handen över oljepåfyllningshålet med motorn på tomgång, det ska ej bli tryck utan vara ett lätt sug.

japp, lätt sug var det att smile

Då har du iallafall inget problem med vevhusventilationen.

det är väll bra det ^^ men jag skiter i o fixa det, byter toppen istället, var ju planerat att göra det men hade tänkt vänta med det tongue nu fick jag ju en anledning till att få det gjort ^^
Men passar 531 eller 16ventilars toppen rakt på en B230A ?

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)
Bjornn
20 augusti 2011 · 749 Inlägg

Behövs ej bränsleblandningen ändras då du gått från orginalkamaxlen?
Kan kanske vara därför den går ojämt?

franssonJr
20 augusti 2011 · 214 Inlägg

Bjornn skrev:
Behövs ej bränsleblandningen ändras då du gått från orginalkamaxlen?
Kan kanske vara därför den går ojämt?

du menar blandningenav luft o bensin elr?

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)
Bjornn
20 augusti 2011 · 749 Inlägg

franssonJr skrev:

Bjornn skrev:

franssonJr skrev:
japp, lätt sug var det att smile

Då har du iallafall inget problem med vevhusventilationen.

det är väll bra det ^^ men jag skiter i o fixa det, byter toppen istället, var ju planerat att göra det men hade tänkt vänta med det tongue nu fick jag ju en anledning till att få det gjort ^^
Men passar 531 eller 16ventilars toppen rakt på en B230A ?

Varför 531 topp? blir inte kompretionstrycket lägre med en sån?
Orkar förgasaren mata en 16ventilstopp och isåfall bör väl bränsleförbrukningen bli hög?

Senast redigerat av Bjornn (20 augusti 2011)

Bjornn
20 augusti 2011 · 749 Inlägg

franssonJr skrev:

Bjornn skrev:
Behövs ej bränsleblandningen ändras då du gått från orginalkamaxlen?
Kan kanske vara därför den går ojämt?

du menar blandningenav luft o bensin elr?

Jepp precis.

franssonJr
20 augusti 2011 · 214 Inlägg

Bjornn skrev:

franssonJr skrev:

Bjornn skrev:

Då har du iallafall inget problem med vevhusventilationen.

det är väll bra det ^^ men jag skiter i o fixa det, byter toppen istället, var ju planerat att göra det men hade tänkt vänta med det tongue nu fick jag ju en anledning till att få det gjort ^^
Men passar 531 eller 16ventilars toppen rakt på en B230A ?

Varför 531 topp? blir inte trycket lägre med en sån?
Orkar förgasaren mata en 16ventilstopp och isåfall bör väl bränsleförbrukningen bli hög?

Njaa 531an har jag hört ska göra den pigg o ge mer effekt o skit?
16ventilarn är jag ju ganska osäker på iaf

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)
franssonJr
20 augusti 2011 · 214 Inlägg

Bjornn skrev:

franssonJr skrev:

Bjornn skrev:
Behövs ej bränsleblandningen ändras då du gått från orginalkamaxlen?
Kan kanske vara därför den går ojämt?

du menar blandningenav luft o bensin elr?

Jepp precis.

redan försökt med det men fick ingen skillnad på den hmm sänker jag luften minsta lilla mer så går den inte på tomgång o höjer ja de så övervarvar den nästan

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)
Bjornn
20 augusti 2011 · 749 Inlägg

franssonJr skrev:

Bjornn skrev:

franssonJr skrev:

det är väll bra det ^^ men jag skiter i o fixa det, byter toppen istället, var ju planerat att göra det men hade tänkt vänta med det tongue nu fick jag ju en anledning till att få det gjort ^^
Men passar 531 eller 16ventilars toppen rakt på en B230A ?

Varför 531 topp? blir inte trycket lägre med en sån?
Orkar förgasaren mata en 16ventilstopp och isåfall bör väl bränsleförbrukningen bli hög?

Njaa 531an har jag hört ska göra den pigg o ge mer effekt o skit?
16ventilarn är jag ju ganska osäker på iaf

Båda cylinderhuvuden passar iallafall på blocket, men om det är lätt att få ihop med insuget vet jag ej.
531 borde vara enklast isåfall.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang