Dump ventil på min 945 ltt -97. behöver lite råd och hjälp

Boobby
22 augusti 2011 · 94 Inlägg

Har tänkt mig köpa en dumpventil.
Men jag förstår mig inte på de här med LMM och dump tillsammans.
Det finns ju öppna dumpar och slutna dumpar.
Är det så att dom slutna dumparna inte låter eller ? eller kan man använda sig utav öppen dump när jag har LMM ?
Tack på förhand smile

Volvo ska de va, annars får det va !
Volvo 940 Turbo "Just TryIn" (1998)
240bns
22 augusti 2011 · 1 008 Inlägg

Om det är ljudet du är ute efter så är moddning av luftburken tillsammans med exempelvis K&N insatsfilter en lösning, eller ett vanligt öppet sportluftfilter.
Det blir sällan bra med öppna dumpventiler tillsammans med luftmassamätare och monterar du en sluten/återcirculerade så har du inte gjort just någon skillnad eftersom du redan har en sådan på turbon.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 augusti 2011 · 13 806 Inlägg

som ovanstånde skriver så är det bara dumnt och bortkastat att köra med en öppen dump
resultatet är att bilen dumpar ut luft och fetar sen på och sen stryper lambdan för att den går fett och då går den snålt=förlorad effekt

en återcirkulernade snor iof inte effekten men snubb på lika onödig
den inbyggda klarar av vad turbon klarar av att ge

ett öppet filter brukar göra att det låter och har sig om det är det man är ute efter
eller så kör man orginal och slipper störa sig på ljudet varje gång man släpper gasen..för det gör man första gången man kör i stan och sitter i bilen någon timme smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Boobby
22 augusti 2011 · 94 Inlägg

Growe skrev:
som ovanstånde skriver så är det bara dumnt och bortkastat att köra med en öppen dump
resultatet är att bilen dumpar ut luft och fetar sen på och sen stryper lambdan för att den går fett och då går den snålt=förlorad effekt

en återcirkulernade snor iof inte effekten men snubb på lika onödig
den inbyggda klarar av vad turbon klarar av att ge

ett öppet filter brukar göra att det låter och har sig om det är det man är ute efter
eller så kör man orginal och slipper störa sig på ljudet varje gång man släpper gasen..för det gör man första gången man kör i stan och sitter i bilen någon timme smile

aha, okej smile då skiter jag i dumpventilen dårå !

Volvo ska de va, annars får det va !
Volvo 940 Turbo "Just TryIn" (1998)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 augusti 2011 · 13 806 Inlägg

Boobby skrev:

Growe skrev:
som ovanstånde skriver så är det bara dumnt och bortkastat att köra med en öppen dump
resultatet är att bilen dumpar ut luft och fetar sen på och sen stryper lambdan för att den går fett och då går den snålt=förlorad effekt

en återcirkulernade snor iof inte effekten men snubb på lika onödig
den inbyggda klarar av vad turbon klarar av att ge

ett öppet filter brukar göra att det låter och har sig om det är det man är ute efter
eller så kör man orginal och slipper störa sig på ljudet varje gång man släpper gasen..för det gör man första gången man kör i stan och sitter i bilen någon timme smile

aha, okej smile då skiter jag i dumpventilen dårå !

lägg dom pengarna på en riktig avskärmning till ett öppet filter om du gillar ljudet

det brukar låta ganska högt då oxå

ett öppet filter är ingen höjdare utan att avskärma den från resterande motorutrymme för varm luft vill man aldrig ha i motorn smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torpis Forummoderator
22 augusti 2011 · 10 576 Inlägg

Gör en sökning, denna fråga är extremt vanlig  http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
pidde91
23 augusti 2011 · 26 Inlägg

vad händer om man gör om insugshistorian så lmm kommer vid insuget? efter dumpventilen?

Volvo 940 turbo "Pys" (1991)
Frissan
23 augusti 2011 · 4 693 Inlägg

Har hört att det blir fel när LMM mäter komprimerad luft så det kvittar tyvärr

Booyakasha!
pidde91
23 augusti 2011 · 26 Inlägg

oki så se finns inget sätt att ha öppen dump på en tex volvo 940 utan att köra med ett annat sprut?

Volvo 940 turbo "Pys" (1991)
Frissan
23 augusti 2011 · 4 693 Inlägg

Bara återcirkulerande, men det blir ingen skillnad att sätta dit en sån om bilen för övrigt är hyffsat orginal

Booyakasha!
Qvarnis DIESEL-DRIFT
23 augusti 2011 · 40 Inlägg

Hade öppen HKS-dump på min 940 turbo! Hade inge problem vid acceleration eller tomgång som många säger. Gick felfritt helt enkelt.. O de låter mkt högre än ett öppet filter. smile Fast iof så körde jag med 3"Lmm från 960 big_smile så de är lite delade meningar om de här. Men som ni alla andra säger så har jag hört att folk haft stora problem med öppen dump. smile

Original är för gubbjävlar :)
Frissan
23 augusti 2011 · 4 693 Inlägg

Jag hade öppen dump på min fram tills i förrgår. Då åkte orginal på igen.
Gick fan inte att köra med bilen knappt.
Stanna vid VARENDA JÄVLA kors, bolmade och rök, ryckte och skutta så fort man försökte köra lugnt, tänd lambdalampa.... Hur mycket fel som helst.
Tyckte inte att det var värt det pga lite pys ljud.
Har man otur så kan både katt och lambdasonden gå sönder.

Booyakasha!
Qvarnis DIESEL-DRIFT
23 augusti 2011 · 40 Inlägg

Låter väldigt skumt, men de e ju vanligare att 740/940 går som din gör med öppen dump. undrar varför min klarade sig med öppen vissla? smile

Softis skrev:
Jag hade öppen dump på min fram tills i förrgår. Då åkte orginal på igen.
Gick fan inte att köra med bilen knappt.
Stanna vid VARENDA JÄVLA kors, bolmade och rök, ryckte och skutta så fort man försökte köra lugnt, tänd lambdalampa.... Hur mycket fel som helst.
Tyckte inte att det var värt det pga lite pys ljud.
Har man otur så kan både katt och lambdasonden gå sönder.

Original är för gubbjävlar :)
Frissan
23 augusti 2011 · 4 693 Inlägg

En jävla röta kanske? wink

Booyakasha!
Qvarnis DIESEL-DRIFT
23 augusti 2011 · 40 Inlägg

haha ja kanske de. smile Men jag gissar på att de var tack vare 3"Lmm. smile Men rätta min någon om jag har fel?

Original är för gubbjävlar :)
Frissan
23 augusti 2011 · 4 693 Inlägg

Någon får jättegärna säga att det var därför, för då ska jag också ha en! big_smile

Booyakasha!
Swemil93
23 augusti 2011 · 429 Inlägg

Qvarnis skrev:
haha ja kanske de. smile Men jag gissar på att de var tack vare 3"Lmm. smile Men rätta min någon om jag har fel?

Kan inte säga att de är fel, men de låter vädigt ologiskt, en luftmassemätare är ju inte mer än en luftmassemätare, så om den är större borde inte spela någon som helst roll smile

Volvo V70 "D5" (2010)
pidde91
24 augusti 2011 · 26 Inlägg

Swemil93 skrev:

Qvarnis skrev:
haha ja kanske de. smile Men jag gissar på att de var tack vare 3"Lmm. smile Men rätta min någon om jag har fel?

Kan inte säga att de är fel, men de låter vädigt ologiskt, en luftmassemätare är ju inte mer än en luftmassemätare, så om den är större borde inte spela någon som helst roll smile

va e det för slutnummer på lmm så ska jag prova dedär smile hade du chip med?

Volvo 940 turbo "Pys" (1991)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 augusti 2011 · 13 806 Inlägg

Qvarnis skrev:
Hade öppen HKS-dump på min 940 turbo! Hade inge problem vid acceleration eller tomgång som många säger. Gick felfritt helt enkelt.. O de låter mkt högre än ett öppet filter. smile Fast iof så körde jag med 3"Lmm från 960 big_smile så de är lite delade meningar om de här. Men som ni alla andra säger så har jag hört att folk haft stora problem med öppen dump. smile

fast vad man tycker och hur verkligheten ser ut är ofta ganska ofta inte riktigt samma sak

finns ingen bil med lmm som gillar att luften kastas bort

all luft som paserar lmm är uppmätt luft om denna luft bara dumpas ut i tomma intet så kommer sprutet tro att luften finns kvar fast den inte gör det längre
och då kommer bilen gå fett eftersom den uppmätta luften inte finns och då reagerar lambdasonden som märker att den går fett och då drar den tillbaka bränslemängden
och ungefär i samma veva har sprutet kommit ikapp med luftmätning och då går bilen snålt helt plötsligen och lambada ser detta och fettar på med mer soppa

med andra den stunden det tar för sprutet att hinna få till rätt blanding så kommer bilen tappa effekt
det är fakta och inget man kan blunda för

sen hurvida du känner det eller ej är en helt annan historia

många idag verkar ha missat hela anledningen till att man har en avlastningsventil på alla moderna turbo bilar
det är för att man ska hålla turbinen snurrande under växlingar dels för att få bra respons från turbon och dessutom spara turbon

då är det dumnt att förstöra hela grejen med avlastningsventilen genom att ge bilen fel bränsleblanding

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Qvarnis DIESEL-DRIFT
24 augusti 2011 · 40 Inlägg

Growe skrev:

Qvarnis skrev:
Hade öppen HKS-dump på min 940 turbo! Hade inge problem vid acceleration eller tomgång som många säger. Gick felfritt helt enkelt.. O de låter mkt högre än ett öppet filter. smile Fast iof så körde jag med 3"Lmm från 960 big_smile så de är lite delade meningar om de här. Men som ni alla andra säger så har jag hört att folk haft stora problem med öppen dump. smile

fast vad man tycker och hur verkligheten ser ut är ofta ganska ofta inte riktigt samma sak

finns ingen bil med lmm som gillar att luften kastas bort

all luft som paserar lmm är uppmätt luft om denna luft bara dumpas ut i tomma intet så kommer sprutet tro att luften finns kvar fast den inte gör det längre
och då kommer bilen gå fett eftersom den uppmätta luften inte finns och då reagerar lambdasonden som märker att den går fett och då drar den tillbaka bränslemängden
och ungefär i samma veva har sprutet kommit ikapp med luftmätning och då går bilen snålt helt plötsligen och lambada ser detta och fettar på med mer soppa

med andra den stunden det tar för sprutet att hinna få till rätt blanding så kommer bilen tappa effekt
det är fakta och inget man kan blunda för

sen hurvida du känner det eller ej är en helt annan historia

många idag verkar ha missat hela anledningen till att man har en avlastningsventil på alla moderna turbo bilar
det är för att man ska hålla turbinen snurrande under växlingar dels för att få bra respons från turbon och dessutom spara turbon

då är det dumnt att förstöra hela grejen med avlastningsventilen genom att ge bilen fel bränsleblanding

Förstår precis hur du menar. smile Men så slut är jag inte så jag inte känner om min bil tappar effekt vid t.ex en växling. Om den hade gjort de hade jag ju kastat dumpen i soptunnan hehe tongue

Original är för gubbjävlar :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang