Tona framrutorna

perryboy
26 augusti 2011 · 45 Inlägg

Vågar man göra det?
Jag har beställt tid nästa vecka!

Jag ska tona bakrutorna.

Vad tycker ni?
Svag toning fram och stark toning bak, eller bara stark toning bak?

Blir poliserna sura?Hög böter?

Tacksam för svar

drazen_gti
26 augusti 2011 · 807 Inlägg

finns en sökfunktion på gorg... men ja, poliserna/sbp blir inte glada och ja det är snyggt som fan med samma toning runt om. Du vinner inget på ljusare toning fram, det är endå olagligt...

I'd rather die like a man, than live like a coward
Stefan Varberg Supraman
26 augusti 2011 · 2 300 Inlägg

Jag rekomenderar att du kör med c:a 40% runt om.
Har du mörkare fram så ser man inte ett skit när de e mörkt.
Har en polare som gjorde de felet att ha för mörk toning, slutade med att han inte såg hur vägen såg ut och hamnade på fel sida av en refug och polisen såg de wink

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
perryboy
26 augusti 2011 · 45 Inlägg

Ok, där jag ska tona rutorna har dem inte procent utan 1-5, där 1 är ljusast och 5 är mörkast.
Funderar på att tona 1-fram och 4-bak!?

Piratstikin 2015 Dbakuten.
26 augusti 2011 · 5 092 Inlägg

Snyggt = mörk toning bak

lite snyggare mörk bak + ljusare fram (dock lika olagligt som ovan skrev)

extra snyggt = mörkt & runtom smile (helvete på natten då man nästan får hissa ner rutorna för att se ut, skönt dagstid. har klarat mig helt i ca 2 månader med tok mörkt runtom får vara lite extra uppmärksamm på poliser & hinna hissa ner framrutorna innan dom ser dig & varma fina dagar kan man ju ha dom halv nere eller helt om man känner för att vara lite extra säker wink

Böter skulle jag gissa på runt 1000:- - 1500:-? troligtvis säger dom böter eller riva på plats.

Ulf_W bilder.ulfw.se
26 augusti 2011 · 1 103 Inlägg

Ska du ha svart bak är ingen ide att tona ljust fram, det kommer ändå att se mörkt ut eftersom det är så mörkt inne i bilen. Därför kommer polisen att reagera på det.

Svart enbart bak funkar enl min åsikt på en kombi...

Snyggast är lagom ljust runt om, men lika olagligt. Dock märks det mindre...
Åkte med ljust runt om i 4 år på Golfen, bytte dock rutor vid bes för när man kommer in i hallen ser det för mörkt ut även det.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
SOLFILM Ocean Race NR:1
27 augusti 2011 · 475 Inlägg

Piratstikin skrev:
Snyggt = mörk toning bak

lite snyggare mörk bak + ljusare fram (dock lika olagligt som ovan skrev)

extra snyggt = mörkt & runtom smile (helvete på natten då man nästan får hissa ner rutorna för att se ut, skönt dagstid. har klarat mig helt i ca 2 månader med tok mörkt runtom får vara lite extra uppmärksamm på poliser & hinna hissa ner framrutorna innan dom ser dig & varma fina dagar kan man ju ha dom halv nere eller helt om man känner för att vara lite extra säker wink

Böter skulle jag gissa på runt 1000:- - 1500:-? troligtvis säger dom böter eller riva på plats.

500:- i böter är det! Riva eller ombesiktning! Men böter oavsett!

mvh
Jörgen

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa
BMW 228 Cab "M Performance" (2015)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 augusti 2011 · 14 077 Inlägg

Fattar fan inte vitsen med att tona framrutan och rutorna på framdörrarna så man inte ser ut när det blir mörkt.

Som Stefan Varberg skrev: ""Har en polare som gjorde de felet att ha för mörk toning, slutade med att han inte såg hur vägen såg ut och hamnade på fel sida av en refug!!""

Ni blir ju rent ut sagt livsfarliga i trafiken, jag skulle inte vilja möta en sån bil.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
race Race For Fun!
27 augusti 2011 · 379 Inlägg

Körde med biltemas "svarta" toning runt om på min S60 T5a och man såg inte ett skit på kvällen/natten så man fick köra med rutorna nere och efter att jag blivit förkyld ett par gånger fick jag nog och slet av skiten smile

Visst det är snyggt på foto osv. men som någon skrev så är det totalt LIVSFARLIGT!

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun
F4S4N CAD-konstruktör
1 september 2011 · 1 392 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
Jag rekomenderar att du kör med c:a 40% runt om.
Har du mörkare fram så ser man inte ett skit när de e mörkt.
Har en polare som gjorde de felet att ha för mörk toning, slutade med att han inte såg hur vägen såg ut och hamnade på fel sida av en refug och polisen såg de wink

40% är ju nästan helt svart big_smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
F4S4N CAD-konstruktör
1 september 2011 · 1 392 Inlägg

perryboy skrev:
Ok, där jag ska tona rutorna har dem inte procent utan 1-5, där 1 är ljusast och 5 är mörkast.
Funderar på att tona 1-fram och 4-bak!?

Om du har besiktningen på sommaren så tona även framrutorna. Och besiktiga den med framrutorna nere. Brukar hålla wink

Personligen tycker jag det är snyggast med en lagom toning. Skulle nog valt 2 eller kanske 3 på en 1-5 skala smile Smaksak !

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Mack Forum- och sitemoderator
1 september 2011 · 26 167 Inlägg

Vettemannen skrev:
Fattar fan inte vitsen med att tona framrutan och rutorna på framdörrarna så man inte ser ut när det blir mörkt.

Som Stefan Varberg skrev: ""Har en polare som gjorde de felet att ha för mörk toning, slutade med att han inte såg hur vägen såg ut och hamnade på fel sida av en refug!!""

Ni blir ju rent ut sagt livsfarliga i trafiken, jag skulle inte vilja möta en sån bil.

/Benny

Instämmer.
Fy fan för att möta såna som vissa här i trafiken.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
J-P-R DO IT LOW STYLE
1 september 2011 · 1 342 Inlägg

Ljus toning runtom är ju det snyggaste man kan ha. Sen om folk inte kan köra med det så kanske dom har någon form av synfel, för jag har iaf aldrig haft problem med det.

Moo
1 september 2011 · 30 Inlägg

J-P-R skrev:
Ljus toning runtom är ju det snyggaste man kan ha. Sen om folk inte kan köra med det så kanske dom har någon form av synfel, för jag har iaf aldrig haft problem med det.

Håller med dig!! har 75% fram och ser precis lika bra som utan toning!!

Har blivit stoppad 2 ggr med det och första gången fick jag ombeg och andra gången bara tillsägelse.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 september 2011 · 14 077 Inlägg

Moo skrev:

J-P-R skrev:
Ljus toning runtom är ju det snyggaste man kan ha. Sen om folk inte kan köra med det så kanske dom har någon form av synfel, för jag har iaf aldrig haft problem med det.

Håller med dig!! har 75% fram och ser precis lika bra som utan toning!!

Har blivit stoppad 2 ggr med det och första gången fick jag ombeg och andra gången bara tillsägelse.

I trafiken gäller det inte bara att se......utan även att bli sedd. Man ser fan i mig inte in i en bil som har 75% toning. Det handlar faktiskt om ögonkontakt och samarbeten i trafiken och inte bara att man ska se "tuff" ut.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Mack Forum- och sitemoderator
2 september 2011 · 26 167 Inlägg

Vettemannen skrev:

Moo skrev:

J-P-R skrev:
Ljus toning runtom är ju det snyggaste man kan ha. Sen om folk inte kan köra med det så kanske dom har någon form av synfel, för jag har iaf aldrig haft problem med det.

Håller med dig!! har 75% fram och ser precis lika bra som utan toning!!

Har blivit stoppad 2 ggr med det och första gången fick jag ombeg och andra gången bara tillsägelse.

I trafiken gäller det inte bara att se......utan även att bli sedd. Man ser fan i mig inte in i en bil som har 75% toning. Det handlar faktiskt om ögonkontakt och samarbeten i trafiken och inte bara att man ska se "tuff" ut.

/Benny

Du hann före med det jag tänkte påpeka.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Moo
2 september 2011 · 30 Inlägg

Vettemannen skrev:

Moo skrev:

J-P-R skrev:
Ljus toning runtom är ju det snyggaste man kan ha. Sen om folk inte kan köra med det så kanske dom har någon form av synfel, för jag har iaf aldrig haft problem med det.

Håller med dig!! har 75% fram och ser precis lika bra som utan toning!!

Har blivit stoppad 2 ggr med det och första gången fick jag ombeg och andra gången bara tillsägelse.

I trafiken gäller det inte bara att se......utan även att bli sedd. Man ser fan i mig inte in i en bil som har 75% toning. Det handlar faktiskt om ögonkontakt och samarbeten i trafiken och inte bara att man ska se "tuff" ut.

/Benny

Vad jag vet utefter mitt inlägg jag gjorde så har jag inte nämt något om hur tufft det är utan det får stå för dig! jag personligen tycker det är 10 gånger skönare att ha tonade sidorutor fram på kvällen då man slipper mycket av ljuset runt om! Jag brukar inte sitta och söka efter ögonkontakt när jag kör bil utan försöker sitta och kolla på vägen istället, och jag antar att även om jag har tonade rutor fram så ser folk min bil! Finns högerregel, stopp och väjningsplikt av en anledning!

gamlingen
2 september 2011 · 5 198 Inlägg

Moo skrev:

Vettemannen skrev:

Moo skrev:
Håller med dig!! har 75% fram och ser precis lika bra som utan toning!!

Har blivit stoppad 2 ggr med det och första gången fick jag ombeg och andra gången bara tillsägelse.

I trafiken gäller det inte bara att se......utan även att bli sedd. Man ser fan i mig inte in i en bil som har 75% toning. Det handlar faktiskt om ögonkontakt och samarbeten i trafiken och inte bara att man ska se "tuff" ut.

/Benny

Vad jag vet utefter mitt inlägg jag gjorde så har jag inte nämt något om hur tufft det är utan det får stå för dig! jag personligen tycker det är 10 gånger skönare att ha tonade sidorutor fram på kvällen då man slipper mycket av ljuset runt om! Jag brukar inte sitta och söka efter ögonkontakt när jag kör bil utan försöker sitta och kolla på vägen istället, och jag antar att även om jag har tonade rutor fram så ser folk min bil! Finns högerregel, stopp och väjningsplikt av en anledning!

Finns 1 grej till man får lära sej.... det är att söka ögonkontakt med andra trafikanter i korsningar. de ser inte dina ögon och kan inte läsa av dej,, troligen kan du heller inte läsa av dom. men som du säger  det är en helt annan historia.

Senast redigerat av gamlingen (2 september 2011)

J-P-R DO IT LOW STYLE
3 september 2011 · 1 342 Inlägg

gamlingen skrev:

Moo skrev:

Vettemannen skrev:

I trafiken gäller det inte bara att se......utan även att bli sedd. Man ser fan i mig inte in i en bil som har 75% toning. Det handlar faktiskt om ögonkontakt och samarbeten i trafiken och inte bara att man ska se "tuff" ut.

/Benny

Vad jag vet utefter mitt inlägg jag gjorde så har jag inte nämt något om hur tufft det är utan det får stå för dig! jag personligen tycker det är 10 gånger skönare att ha tonade sidorutor fram på kvällen då man slipper mycket av ljuset runt om! Jag brukar inte sitta och söka efter ögonkontakt när jag kör bil utan försöker sitta och kolla på vägen istället, och jag antar att även om jag har tonade rutor fram så ser folk min bil! Finns högerregel, stopp och väjningsplikt av en anledning!

Finns 1 grej till man får lära sej.... det är att söka ögonkontakt med andra trafikanter i korsningar. de ser inte dina ögon och kan inte läsa av dej,, troligen kan du heller inte läsa av dom. men som du säger  det är en helt annan historia.

I en korsning gäller ju trafikregler, om en kollision inträffar är det väl större sannolikhet att någon begått ett misstag och brytit mot en regel än att man inte lyckats få ögonkontakt. Dessutom är jag övertygad om att körkortsboken fortfarande avhandlar sådant som förutseende, sannolikhet och defensiv körning vid tveksama situationer - man kan aldrig vara nog försiktig.

För min del som kör drygt 14 000 mil per år händer det väldigt ofta att man inte får ögonkontakt med mötande förare.  Såvitt jag sett är det väldigt få som kör runt med tonade främre sidorutor och vindruta, säkert ännu färre av dessa få som kör runt med så mörkt som 75% toning.

Stress, tveksamhet, otydliga tecken och impulsivt beteende är nog en större faktor till att olyckor sker än att folk kör runt med tonade sidorutor.

Men det är ju bara vad jag tror och tycker, vad vet jag...

/Mikke

gamlingen
3 september 2011 · 5 198 Inlägg

J-P-R skrev:

gamlingen skrev:

Moo skrev:

Vad jag vet utefter mitt inlägg jag gjorde så har jag inte nämt något om hur tufft det är utan det får stå för dig! jag personligen tycker det är 10 gånger skönare att ha tonade sidorutor fram på kvällen då man slipper mycket av ljuset runt om! Jag brukar inte sitta och söka efter ögonkontakt när jag kör bil utan försöker sitta och kolla på vägen istället, och jag antar att även om jag har tonade rutor fram så ser folk min bil! Finns högerregel, stopp och väjningsplikt av en anledning!

Finns 1 grej till man får lära sej.... det är att söka ögonkontakt med andra trafikanter i korsningar. de ser inte dina ögon och kan inte läsa av dej,, troligen kan du heller inte läsa av dom. men som du säger  det är en helt annan historia.

I en korsning gäller ju trafikregler, om en kollision inträffar är det väl större sannolikhet att någon begått ett misstag och brytit mot en regel än att man inte lyckats få ögonkontakt. Dessutom är jag övertygad om att körkortsboken fortfarande avhandlar sådant som förutseende, sannolikhet och defensiv körning vid tveksama situationer - man kan aldrig vara nog försiktig.

För min del som kör drygt 14 000 mil per år händer det väldigt ofta att man inte får ögonkontakt med mötande förare.  Såvitt jag sett är det väldigt få som kör runt med tonade främre sidorutor och vindruta, säkert ännu färre av dessa få som kör runt med så mörkt som 75% toning.

Stress, tveksamhet, otydliga tecken och impulsivt beteende är nog en större faktor till att olyckor sker än att folk kör runt med tonade sidorutor.

Men det är ju bara vad jag tror och tycker, vad vet jag...

/Mikke

Man kan aldrig va nog försiktig nä.. just därför bör man söka ögon kontakt med övriga förare i KORSNINGAR. Man kan lösa en hel del missförstånd genom ögonkontakt vilket du bör ha uppmärksammat med dína 14000 mil per år..det gör till å med jag med mina 1500mil per år. Men men alla är vi olika.
Mötande förare hinner du knappast söka ögonkontakt med..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang