JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)
  • 305 Följare
  • 2 211 986 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 december 2021
Gizmojohan
26 juni 2015 · 3 295 Inlägg

Var det inte nån som körde med en 20 eller 22T?

limpa97
26 juni 2015 · 411 Inlägg

Jag hade nog valt gt28an. Tror mer på garret men är nog inget fel på td04an heller. Beror vel på lite vilken effekt du vill ha också för td04an ska väl klara lite mer smile

JKDesign
26 juni 2015 · 4 442 Inlägg

Slave_joe skrev:
Var det inte nån som körde med en 20 eller 22T?

Jojje81 har iaf en 20t, vet dock inte hur mycket han har kört med den.

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
JKDesign
26 juni 2015 · 4 442 Inlägg

limpa97 skrev:
Jag hade nog valt gt28an. Tror mer på garret men är nog inget fel på td04an heller. Beror vel på lite vilken effekt du vill ha också för td04an ska väl klara lite mer smile

Gt28an tror ja pallar mer topp effekt, dock finns ju dom som bänkat 400hk+ med 19t.

Tror det är lite mer ketchup effekt i gt28, tycker det är lite ballt. Fast frågan är hur kul det är i längden???

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
limpa97
26 juni 2015 · 411 Inlägg

JKDesign skrev:

limpa97 skrev:
Jag hade nog valt gt28an. Tror mer på garret men är nog inget fel på td04an heller. Beror vel på lite vilken effekt du vill ha också för td04an ska väl klara lite mer smile

Gt28an tror ja pallar mer topp effekt, dock finns ju dom som bänkat 400hk+ med 19t.

Tror det är lite mer ketchup effekt i gt28, tycker det är lite ballt. Fast frågan är hur kul det är i längden???

Ja precis vill man chocka folk som kör nyare bmws och liknande genom att köra ifrån dom med sin 9-5a så ska man nog ha en td04a men vill man ha snabba omkörningar så ska man nog välja en gt28 smile men iförsig tror jag det är ganska marginell skillnad mellan dom.

pontiacen
27 juni 2015 · 1 080 Inlägg

19t lär hålla längre med, iaf om du inte köper kina smile

Senast redigerat av pontiacen (27 juni 2015)

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Anders1984
27 juni 2015 · 82 Inlägg

Har tyvärr inge referenser av 19T i Saab, men kört i andra bilar och har aldrig varit missnöjd, varken med kina eller "original" smile

Har bara bra saker att säga om den. Känns "lagom" på nåt sätt.

Man kan inte baka en kaka utan MYCKET DEG!
Saab 9-5 Vector SC Biopower "Mackanized" (2007)
JKDesign
27 juni 2015 · 4 442 Inlägg

pontiacen skrev:
19t lär hålla längre med, iaf om du inte köper kina smile

Låter bra wink

Anders1984 skrev:
Har tyvärr inge referenser av 19T i Saab, men kört i andra bilar och har aldrig varit missnöjd, varken med kina eller "original" smile

Har bara bra saker att säga om den. Känns "lagom" på nåt sätt.

Lagom är ju rätt så tråkigt, men väldigt bra för att slippa massa stök och bök.

Lär va lite större chans att åka på en flygande bes med gt28an.

Får jag ut 370-380hk med 19T på e85 så är jag rätt så nöjd.

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
jojje81 George
27 juni 2015 · 1 956 Inlägg

Slå till på stort å kör 22T från turbomek.se tongue

875cc och 400+ med bibehållen org look

Quaife diff och en sjysst koppling e i princip ett måste i alla lägen.

Gt28an sparar dock en del på drivlinan för att den spoolar liiite segare än td04

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
JKDesign
27 juni 2015 · 4 442 Inlägg

jojje81 skrev:
Slå till på stort å kör 22T från turbomek.se tongue

875cc och 400+ med bibehållen org look

Quaife diff och en sjysst koppling e i princip ett måste i alla lägen.

Gt28an sparar dock en del på drivlinan för att den spoolar liiite segare än td04

Har sneglat lite på den turbon smile

Quaifen är ju en lite sur kostnad hmm men men, en vacker dag har man väl en smile

Har du sålt 9-3an???

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
jojje81 George
27 juni 2015 · 1 956 Inlägg

JKDesign skrev:

jojje81 skrev:
Slå till på stort å kör 22T från turbomek.se tongue

875cc och 400+ med bibehållen org look

Quaife diff och en sjysst koppling e i princip ett måste i alla lägen.

Gt28an sparar dock en del på drivlinan för att den spoolar liiite segare än td04

Har sneglat lite på den turbon smile

Quaifen är ju en lite sur kostnad hmm men men, en vacker dag har man väl en smile

Har du sålt 9-3an???

Yepp 9-3an är nu borta hmm

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
Opel GT "Roadster" (2008)
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
JKDesign
28 juni 2015 · 4 442 Inlägg

Update:

Fick tummen ur igår och bytte till en helt ny lmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-3c3649482e54036f5adc2426b5c4182e.jpg

Tyvärr gav inte bytet önskat resultat så nu hade jag helst velat sälja skiten sad

Spindlarna har börjat bosätta sig på bilen
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-7f1c137b324097543ecbf67aa36e5261.jpg

Om ca en vecka skall bilen gå 40mil och sedan skall motorn uppgraderas.

Vid minsta tveksamhet från bilen sida skiter jag i allt och tar 9-3an ist....

May the force be with me!

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Peterw
2 juli 2015 · 70 Inlägg

.:Vad är det du bytt i felsökningssyfte nu? Det måste ju nästan vara allt det vanliga nu?

Och jag hade satsat på en 19t, inga besiktnings problem,och kliver du på större så lär det verkligen behövas en diff i den.
Med 19t och ca 350-370 hk håller det om man kör med hjärnan smile

// Peter

JKDesign
2 juli 2015 · 4 442 Inlägg

Peterw skrev:
.:Vad är det du bytt i felsökningssyfte nu? Det måste ju nästan vara allt det vanliga nu?

Och jag hade satsat på en 19t, inga besiktnings problem,och kliver du på större så lär det verkligen behövas en diff i den.
Med 19t och ca 350-370 hk håller det om man kör med hjärnan smile

// Peter

Tack för din kommentar Peter!

Japp har bytt väldigt mycket men nu har jag hittat en orsak till felet iaf.

Kommer en update smile

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
JKDesign
2 juli 2015 · 4 442 Inlägg

Update:

Har fått en ny justerad mjukvara från nordic, var nere en sväng hos min vapendragare.
På operationsbordet
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-73ceab8bffc05ca64696b7568cb83b88.jpg

Och nu går bilen som ett jävla as, får köra försiktigt för det laddar på som fan.
Säkra omkörningar är inga problem big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f2f114a3815e9cdba8bed84945376965.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b4d8f03292de0b016c459baff28f38d0.jpg

Har hämtat ett paket från speedparts
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-3337d33d20ad929de945c0c6dca88f44.jpg

Även fått kolvarna svarvade 1,1mm
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-1d40390113d7ae19f16c83e3d3d4edf2.jpg
Riktigt snyggt gjort med bibehållen originalpil wink en rallysaab mek som har hjälpt mig, han visste direkt vad det gällde och sa att spannet man bör ligga inom är ~0,5 - 1,4mm vilket är helt korrekt. Kändes som det var rätt gubbe som gjorde detta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-4b58797f9174ddc9c50deeb4cc32a3e0.jpg

Fick även en tur i Jojje81's bmw 330 kompressor, vilket jävla åk!!!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-784685acfc6ee0373951002284a1a8fa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-83ac1f5f21f3cae5d04dc4d53b157785.jpg

Nu är det snart dags att köra till vbg och flytta in i garaget tongue
Dagliga updates / frågor kommer... Stay tuned.

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Figge__86
2 juli 2015 · 136 Inlägg

Din bil är en grym inspirations källa. Kommer förhoppningsvis kunna börja pilla med min egen till vintern när man flyttat och får garage då smile.

Har en fråga behöver köpa nya dämpare runt om till min bil men osäker på om jag ska köra på nya dämpare och sänk fjädrar eller coilover. Vad hade du valt?

JKDesign
2 juli 2015 · 4 442 Inlägg

Figge__86 skrev:
Din bil är en grym inspirations källa. Kommer förhoppningsvis kunna börja pilla med min egen till vintern när man flyttat och får garage då smile.

Har en fråga behöver köpa nya dämpare runt om till min bil men osäker på om jag ska köra på nya dämpare och sänk fjädrar eller coilover. Vad hade du valt?

Tack så mycket! Kul att höra.

Ska du köra bilen året runt och bara få lite snyggare stuk så hade jag valt dämpare och sänksats av bättre märke.

Vill du däremot ha en bil som ligger på vägen som en porsche gt3 och med möjlighet till att höja och sänk, ja då skulle jag satsa på coils.

Vilken bil är det du ska skruva med?

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Peterw
3 juli 2015 · 70 Inlägg

Skönt att du hittat problemet smile Var de mjukvaran som var något med då alltså?
Vad är det för rolig mjukvara som hittat i nu då? smile
Nu vill jag med skaffa 19t , har ju allt annat till att smile

// Peter

flinten
3 juli 2015 · 250 Inlägg

vad glad man blir att se att allt går som smort nu när problemet var närmare än vad man tror smile

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
Figge__86
3 juli 2015 · 136 Inlägg

JKDesign skrev:

Figge__86 skrev:
Din bil är en grym inspirations källa. Kommer förhoppningsvis kunna börja pilla med min egen till vintern när man flyttat och får garage då smile.

Har en fråga behöver köpa nya dämpare runt om till min bil men osäker på om jag ska köra på nya dämpare och sänk fjädrar eller coilover. Vad hade du valt?

Tack så mycket! Kul att höra.

Ska du köra bilen året runt och bara få lite snyggare stuk så hade jag valt dämpare och sänksats av bättre märke.

Vill du däremot ha en bil som ligger på vägen som en porsche gt3 och med möjlighet till att höja och sänk, ja då skulle jag satsa på coils.

Vilken bil är det du ska skruva med?

Bilen ska användas året runt och jag gillar att köra på kurviga vägar. Det är bmwn jag ska skruva med

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang