JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)
  • 305 Följare
  • 2 211 988 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 december 2021
jojje81 George
8 juli 2015 · 1 956 Inlägg

Lugnt å lugnt tongue

Kolla så inte munstyckerna har dagit stryk.

Nolla som jag sa så ska det va lugnt.
Kolvhöjden e inget fel på..

vänd även på toppen upp å ner å kolla tätheten på dina väntiler.
Använd tex spolavätska eller ngt annat med låg ytspännhet.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
Mr_Lööf
8 juli 2015 · 1 912 Inlägg

Det går att nolla motorn utan att använda sig utav de gulmarkerade länkarna. Vilket jag gjorde på min 9-5:a ifjol. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
jojje81 George
8 juli 2015 · 1 956 Inlägg

Mr_Lööf skrev:
Det går att nolla motorn utan att använda sig utav de gulmarkerade länkarna. Vilket jag gjorde på min 9-5:a ifjol. smile

Klart det går.. men nu vill vi underlätta så mycket som möjligt för JK som gör detta för första gången så det är enklast att göra så.. då e man dessutom 100% på att det e rätt wink

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
Gizmojohan
8 juli 2015 · 3 295 Inlägg

Trist när det ska strula;) hoppas allt löser sig

Mr_Lööf
8 juli 2015 · 1 912 Inlägg

jojje81 skrev:
Klart det går.. men nu vill vi underlätta så mycket som möjligt för JK som gör detta för första gången så det är enklast att göra så.. då e man dessutom 100% på att det e rätt wink

Man är ju 100% säker med nollställningsmarkeringarna också. wink Jag tycker inte det underlättar så värst mycket. Men vi är ju alla olika. Jag satsar alltid på att vara noggrann med nollningen av vevaxeln och sen dra runt motorn 2st vevaxelvarv. Nolla och se att kamaxlarna står rätt. smile

Dock så får JK göra på det sättet han tycker är bäst! smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
JKDesign
8 juli 2015 · 4 442 Inlägg

jojje81 skrev:

Mr_Lööf skrev:
Det går att nolla motorn utan att använda sig utav de gulmarkerade länkarna. Vilket jag gjorde på min 9-5:a ifjol. smile

Klart det går.. men nu vill vi underlätta så mycket som möjligt för JK som gör detta för första gången så det är enklast att göra så.. då e man dessutom 100% på att det e rätt wink

Exakt, jag är inte vasaste kniven i lådan...än! Bara göra om och göra rätt.

Mr_lööf: jag tror min andra och tredje nollning blev klockren utan gulmarkeringarna. Men börjar tröttna på backjobb nu även om det är bra träning smile

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
jojje81 George
8 juli 2015 · 1 956 Inlägg

Om man har dom gula länkarna vid kammarna och veven nollad så finns det 1 sträck på varje kamdrev. Sträcket på  Avgaskammens drev ska då ligga i den gula längen. Sträcket på insugskammens drev ska då ligga mellan dom 2 gula länkarna.. då kan man inte misslyckas.

I annat fall om man endast följer kammarnas och överfallets sträck så går det att ta en kugg fel.. dom e knappast 100%

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
Opel GT "Roadster" (2008)
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
JKDesign
9 juli 2015 · 4 442 Inlägg

Update:

Började skruva väldigt sent idag, men har kommit en bit iaf smile

Här har vi problemet (stoppet)
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-1a61dfd9e08497181551ad0093761058.jpg
Och när dom är vända rätt kommer denna åt rätt håll 👍
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-7b22012a8226d2efb069b4a32ad39ef9.jpg

Ner med tråget och vända rätt alla kolvar + vända stakarna så att siffermarkeringen är mot avgassidan
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b6e4e5cdd9fab14deeb880e2be07bf55.jpg

Nollade allt och monterade så som det skall vara(dock utan gulmarkeringarna på rätt ställe) nu gick det kanon med 2 varv på veven och kammarna stog perfekt efter varven
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-255e0f98f37e975a249933563235e7bb.jpg

Nu börjar det likna en motor igen smile har en del kvar att montera innan start men det får bli imorgon eller lördag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-6a692b7da2bb8d252fe75f9587e6299c.jpg

Tack för all hjälp och råd ni har kommit med!

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Mr_Lööf
10 juli 2015 · 1 912 Inlägg

Kanon! smile Kikade du på kolvkylningsmunstyckena hur de såg ut?

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
jojje81 George
10 juli 2015 · 1 956 Inlägg

Startat än?

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
JKDesign
10 juli 2015 · 4 442 Inlägg

jojje81 skrev:
Startat än?

Har varit på Liseberg hela dagen med dottern idag, men ska försöka finna motivation och skruva ihop det sista så jag kan starta ikväll. Men vi får se....

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Gizmojohan
10 juli 2015 · 3 295 Inlägg

Jorå! Kom igen nu! Vill se en uppstart!smile

JKDesign
10 juli 2015 · 4 442 Inlägg

Slave_joe skrev:
Jorå! Kom igen nu! Vill se en uppstart!smile

Har skruvat ihop nästan allt nu wink

Ska käka lite sen blir det uppstart....

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
limpa97
10 juli 2015 · 411 Inlägg

Provstartat än? tongue

JKDesign
10 juli 2015 · 4 442 Inlägg

Update:

MOTORN STARTADE big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ee829c19da6524a647fc9d9073845561.jpg

Den gick riktigt jämnt och fint, men... För det finns ju alltid ett men.

Det hörs lätt ventilknack, men jag misstänker att det försvinner när oljan har tryckts runt överallt???

Sen blev jag lite nervös när ja skulle vrida på tändningen, check engine bara hoppade och blinkade...
Vafan nu då tänkte ja, hade glömt skruva tillbaka en liten liten jordkabel som skall sitta på baksidan av toppen wink

Nu ska jag fira att den startade och invänta era kommentarer angående ventilknacket

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Buhr Irok Udont
10 juli 2015 · 171 Inlägg

Helt obildad när det gäller knacken men måste ändå få säga fan va grymt jobb du lägger ner och sjukt snyggt det blev med allt guld under huven! big_smile

Audi 80 (1983)
Mr_Lööf
10 juli 2015 · 1 912 Inlägg

Min knackade som satan när jag hade fått ihop min. Men då hade jag även haft mina tryckare i rengörningsbad.

Ha koll på det skulle det inte bli mindre för att sen försvinna så kan du börja dra öronen åt dig. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
JKDesign
10 juli 2015 · 4 442 Inlägg

Buhr skrev:
Helt obildad när det gäller knacken men måste ändå få säga fan va grymt jobb du lägger ner och sjukt snyggt det blev med allt guld under huven! big_smile

Stort tack till dig, var faktiskt mer krävande än vad jag trodde. Men nu har jag lärt mig en hel del.

Mr_Lööf skrev:
Min knackade som satan när jag hade fått ihop min. Men då hade jag även haft mina tryckare i rengörningsbad.

Ha koll på det skulle det inte bli mindre för att sen försvinna så kan du börja dra öronen åt dig. smile

Men nu är dina tysta utan vidare åtgärd?

Jag tvättade ju av toppen med brääklean så misstänker att dom är rätt så torra nu vid uppstart.

Tar väl en liten stund innan oljan hittar upp överallt?

Senast redigerat av JKDesign (10 juli 2015)

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Tiiimpa
10 juli 2015 · 465 Inlägg

blev ju grymt snyggt !! big_smile man saknar sin saab hmm ibland går man i tankarna att åka och köpa tillbaka den wink

Volvo V60 D3 R-design "Rödluvan" (2011)
JKDesign
10 juli 2015 · 4 442 Inlägg

Tiiimpa skrev:
blev ju grymt snyggt !! big_smile man saknar sin saab hmm ibland går man i tankarna att åka och köpa tillbaka den wink

Tack Tiiimpa! Ja saab är något speciellt smile iaf dom lite äldre.

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang