Mr_Lööf skrev: Det går att nolla motorn utan att använda sig utav de gulmarkerade länkarna. Vilket jag gjorde på min 9-5:a ifjol.
Klart det går.. men nu vill vi underlätta så mycket som möjligt för JK som gör detta för första gången så det är enklast att göra så.. då e man dessutom 100% på att det e rätt
jojje81 skrev: Klart det går.. men nu vill vi underlätta så mycket som möjligt för JK som gör detta för första gången så det är enklast att göra så.. då e man dessutom 100% på att det e rätt
Man är ju 100% säker med nollställningsmarkeringarna också. Jag tycker inte det underlättar så värst mycket. Men vi är ju alla olika. Jag satsar alltid på att vara noggrann med nollningen av vevaxeln och sen dra runt motorn 2st vevaxelvarv. Nolla och se att kamaxlarna står rätt.
Dock så får JK göra på det sättet han tycker är bäst!
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Mr_Lööf skrev: Det går att nolla motorn utan att använda sig utav de gulmarkerade länkarna. Vilket jag gjorde på min 9-5:a ifjol.
Klart det går.. men nu vill vi underlätta så mycket som möjligt för JK som gör detta för första gången så det är enklast att göra så.. då e man dessutom 100% på att det e rätt
Exakt, jag är inte vasaste kniven i lådan...än! Bara göra om och göra rätt.
Mr_lööf: jag tror min andra och tredje nollning blev klockren utan gulmarkeringarna. Men börjar tröttna på backjobb nu även om det är bra träning
Om man har dom gula länkarna vid kammarna och veven nollad så finns det 1 sträck på varje kamdrev. Sträcket på Avgaskammens drev ska då ligga i den gula längen. Sträcket på insugskammens drev ska då ligga mellan dom 2 gula länkarna.. då kan man inte misslyckas.
I annat fall om man endast följer kammarnas och överfallets sträck så går det att ta en kugg fel.. dom e knappast 100%
Började skruva väldigt sent idag, men har kommit en bit iaf
Här har vi problemet (stoppet) Och när dom är vända rätt kommer denna åt rätt håll 👍
Ner med tråget och vända rätt alla kolvar + vända stakarna så att siffermarkeringen är mot avgassidan
Nollade allt och monterade så som det skall vara(dock utan gulmarkeringarna på rätt ställe) nu gick det kanon med 2 varv på veven och kammarna stog perfekt efter varven
Nu börjar det likna en motor igen har en del kvar att montera innan start men det får bli imorgon eller lördag.
Har varit på Liseberg hela dagen med dottern idag, men ska försöka finna motivation och skruva ihop det sista så jag kan starta ikväll. Men vi får se....
Den gick riktigt jämnt och fint, men... För det finns ju alltid ett men.
Det hörs lätt ventilknack, men jag misstänker att det försvinner när oljan har tryckts runt överallt???
Sen blev jag lite nervös när ja skulle vrida på tändningen, check engine bara hoppade och blinkade... Vafan nu då tänkte ja, hade glömt skruva tillbaka en liten liten jordkabel som skall sitta på baksidan av toppen
Nu ska jag fira att den startade och invänta era kommentarer angående ventilknacket
Buhr skrev: Helt obildad när det gäller knacken men måste ändå få säga fan va grymt jobb du lägger ner och sjukt snyggt det blev med allt guld under huven!
Stort tack till dig, var faktiskt mer krävande än vad jag trodde. Men nu har jag lärt mig en hel del.
Mr_Lööf skrev: Min knackade som satan när jag hade fått ihop min. Men då hade jag även haft mina tryckare i rengörningsbad.
Ha koll på det skulle det inte bli mindre för att sen försvinna så kan du börja dra öronen åt dig.
Men nu är dina tysta utan vidare åtgärd?
Jag tvättade ju av toppen med brääklean så misstänker att dom är rätt så torra nu vid uppstart.
Tar väl en liten stund innan oljan hittar upp överallt?