JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)
  • 305 Följare
  • 2 210 939 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 december 2021
JKDesign
20 augusti 2015 · 4 442 Inlägg

index skrev:
Kul projekt att följa.
Det kan inte vara så att du inte fick det helt tätt bara så nya pumpen sög tjuvluft eller liknande?

JKDesign skrev:
Update:

Original pumpen levererade soppan mycket bättre än walbro gss341 hmm

Vid test nu gick bilen med endast 1-3 misständningar som inte kändes av något.
Så all jävla bök från början har berot på walbro pumpen hmm får köra lite lugnt med original nu sen lutar det nog åt att skaffa en AEM 320lph pump som är avsedd för e85.

En god tanke, men i och med att jag hade uppe pumpen och kontrollmonterade den igen så tvivlar jag starkt på det dock.

rcy skrev:
Skumt, jag kör en Walbro GSS341 i min 9-3, och den har levererat tillräckligt med etanol för ~320 häst i 3-4 år nu utan minsta problem.
Jag håller nog med index här, är du säker på att pumpen blev ordentligt installerad så den inte tjuvsuger eller har nåt veck på någon slang någonstans?

Inget veck på någon slang då jag hade uppe pumpen en gång extra. Men jag kanske fick tag i ett "måndags ex".
Det är inte etanolen som har pajat den heller för den har gått lika dåligt hela tiden tyvärr hmm

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
JKDesign
20 augusti 2015 · 4 442 Inlägg

Micke181 skrev:
Gjorde lite ont i själen när du dragit fingret på bilen när den är skitig!!

Jag lovar dig att den överlever wink så bespara din själ. Denna bilen poleras och vaxas typ 3-4ggr om året så det är lugnt. Hade det varit en köningsegg kanske jag hade struntat i att dra fingret smile

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
JKDesign
21 augusti 2015 · 4 442 Inlägg

Tankade 98 oktan igår och bilen går riktigt fint även på bensin. Bra tryck över hela registret smile

Laddar 1,4bar vilket känns rätt optimalt med 15t snurran.

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-50309658ad12a535e5589f402451f4ba.jpg

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Inhaler
21 augusti 2015 · 45 Inlägg

JKDesign skrev:

Inhaler skrev:

JKDesign skrev:

Stort tack för din kommentar! Uppskattas verkligen!

Har man tak över huvudet och gott om tid på sig kan man lösa det mesta på egen hand wink

Ja absolut smile
synd man inte bodde granne med dig big_smile Då hade man lärt sig en hel del smile
Kommer plocka isär min motor som sagt.. misstänker kolvras.... aldrig haft isär en saab motor förr så det blir intressant....
Jag ber gärna om råd framöver sen om det är ok...då du precis haft isär din.

Jo det har du ju rätt i ... du klarade det i ditt garage så då ska väl jag lyckas med tongue

Har du några frågor är det bara ställa dom så får vi se om vi kan hjälpas åt wink

Tack så mycket ! Gärna det smile

Inhaler™
*[..Life came to a point where suffocation will be better then breathe..]
jojje81 George
21 augusti 2015 · 1 956 Inlägg

JKDesign skrev:
Tankade 98 oktan igår och bilen går riktigt fint även på bensin. Bra tryck över hela registret smile

Laddar 1,4bar vilket känns rätt optimalt med 15t snurran.

http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-50309658ad12a535e5589f402451f4ba.jpg

Gött att det funkar nu smile

När tar vi ett race då?

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
Opel GT "Roadster" (2008)
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
JKDesign
22 augusti 2015 · 4 442 Inlägg

jojje81 skrev:

JKDesign skrev:
Tankade 98 oktan igår och bilen går riktigt fint även på bensin. Bra tryck över hela registret smile

Laddar 1,4bar vilket känns rätt optimalt med 15t snurran.

http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-50309658ad12a535e5589f402451f4ba.jpg

Gött att det funkar nu smile

När tar vi ett race då?

Visst är det, så snart som möjligt wink

Har du fått ordning på 9-5an?

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
jojje81 George
22 augusti 2015 · 1 956 Inlägg

Nää fan.. den går lite halvbra bara.. men jag kan nog ha en ide till problemet...

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
Opel GT "Roadster" (2008)
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
JKDesign
22 augusti 2015 · 4 442 Inlägg

Update 9-3an:

Har haft ett öppet filter som har legat och värmt ett tag, blev dags att kasta i det nu.

Original
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-1b42263fd22bd95f56a7439293a32d67.jpg

Bort med originalburken och städa lite under
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-4d4eddd704671e805a9391c1323fe05a.jpg

Efter lite måttande så satt det på plats där jag ville ha det, stripade fast insugsröret så allt sitter stabilt.
Ska tillverka en snygg värmeplåt så småningom
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-c1a55bad41aae6ba6b1262d15f5d6557.jpg

Ser riktigt maffigt ut när man ser filtret till skillnad från 9-5an.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-d335adf473ca05a76897579a43aa1e5f.jpg

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
JKDesign
25 augusti 2015 · 4 442 Inlägg

Fortsätter med lite lätta uppgraderingar på 9-3an.


H&R sats med 45/45 sänkning kan bli riktigt nice, sen lite bussningar för att bli av med klonkande I framvagnen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-c6e9e97c4c6c5042abb6ee7194ee98e4.jpg

Blir eventuellt montering I helgen om grejerna hinner komma hem. cool

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
JKDesign
26 augusti 2015 · 4 442 Inlägg

Gaaalet snabb leverans ifrån speedparts.

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-cb99721b67764e650514cf6ba5d0b036.jpg

1dygns leverans tvärs över sverige är fan express hastighet 👍

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
rcy
26 augusti 2015 · 1 705 Inlägg

JKDesign skrev:
Gaaalet snabb leverans ifrån speedparts.

1dygns leverans tvärs över sverige är fan express hastighet 👍

Jävla tur du har då, jag bor mitt i Sverige och har väntat i över två år på mina grejer.

Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
BMW 325i "isbilen" (1992)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
JKDesign
27 augusti 2015 · 4 442 Inlägg

rcy skrev:

JKDesign skrev:
Gaaalet snabb leverans ifrån speedparts.

1dygns leverans tvärs över sverige är fan express hastighet 👍

Jävla tur du har då, jag bor mitt i Sverige och har väntat i över två år på mina grejer.

HAha, vet att Speedparts har gått igenom en tuff period. Nu verkar dom vara stabilt på banan igen smile

Vad har du väntat på i 2 år?

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
rcy
27 augusti 2015 · 1 705 Inlägg

JKDesign skrev:

rcy skrev:

JKDesign skrev:
Gaaalet snabb leverans ifrån speedparts.

1dygns leverans tvärs över sverige är fan express hastighet 👍

Jävla tur du har då, jag bor mitt i Sverige och har väntat i över två år på mina grejer.

HAha, vet att Speedparts har gått igenom en tuff period. Nu verkar dom vara stabilt på banan igen smile

Vad har du väntat på i 2 år?

Bussningar och lagerstöd. Var även ett luftfilter med i beställningen, men det kom efter nån månad.
Men bilen det skulle sitta på är sedan länge såld, så det är skitsamma egentligen, mest en principsak. smile

JKDesign
30 augusti 2015 · 4 442 Inlägg

9-3 update:

En liten före bild
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-881be881a9496022f2d8a147a364e405.jpg

Old vs new
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-3426bc48bebfa2ae267091adcf1aced8.jpg

Så skönt att skruva med en nyare bil för en gångsskull, allt sitter inte som f*n.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-834fe8cb9ff79afe8d2643bec34782c2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b592b280a4cfba656ee50dce4a727e07.jpg

Passade även på att torka av fälgarna invändigt lite när dom ändå var loss
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-cba94631a7a378b9087eef3b486fe043.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-59e8a192a80e73a4e087567dc22b25ac.jpg

Old vs new bak
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-7344457e7123f1ff862a9177fff6f9fc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-bd67bd569d839015fb3e2accb93d1887.jpg

Hela bytet gick som en dans tack vare denna lilla rackarn
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f144f639c7bc3ece12f590df549851c0.jpg

Bytte fjädrar runt om på under 2 timmar och då lackade jag oken/skivorna, putsade upp fjäderbenen, smorde upp topplagringar osv tongue

Kommer bättre helhetsbilder när fjädrarna har satt sig lite
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-869d11d00873c0e73d480b6eb1d15799.jpg

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Connyconny
30 augusti 2015 · 276 Inlägg

Snyggt! De gick ju snabbt och lätt. Funderar på att sänka min med, det gör mycket för utseendet.

JKDesign
30 augusti 2015 · 4 442 Inlägg

Connyconny skrev:
Snyggt! De gick ju snabbt och lätt. Funderar på att sänka min med, det gör mycket för utseendet.

Tackar, ja det gör ju mycket för utseendet. Men körkänslan är sjukt mycket bättre nu. Original är ju väldig kompromiss mellan sport och komfort. H&r fjädrarna är ju ännu mer sport. Men samtidigt väldigt sköna att köra med.

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Iamjonas
30 augusti 2015 · 226 Inlägg

Hur mkt sänkte du?

Buhr Irok Udont
30 augusti 2015 · 171 Inlägg

Iamjonas skrev:
Hur mkt sänkte du?

45/45 står där uppe big_smile

Audi 80 (1983)
JKDesign
30 augusti 2015 · 4 442 Inlägg

Buhr skrev:

Iamjonas skrev:
Hur mkt sänkte du?

45/45 står där uppe big_smile

Korrekt wink

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
JKDesign
30 augusti 2015 · 4 442 Inlägg

Två bilar = dubbelt så roligt att tvätta smile

Sänkningen blev väldigt lagom, räknar med att dom sjunker ihop 0,5cm sen också typ.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-9444b50ecda7ff2f9ac14f3027f5af83.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-73e2a3f4d8b9b0580628c6870ec80642.jpg

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang