JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)
  • 305 Följare
  • 2 213 002 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 december 2021
JKDesign
2 december 2015 · 4 442 Inlägg

rcy skrev:

JKDesign skrev:

jojje81 skrev:
14k för en sketen gt28a? Haha vafan!
maptunparts kan verkligen ta betalt.


http://www.gikturbo.se/performance/turb … 47-1s.html

Haha precis detta jag menar, maptun har alltså bara rätt uppåner dubblat priset. Skrämmande!

Det Maptun säljer är inte samma agg som det GIK säljer, kolla specen på kompressor så ser ni.
Det finns fyra olika agg som alla heter GT2871, har man inte koll på skillnaderna rekommenderar jag att man vänder sig till någon som har koll.

GIK har ju exakt det som Maptun säljer, med samma spec på kompressor för 7940:-.

Maptun är ett bra företag och väldigt serviceminded, men dom kan ta betalt av okunniga människor.
Jag fick tex betala 150:- för 2st m6 och 4st muttrar, att ingen reagerat innan tyder ju bara på okunskap.
Det jag beställde var "distanser" till spridarbryggan.

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
jojje81 George
2 december 2015 · 1 956 Inlägg

rcy skrev:

JKDesign skrev:

jojje81 skrev:
14k för en sketen gt28a? Haha vafan!
maptunparts kan verkligen ta betalt.


http://www.gikturbo.se/performance/turb … 47-1s.html

Haha precis detta jag menar, maptun har alltså bara rätt uppåner dubblat priset. Skrämmande!

Det Maptun säljer är inte samma agg som det GIK säljer, kolla specen på kompressor så ser ni.
Det finns fyra olika agg som alla heter GT2871, har man inte koll på skillnaderna rekommenderar jag att man vänder sig till någon som har koll.

Uppenbarligen har jag ingen koll och du har full koll... handla du på maptun så köper jag på tex GIK.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
jojje81 George
2 december 2015 · 1 956 Inlägg

rcy skrev:

JKDesign skrev:

jojje81 skrev:
14k för en sketen gt28a? Haha vafan!
maptunparts kan verkligen ta betalt.


http://www.gikturbo.se/performance/turb … 47-1s.html

Haha precis detta jag menar, maptun har alltså bara rätt uppåner dubblat priset. Skrämmande!

Det Maptun säljer är inte samma agg som det GIK säljer, kolla specen på kompressor så ser ni.
Det finns fyra olika agg som alla heter GT2871, har man inte koll på skillnaderna rekommenderar jag att man vänder sig till någon som har koll.

http://www.gikturbo.se/performance/turb … 5004s.html

Ta en titt här mr rcy

Nu har alla koll... även du

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
Opel GT "Roadster" (2008)
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
limpa97
2 december 2015 · 411 Inlägg

rcy skrev:

JKDesign skrev:

jojje81 skrev:
14k för en sketen gt28a? Haha vafan!
maptunparts kan verkligen ta betalt.


http://www.gikturbo.se/performance/turb … 47-1s.html

Haha precis detta jag menar, maptun har alltså bara rätt uppåner dubblat priset. Skrämmande!

Det Maptun säljer är inte samma agg som det GIK säljer, kolla specen på kompressor så ser ni.
Det finns fyra olika agg som alla heter GT2871, har man inte koll på skillnaderna rekommenderar jag att man vänder sig till någon som har koll.

Ja precis. Det är 2 helt olika aggregat

Gizmojohan
2 december 2015 · 3 295 Inlägg

Oavsett om det är skillnader så lär ju inte dom skillnaderna vara värda typ 7000 mer?

JKDesign
2 december 2015 · 4 442 Inlägg

Slave_joe skrev:
Oavsett om det är skillnader så lär ju inte dom skillnaderna vara värda typ 7000 mer?

Helt riktigt, även om det skulle skilja i specen(vilket det inte gör) så är det inte värt att dubbla priset.

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
jojje81 George
2 december 2015 · 1 956 Inlägg

limpa97 skrev:

rcy skrev:

JKDesign skrev:

Haha precis detta jag menar, maptun har alltså bara rätt uppåner dubblat priset. Skrämmande!

Det Maptun säljer är inte samma agg som det GIK säljer, kolla specen på kompressor så ser ni.
Det finns fyra olika agg som alla heter GT2871, har man inte koll på skillnaderna rekommenderar jag att man vänder sig till någon som har koll.

Ja precis. Det är 2 helt olika aggregat

Jag länkade till 2 helt lika aggregat i inlägget ovan... la inte ner den tiden på att kolla specen första gången.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
Opel GT "Roadster" (2008)
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
JKDesign
5 december 2015 · 4 442 Inlägg

Update:

Har varit uppe och skruvat lite på morgonen, dags för uppgradering till aem 320lph pumpen som tål:
Bensin,Etanol & Metanol smile hade varit coolt med en metanol mapp också smile

Bilen har gått konstigt senaste veckan, varit knepig i starten och inte velat ha full gas.
Här är anledningen hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-cb1f3894799798c9ab001ab637c00cf1.jpg
Ett varningens finger till biltemas bränsleslang!!! Köp inte den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-36cda95afe8cd37f24c0c48ef653665b.jpg

Byttes ut mot en riktig armerad bränsleslng som tål x antal bar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-824481c20fae7e3e3fb1a3147c4d1e48.jpg

Oem vs AEM tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-a9d2ff503ea3de57567108152b37db21.jpg

Skarvade ihop armaturen med pumpen, t.o.m jag lyckas med elen när man har sånahär finesser
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-1e4addb7e2c577b0d16b826a569d07f3.jpg

Så nu är den redo för mer tuning på måndag då spridarna åker ner och ny programvara.

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
volvoglracing
5 december 2015 · 531 Inlägg

JKDesign skrev:
Update:

Har varit uppe och skruvat lite på morgonen, dags för uppgradering till aem 320lph pumpen som tål:
Bensin,Etanol & Metanol smile hade varit coolt med en metanol mapp också smile

Bilen har gått konstigt senaste veckan, varit knepig i starten och inte velat ha full gas.
Här är anledningen hmm
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-cb1f3894799798c9ab001ab637c00cf1.jpg
Ett varningens finger till biltemas bränsleslang!!! Köp inte den.
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-36cda95afe8cd37f24c0c48ef653665b.jpg

Byttes ut mot en riktig armerad bränsleslng som tål x antal bar.
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-824481c20fae7e3e3fb1a3147c4d1e48.jpg

Oem vs AEM tongue
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-a9d2ff503ea3de57567108152b37db21.jpg

Skarvade ihop armaturen med pumpen, t.o.m jag lyckas med elen när man har sånahär finesser
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-1e4addb7e2c577b0d16b826a569d07f3.jpg

Så nu är den redo för mer tuning på måndag då spridarna åker ner och ny programvara.

Kommer vi att få se någon ny snurra eller hur går förhandlingarna där hemma? wink

Mervolic Yawn...
5 december 2015 · 3 151 Inlägg

volvoglracing skrev:
Kommer vi att få se någon ny snurra eller hur går förhandlingarna där hemma? wink

Äh, bara att förklara för frugan att det är 200+ personer som tvingar dig att göra det här, och rent statistiskt borde cirka 4st av dessa 200 vara psykopater, så det är bäst att lyda, helt enkelt!

JKDesign
5 december 2015 · 4 442 Inlägg

Mervolic skrev:

volvoglracing skrev:
Kommer vi att få se någon ny snurra eller hur går förhandlingarna där hemma? wink

Äh, bara att förklara för frugan att det är 200+ personer som tvingar dig att göra det här, och rent statistiskt borde cirka 4st av dessa 200 vara psykopater, så det är bäst att lyda, helt enkelt!

Haha riktigt bra ursäkt smile

Så här ligger det till, denna bilen är inte min drömbil utan är mer en punkt a - b bil med stil och fort tongue

Jag skulle kunna köpa en Garrett gt3071r, men för att få ut max av snurran så blir det för mycket merkostnader

*Gt3071r ~ 10k inkl aktuator + tillbehör
*inloppsrör ~ 800
*extraktorgrenrör ~ 3k
*svetsa om dp till v-band ~ 500
*diff + koppling m.m ~ 20k

Säg 35 tusen i runda slängar för att få ut ca 500hk + kostnad för mappning.

Jag kommer att köra på spåret att bygga om min 15t#5 till 19t#7 och svetsa eget grövre inloppsrör.
Satsar på att få ut 380-400hk.

Att lägga ut stora pengar på en saab är rätt så förkastligt, finns ingen som betalar dom summorna när man säljer.
Däremot en supra med fina delar under huven får men betala en hel del för.

Tror det blir rätt spännande att följa turbo uppgraderingen ändå wink

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
volvoglracing
5 december 2015 · 531 Inlägg

JKDesign skrev:

Mervolic skrev:

volvoglracing skrev:
Kommer vi att få se någon ny snurra eller hur går förhandlingarna där hemma? wink

Äh, bara att förklara för frugan att det är 200+ personer som tvingar dig att göra det här, och rent statistiskt borde cirka 4st av dessa 200 vara psykopater, så det är bäst att lyda, helt enkelt!

Haha riktigt bra ursäkt smile

Så här ligger det till, denna bilen är inte min drömbil utan är mer en punkt a - b bil med stil och fort tongue

Jag skulle kunna köpa en Garrett gt3071r, men för att få ut max av snurran så blir det för mycket merkostnader

*Gt3071r ~ 10k inkl aktuator + tillbehör
*inloppsrör ~ 800
*extraktorgrenrör ~ 3k
*svetsa om dp till v-band ~ 500
*diff + koppling m.m ~ 20k

Säg 35 tusen i runda slängar för att få ut ca 500hk + kostnad för mappning.

Jag kommer att köra på spåret att bygga om min 15t#5 till 19t#7 och svetsa eget grövre inloppsrör.
Satsar på att få ut 380-400hk.

Att lägga ut stora pengar på en saab är rätt så förkastligt, finns ingen som betalar dom summorna när man säljer.
Däremot en supra med fina delar under huven får men betala en hel del för.

Tror det blir rätt spännande att följa turbo uppgraderingen ändå wink

Det blir absolut intressant att följa projektet trots att det "endast" blir en uppdaterad 15t istället. smile
Du gav mig annars en ide där med att uppdatera turbon för jag sitter nämligen på en 16t med 7:ans avgashus som jag nu tänkt uppdatera till 19t. Men då har jag en fundering som jag inte fått svar på i min egna projekttråd, klarar 7:ans avgashus av att äta den nya avgasvolymen som 19t-kompressorhuset levererar?

AeroMackan
5 december 2015 · 607 Inlägg

volvoglracing skrev:

JKDesign skrev:

Mervolic skrev:

Äh, bara att förklara för frugan att det är 200+ personer som tvingar dig att göra det här, och rent statistiskt borde cirka 4st av dessa 200 vara psykopater, så det är bäst att lyda, helt enkelt!

Haha riktigt bra ursäkt smile

Så här ligger det till, denna bilen är inte min drömbil utan är mer en punkt a - b bil med stil och fort tongue

Jag skulle kunna köpa en Garrett gt3071r, men för att få ut max av snurran så blir det för mycket merkostnader

*Gt3071r ~ 10k inkl aktuator + tillbehör
*inloppsrör ~ 800
*extraktorgrenrör ~ 3k
*svetsa om dp till v-band ~ 500
*diff + koppling m.m ~ 20k

Säg 35 tusen i runda slängar för att få ut ca 500hk + kostnad för mappning.

Jag kommer att köra på spåret att bygga om min 15t#5 till 19t#7 och svetsa eget grövre inloppsrör.
Satsar på att få ut 380-400hk.

Att lägga ut stora pengar på en saab är rätt så förkastligt, finns ingen som betalar dom summorna när man säljer.
Däremot en supra med fina delar under huven får men betala en hel del för.

Tror det blir rätt spännande att följa turbo uppgraderingen ändå wink

Det blir absolut intressant att följa projektet trots att det "endast" blir en uppdaterad 15t istället. smile
Du gav mig annars en ide där med att uppdatera turbon för jag sitter nämligen på en 16t med 7:ans avgashus som jag nu tänkt uppdatera till 19t. Men då har jag en fundering som jag inte fått svar på i min egna projekttråd, klarar 7:ans avgashus av att äta den nya avgasvolymen som 19t-kompressorhuset levererar?

7ans avgashus funkar fint med 19t. Finns några som har 19t med 7ans hus och kör över 430hk i sina Saabar smile

JKDesign
5 december 2015 · 4 442 Inlägg

AeroMackan skrev:
7ans avgashus funkar fint med 19t. Finns några som har 19t med 7ans hus och kör över 430hk i sina Saabar smile

Låter riktigt bra wink

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
volvoglracing
6 december 2015 · 531 Inlägg

AeroMackan skrev:

volvoglracing skrev:

JKDesign skrev:

Haha riktigt bra ursäkt smile

Så här ligger det till, denna bilen är inte min drömbil utan är mer en punkt a - b bil med stil och fort tongue

Jag skulle kunna köpa en Garrett gt3071r, men för att få ut max av snurran så blir det för mycket merkostnader

*Gt3071r ~ 10k inkl aktuator + tillbehör
*inloppsrör ~ 800
*extraktorgrenrör ~ 3k
*svetsa om dp till v-band ~ 500
*diff + koppling m.m ~ 20k

Säg 35 tusen i runda slängar för att få ut ca 500hk + kostnad för mappning.

Jag kommer att köra på spåret att bygga om min 15t#5 till 19t#7 och svetsa eget grövre inloppsrör.
Satsar på att få ut 380-400hk.

Att lägga ut stora pengar på en saab är rätt så förkastligt, finns ingen som betalar dom summorna när man säljer.
Däremot en supra med fina delar under huven får men betala en hel del för.

Tror det blir rätt spännande att följa turbo uppgraderingen ändå wink

Det blir absolut intressant att följa projektet trots att det "endast" blir en uppdaterad 15t istället. smile
Du gav mig annars en ide där med att uppdatera turbon för jag sitter nämligen på en 16t med 7:ans avgashus som jag nu tänkt uppdatera till 19t. Men då har jag en fundering som jag inte fått svar på i min egna projekttråd, klarar 7:ans avgashus av att äta den nya avgasvolymen som 19t-kompressorhuset levererar?

7ans avgashus funkar fint med 19t. Finns några som har 19t med 7ans hus och kör över 430hk i sina Saabar smile

Tack, nu fick jag ett bra svar på min fråga. smile

JKDesign
8 december 2015 · 4 442 Inlägg

Update:

Igår blev det ett händelserikt besök neråt i landet.

I garaget hos jojje hittar man denna kompressormatade skönheten
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-fcfacfcfbfb730034fcf080b1c028330.jpg
Den är verkligen definitionen av Mint condition!

Planer för vintern är att riva är kompressorn och mosa ner denna godingen
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-14d5db924431314a37c518a4e03ee307.jpg

För att man ska fatta storleken var ja tvungen att lägga upp en aero turbo brevid tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-0e359cf8aacd0c45807ff84522168e69.jpg

Var ju på besök för att byta spridare och i med nytt program och det gick ju fint.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-1fb25c4dc084aee59d857c74c0fb8d1d.jpg

har även fått hem xenonljuset wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b031b6aa00a58331e97b01c985bc352c.jpg

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Mervolic Yawn...
8 december 2015 · 3 151 Inlägg

Ja, den snigeln är ju aningen större. Blir grymt det här! cool

jojje81 George
8 december 2015 · 1 956 Inlägg

JKDesign skrev:
Update:

Igår blev det ett händelserikt besök neråt i landet.

I garaget hos jojje hittar man denna kompressormatade skönheten
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-fcfacfcfbfb730034fcf080b1c028330.jpg
Den är verkligen definitionen av Mint condition!

Planer för vintern är att riva är kompressorn och mosa ner denna godingen
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-14d5db924431314a37c518a4e03ee307.jpg

För att man ska fatta storleken var ja tvungen att lägga upp en aero turbo brevid tongue
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-0e359cf8aacd0c45807ff84522168e69.jpg

Var ju på besök för att byta spridare och i med nytt program och det gick ju fint.
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-1fb25c4dc084aee59d857c74c0fb8d1d.jpg

har även fått hem xenonljuset wink
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b031b6aa00a58331e97b01c985bc352c.jpg

Det funkade fint på vägen hem alltså smile

Förresten.. det blir ingen turbo i vinter.. men så småningom tongue

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
JKDesign
13 december 2015 · 4 442 Inlägg

Update:

Var ute imorse och monterade 100w xenon kittet, gick väldigt smidigt tills det va dags att tända hmm
Var 100% säkert på att ja kopplat allt rätt, stängde huven och gick in å käkade.

Kom på att vänster helljus varit ur funktion innan trots att jag bytt lampa.
Med 100w kittet följde en reläkabel sats med där man valt att ta signal ifrån vänster lyktan...

Förlängde kabeln och tog signal ifrån höger sida och vips big_smile

35w 4300k xenon halvljus
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-70c2b772141cb62429523e8599d0e564.jpg
100w 5000k helljus
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-bc924f1db2cd3ecac2bfa58e63e5e225.jpg

Bilderna gör det inte rättvisa, ska bli kul att köra till jobbet imorgon big_smile

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Gizmojohan
13 december 2015 · 3 295 Inlägg

Jäklars vilket ljus det blev! smile ang vänste helljus, har du kollat säkringen? wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang