JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)
  • 305 Följare
  • 2 210 722 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 december 2021
JKDesign
8 augusti 2016 · 4 442 Inlägg

Här är en riktig före/efter bild
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ba12814a6a8eaf153bcaaf9a470cb883.jpg

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
cevapcici
8 augusti 2016 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:
Update:

Låter bilderna tala sitt språk
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b86d8725de07343675b6d4b3e8f25dee.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-3c3092eef979502efadfd8baa99f3979.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-9c574c4578d7d285d8a9e90f4a891d16.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-eac779d919223952554f353767a236a1.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-4fb2c6801f44b58e6bd4c9d623d93599.jpg

Needs more low i röven men det löser jag eventuellt imorgon wink

Fyfan vilken skillnad på första bilden smile Jag har faktiskt exakt samma som "före" bilden dvs hjulen fortfarande en bit in. Var det bara coilsen som gjorde den där fitmenten eller använde du spacers också? Tror du man kan få samma resultat med rätt spacer som du fick med coilsen på "efter bilden". Mina fjädrar har satt sig lite bättre nu så behöver bara få bredden också smile

Saabens original är ET49, men jag har ET35 fälgar (dvs 14 mm längre ut redan än original).

Du hade 18x8.5 fälgar såg jag medan mina är 18x8 (så dina är 5 mm längre ut) men är det verkligen det enda som behövs? En spacer på 5 mm. Känns som jag måste ha coils smile haha

Det hela är ju en kombination av olika saker

Coilovers för att justera in höjden exakt där man vill ha den.

Spacers för att få ut däcket mot skärmkanten, jag har 30mm bak per sida = 60mm breddad över bakaxeln
23mm fram per sidan.

Stretchade däck är inget måste men det blir lättare att få bra fitment med smalare däck.

Sen behöver skärmkanter vikas in / valsas för att däcket skall gå fritt.

Så det är flera faktorer som spelar in på att få till det breda låga utseendet. Men bara spacers lyfter helt klart utseendet en del. På förbilden är det ändå original fälgen som sitter med 30mm spacers och ändå är långt in.

Ja det är bra att man har folk som kan att fråga smile

Jävlar blir tight med 30mm bak smile får se vad jag gör smile

Senast redigerat av cevapcici (8 augusti 2016)

cevapcici
8 augusti 2016 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:
Här är en riktig före/efter bild
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ba12814a6a8eaf153bcaaf9a470cb883.jpg

Tack!

Så långt in har inte jag det.

Jag har alltså 18x8 tums fälgar med 225/40 däck.

Et35 (dvs 14 mm längre ut än original redan)

Tror nog inte jag behöver lika mkt spacerbredd som dig (jag ska mäta ordentligt sen) men tror att det räcker med runt 20 mm för mig där bak smile

Vad hade du för Et?

Senast redigerat av cevapcici (8 augusti 2016)

JKDesign
8 augusti 2016 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:
Här är en riktig före/efter bild
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ba12814a6a8eaf153bcaaf9a470cb883.jpg

Tack!

Så långt in har inte jag det.

Jag har alltså 18x8 tums fälgar med 225/40 däck.

Et35 (dvs 14 mm längre ut än original redan)

Tror nog inte jag behöver lika mkt spacerbredd som dig (jag ska mäta ordentligt sen) men tror att det räcker med runt 20 mm för mig där bak smile

Vad hade du för Et?

Vet inte exakt vad jag har för ET, men man ska alltid mäta på sin egen setup.

Iom delad bakaxel på saab så blir det även mer - camber ju lägre man sänker.

Mycket att tänka på smile

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
cevapcici
8 augusti 2016 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:
Här är en riktig före/efter bild
http://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ba12814a6a8eaf153bcaaf9a470cb883.jpg

Tack!

Så långt in har inte jag det.

Jag har alltså 18x8 tums fälgar med 225/40 däck.

Et35 (dvs 14 mm längre ut än original redan)

Tror nog inte jag behöver lika mkt spacerbredd som dig (jag ska mäta ordentligt sen) men tror att det räcker med runt 20 mm för mig där bak smile

Vad hade du för Et?

Vet inte exakt vad jag har för ET, men man ska alltid mäta på sin egen setup.

Iom delad bakaxel på saab så blir det även mer - camber ju lägre man sänker.

Mycket att tänka på smile

precis men tänkte så jag bara får ett ungefär sen ska jag mäta såklart smile

Det förklarar ju varför vänstra bakhjulet är mer vinklat än höger, och känns som att vänstra sidan är lägre?

Trodde först det var dämparen som var kass men bilen är stabil på vägen och stannar direkt efter 2 studs när jag trycker ner den bak med all kraft.

JKDesign
8 augusti 2016 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:

Tack!

Så långt in har inte jag det.

Jag har alltså 18x8 tums fälgar med 225/40 däck.

Et35 (dvs 14 mm längre ut än original redan)

Tror nog inte jag behöver lika mkt spacerbredd som dig (jag ska mäta ordentligt sen) men tror att det räcker med runt 20 mm för mig där bak smile

Vad hade du för Et?

Vet inte exakt vad jag har för ET, men man ska alltid mäta på sin egen setup.

Iom delad bakaxel på saab så blir det även mer - camber ju lägre man sänker.

Mycket att tänka på smile

precis men tänkte så jag bara får ett ungefär sen ska jag mäta såklart smile

Det förklarar ju varför vänstra bakhjulet är mer vinklat än höger, och känns som att vänstra sidan är lägre?

Trodde först det var dämparen som var kass men bilen är stabil på vägen och stannar direkt efter 2 studs när jag trycker ner den bak med all kraft.

Låter mer som slitna bussningar, har du gjort hjulinställning någon gång?

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
cevapcici
8 augusti 2016 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:
Vet inte exakt vad jag har för ET, men man ska alltid mäta på sin egen setup.

Iom delad bakaxel på saab så blir det även mer - camber ju lägre man sänker.

Mycket att tänka på smile

precis men tänkte så jag bara får ett ungefär sen ska jag mäta såklart smile

Det förklarar ju varför vänstra bakhjulet är mer vinklat än höger, och känns som att vänstra sidan är lägre?

Trodde först det var dämparen som var kass men bilen är stabil på vägen och stannar direkt efter 2 studs när jag trycker ner den bak med all kraft.

Låter mer som slitna bussningar, har du gjort hjulinställning någon gång?

Gjorde hjulinställning i juni! Har också funderat på om det är bussningarna då det gnisslar ibland, är ju inte jättesvårt att byta själv smile

Senast redigerat av cevapcici (8 augusti 2016)

JKDesign
8 augusti 2016 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:

precis men tänkte så jag bara får ett ungefär sen ska jag mäta såklart smile

Det förklarar ju varför vänstra bakhjulet är mer vinklat än höger, och känns som att vänstra sidan är lägre?

Trodde först det var dämparen som var kass men bilen är stabil på vägen och stannar direkt efter 2 studs när jag trycker ner den bak med all kraft.

Låter mer som slitna bussningar, har du gjort hjulinställning någon gång?

Gjorde hjulinställning i juni! Har också funderat på om det är bussningarna då det gnisslar ibland, är ju inte jättesvårt att byta själv smile

A-bussningarna bak är ju en klassiker, det som sitter original är rena skräpet.

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
cevapcici
8 augusti 2016 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:

Låter mer som slitna bussningar, har du gjort hjulinställning någon gång?

Gjorde hjulinställning i juni! Har också funderat på om det är bussningarna då det gnisslar ibland, är ju inte jättesvårt att byta själv smile

A-bussningarna bak är ju en klassiker, det som sitter original är rena skräpet.

Ja det blir nog byte av hela skitet senare smile

JKDesign
9 augusti 2016 · 4 442 Inlägg

Alltid viktigt att stanna upp och titta tillbaka och se vad man lyckats med under några månader...

Dat ass!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b50cc17090149d38aabe8976d545d71f.jpg

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
marcusgnaget
10 augusti 2016 · 161 Inlägg

Grym skillnad smile

Lexus GS300 (1998)
JKDesign
10 augusti 2016 · 4 442 Inlägg

marcusgnaget skrev:
Grym skillnad smile

Visst blir det wink börjar bli lite smånöjd.

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
JKDesign
10 augusti 2016 · 4 442 Inlägg

How to go low part 1

I dagsläget är detta hur låg den är fram, i detta läget tar man sig fram obehindrat och däcken skrapar inte i något alls. Inte ens när man svänger kraftigt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-8737b52536a9053dfc0c357384ac5579.jpg

Men för att kunna sänka mer och kunna köra utan missljud måste hjulhusen modifieras lite.
Här påbörjas slakten av innerskärmen
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-fd3d4478078d8959c9029065dcb81cb3.jpg

När man vill köra låg så gäller det att jaga millimeter så därför valsar man skärmkanten
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-536ce7dd03ec6e2934e39295572f1629.jpg

I bakkant på högra hjulhuset sticker det ut en bula som däcket vill skrapa emot
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-c1e30332a8c9101b1c729dfeab4c8624.jpg

Bakom innerskärmen hittar man ett fäste av något slag, på min 9-5 satt inget på den så den kapas bort!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-49d62c7fa1c85f462e305c20f96ef2a8.jpg

Inneskärmen som är bortkapad kommer ersättas med glasfiber som plastas mot plåten för att få så stora hjulhus som möjligt.

Fortsättning följer...

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Anders1984
11 augusti 2016 · 82 Inlägg

JKDesign skrev:
Fick hem ett litet ebay paket idag.

30sek inkl frakt, 7 delar med fästplatta!!!

Får man fråga vad du ska ha dom grejerna till? smile Det kanske du har skrivit i nåt tidigare inlägg iof? smile


Keep up the good work! big_smile

Man kan inte baka en kaka utan MYCKET DEG!
Saab 9-5 Vector SC Biopower "Mackanized" (2007)
JKDesign
11 augusti 2016 · 4 442 Inlägg

Anders1984 skrev:

JKDesign skrev:
Fick hem ett litet ebay paket idag.

30sek inkl frakt, 7 delar med fästplatta!!!

Får man fråga vad du ska ha dom grejerna till? smile Det kanske du har skrivit i nåt tidigare inlägg iof? smile


Keep up the good work! big_smile

För att kunna polera på ställen där det inte är så lätt att komma åt.

Typ trösklar, nära bakspelarna osv wink

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
JKDesign
11 augusti 2016 · 4 442 Inlägg

How to go low part 2

När man sänker bilen mer än normalt stöter man på massa underliga ljud.
Att felsöka vart ljudet kommer ifrån kan vara svårt..

I mitt fall hördes ett tydligt gnuggande ljud från höger fram.
Efter att ha eliminerat att däcket inte tog i någostanns kvarstod antingen bromsar eller hjullager.

Efter att ha fasat bromsbellägen och smort upp alla glidpunkter på oket så kvarstod hjullagret.

Bort med det gamla och i med ett nytt
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-43bd828c4424d4fa62a7f289ffc6e175.jpg

Fördelen med att inte ha garage hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-854d162326af4e5c07eaf32bc9e42e12.jpg

Körde en testrunda helt utan lycka, tankarna gick åter till bromsarna.
Skivan plockades ner och slipade bort dom små kanterna som blivit, satte även i andra bromsbelägg som jag hade sen gamla aeron.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-a0350fbef90b0679c6ef8c88c058c60d.jpg

Ner på baken igen och ytterliggare en testrunda och fortfarande samma jävla gnuggande sad

Sträckte in kameran under när bilen stog på marken och vad hittade man då
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-53375e54a64b1c0e313c8657231b76b1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-c2ac6b7d0c3775bb5845f791a8baa6f1.jpg

Åtgärd, bort med plasthelvetet så långt det bara går. Det var alltså drivaxeln som låg och skavde mot nederkant av innerskärmen
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-1fd1f638482cc0fa702147bf0717c4ca.jpg

Stay tuned for more..

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
amoreex
11 augusti 2016 · 2 712 Inlägg

Taskigt läge.. aja du har fått ett nytt hjullager, och liite mer kunskap om hur man byter det! haha!

Ser bra ut för övrigt smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
amazinjoey
11 augusti 2016 · 1 139 Inlägg

Måste erkänna de e riktigt grymt av dig att byta allt detta på parkeringen smile vill oxå göra de men har inte hunnit köpa utrustningen än sad

JKDesign
12 augusti 2016 · 4 442 Inlägg

amoreex skrev:
Taskigt läge.. aja du har fått ett nytt hjullager, och liite mer kunskap om hur man byter det! haha!

Ser bra ut för övrigt smile

Tackar, ja man får försöka se det positivt wink

amazinjoey skrev:
Måste erkänna de e riktigt grymt av dig att byta allt detta på parkeringen smile vill oxå göra de men har inte hunnit köpa utrustningen än sad

wink ingenting är omöjligt.

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
JKDesign
16 augusti 2016 · 4 442 Inlägg

Dags för ebay paket igen, har tittat på detta många gånger men aldrig testat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-5e8b25383e3461dbeda981f87c4ee8fe.jpg

"Kolfiber" list.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-128f936e64b8fdf76a30e7eabfa88b2f.jpg

Montering, den dubbelhäftande tejpen satt inte superbra så jag skruvade fast den hela vägen
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-c53948d846b7f2c3b16eb07471c1b61e.jpg

Jag skulle väl mer kalla detta ett skrapskydd ist för frontläpp, men blir snyggare än cupraläpp på denna fronten.

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang