JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)
  • 305 Följare
  • 2 210 892 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 december 2021
JKDesign
18 juli 2014 · 4 442 Inlägg

PhenomenA skrev:

JKDesign skrev:

PhenomenA skrev:
Gör ett inhopp!Coilovers trevligt visst men hört att dessa kan vara en elände stämmer detta?Först tänk att köpa Coilovers men många rekom inte Coilovers(för min del blir det nog sportdämpare /40/45 mm sänksats.Ok kör inte 95:a! wink Öland trevlig Ö! smile

Det beror helt på vad man är ute efter.

Med coilovers som kostar lite mer kan man ställa hårdheten och höjden mer eller mindre exakt som man vill, med sportdämpare och sänkningsfjädrar så blir det som det blir like it or not.

Jag föredrar att kunna få det exakt som jag vill ha det!

Funderar/t mellan coilovers vs sportdämpare/sänkningsats.Har en kontakt som sa att coilovers bankar och är inte att rekomendera.Köp sänkningsats det enda rätta.Vill ju inte köpa grisen i säcken och slänga alla pengarna i sjön.Sedan är det nog ingen som vill köpa, om man är tvungen att sälja om detta inte går enligt planerna.roll

Klart man kan få  till ett fint stuk  med 'bara' sportdämpare/sänkfjädrar.Bilen blir lägre men där var det stop!
Funderar vidare...

Mvh!

Har man coilovers som bankar bör man kolla upp vad som är galet för så ska det inte vara.

Allt är upp till användaren av bilen, coils kräver mer underhåll men sen kan man få ut mkt mer.

Om man köper sänkningssats som sänker 45mm fram så kanske den är lagom/ låg på sommaren. Vad gör man på vintern när det kommer flera decimeter snö?  Då sitter man där med sin sänkning wink

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Funkiee Saab älskare!
18 juli 2014 · 4 597 Inlägg

Rekomenderar colis över sänkning. Om ngt bonkar är det felmonterat eller dåliga bussningar i bilen. Sen jag monterade XYZ coils på röda 9-5an så skulle jag aldrig rekomendera annat än coilovers om man inte kör öhlins dämpare osv osv men det är ju en extern prisklass smile o eftersom man kan justera hård/mjukhet på de flesta coilsen så är de verkligen o rekomendera smile du kommer garanterat inte bli missnöjd!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
JKDesign
19 juli 2014 · 4 442 Inlägg

Coilsen sitter på plats nu!

Tog sin lilla tid att justera, kommer skriva ett långt inlägg med mkt bilder imorgon. Är helt slut nu, men kan säga att fram sänkte jag lite väl mkt direkt smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-0d805d6c6babbeffa05b43898e7156db.jpg
Lyckades backa ut och svänga en gång sen när jag började rulla framåt så började det skrapa rätt duktigt smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-5d95c263107d8dc81648faed1e1e0acf.jpg

Bara in igen och justera upp skiten, höjde 2cm och ställde dämpningen lite hårdare = inget skrap
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-812ed9bf37c570e9236b4545afcafd27.jpg

Någon som har erfarenhet av att fjädrarna mjuknar lite efter ett tag? Har hört att man ska ge dom iaf en vecka att sätta sig ordentligt. Ska sänka mer bak och fram om ca en vecka. Finns ju så sjukt många justeringsmöjligheter.

Och det gula i grillen kommer ja ta bort, passade inte så bra tycker ja.

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Peterw
19 juli 2014 · 70 Inlägg

Avundsjuk!! smile

Det ser ju kalas ut redan nu! Har hört att dem som sagt sätter sig efter ett tag, så då kan du nog vrida ner dem igen!

Och som JKDesign skrev angående sänkfjädrar å dämpare, så är det rätt surt på vintern, min front får ta en jäkla massa skit!
Men mitt satt på när jag köpte bilen så inte valt de själv, men kommer förmodligen coils även på min!

Håller med dig lite angående gul grill, tillbaka med svart å gör någon liten gul detalj kanske smile

Mvh Peter!

Funkiee Saab älskare!
19 juli 2014 · 4 597 Inlägg

Vart ju as fint! Ja det tar ett tag innan allt sätter sig så du vet smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
JKDesign
19 juli 2014 · 4 442 Inlägg

Update:

Montering av yellowspeed coilovers!

Börja med att palla upp bilen så hela framvagnen är i luften, går inte ta en sida i taget då coiloverbenen är mkt kortare
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-bc5b7c1a35c6b4caaa0d85bad1a814ce.jpg

Lossa k-staget på bägge sidorna mutter är 18mm hylsa och man håller emot staget på andra sidan med en 17mm nyckel annars snurrar det bara.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-177ed4b0b9cfb9e153fbc936fc949a55.jpg

Lossa slangar ifrån hållaren så man får space att lyfta ut fjäderbenet, lossa bultarna ifrån spindeln och sist skruvarna som sitter i topplagringen. Håll i fjäderbenet när du lossar sist skruven så inte det ramlar ner och slår sönder något. Lossa benen på bägge sidorna innan montering av coils.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f0b8261c4ec1dfecdae95a88f687a46c.jpg

Nytt vs gammalt
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-35fa9a904e8b978af5bd192082d42ec9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-228ec0eaa8717ee1503125c90824951a.jpg

Montera dit coilsen på bägge sidorna utan att montera dit k-stagen
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-fbf35662c4879b23c567b986cb4706f7.jpg

Låt staget hänga fritt åt sidan
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-37d9085da75ac171740eaf679a57b6d7.jpg

Montera på hjulet och hissa upp för att se hur mkt som behöver sänkas, ja kom fram till 3cm
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-35ec2bcebaa654e79b014dd53c437fa0.jpg

Flyttade upp nedersta låsringen 3cm och skruvade ner benet
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ceebcab8a2fdb196b17562578666968c.jpg

Kollade resultatet ( detta fick jag ångra senare )
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-27cb50244db7362e9e3727d08db27ec9.jpg

Var nöjd så och kopierade inställningarna till andra sida, måttade in så k-stag håller satt i samma relation till dom som är på original dämparna och skruvade fast allt ordentligt
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-3a5bcf170046df7603c22e3119c52c32.jpg

Resultat på marken, justerade camber lite mer negativt så det skulle gå helt fritt men hjälpte inte riktigt
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b8f7e513b537f63632ab198ac3d47342.jpg

Samma visa bak, hela bakvagnen upp i luften annars blir det problem
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-035f258692a1af88c156728565c7ad26.jpg

Skruva ner fjäderbenen bak på bägge sidor.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-837ef822315ae7aca25b3b38cfcafe4d.jpg

Nytt vs gammalt
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-d9897f0568b1b9b089aff171686f17c2.jpg

Glad att ja hade förberett för detta hade inte jag velat kämpa med
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-735b03d4d5b19757b7b4427dd741b9ee.jpg

Dit med dom nya benen
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-a8bdf2a39e2220e94f39213ae8726bed.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ba2ff8cddde5fff3faaec65cb22ae149.jpg

Glöm inte sätta i justeringsskruven innan montering, annars måste man plocka ner hela dämparen för att justera. Skar även ur lite så man lätt får in handen
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-3c6fd175744c17dd41094f09a9b6da37.jpg

Höjden bak lätt jag bli att justera, tänkte att fjädrarna ska få sätta sig lite
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-37fc7db98adecbadb36ae6088d33899c.jpg

Kastrerade även baken smile blev sjuktnajs och bästa är att ja kan sätta tillbaks den på 2min
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-2ff56421c28ec4aac153fb8115971b5c.jpg
Vek bara upp kontakten under så den bara är att vika ner vid behov
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ed3fc5efe50a1d673189a5c498aa5c7e.jpg

Resultat
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-7e29269a377dfd9c00ca2d93c53a0c22.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-d786e2e80774232ab8d50cd4c767a42e.jpg

När ja körde ut skrapade det som fan fram(måste ha andra däck, fälgarna är 8.5 breda så det är lugnt ) fick köra in igen och justera upp 2cm och då klara jag utan skrap
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-5e7093b4d188671943e28399eb2769d2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-e8b814038e95b6f57ff8163eb1f986df.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-8206cc555ec0e48b094beda8a82197ab.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-4bbe1d1926c43f1e28fb751ff614bf47.jpg

Har kört blandad terräng på öland idag, grusväg, motorväg, offroad och det har gått felfritt!

Vidare justering kommer....

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Figge__86
19 juli 2014 · 136 Inlägg

Det blev ju hur bra som helst med coiloversen smile

JKDesign
19 juli 2014 · 4 442 Inlägg

Figge__86 skrev:
Det blev ju hur bra som helst med coiloversen smile

Tack, ja det blev bra och kommer bli bättre wink nu börjar jakten på fitment!

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
JKDesign
19 juli 2014 · 4 442 Inlägg

Peterw skrev:
Avundsjuk!! smile

Det ser ju kalas ut redan nu! Har hört att dem som sagt sätter sig efter ett tag, så då kan du nog vrida ner dem igen!

Och som JKDesign skrev angående sänkfjädrar å dämpare, så är det rätt surt på vintern, min front får ta en jäkla massa skit!
Men mitt satt på när jag köpte bilen så inte valt de själv, men kommer förmodligen coils även på min!

Håller med dig lite angående gul grill, tillbaka med svart å gör någon liten gul detalj kanske smile

Mvh Peter!

Tack Peter!

Det blir göra om grillen på något annat vis.

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Funkiee Saab älskare!
19 juli 2014 · 4 597 Inlägg

Visst är det najs med coils? big_smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
JKDesign
19 juli 2014 · 4 442 Inlägg

Funkiee skrev:
Visst är det najs med coils? big_smile

Ja det är riktigt roligt, men det blir lite läskigt att köra i början.

Man har ju lärt sig köra bilar med mer eller mindre standardchassi så man vet att bilen "lägger" sig lite i skarpa kurvor, rondeller osv. Inte nu längre smile

Har inte hunnit testa bilen själv än, men coilsen är approved av familjen i baksätet så nu kan det bara bli bättre ;P

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Funkiee Saab älskare!
19 juli 2014 · 4 597 Inlägg

Sa ju att de är familjevänliga på en 9-5a som iaf är böttsänkt o inte har fjädringsväg wink

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
nyllet
19 juli 2014 · 2 564 Inlägg

blev riktigt snyggt smile nu blir jag sugen på fixa mina och fixa mina 19 tums fälgar tongue

tack till:
www.MBSCA.com
JKDesign
19 juli 2014 · 4 442 Inlägg

nyllet skrev:
blev riktigt snyggt smile nu blir jag sugen på fixa mina och fixa mina 19 tums fälgar tongue

Hemåsänk wink

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
JKDesign
21 juli 2014 · 4 442 Inlägg

Ikväll ska ja plocka ner coilsen bak för att montera den gummibussningen som jag valde att köra utan, blev lite för stumt. Sen ska ja sänka det lilla som finns kvar att sänka, ca 1,5cm
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-37fc7db98adecbadb36ae6088d33899c.jpg
Dock kan man ju ta bort undre lås muttern om man vill sänka lite ytterliggare.

Såhär står bilen nu
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-f1944d32d5f4fc5e9e5fe751a654a149.jpg

Fram vill ha inte röra riktigt än, ska köra långt i veckan så då räknar jag med att det kommer sätta sig lite.

Kollade upp vilken bredd jag hade på fälgarna och dom är 8,5 breda.
Sedan in på tyrestretch.com för att se hur det skulle bli med smalare däck
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-49be9f4ead7aebc33b77af41c774cc1b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-e4723c431a2c4ce5806b62c36decbf71.jpg

Nästa säsong för det bli 215-40 18", känns som man kan få till en rätt go stance med sådana.


Fortsättning följer ikväll...

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
JKDesign
21 juli 2014 · 4 442 Inlägg

Plockat bort grilldelarna
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-67d9aab1cdc7477f1ea51b1fd7cc58e0.jpg

Sen isär med dom
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-642c92ca7b8e9319d2450cf9295a8040.jpg

Har plockat bort folieringen nu, ska nog lacka lite ikväll kombinerat med coilmek.

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
JKDesign
22 juli 2014 · 4 442 Inlägg

Backjobb

Va nog lite väl kreatic när jag ersatte originalbussningen med en egen helt stum
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-a9a8604aca890e5dafbfc132f4a16d91.jpg

Till vänster är den riktigt monterad och till höger himpavimpa
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-0d794deadc2ad68dde557bfbad248bc5.jpg

Bottsänkt! Nästa steg är att plocka bort ringar, skulle inte det räcka måste understa hyslan kapas hmm ska köra 40mil med lastad bil imorgon så får se om fjädern komprimeras någon millimeter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b0d9332452d698855fe27d64301198b6.jpg

Stuket är helt ok för att vara en saab, men ja vill ha mer smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-53c15e35b80a15fd36f56152bb1c6c33.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-4c2cec96ed44809d7d077d8ceccb8c07.jpg

Grillar blir med mattsvarta kanter, blanksvart nät och ev gul saab logga
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-319feb6239b2e4778a43e1fcd5bdb035.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-afeb624e377b542f8160134fa8714c5b.jpg

Plockade toningen ifrån dimljusen igår, dom blir förmodligen gula idag wink

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Senast redigerat av JKDesign (23 juli 2014)

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
JKDesign
22 juli 2014 · 4 442 Inlägg

Grillen ihopsatt och dimljusen tonade

Innan
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-1fa710e4e88b9162c00e1f8f0da897a7.jpg
Efter
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-df3596564e15cdc70cebcdc429e3ef63.jpg

Tycker det blev riktigt cleant!

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Funkiee Saab älskare!
23 juli 2014 · 4 597 Inlägg

Vart riktigt bra, men gula dimljus var jag inte ett fan av :p

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
JKDesign
23 juli 2014 · 4 442 Inlägg

Funkiee skrev:
Vart riktigt bra, men gula dimljus var jag inte ett fan av :p

Alla kan inte gilla allt, bara alla gillar något wink

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang